Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:31

Kinke schreef:
jobamara schreef:
Suffie, helaas zie ik het hier anders gebeuren, niet allemaal maar er zitten er echt bij van aantal dgn oud, dat wordt ook door de kalverboer zelf gezegd, hij is zogenaamd in dienst van een hele grote, krijgt per kalf per dag betaald.


Nou, als jij dat weet, dan meld je dat toch bij de NvwA? En aan de hand van de oornummers is direct te zien hoe oud ze zijn en of ze nog op het geboorte adres staan.
Kun je nog even uitleggen waarom rose kalveren volgens jou in het donker staan? Iets wat ook niet is toegestaan in Nederland.


Het is ook niet toegestaan om dieren onnodig pijn te doen of te laten lijden.. Gebeurd dus blijkbaar ook. En inderdaad als je weet dat het gebeurd dan maak je toch een melding, niet dat t iets uit zal maken.

Toevallig 3 maanden terug nog een melding gemaakt bij het Nvwa over een circus dat zowat in mijn achtertuin stond, die 2 olifanten aan kluisters hadden staan.. Die dieren kwamen dus niet van hun plek af en kregen 1 keer per dag een haffel hooi daar konden ze het mee doen. Nvwa is blijkbaar geweest en ging er iets mee doen werd mij gezegd, 2 weken later stonden ze nog steeds gekluisterd en daarna zijn ze vertrokken.. Heb weinig vertrouwen in de Nvwa..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:40

Dees, als ze nou echt goede regels maken en gaan handhaven, kun je ook import verbieden natuurlijk. Gewoon echt strenge regels zoals we in Nederland helaas niet kennen........

Veel winkels houden zich er ook aan om geen gratis plastic tasjes meer uit te delen, dus ze kunnen wel degelijk iets veranderen als ze willen.......
Sowieso zouden er van mij veel artikelen uit de schappen mogen en mensen wat meer back to basic mogen leren eten en drinken. Ik koop nooit nieuwe sapjes of etenswaren die we niet nodig hebben. Je wordt er mee doodgegooid en blijkbaar levert het ook wat op.

Supermarkten zijn 3x zo groot als in mijn jeugd. WE hebben echt veel meer keuzes in groente en fruit dan toen, dus de focus kan ook veel meer daarop.

Als je naar diervriendelijk wil, moet je bio boeren echt zelf laten slachten. Door alle regeltjes is dat een probleem geworden.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:42

ik krijg liever antwoord van jobamara zelf als ik haar een vraag stel. En zo kun je de hele discussie wel dood slaan met 'het is niet toegestaan maar het gebeurt toch'.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:43

Ik ben blij dat wij sinds een aantal maanden alleen nog vlees bij de biologisch boer hier om de hoek halen. Hij laat het zelf slachten en we weten zo veel beter waar ons vlees vandaan komt. Ik krijg echt de kriebels als ik het artikel zo lees, je wilt toch ook niet in zo'n bedrijf werken?

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:48

Kinke schreef:
ik krijg liever antwoord van jobamara zelf als ik haar een vraag stel. En zo kun je de hele discussie wel dood slaan met 'het is niet toegestaan maar het gebeurt toch'.


Volgens mij is dit een openbaar forum en mag ik reageren op wat ik wil ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:05

LadyMadonna schreef:
Beetje jammer dat de tendens hier nu lijkt dat als je geen vega(n) bent, je hier automatisch aan mee werkt.... :?

..


Dat is idd niet de bedoeling. Het is wel duidelijk dat je er als vegan in elk geval NIET aan mee werkt.

Wel is het belangrijk dat mensen die nog dierlijke producten consumeren, dat zo bewust mogelijk doen. Ik persoonlijk denk dat gewoon massaal minderen + wetgeving veel ellende kan voorkomen. Ik eet ook nog vegetarisch en leef niet vegan. Wel ben ik idd bewuster bezig met cruelty free make up en verzorging, vervang leer waar het kan, etc. Maar het kan altijd beter. Maar het is toch al beter dan toen ik nog vlees at en het me niet aantrok zeg maar.

De consument is niet rechtstreeks schuldig nee, maar heeft wel veel macht over wat er gebeurt. Als iedereen nu eens ophoudt met denken dat ze geen verschil kunnen maken...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:11

Heftig topic , ik ben een dierenliefhebber . Heb op een melkveebedrijf gewerkt en nu werk ik bij de slager in het dorp, baas heeft een eigen kudde koeien (malser vlees dan stieren) . Die laat hij slachten voor de winkel , de varkens blijf ik altijd moeite mee houden . Wij hebben varkens die op stro staan , niet gecastreerd en gecoupeerd worden en niet te ver van het slachthuis langzamer opgroeien . Smaak is veel beter dan de supermarkt (dat is geen vlees in de supermarkt , het is gewoon smakeloze troep ). Maar blijkbaar door mijn werk heb ik direct de stempel geen dierenliefhebber , ik hou van dieren ondanks mijn werk . Ik krijg van de baas vlees mee na elke werkdag , ik weet de oorsprong en heb daar geen moeite mee .

