Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:02

Dan zou het toch beter zijn om minder vlees te eten, en het vlees wat je wel eet koopt bij een kleinschalige scharrelboer te kopen die het vlees van zijn eigen vee verkoopt. Dan betaal je meer voor je vlees maar als je uitrekend wat je anders iedere dag betaald scheelt het niet zo veel denk ik.. Bij mij niet in ieder geval. En het vlees smaakt ook nog eens 20x beter.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:22

CharmingS schreef:
Palmera schreef:
Ik sluit me er wel bij aan. Het is toch krankzinnig dat sommige kiloknallers goedkoper zijn dan sommige soorten groente/fruit?
Denk dat de mensheid eerder gebaat is met kilo knaller groentes en fruit inderdaad.. En ik zou het ook niet erg vinden hoor.. Eet graag gezond, maar gezond eten is blijkbaar duurder dan ongezond eten..

Ploegen en dus de aarde villen is qua duurzaamheid en milieubelasting veel problematischer (als in zal nooit duurzaam zijn) dan dieren levend villen. Dat laatste is voor ons nu tegenwoordig moreel/ethisch onacceptabel en krijg je boetes voor, 150 jaar geleden had je juist boete gekregen voor het op de huidige manier doden van dieren voor menselijke consumptie. Toen was men van mening dat een lijdensweg/stress noodzakelijk was om het vlees verteerbaar te maken voor de mens (al was levend villen meestal niet de keuze om dat te bereiken). Er is qua aanvaardbaar handelen naar dieren toe op dit punt veel veranderd.


Kweekvlees is geen alternatief. Industrie en lokale mestoverschotten + verzilting van landbouwgrond om het veevoer te verbouwen met irrigatie (gaat altijd fout op termijn) levert zieke dieren, zieke grond en zieke mensen op. Terug naar grasgevoerd vee dus om de cyclus zoveel mogelijk gesloten te krijgen met in elk geval de mest terug op land waar die dieren gegraasd hebben. Je zal terug moeten geven voor wat je weg haalt en daar heeft de natuur nu zo mooi dit systeem uitgevonden, gras wil gegeten worden (in tegenstelling tot veel andere planten), want daar groeit het beter van.
Met teruggeven van mineralen en sporenelementen zit je al met een probleem, want alle eventuele tekorten in de bodem betekent dat wat er is in het dier (skelet) wordt opgeslagen, enkel wat teveel is wordt uitgescheiden in de mest. Pas na overlijden komen die mineralen & sporenelementen weer beschikbaar. Er zijn al schreeuwende tekorten aan veel sporenelementen in de weide en landbouwgronden, dan ook nog eens die cyclus nog meer uit elkaar trekken met vervuilende en milieubelastende kunstmest en pesticiden door tekort aan mest, bloed- en beendermeel is op zijn zachtst gezegd dom. Cyclus moet juist gesloten worden en daarom moet en het slepen met dieren en het niet diereigen voeren afgelopen zijn. Koe hoort gras te vreten, van graan worden ze ziek.
“All of nature is a conjugation of the verb ‘to eat,’” in the words of William Ralph Inge.
(vert. : "De gehele natuur is een vervoeging van het werkwoord 'eten'".) Daar uit willen stappen heeft ons tot deze ellende gebracht en op dat pad voort blijven hobbelen al dan niet door stapje opzij te zetten zal qua ons voortbestaan en het leefbaar houden van onze enige mogelijke menselijke habitat enkel richting afgrond helpen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:27

Een hele lap tekst maar wat jouw oplossing is is me niet duidelijk? Wordt er overigens ook niet ontzettend veel geploegd voor veevoer?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:33

Ploegen voor plantaardig mensenvoedsel problematischer dan voor diervoedsel, tamary? Die mag je wel eens uitleggen..
Je weet dat dieren vooral soja en maïs en voederbieten en tarwe te eten krijgen? En dat er 25 kilo voer nodig is voor een kilo rundvlees?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:34

Ik zal wel een van de zeldzame gevallen( of ben ik juist de meerderheid? ) zijn die er geen stuk vlees minder om eet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:50

poes schreef:
Een hele lap tekst maar wat jouw oplossing is is me niet duidelijk? Wordt er overigens ook niet ontzettend veel geploegd voor veevoer?

