Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:17

anjali schreef:
SARINO schreef:
Lang niet iedereen ging los met meer koeien en meer melk ,ook deze zijn de dupe van nieuwe regels.Het heeft ons ruim een ton aan euros gekost(en die hadden we niet over na in 2016 ruim onder de kostprijs melk te leveren) en gaf heel veel spanningen in het dagelijkse werk/gezin/relatie,leg maar eens uit waarom de koeien en kalfjes die je kinderen groot brengen afgevoerd worden en ga met je man maar eens een rondje door stal om te selecteren wat weg moet,
We waren op dat moment een speelbal van de overheid,geen idee welke kant we op gingen.Koeien konden niet geslacht worden in Nederland want daar was het te druk,dus beestjes stonden lang op de vrachtwagen.Dat doet pijn ,financieel is het wel weer bij te lenen maar het gevoel van onmacht en onzekerheid zit nog hoog.We willen nog steeds blijven boeren ,het is nog steeds fijn om met de koeien te werken en te verzorgen.We gaan het zien in de toekomst .De melkprijs is nu voor ons redelijk(qua hypotheek/aflossing en alle vaste kosten) maar verder ontwikkelen kan niet met deze prijs.

Ik snap überhaupt niet hoe het mogelijk is dat iemand gedwongen wordt om dieren die zijn eigendom zijn,tegen zijn wil te laten doden.Het zijn dan toch je eigen koeien,daar heeft toch niemand iets over te zeggen behalve de eigenaar.Hier klopt echt iets niet.Wat is dit voor rare regering?


Ik snap het ook nog steeds niet maar dit is reallife .De nertsenfokkerij werd ooit in ene opgedoekt door de overheid,vele rechtszaken en jullie mogen raden wie er gewonnen heeft(wat zullen ze daar om gelachen hebben in de andere europese landen)
Als ik ze niet had weggedaan had ik nu mijn hele bedrijf kunnen verkopen om de boetes en de advocaten te bekostigen .Tegen de staat procederen omdat je vind dat het niet eerlijk is heeft geen nut.Ze hebben dit juridisch echt wel dichtgetimmerd.
De enige optie van koeien wegdoen was naar de slacht of dood aan de weg laten ophalen.Alle boeren zaten vol en export had zat aanbod.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:24

@ Anjali
Nee dat doen ze ook niet. Is gewoon je mag maar max een x aantal koeien hebben, heb je er meer dan moeten die weg. Probleem is alleen vaak dat de boer ze niet verkocht krijgt optijd. En om de boete mis te lopen gaat de koe naar de slacht.
Ze hebben 2 keuze's (al vind ik het persoonlijk geen keuze)
Koe blijft = boete
Geen boete = koe weg (verkoop of slacht)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:26

anjali schreef:
oomens schreef:
Wat is daar raar aan? Het zijn dieren die als productiedieren gehouden mogen worden, en die dus in goede gezondheid gedood mogen worden. Naar de slacht brengen is dus een volledig legale manier om je aantal koeien per direct omlaag te brengen. Heb jij andere suggesties dan die op zeer korte termijn het aantal koeien verminderen?

Ik bedoel dat die koeien eigendom zijn van die boeren.En dat niemand het recht heeft om iemand anders zijn eigendom af te nemen.


Als je een enorme boete voor lief neemt hoeven er geen dieren weg... Maar dat loopt dusdanig in de papieren dat het geen optie is.

In het geval van een besmettelijk dierziekte moeten de dieren wel verplicht geruimd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:51

anjali schreef:
oomens schreef:
Ik bedoel dat die koeien eigendom zijn van die boeren.En dat niemand het recht heeft om iemand anders zijn eigendom af te nemen.