Maar door dit topic ben ik benieuwd hoe 'onze' slachthuizen omgaan met de dieren nadat ze aankomen etc

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:12

Volgens mij zijn steeds meer mensen vegatarisch of vegan, maar ik vraag me af wat de cijfers zijn? Het lijkt nog steeds veel te weinig te zijn om echt iets te veranderen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:13

In Belgie is de vleesconsumptie na de schandalen vorig jaar wel meer gezakt dan het Europese gemiddelde heb ik ergens gelezen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:17

Ik denk dat veel meer mensen ook ‘partime’ vega zijn. Dus de mensen die 2/3 keer per week een vleesvervanger kopen. En dat is al een 1e stap.

En de ene zal daar bij blijven en de andere zal de volledige overstap maken naar vega of vegan.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:17

Dat moeten ze dan toch ergens gaan voelen? De productie lijkt nog niet omlaag te gaan.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:20

superpony schreef:
Dat moeten ze dan toch ergens gaan voelen? De productie lijkt nog niet omlaag te gaan.

Denk ook dat we een stuk meer mensen hebben vergeleken met vroeger. Waardoor je ongeveer dezelfde vleesproductie houd met meer mensen in Nederland.
Denk ik hoor.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:21

Rebecca schreef:
Heftig topic , ik ben een dierenliefhebber . Heb op een melkveebedrijf gewerkt en nu werk ik bij de slager in het dorp, baas heeft een eigen kudde koeien (malser vlees dan stieren) . Die laat hij slachten voor de winkel , de varkens blijf ik altijd moeite mee houden . Wij hebben varkens die op stro staan , niet gecastreerd en gecoupeerd worden en niet te ver van het slachthuis langzamer opgroeien . Smaak is veel beter dan de supermarkt (dat is geen vlees in de supermarkt , het is gewoon smakeloze troep ). Maar blijkbaar door mijn werk heb ik direct de stempel geen dierenliefhebber , ik hou van dieren ondanks mijn werk . Ik krijg van de baas vlees mee na elke werkdag , ik weet de oorsprong en heb daar geen moeite mee .

Maar door dit topic ben ik benieuwd hoe 'onze' slachthuizen omgaan met de dieren nadat ze aankomen etc


Zou er dan ook geen problemen mee hebben om die dieren dan te eten. Had het er toevallig net met mijn moeder over en ook zei gaat nu ook voortaan vlees direct bij de boer kopen.. Deze houd zijn varkens buiten en binnen en heeft ze ook niet gecoupeerd. Ik eet liever 2 dagen geen vlees en dan zo af en toe een stukje vlees van die boer.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:21

Er zijn ook mensen die pp meer vlees consumeren. 3 keer per dag zeg maar.

Verder over vervangers: ik eet zelden vervangers! Ik maak liever op zich staande vegan gerechten.

BoschTv heeft daar hele lekkere recepten voor. Mijn vegan bolognese bvb heb ik van daar, meeste mensen denken gewoon dat er vlees in zit :) Maar ook de fishless ie is echt lekker.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:28

CharmingS schreef:
Volgens mij is dit een openbaar forum en mag ik reageren op wat ik wil ;)


Uiteraard, maar ik stel een vraag aan iemand anders die iets beweert, en dan geef jij daar antwoord op, niet echt logisch. Of jij moet weten wat die ander denkt en weet.


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:38

Bismarck schreef:
Ik ben blij dat wij sinds een aantal maanden alleen nog vlees bij de biologisch boer hier om de hoek halen. Hij laat het zelf slachten en we weten zo veel beter waar ons vlees vandaan komt. Ik krijg echt de kriebels als ik het artikel zo lees, je wilt toch ook niet in zo'n bedrijf werken?


Na het nieuws over het slachthuis in Tielt (België) hebben wij ook de ogen geopend. We halen nu het vlees bij een scharrel/biologische boer met varkens en koeien. We hebben daar een rondleiding gehad over het bedrijf, de varkens konden heerlijk spelen in het stro in een grote open schuur en zelf naar buiten om een modderbad te nemen. De koeien stonden in de wei te grazen.

De boeren zijn gelovig (christenen) en zij menen dat dieren dierwaardig behandeld moeten worden eer ze op ons bord belanden. Daarom brengen ze ze zelf naar de slager, in hun paardentrailer. Slager zit op 10 minuten rijden. En ze blijven erbij als de slager de dieren schiet.

Het vlees is niet veel duurder dan in de supermarkt, maar smaakt veel beter door 1. de vrijheid die de dieren daar hebben en 2. het besef dat de dieren met respect behandeld zijn. We eten hooguit 2x per week vlees, de rest voornamelijk vegetarisch.