Voor beide nu en voornamelijk omdat graan dankzij kunstmest en fossiele brandstoffen zo goedkoop is. Van 1x per 5 jaar en grazend vee de overige jaren om genoeg voeding in de grond te krijgen naar elk jaar door toevoegen van chemische middelen.
Eenjarige planten zijn voor milieu en duurzaamheid geen optie, en zeker niet op grote(re) schaal dan moestuin maatje schep & gieter. Eenjarigen zijn voor de natuur een noodverband om erosie te beperken. Wil je dus duurzaam en milieuvriendelijk eten, dan zit je aan vaste planten (grotendeels fruit/noten) en vee voor genoeg calorieen en bemesting (terug geven wat je wegneemt). Komt bij dat 1 gewas op groot oppervlak dan ook niet kan, machinaal werken kan in zo'n systeem dus niet. Je zit dus met het geheel omgooien van het dieet van eenjarige planten + vlees(vervangers) naar vaste planten + vlees/vis/eieren/zuivel. Hoe die verdeling precies loopt is dan afhankelijk van wat er in dat (micro)klimaat wil groeien en geschikte grazer is.

8nnemiek schreef:
Ploegen voor plantaardig mensenvoedsel problematischer dan voor diervoedsel, tamary? Die mag je wel eens uitleggen..
Je weet dat dieren vooral soja en maïs en voederbieten en tarwe te eten krijgen? En dat er 25 kilo voer nodig is voor een kilo rundvlees?

Ploegen is niet duurzaam punt. Kijk maar eens naar de oude beschavingen die hun bevolking zo voedden. Bakermat van onze beschaving, bv. gebied wat ooit de groene sikkel heette (Irak nu) is woestijn door ploegen en irrigatie. Veel van de huidige landbouwgronden wereldwijd en zeker buiten het milde west-europese klimaat met genoeg & regelmatig regen gaan hard die kant op. Het is de manier van voedsel produceren die funest is. Of dat voedsel nu in een mens of in een dier terecht komt.

Tigress

Berichten: 8940
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:55

ruitje schreef:
Ik zal wel een van de zeldzame gevallen( of ben ik juist de meerderheid? ) zijn die er geen stuk vlees minder om eet.

Nee hoor, ik eet er ook geen vleesje minder om. Wij waren al bewust bezig met kiezen waar het vandaan komt, dus wij gaan geen extra aanpassingen doen :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:59

ruitje schreef:
Ik zal wel een van de zeldzame gevallen( of ben ik juist de meerderheid? ) zijn die er geen stuk vlees minder om eet.


Daar ben je volgens mij niet de enige in. Maar ik ben wel blij om hier en rond me heen te horen dat mensen toch minderen.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:02

Doet het je dan helemaal niks Ruitje?

Ik ben nu toch serieuzer aan het kijken naar het concept van koop een koe.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:17

Weinig ja. Ik vind het voor dat betreffende dier wel zielig. Maar ik plak dat in mijn hoofd dan niet op de gehele sector of mijn eigen consumptie.

Ik ben zoiets echt wel weer kwijt over 3 dagen, dan sta ik er niet meer bij stil tijdens het boodschappen doen.

Anoniem

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:26

Je kan wel kijken naar koop een koe , loop je dan ook mee met de koe het slachthuis in ? Je weet nooit wat er achter gesloten deuren gebeurd

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:26

Ik ben het toch niet met je eens, tamary.
De oorzaak van de enorme droogte de laatste decennia is vooral de klimaatsverandering.

Die groene sikkel is helemaal nooit zo vruchtbaar geweest, daar werd simpelweg al heel vroeg landbouw toegepast omdat er geen bossen stonden, verzamelen was daar niet mogelijk zoals hier, en dus was het noodzakelijk om daar granen en grassen te verbouwen.