Zodra bepaald wordt dat je een eigendom niet meer in eigendom mag hebben, dien je te zorgen dat je het niet meer in eigendom hebt. Lijkt mij weinig ingewikkeld.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:54

Maar bij ruiming van een besmettelijke dierziekte worden de dieren eerst getaxeerd en er wordt een waarde uitgekeerd voor het verlies van de dieren, nadat ze geruimd zijn.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:57

romyloverrr schreef:
Riraito schreef:


Als je vlees wil hebben waar zelfs niemand bij Wakker Dier wat over te zeuren heeft, zit je alsnog onder de 20 euro per kilo. Mensen mogen best wat minder vlees eten, niks mis mee.

Organisaties als wakker dier blijven iets te zeuren hebben. Die gaan echt niet opeens zeggen; ja, zo is het goed. We stoppen met bestaan!



Dat soort clubjes houden inderdaad nooit op nee, ze zullen altijd wel iets vinden waarmee ze zichzelf in stand kunnen houden.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:02

meikemarieke schreef:
Ik vind het wel heel jammer dat er een soort tweedeling ontstaat tussen de boeren zelf.
Boeren die niet gegroeid zijn en hun collega's niet willen steunen, omdat ze bang zijn zelf nog meer gekort te worden. Ik begrijp de reactie wel, maar vind het wel jammer dat dit gebeurt.



Verdeel en heers, daar is de overheid erg goed in.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:45

Wij hadden een prachtig melkveebedrijf, 17 jaar geleden overgenomen van mijn schoonouders, 110 Fleckviehkoeien en 60 ha grond. Een prima bedrijf om in je eentje het werk te verzetten en van rond te komen. Ik heb altijd fulltime buiten huis gewerkt. Onze stal was netjes up to date en een plus was ons enorme strohok van 18 x 30 meter voor de droge en vers gekalfde koeien.

Ondanks dat wij de laatste 10 jaar niet zijn gegroeid, moesten wij ook 8,3% inleveren, waarom? Wij weten het nog steeds niet.
Samen met de maatschappelijke weerstand die steeds vaker zorgde voor stof tot nadenken, zoals bijvoorbeeld het onthoornen, kalveren bij de koe laten, antibiotica beleid, enz, hebben wij begin 2016 besloten om te gaan stoppen met ons bedrijf.

Gelukkig ging de verkoop aardig vlot en op 18 februari 2017 verlieten de koeien ons bedrijf. Ze zijn als complete veestapel verhuisd naar Friesland, waar een boer graag wilde uitbreiden en hij had er ineens 110 koeien bij. Emotioneel is mijn man op het randje geweest, mede door de familie. Een groot gezin en hij was de enige die destijds het bedrijf wilde overnemen. Nu werd hij aangekeken als een watje, zo slecht was het boeren toch niet, hij stelde zich aan, blablabla.
De buitenwereld heeft werkelijk geen idee wat zich op het erf van boeren afspeelt. De laatste jaren zijn de regels zo snel veranderd en steeds weer aangepast, dat een normaal mens het allemaal niet meer kan volgen en het vervelende is; steeds weer met terugwerkende kracht. Er werd altijd gezegd; als het melkquotum komt te vervallen, dan telt grondgebondenheid. Als je daarin hebt geïnvesteerd, heb je niet ineens het geld om ook nog fosfaatrechten te kopen!

Na de verkoop hebben wij alle schulden bij de bank kunnen aflossen en hielden gelukkig nog een leuk bedrag over, maar daar hebben we dan ook 17 jaar flink voor gebikkeld in goede en slechte tijden, waarvan de laatste jaren minder vanwege de lage melkprijs. We hebben een huisje buitenaf terug kunnen kopen, maar kunnen echt niet achterover gaan zitten, zoals mensen wel eens denken als iemand zijn bedrijf verkoopt wat altijd goed heeft gedraaid. Boeren zijn immers steenrijk, in de letterlijke zin van het woord. Beiden werken we nu fulltime en volgen we nu alles vanaf de zijlijn, met diep respect voor de boeren die in zwaar weer verkeren, want verkopen en opgeven doe je echt niet zomaar. Het bedrijf is een stuk van je leven, je bent er geboren, opgegroeid en hebt het van je ouders overgenomen. Maar stoppen is ook ondernemen!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:23