Voor iedereen die toch soms een stukje vlees wilt eten: kijk in jouw buurt naar een scharrelboer, er komen er steeds meer :j.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:46

Kinke schreef:
CharmingS schreef:
Volgens mij is dit een openbaar forum en mag ik reageren op wat ik wil ;)


Uiteraard, maar ik stel een vraag aan iemand anders die iets beweert, en dan geef jij daar antwoord op, niet echt logisch. Of jij moet weten wat die ander denkt en weet.


Mijn oprechte excuses!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:49

quera schreef:
superpony schreef:
Dat moeten ze dan toch ergens gaan voelen? De productie lijkt nog niet omlaag te gaan.

Denk ook dat we een stuk meer mensen hebben vergeleken met vroeger. Waardoor je ongeveer dezelfde vleesproductie houd met meer mensen in Nederland.
Denk ik hoor.


Ja, dat zeker.

Maar veel andere nationaliteiten eten ook schaap bijv. Daar hoor je niks over, behalve als het over ritueel slachten gaat. Moslims eten al geen varken en denk de kinderen van ook no niet zoveel.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:11

superpony schreef:
Volgens mij zijn steeds meer mensen vegatarisch of vegan, maar ik vraag me af wat de cijfers zijn? Het lijkt nog steeds veel te weinig te zijn om echt iets te veranderen.

Er zijn al heel veel dieren (meer dan een miljoen dacht ik zelfs) minder geslacht vorig jaar door de toename aan vegetariërs en vegans. De onderzoeken moet ik even terugzoeken, is nu een beetje onhandig op mijn gsm.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:25

superpony schreef:
Volgens mij zijn steeds meer mensen vegatarisch of vegan, maar ik vraag me af wat de cijfers zijn? Het lijkt nog steeds veel te weinig te zijn om echt iets te veranderen.

Je hebt 'gelukkig' ook nog hele stoere mensen die als ze horen over dierenleed zoals dit expres lekker extra veel vlees gaan eten. :r :r

Als je echt na gaat denken over de getallen word je echt eng. Er worden op de hele wereld elk jaar meer landbouwdieren geslacht (dus excluief proefdieren, insecten, dieren voor bont, vissen etc.) dan dat er mensen bestaan hebben op aarde. 56 biljoen (1 met 12 nullen) dieren per jaar tegen 108 miljard (1 met 9 nullen) mensen die ooit geleefd hebben...
Dat zijn echt getallen waar je steil van achterover slaat. :\ En dan te bedenken wat daar allemaal NIET in zit, in die 56 biljoen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:40

Ongelofelijk triest bericht. Ik denk dat weinig vlees eten niet veel verschil maakt, Nederland slacht/fokt vooral voor de export helaas. Zie hier de cijfers: http://www.cov.nl/sector-in-cijfers

Zou alles wat wij minder eten niet gewoon geëxporteerd worden?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:53

atilla schreef:
Ongelofelijk triest bericht. Ik denk dat weinig vlees eten niet veel verschil maakt, Nederland slacht/fokt vooral voor de export helaas. Zie hier de cijfers: http://www.cov.nl/sector-in-cijfers

Zou alles wat wij minder eten niet gewoon geëxporteerd worden?

Dan maakt het nog steeds uit voor het mileu , alleen niet voor de slachthuizen, toch?

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:17

Pleun02 schreef:
atilla schreef:
Ongelofelijk triest bericht. Ik denk dat weinig vlees eten niet veel verschil maakt, Nederland slacht/fokt vooral voor de export helaas. Zie hier de cijfers: http://www.cov.nl/sector-in-cijfers

Zou alles wat wij minder eten niet gewoon geëxporteerd worden?

Dan maakt het nog steeds uit voor het mileu , alleen niet voor de slachthuizen, toch?


Ik reageer op dit artikel wat over het dierenwelzijn gaat. Het milieu is een andere discussie en daar heb ik me verder ook niet in verdiept.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:53

atilla schreef:
Ongelofelijk triest bericht. Ik denk dat weinig vlees eten niet veel verschil maakt, Nederland slacht/fokt vooral voor de export helaas. Zie hier de cijfers: http://www.cov.nl/sector-in-cijfers

Zou alles wat wij minder eten niet gewoon geëxporteerd worden?

Alles wat wij minder eten wordt niet automatisch méér gegeten in het buitenland neem ik aan.
Daarbij zou ik me ook geen illusies maken over dat geïmporteerd vlees veel vriendelijker is.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:10

atilla schreef:
Ik reageer op dit artikel wat over het dierenwelzijn gaat. Het milieu is een andere discussie en daar heb ik me verder ook niet in verdiept.

Dat is dan een ander verhaal. Ik raad u wel aan om er een beetje in te gaan verdiepen, de grootste mileuvervuiler is namelijk de vleesproductie.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Karl66, Mariett en 63 bezoekers