Ploegen kan weinig kwaad voor het bodemleven, zo lang je er maar genoeg organisch materiaal in terug stopt en genoeg wisselteelt toepast. Er hoeft dan zelfs vaak niet geploegd te worden.
Wat wél desastreus is, dat is de roundup waarmee complete velden worden kapot gespoten.. alle insecticides en pesticides.. En het planten van vierkante kilometers vol maïs of grasland, waar bijen en andere insecten geen enkele kans hebben om te overleven.
Als mensen meer plantaardig zouden eten dan zou er zo enorm veel land 'over' zijn, waar vervolgens weer natuur van gemaakt kan worden, vaste beplanting, bos.. Vlees eten is absoluut niet de oplossing voor het milieuprobleem, ook niet als dat vee is dat op gras leeft. Dan zouden we overigens nog minder natuur over houden, want om volledig gras te voeren heb je nóg veel meer oppervlakte nodig per dier.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:51

ruitje schreef:
Ik zal wel een van de zeldzame gevallen( of ben ik juist de meerderheid? ) zijn die er geen stuk vlees minder om eet.



Ik durfde het niet te zeggen maar dit inderdaad. Nou eet ik al niet elke dag vlees maar dit veranderd het niet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:53

Droogte = gevolg van ontbossing voor landbouwgrond/meer vraag naar hout dan er terug groeit/of uberhaupt aangeplant wordt, zowel omdat er meer verbouwd moet worden ivm meer monden, want landbouw geeft overschotten = bevolkingsgroei) als de uitputting van de oude gronden. Die cyclus is al 10.000 jaar gaande en we hebben er niks van geleerd. Heel Griekenland bv was ooit bos totdat er gekapt werd zo richting de Romeinse tijd voor brandhout en scheepsbouw en toen was het huidige Libanon al ontbost (ceder rot niet makkelijk en is dus heel aantrekkelijk voor scheepsbouw), Zonder bossen om de grond vast te houden is al die grond naar/in zee gespoeld, met o.a. moeras (incl. malaria) en dichtgeslibte havens tot gevolg. De kale rotsen van nu zijn het gevolg van menselijk handelen en we denken en handelen nog steeds hetzelfde. Er is geen (vruchtbare)grond meer over om dit te compenseren, we zitten nu aan het eindresultaat van deze manier van voedselverbouwen en blijven koppig de oplossing zoeken in extremere versies van dezelfde methodes. Wel of geen dierlijke producten is daar enkel een accent in zolang het systeem van monocultuur en het kaal maken/laten na oogst in stand blijft.
Afgezien van de discussie of tryptofaan, B3, B12 en zink opneembaar voor de mens te verkrijgen zijn uit planten/suppelementen, maakt die keuze niks uit zolang je voedsel niet uit een duurzaam ecosysteem komt dat de aarde bedekt houdt, voedt en variatie/samenwerking tussen verschillende planten en dieren en beide onderling mogelijk maakt/ondersteunt. Je kan er voor kiezen om de dieren niet op te eten maar te begraven na overlijden (geeft ook weer alle nodige stoffen terug), maar de samenwerking tussen dier en plant is een noodzakelijk onderdeel van welk duurzaam systeem dan ook. Natuur hangt nu eenmaal van interacties aan elkaar, beide soorten hebben aan al die interacties voordeel. Voor individuen van die soorten gaat dat niet altijd op, maar dat is een stukje dat voornamelijk voor ons soms moeilijk te accepteren is. Voor het voortbestaan van alle soorten plant en dier is het eten en gegeten worden of beter voeden en gevoed worden van levensbelang.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:53

Rebecca schreef:
Je kan wel kijken naar koop een koe , loop je dan ook mee met de koe het slachthuis in ? Je weet nooit wat er achter gesloten deuren gebeurd


Nee, dat weet je niet. Maar ik mag aannemen dat als het op de site staat dat het slachten op een rustige manier met zo min mogelijk stress gaat, dat dat ook zo is. Ze staan er om bekend dat het vlees is van dieren die een goed leven hebben gehad en die op een respectvolle manier worden behandeld.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:57

Ik ben bang dat er inderdaad heel veel mensen zo denken..
Maar wat ik me dan wel af vraag.. wat de reden is dat zo'n bericht mensen niks doet.
Probeer je er dan gewoon niet bij stil te staan, niet over na te denken..?
Heb je dan het idee dat jouw vlees toevallig wel goed verdoofd werd.. dat het wel mee valt allemaal?
Of kan het je echt niets schelen wat er met de dieren gebeurt die je eet?
Ik ben dan altijd wel benieuwd naar de redenen van mensen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:04