suffie schreef:
Wij hadden een prachtig melkveebedrijf, 17 jaar geleden overgenomen van mijn schoonouders, 110 Fleckviehkoeien en 60 ha grond. Een prima bedrijf om in je eentje het werk te verzetten en van rond te komen. Ik heb altijd fulltime buiten huis gewerkt. Onze stal was netjes up to date en een plus was ons enorme strohok van 18 x 30 meter voor de droge en vers gekalfde koeien.

Ondanks dat wij de laatste 10 jaar niet zijn gegroeid, moesten wij ook 8,3% inleveren, waarom? Wij weten het nog steeds niet.
Samen met de maatschappelijke weerstand die steeds vaker zorgde voor stof tot nadenken, zoals bijvoorbeeld het onthoornen, kalveren bij de koe laten, antibiotica beleid, enz, hebben wij begin 2016 besloten om te gaan stoppen met ons bedrijf.

Gelukkig ging de verkoop aardig vlot en op 18 februari 2017 verlieten de koeien ons bedrijf. Ze zijn als complete veestapel verhuisd naar Friesland, waar een boer graag wilde uitbreiden en hij had er ineens 110 koeien bij. Emotioneel is mijn man op het randje geweest, mede door de familie. Een groot gezin en hij was de enige die destijds het bedrijf wilde overnemen. Nu werd hij aangekeken als een watje, zo slecht was het boeren toch niet, hij stelde zich aan, blablabla.
De buitenwereld heeft werkelijk geen idee wat zich op het erf van boeren afspeelt. De laatste jaren zijn de regels zo snel veranderd en steeds weer aangepast, dat een normaal mens het allemaal niet meer kan volgen en het vervelende is; steeds weer met terugwerkende kracht. Er werd altijd gezegd; als het melkquotum komt te vervallen, dan telt grondgebondenheid. Als je daarin hebt geïnvesteerd, heb je niet ineens het geld om ook nog fosfaatrechten te kopen!

Na de verkoop hebben wij alle schulden bij de bank kunnen aflossen en hielden gelukkig nog een leuk bedrag over, maar daar hebben we dan ook 17 jaar flink voor gebikkeld in goede en slechte tijden, waarvan de laatste jaren minder vanwege de lage melkprijs. We hebben een huisje buitenaf terug kunnen kopen, maar kunnen echt niet achterover gaan zitten, zoals mensen wel eens denken als iemand zijn bedrijf verkoopt wat altijd goed heeft gedraaid. Boeren zijn immers steenrijk, in de letterlijke zin van het woord. Beiden werken we nu fulltime en volgen we nu alles vanaf de zijlijn, met diep respect voor de boeren die in zwaar weer verkeren, want verkopen en opgeven doe je echt niet zomaar. Het bedrijf is een stuk van je leven, je bent er geboren, opgegroeid en hebt het van je ouders overgenomen. Maar stoppen is ook ondernemen!

Jullie hebben tenminste een goed onderdak voor jullie koeien gevonden.Vandaag stond er een ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad dat de paarden in Nederland maar weg moeten,want die poepen ook.En leveren nog niets op ook volgens deze persoon.Volgens mij denken sommigen dat Nederland beter af zou zijn met alleen beton en industrie.Terwijl daar nu juist de milieuvervuiling vandaan komt en niet van dieren.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:57

suffie schreef:
Wij hadden een prachtig melkveebedrijf, 17 jaar geleden overgenomen van mijn schoonouders, 110 Fleckviehkoeien en 60 ha grond. Een prima bedrijf om in je eentje het werk te verzetten en van rond te komen. Ik heb altijd fulltime buiten huis gewerkt. Onze stal was netjes up to date en een plus was ons enorme strohok van 18 x 30 meter voor de droge en vers gekalfde koeien.

