Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 10:08

kwita schreef:
Ik betrapte mezelf er op dat de kindjes op crockslopen, de oudste heeft een paar versleten...heb haar klompen als opa aangeboden ,die wilde ze niet...zweedse klompen vond ze ook niets maar wat dan want teva's zijn ook van plastic maar met een meisje als mijn dochter ga ik ook geen dure sandalen kopen om in te spelen...hebben jullie ideeën / tips?


En gewoon tweedehands schoenen? Dan werk je niet mee aan de productie, maar je hebt wel de voordelen.

Met schoenen etc doe ik zelf trouwens niet zo moeilijk (ik heb ook leren schoenen) maar ik draag ze dan ook wel echt af. Ik doe gemiddeld 8 jaar met een paar.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:38

Superleuk topic :)

Ik probeer al erg bewust te zijn, maar vind dat we alsnog schrikbarend veel plastic afval hebben. Vooral verpakkingen van voedselwaren. Mijn goede voornemen is om toch weer meer op de markt te gaan kopen waar veel dingen onverpakt zijn, en te zoeken of er winkels in de omgeving zijn die bijv ook rijst/pasta onverpakt aanbieden. (Kwam in mijn zoektocht btw dit tegen, misschien ook handig voor anderen: https://www.hetzerowasteproject.nl/p/bu ... n.html?m=1)

Zag wat mensen met ervaring met wasnoten hier, hoe bevalt dat op de lange termijn? Wij hebben het meer dan een half jaar gebruikt en waren eerst enthousiast, maar we zijn toch weer over op gewoon wasmiddel helaas. De vlekken en geurtjes gingen er toch vaak niet helemaal uit. Wij hadden wel een ander en goedkoper merk dan Seepje, misschien moeten we die nog eens proberen?

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Je kan ook ossengalzeep gebruiken op de vlekken, dat werkt heel goed. Iets minder tegen geurtjes.

"Een draver, is gaver" :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:21

kwita schreef:
Ik betrapte mezelf er op dat de kindjes op crockslopen, de oudste heeft een paar versleten...heb haar klompen als opa aangeboden ,die wilde ze niet...zweedse klompen vond ze ook niets maar wat dan want teva's zijn ook van plastic maar met een meisje als mijn dochter ga ik ook geen dure sandalen kopen om in te spelen...hebben jullie ideeën / tips?


Mijn 2 rouwdouwers dragen de hele zomer leren sandalen van Timberland. De jongste nu zelfs voor het 2e jaar want zijn voetjes zijn blijkbaar niet zoveel gegroeid. Die sandaaltjes zijn echt megasterk, dat vind ik de investering zeker wel waard.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:09

Ik wilde sowieso al minderen met plastic, in ieder geval beter erop letten, maar dat gebeurde weinig, maar dit topic gaf motivatie toch aan de slag te gaan :j :j

Ik heb vandaag bij Ekoplaza die bijenwasdoeken gehaald en ook meteen gebruikt. De kaas erin gewikkeld en nog wat andere dingen. Echt super handig. Wel duur, die krengen, en we hebben er best veel van nodig in allerlei formaten. Het fout echt 10x fijner dan folie en blijft super goed zitten. Wie dat bedacht heeft.. Maar een super idee is het.

Ik koop normaal brood bij de supermarkt, maar nu met een bijenwasdoek die groot genoeg was voor brood, naar de bakker gegaan, brood gekocht en meegenomen in de doek - geen plastic!

Verder allemaal glazen potten gekocht en een stoffen netjes voor groente. Ik koop altijd noten, pasta en zaden etc in de supermarkt, maar bij Ekoplaza hebben ze dingen als pasta in die grote trechters en kun je zelf zakjes of bakjes vullen. Helaas hebben ze er dan plastic zakjes naast liggen, maar ik heb nu een aantal mooie potten om mee te nemen. Dan koop ik dat daar voortaan wel. Betekend wel dat mijn pasta voortaan volkoren pasta zal zijn haha, want dat is het enige wat ze hebben, maar geen probleem. Noten en zaden zijn er ook, maar ook op de markt is dat veel los te koop en dan kan ik de potten meenemen.