Tamary, ontbossing is inderdaad een zeer groot probleem, maar ook dat is momenteel voor het overgrote deel te wijten aan het verbouwen van veevoer. Soja vooral. En palmolie natuurlijk. En zoals ik eerder al zei; minder veeteelt in Nederland zorgt ook weer voor meer ruimte voor bos. Die bosbouw voor schepen is echt niks vergeleken met de hoeveelheid bos en vooral regenwoud die tegenwoordig verdwijnt.
Ook die regenwouden kunnen hersteld worden, maar dan zullen we gewoon met de hele wereld minder vlees moeten eten.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:19

8nnemiek schreef:
Ik ben bang dat er inderdaad heel veel mensen zo denken..
Maar wat ik me dan wel af vraag.. wat de reden is dat zo'n bericht mensen niks doet.
Probeer je er dan gewoon niet bij stil te staan, niet over na te denken..?
Heb je dan het idee dat jouw vlees toevallig wel goed verdoofd werd.. dat het wel mee valt allemaal?
Of kan het je echt niets schelen wat er met de dieren gebeurt die je eet?
Ik ben dan altijd wel benieuwd naar de redenen van mensen.

dat noem je gewoon geen hart hebben. :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:24

De dieren die er al zijn, moeten ook geslacht worden, dus direct veel minder kan denk ik niet.

Er zijn nog veel, teveel mensen die het niks kan schelen. Dan moet je dus op meer verschillende niveau's voorlichting geven en mensen proberen te bereiken om het voor ene ieder duidelijk te maken wat er zo verkeerd aan is.

We leven in een modern, ontwikkelt land en kunnen echt beter dan dit. Dat de mens zichzelf boven het dier verheven heeft, is eigenlijk al te gek voor woorden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:35

8nnemiek schreef:
Ik ben bang dat er inderdaad heel veel mensen zo denken..
Maar wat ik me dan wel af vraag.. wat de reden is dat zo'n bericht mensen niks doet.
Probeer je er dan gewoon niet bij stil te staan, niet over na te denken..?
Heb je dan het idee dat jouw vlees toevallig wel goed verdoofd werd.. dat het wel mee valt allemaal?
Of kan het je echt niets schelen wat er met de dieren gebeurt die je eet?
Ik ben dan altijd wel benieuwd naar de redenen van mensen.

Teveel persoonlijke zorgen, geen extra inkomen om ander voedsel te kopen/ ruimte zelf te gaan verbouwen, geen uitzicht op enige invloed op de situatie en dus energie ergens anders in steken. Zelfde als voor vrijwel alle grote problemen die in het nieuws komen dus. En als er al oplossingen zijn, dan hebben die of weinig zin als werkelijke oplossing of ze vereisen grotere opofferingen dan mensen willen of kunnen bereiken.


8nnemiek schreef:
Tamary, ontbossing is inderdaad een zeer groot probleem, maar ook dat is momenteel voor het overgrote deel te wijten aan het verbouwen van veevoer. Soja vooral. En palmolie natuurlijk. En zoals ik eerder al zei; minder veeteelt in Nederland zorgt ook weer voor meer ruimte voor bos. Die bosbouw voor schepen is echt niks vergeleken met de hoeveelheid bos en vooral regenwoud die tegenwoordig verdwijnt.
Ook die regenwouden kunnen hersteld worden, maar dan zullen we gewoon met de hele wereld minder vlees moeten eten.
Veel van die palmolie wordt tegenwoordig verwerkt in biobrandstoffen/toevoegingen aan benzine & diesel ivm EU-wetgeving (en dat aandeel moet omhoog is de bedoeling), verder is die hele industrie zo gruwelijk corrupt dat je daar verandering wel kan vergeten. En het terugplanten van zo'n complex ecosysteem als een regenwoud is op zijn minst zeer kostbaar + dat de interacties met de dieren die er wonen essentieel is en die zijn ernstig bedreigd tot uitgestorven. Je veevoer verhaal is leuk, maar echt niet de enige of belangrijkste boosdoener.
Ontbossing gaat inderdaad veel sneller nu, we hebben inmiddels toegang tot kettingzagen en zware machines ipv enkel bijlen en soms een zaag (die dingen waren zeer kostbaar toen nog), mechanisatie heeft de situatie ernstig versneld en ons antwoord daarop is enkel meer en sneller hetzelfde doen. Waarom je een ecosysteem sloopt maakt geen lor uit, hoe snel ook niet zo, enkel dat je het doet en weigert te accepteren dat je hele manier van leven, eten, denken 180 om moet om als diersoort te overleven. Hoe aaibaar al die bedreigde beestjes ook zijn, we moeten nu "egoistisch" eerst aan het voortbestaan van de mens gaan denken. Slagen we daar in, dan overleven die bedreigde soorten namelijk ook. In tegenstelling tot onze halfslachtige pogingen met krimpende eilandjes beschermd gebied waardoor er al geen uitwisseling van genetisch materiaal genoeg mogelijk is met inteelt, onvruchtbaarheid en andere gezondheidsproblemen tot gevolg.