Ondanks dat wij de laatste 10 jaar niet zijn gegroeid, moesten wij ook 8,3% inleveren, waarom? Wij weten het nog steeds niet.
Samen met de maatschappelijke weerstand die steeds vaker zorgde voor stof tot nadenken, zoals bijvoorbeeld het onthoornen, kalveren bij de koe laten, antibiotica beleid, enz, hebben wij begin 2016 besloten om te gaan stoppen met ons bedrijf.

Gelukkig ging de verkoop aardig vlot en op 18 februari 2017 verlieten de koeien ons bedrijf. Ze zijn als complete veestapel verhuisd naar Friesland, waar een boer graag wilde uitbreiden en hij had er ineens 110 koeien bij. Emotioneel is mijn man op het randje geweest, mede door de familie. Een groot gezin en hij was de enige die destijds het bedrijf wilde overnemen. Nu werd hij aangekeken als een watje, zo slecht was het boeren toch niet, hij stelde zich aan, blablabla.
De buitenwereld heeft werkelijk geen idee wat zich op het erf van boeren afspeelt. De laatste jaren zijn de regels zo snel veranderd en steeds weer aangepast, dat een normaal mens het allemaal niet meer kan volgen en het vervelende is; steeds weer met terugwerkende kracht. Er werd altijd gezegd; als het melkquotum komt te vervallen, dan telt grondgebondenheid. Als je daarin hebt geïnvesteerd, heb je niet ineens het geld om ook nog fosfaatrechten te kopen!

Na de verkoop hebben wij alle schulden bij de bank kunnen aflossen en hielden gelukkig nog een leuk bedrag over, maar daar hebben we dan ook 17 jaar flink voor gebikkeld in goede en slechte tijden, waarvan de laatste jaren minder vanwege de lage melkprijs. We hebben een huisje buitenaf terug kunnen kopen, maar kunnen echt niet achterover gaan zitten, zoals mensen wel eens denken als iemand zijn bedrijf verkoopt wat altijd goed heeft gedraaid. Boeren zijn immers steenrijk, in de letterlijke zin van het woord. Beiden werken we nu fulltime en volgen we nu alles vanaf de zijlijn, met diep respect voor de boeren die in zwaar weer verkeren, want verkopen en opgeven doe je echt niet zomaar. Het bedrijf is een stuk van je leven, je bent er geboren, opgegroeid en hebt het van je ouders overgenomen. Maar stoppen is ook ondernemen!


Ik hoef echter geen boer te zijn om te begrijpen dat als een ondernemer een investering doet waarvoor de looptijd zomaar 10 tot 20 jaar of nog langer is. Dat als de overheid vervolgens de regels weer veranderd dat er dan bedrijven failliet gaan.
Dat is wel iets waar boeren steeds weer tegen aan lopen, een overheid die constant de regels veranderd.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-06-18 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:00

anjali schreef:
Vandaag stond er een ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad dat de paarden in Nederland maar weg moeten,want die poepen ook.En leveren nog niets op ook volgens deze persoon.Volgens mij denken sommigen dat Nederland beter af zou zijn met alleen beton en industrie.Terwijl daar nu juist de milieuvervuiling vandaan komt en niet van dieren.



Dat is gewoon te zot voor woorden, ja sommige mensen willen inderdaad het liefste dat heel Nederland in beton gegoten wordt.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:26

@ suffie, wat een vreselijk verhaal en helemaal dat onbegrip van anderen!

Wij zijn ook een tijdje bezig geweest met een boer in Nederland om in zijn bedrijf te komen en eventueel in de toekomst het bedrijf over te nemen. Uiteindelijk besloten in Roemenië te blijven. Dit alles speelde nog voor de afschaffing van het quotum.