Fruit en groente kochten we wel van de markt, maar dan ging er een plastic zakje omheen en dus had het nog niet veel nut.. Nu gaan we alles maar van de markt kopen en ik heb fruitnetjes bij Ekoplaza gekocht om het mee te kunnen nemen.

Wat ik wel jammer vind is dat ze dingen zoals koffie niet als bijvul ergens hebben. Er gaat hier nogal wat koffie doorheen, koffiepoeder dan, maar dat is dus allemaal plastic. Ze hebben alleen koffiebonen, maar ik zie mezelf geen koffie malen elke dag haha.

Ook heb ik wat plastic bakjes gekocht, dat wel :o Maar dat is voor in de vriezer, zodat we geen weg werp vries zakjes nodig hebben. Dan beter bakjes. Ik zou niet weten wat we anders kunnen gebruiken.

Hoe zit het eigenlijk met melkpakken etc? Die gaan in de plastic bak, omdat er plastic inzit. Sowieso de dop. Want mijn vader koopt altijd de grote plastic pakken, maar van mij mocht hij die niet meer kopen.. Maar goed, als het andere alsnog bij plastic komt, zit daar ook veel plastic in?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:15

ElineS schreef:
Ik wilde sowieso al minderen met plastic, in ieder geval beter erop letten, maar dat gebeurde weinig, maar dit topic gaf motivatie toch aan de slag te gaan :j :j

Ik heb vandaag bij Ekoplaza die bijenwasdoeken gehaald en ook meteen gebruikt. De kaas erin gewikkeld en nog wat andere dingen. Echt super handig. Wel duur, die krengen, en we hebben er best veel van nodig in allerlei formaten. Het fout echt 10x fijner dan folie en blijft super goed zitten. Wie dat bedacht heeft.. Maar een super idee is het.

Ik koop normaal brood bij de supermarkt, maar nu met een bijenwasdoek die groot genoeg was voor brood, naar de bakker gegaan, brood gekocht en meegenomen in de doek - geen plastic!

Verder allemaal glazen potten gekocht en een stoffen netjes voor groente. Ik koop altijd noten, pasta en zaden etc in de supermarkt, maar bij Ekoplaza hebben ze dingen als pasta in die grote trechters en kun je zelf zakjes of bakjes vullen. Helaas hebben ze er dan plastic zakjes naast liggen, maar ik heb nu een aantal mooie potten om mee te nemen. Dan koop ik dat daar voortaan wel. Betekend wel dat mijn pasta voortaan volkoren pasta zal zijn haha, want dat is het enige wat ze hebben, maar geen probleem. Noten en zaden zijn er ook, maar ook op de markt is dat veel los te koop en dan kan ik de potten meenemen.

Fruit en groente kochten we wel van de markt, maar dan ging er een plastic zakje omheen en dus had het nog niet veel nut.. Nu gaan we alles maar van de markt kopen en ik heb fruitnetjes bij Ekoplaza gekocht om het mee te kunnen nemen.

Wat ik wel jammer vind is dat ze dingen zoals koffie niet als bijvul ergens hebben. Er gaat hier nogal wat koffie doorheen, koffiepoeder dan, maar dat is dus allemaal plastic. Ze hebben alleen koffiebonen, maar ik zie mezelf geen koffie malen elke dag haha.

Ook heb ik wat plastic bakjes gekocht, dat wel :o Maar dat is voor in de vriezer, zodat we geen weg werp vries zakjes nodig hebben. Dan beter bakjes. Ik zou niet weten wat we anders kunnen gebruiken.

Hoe zit het eigenlijk met melkpakken etc? Die gaan in de plastic bak, omdat er plastic inzit. Sowieso de dop. Want mijn vader koopt altijd de grote plastic pakken, maar van mij mocht hij die niet meer kopen.. Maar goed, als het andere alsnog bij plastic komt, zit daar ook veel plastic in?


http://levenzonderafval.blogspot.com/20 ... n.html?m=1

En koffie kan je makkelijk zelf maken. Gewoon een voorraad maken. En die in potten bewaren.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:29

Jij bent echt heel goed bezig. Ik ben nog niet zo ver en helaas ook wel gemakzuchtig.