Hele systeem moet op de schop en dat zal van onderop moeten komen, van boven af is het enkel regelgeving maken die wordt ontdoken en werkt dus niet. Echte oplossingen zullen failiessement van vrijwel zo niet alle multinationals tot gevolg hebben en onze mobiliteit + electronische speelgoed ernstig beperken, naast grote veranderingen in ons dieet om over bevolkingskrimp nog maar te zwijgen. Nee ik wil ook niet zonder wasmachine en ja het kan wel eens tot zover anders moeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 05:08

CharmingS schreef:
Denk dat de mensheid eerder gebaat is met kilo knaller groentes en fruit inderdaad.. En ik zou het ook niet erg vinden hoor.. Eet graag gezond, maar gezond eten is blijkbaar duurder dan ongezond eten..


Nope, ook niet...
https://www.nu.nl/duurzaam/5321897/oxfa ... stand.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:03

ruitje schreef:
Ik zal wel een van de zeldzame gevallen( of ben ik juist de meerderheid? ) zijn die er geen stuk vlees minder om eet.

Helaas behoor je tot de overgrote meerderheid van de consumenten. Volgens mij is dat ook meteen de reden dat dit soort ellende maar blijft voortduren.

Anders zouden dit soort misstanden al lang niet meer voorkomen, dit is echt niet het eerste schandaal in de sector.
Maar het interesseert veel mensen blijkbaar niets of niet genoeg.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:50

welmoed__ schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben bang dat er inderdaad heel veel mensen zo denken..
Maar wat ik me dan wel af vraag.. wat de reden is dat zo'n bericht mensen niks doet.
Probeer je er dan gewoon niet bij stil te staan, niet over na te denken..?
Heb je dan het idee dat jouw vlees toevallig wel goed verdoofd werd.. dat het wel mee valt allemaal?
Of kan het je echt niets schelen wat er met de dieren gebeurt die je eet?
Ik ben dan altijd wel benieuwd naar de redenen van mensen.

dat noem je gewoon geen hart hebben. :=



Mag het even niet op die manier Welmoed? Dat gaat de discussie een beetje doodslaan he....

Ik vind het dus inderdaad meevallen met het dierenleed in NL,nogmaals voor dat varken wat ik het water in zie gaan vind ik het vreselijk, maar ik zie dat als een incident en niet als reden om te stoppen met vlees eten.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:54

superpony schreef:
De dieren die er al zijn, moeten ook geslacht worden, dus direct veel minder kan denk ik niet.

Er zijn nog veel, teveel mensen die het niks kan schelen. Dan moet je dus op meer verschillende niveau's voorlichting geven en mensen proberen te bereiken om het voor ene ieder duidelijk te maken wat er zo verkeerd aan is.

We leven in een modern, ontwikkelt land en kunnen echt beter dan dit. Dat de mens zichzelf boven het dier verheven heeft, is eigenlijk al te gek voor woorden.


Ik krijg van dit soort posts meer het idee dat een bepaald deel van de mensheid zich boven een ander deel verheven heeft. Hoezo zou ik op ' een ander niveau' voorlichting nodig hebben?

Ik ben het gewoon niet met je eens, dat maakt mij toch geen minder of dommer mens?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:09

Sorry maar als je stug blijft vol houden dat je gewoon vlees blijft eten omdat je het wel vind meevallen. En dat dit soort berichten niet langer blijven hangen dan een paar dagen. Dan krijg ik wel een raar beeld van je. En misschien valt dat dan wel onder dommer. Alhoewel ik het meer gevoelloos vind.