Zo achteraf is het misschien ons geluk wel geweest dat we het niet doorgezet hebben. Het is een erg ondankbaar beroep om boer in Nederland te zijn. Niet dat het hier allemaal makkelijk is, genoeg uitdagingen, maar hoe de politiek simpelweg de levens van de boeren overhoop haalt, onbeschrijflijk!

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:31

Ik heb ook getekend TS!
Iedere keer als ik langs jullie vorige plekje kom verbaas ik me er weer over dat een heel bedrijf zomaar weg is, de grond vlak gemaakt en als je het niet weet, je niet zou geloven dat er daar een boerderij heeft gestaan met stal en prachtige gezonde koeien in de wei!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:17

Ik begrijp dat het voor individuele boeren soms de genadeslag kan betekenen. Maar de overheid luidt niet voor niets de noodklok.

De Nederlandse veehouderij heeft in 2015 meer fosfaat geproduceerd dan is toegestaan op basis van Europese afspraken. De grootste toename komt van de melkveehouderij. Daarom geldt per 1 januari 2018 het stelsel van fosfaatrechten voor melkvee.

Deze maatregel is bedacht om de bodem vitaal te houden voor ons en onze kinderen. Zodat zij later ook nog kunnen oogsten van de bodem. Dus nee ik ga zeker niet tekenen. Ik kies voor de gezondheid van de aarde en daarmee ook die van alle mensen op aarde, niet alleen nu maar ook in de toekomst.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:21

Abacab schreef:
Ik begrijp dat het voor individuele boeren soms de genadeslag kan betekenen. Maar de overheid luidt niet voor niets de noodklok.

De Nederlandse veehouderij heeft in 2015 meer fosfaat geproduceerd dan is toegestaan op basis van Europese afspraken. De grootste toename komt van de melkveehouderij. Daarom geldt per 1 januari 2018 het stelsel van fosfaatrechten voor melkvee.

Deze maatregel is bedacht om de bodem vitaal te houden voor ons en onze kinderen. Zodat zij later ook nog kunnen oogsten van de bodem. Dus nee ik ga zeker niet tekenen. Ik kies voor de gezondheid van de aarde en daarmee ook die van alle mensen op aarde, niet alleen nu maar ook in de toekomst.



Ik snap dat er een regel moest komen maar waarom worden alle boeren daarmee getroffen, wij zijn niet gegroeid en moesten ook 8,3% van onze koeien ruimen terwijl we grond genoeg hebben om onze mest kwijt te kunnen, we mogen zelfs mest van (bij wijze van) de buurman op onze grond laten rijden omdat wij genoeg grond hebben, hoe krom wil je het hebben

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:26

Bedacht om de bodem vitaal te houden? Dat is onzin. Wat de bodem vitaal houdt is gewoon ouderwets mest uitrijden ipv injecteren. Mest hoort lekker te rotten op het land. Wat men overigens in de landen om ons heen nog gewoon doet. Toch gek dat met dat zgn fosfaat overschot, men bij de Nijmeegse 4-daagse weer urine gaat opvangen voor het fosfaat….

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:28

Dan vallen jullie in deze categorie van bedrijven:
Bedrijf is niet grondgebonden + verschil tussen fosfaatrechten en fosfaatruimte groter dan de generieke korting, deze bedrijven krijgen een Generieke korting van 8,3%


Jullie hebben een beschikking gekregen waarin dat duidelijk is uitgelegd. De fosfaatrechten zijn berekend aan de hand van de veestapel en de fosfaatstatus van de bodem zoals deze was in 2015.
Hier kun je nalezen hoe de norm is vastgesteld:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -berekenen

Als je het niet eens bent met de beschikking kun je daar bezwaar tegen aantekenen.


nog een mooie infographic

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... htlijn.jpg

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:31

Kinke schreef:
Bedacht om de bodem vitaal te houden? Dat is onzin. Wat de bodem vitaal houdt is gewoon ouderwets mest uitrijden ipv injecteren. Mest hoort lekker te rotten op het land. Wat men overigens in de landen om ons heen nog gewoon doet. Toch gek dat met dat zgn fosfaat overschot, men bij de Nijmeegse 4-daagse weer urine gaat opvangen voor het fosfaat….