M'n sodastream is binnen. Ben er blij mee. M'n andere pakje kon wederom niet door de deur (goh wat gek) en is nu onderweg naar het afhaalpunt.

Come over to the dark side, we have cookies!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:17

ElineS, hier zijn wel een aantal koffie en thee winkeltjes waar je naar toe kan gaan kiezen en ze malen het voor je en kunnen het in je potje doen. Zo doe ik het nu toch. Er zal vast wel ergens een zaakje zijn die dit doet, nee? Waar ze bonen verkopen en dan op een bepaalde grofheid malen. Of inderdaad op voorhand. Gemalen koffie is ongeveer 1 maand lekker en goed wanneer die gemalen is.

Ik heb vandaag de shampoo bar en conditioner gebruikt, heerlijk <3

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:25

Wat voor shampoobar heb je?

Come over to the dark side, we have cookies!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:38

De shampoo is Montalbano, conditioner sugar daddy-o, beide van Lush.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:22

En geen strotouw haar?

Come over to the dark side, we have cookies!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:40

Bij Simon levelt kun je de koffie in je eigen pot/bakje halen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:00

Cookies, nee verre van, heerlijk zacht en doorkambaar!

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:06

Maar dat komt dan ook door de conditioner denk ik. Fijn dat het goed werkt. Ik krijg morgen m'n shampoobar. Maar heb er geen conditioner bij besteld. Ik ben allergisch voor conditioner, dus durf dat niet aan.

Come over to the dark side, we have cookies!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:08

Ah dat is natuurlijk wel heel vervelend.
Ik zal volgende keer zonder conditioner wassen en dan laat ik je weten hoe dat gaat.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:09

Oh ja ben heel benieuwd. Er was nog iemand hier in dit topic die een shampoobar heeft gebruikt, maar daar ging het niet mee.

Come over to the dark side, we have cookies!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:02

Net bij Bliksem van die herbruikbare oorstokjes besteld. Eén van de grootste problemen in het milieu qua plastic afval schijnen die wattenstaafjes te zijn. Maar ik kan echt niet zonder (veel oorsmeer). Dit lijkt mij ideaal!

Ik gebruik trouwens ook wasbare wattenschijfjes. Al heel lang. Veel fijner zelfs dat de wegwerp. En ik gebruik een speciaal (wasbaar) doekje om mijn gezicht te reinigen. Alleen met water. Scheelt ook weer potjes en flesjes gezichtsreiniger.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:25


Wit beyond measure is man's greatest treasure

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:30

Krijg je ze wel goed schoon, die wasbare pads?

Come over to the dark side, we have cookies!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:33

Ja, geen probleem. Gaan gewoon met de witte was mee.

Wit beyond measure is man's greatest treasure


Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:06

Cookies schreef:
Krijg je ze wel goed schoon, die wasbare pads?

Vraag je dat aan mij? Jazeker! Ik heb een klein waszakje naast de wasbak hangen en daar doe ik ze in. En ik was het zakje mee met de handdoekenwas. Geen wasverzachter gebruiken.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:21

Handige tips allemaal.

Come over to the dark side, we have cookies!

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:33

Cookies schreef:
Oh ja ben heel benieuwd. Er was nog iemand hier in dit topic die een shampoobar heeft gebruikt, maar daar ging het niet mee.

Mij valt het ook tegen. Terwijl ik goede ervaringen heb gehoord over de lush shampoo bars. Heb ik idd vet strotouw haar.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:38

Ik had geen last van vet haar met de Lush shampoo bar. Alleen wel een flinke reactie van mijn hoofdhuid -O-

"Een draver, is gaver" :D

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:45

Hier ook geen vet haar, het wordt er gewoon mooi glanzend van. Misschien in combinatie met conditioner gebruiken? Ik gebruik zelf de Godiva bar, welke volgens Lush al conditioner bevat. En hij ruikt ook nog eens lekker naar Jasmijn!

@Rianne, dat is wel heel jammer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Kimmie25501 en 37 bezoekers