Dit is EU mestbeleid en daar zijn alle EU partners aan gehouden:

Te veel mest in het water of op het land is niet goed voor het oppervlaktewater en het grondwater. Ook omdat er soms drinkwater van wordt gemaakt. Boeren moeten zich daarom aan regels houden als ze mest gebruiken.

Het mestbeleid in Nederland is afgeleid van de voorschriften in de Europese nitraatrichtlijn. Deze moet voorkomen dat stoffen uit mest het grond- en oppervlaktewater vervuilen. Het gaat dan om de stoffen fosfaat en stikstof. In de nitraatrichtlijn staat wat EU-landen moeten doen om vervuiling via mest tegen te gaan. Zo verbeteren de EU-landen hun waterkwaliteit.


Waterkwaliteit is best wel een belangrijk onderwerp lijkt me...... :j

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:33

Ja maar onze koeien zijn al wel richting slager gegaan omdat we wel de dikke boete kregen anders, en dat bezwaar aantekenen zitten ook haken en ogen aan en voordat er een uitkomst is ben je ook een hele tijd verder. Ging het maar zo makkelijk.

Het grappige is dat een goede kennis die net 5km over de grens in duitsland woont zich slap lacht om de nederlandse regeltjes

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:57

Jullie koeien belanden uiteindelijk altijd bij de slager zodra de melkproductie niet meer lonend is voor jullie als bedrijf. Voor de koe maakt het dus niets uit aangezien een dier niet telt in weken, maanden, jaren.

Het zijn geen Nederlandse regeltjes, het zijn EU-regels die al vanaf 1991 bestaan. Omdat de ons omringende landen meer mogelijkheden hebben de mest uit te rijden (meer landbouwgronden) zijn de regels daar minder streng. De druk op de bodem in ons dichtbevolkte landje vol mono-cultuur maakt dat de regels voor sommige boeren dramatisch uitvallen.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:04

Abacab schreef:
Jullie koeien belanden uiteindelijk altijd bij de slager zodra de melkproductie niet meer lonend is voor jullie als bedrijf. Voor de koe maakt het dus niets uit aangezien een dier niet telt in weken, maanden, jaren.

Het zijn geen Nederlandse regeltjes, het zijn EU-regels die al vanaf 1991 bestaan. Omdat de ons omringende landen meer mogelijkheden hebben de mest uit te rijden (meer landbouwgronden) zijn de regels daar minder streng. De druk op de bodem in ons dichtbevolkte landje vol mono-cultuur maakt dat de regels voor sommige boeren dramatisch uitvallen.


Klopt Abacab onze koeien gaan naar de slager als ze slecht drachtig worden/slechte productie hebben of een blijvend probleem hebben met bijvoorbeeld de klauwen ---> dus pijn.

Maar dan zijn ze tenminste niet drachtig en moeten ze verplicht binnen .. dagen weg ivm een dikke boete en eigenlijk laten we altijd het vlees terug komen voor eigen consumptie zodat het dier een dubbeldoel in het leven heeft, natuurlijk doet het dan altijd nog pijn om een dier weg te doen maar dan heb ik er meer vrede mee dan op de verplichte manier.
- Heerlijk melk
- Heerlijk vlees (rest vlees laten we hondenvoer van maken om zo min mogelijk te verspillen)
En bij een mooie koe laten we zelfs het vel terug komen om te laten dienen als vloerkleedje.

En ja er moet soms een koe weg want we blijven een bedrijf en er moet ook geld binnen komen, het liefst had ik er een stal bijgebouwd om alle pensionado's te laten lopen tot hun dood maar ik heb geen geldboom in de tuin staan.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:23

Ik had het graag van te voren geweten dat ze met terugwerkende kracht grondgebondenheid gingen invoeren,zat en zit ieder jaar goed behalve jaar 2015 ,dan had ik het hectaretje wat ik te kort had wel bij gepacht of gekocht.
Dat jaar keurig volgens de regels ,en betaald om mijn mest bij een buurman/collega te laten uitrijden ,die nog plaats had voor mest.
Nu werd ik gekort maar voor de volle bak 8,3% van mijn koeien.Zonder groei ,zonder uitbreidingen de afgelopen jaren.
Hoe meer mensen de petitie tekenen hoe groter de kans is dat de krimp weer bij zulke bedrijven op zijn bordje komt en het misschien wel 10% wordt.

De echte stunters blijven overal buiten ,die wisten wat er ging gebeuren(vriendjes van ,en adviseurs van de overheid)
0 en haalden vrachtenvol met alles wat maar een beetje op een koe leek en zorgden dat die voor juli 2015 in stal /op naam stonden .Die lachen zich rot,blijven overal buiten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:36

Kinke schreef:
Bedacht om de bodem vitaal te houden? Dat is onzin. Wat de bodem vitaal houdt is gewoon ouderwets mest uitrijden ipv injecteren. Mest hoort lekker te rotten op het land. Wat men overigens in de landen om ons heen nog gewoon doet. Toch gek dat met dat zgn fosfaat overschot, men bij de Nijmeegse 4-daagse weer urine gaat opvangen voor het fosfaat….

Het is net andersom. Injecteren is beter voor bodem en grondwater. Stikstofgassen komen dan minder vrij in de atmosfeer waardoor het via de regen niet terug komt in het grondwater. Juist met injecteren op de juiste momenten (en reken maar dat de boeren dat weten ten behoeve van gewasgroei) worden de stoffen gebonden aan de grond en spoelen niet door naar het grondwater.

Waterkwaliteit van belang? Nederland heeft de hoogste kwaliteit kraanwater........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:06

Ja in NL produceren we teveel mest voor de grond die we hebben. Maar andere landen hebben ruimte over. Hoezo 1 europa.....

Nee het is natuurlijk veel beter om gewoon een complete sector om zeep te helpen. Een sector waarin we hier in NL superieur in zijn! Innovatie is namelijk niet alleen voorbehouden aan de TU Delft. De agrarische sector doet het ongelovelijk goed qua kwaliteit en kwantiteit. Misschien juist wel omdat we zoveel willen produceren op zo weinig oppervlak. Dieren, technische vooruitgang, houderijsystemen........alles gaat de grens over de wereld in.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:54

SARINO schreef:
Ik had het graag van te voren geweten dat ze met terugwerkende kracht grondgebondenheid gingen invoeren,zat en zit ieder jaar goed behalve jaar 2015 ,dan had ik het hectaretje wat ik te kort had wel bij gepacht of gekocht.
Dat jaar keurig volgens de regels ,en betaald om mijn mest bij een buurman/collega te laten uitrijden ,die nog plaats had voor mest.
Nu werd ik gekort maar voor de volle bak 8,3% van mijn koeien.Zonder groei ,zonder uitbreidingen de afgelopen jaren.
Hoe meer mensen de petitie tekenen hoe groter de kans is dat de krimp weer bij zulke bedrijven op zijn bordje komt en het misschien wel 10% wordt.

De echte stunters blijven overal buiten ,die wisten wat er ging gebeuren(vriendjes van ,en adviseurs van de overheid)
0 en haalden vrachtenvol met alles wat maar een beetje op een koe leek en zorgden dat die voor juli 2015 in stal /op naam stonden .Die lachen zich rot,blijven overal buiten .


Maar als je 1Ha tekort komt, dan heb je toch een relatief klein fosfaat overschot en krijg je toch alleen een korting gebaseerd op die ene hectare die je tekort komt? Tenzij die hectare verantwoordelijk is voor meer dan 8.3% van je fosfaat overschot, maar dan zou je minder dan 12Ha grond hebben.