Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:55

Palmera schreef:
Ik bid en smeek om een vette vleestaks maar daar zullen veken het niet mee eens zijn

Een vleestax kan ik me voorstellen (soort van compensatie voor de vervuiling van de bio-industrie, of tegen "dierenleed"), of een tax op producten met een hoge calorische dichtheid (veel calorien, weinig vullend). Maar een tax op "vet vlees" lijkt me onzinnig omdat het niet direct gekoppeld kan worden aan negatieve bijeffecten.

En een soortgelijke tax komt pas als er draagvlak voor is. Roken is sterk afgenomen de laatste decennia en duidelijker gelinked aan ziektes, ook voor meerokers. Een draagvlak voor rookvrije plaatsen was er 50 jaar geleden nog niet, nu is het merendeel daar voorstander van.

Je zal dus nog even moeten wachten op je "vet vlees" tax.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:20

Ik vermoed dat Palmera ‘vet’ als in een forse heffing op alle soorten vlees bedoelde.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:36

Mars schreef:
Ik vermoed dat Palmera ‘vet’ als in een forse heffing op alle soorten vlees bedoelde.

Dit bedoel ik inderdaad. Een flink hoge vleestaks dus.
Het staat inderdaad wat krom. ;)

Maar, Enzino, ondanks dat ik dus een hoge vleestaks bedoel, wil ik je er wel op attenderen dat vetvlees wel degelijk negatieve bij-effecten heeft. Denk aan verhoogd cholestrol, hart- en vaatziekten en er zijn aanwijzingen voor sommige soorten kanker. Dat word nog verder onderzocht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:58

Haha, nu snap ik 'm: een vette vleestaks als in een hoge vleestaks of grote vleestaks. Ik dacht dat je specifiek doelde op vetter vlees (varkensvlees, of kip met vel).

Anyways, mijn vermoedde is dat die er wel gaat komen. Geef het 10-20 jaar en vlees is niet meer voor elke dag en dan zal er draagvlak komen. En indirect is die er ook wel aangezien vleesboeren steeds hogere kosten krijgen (vanwege wetgeving,etc) en ze dat doorberekenen in de producten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:59

Ok, vleestax geen probleem......dan de dure tax af van groente en fruit! En een nog hogere tax op alle suikerrijke produkten en de dito zoetstoffenprodukten..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:04

Hoezo off-topic... :roll:

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:08

En graag teenslippertax voor mensen met lelijke tenen.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:51

En botoxtax voor mensen met enge bovenlippen B-)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:24

Quote:Vroeger was het juist andersom.
Dan had de niet-roker pech en zat de hele avond in een kamer die blauw stond van de rook.
Daar werd verder ook niet over gepraat, je moest je er bij neerleggen dat er overal gerookt werd.

Vroeger hoorde je er bijna niemand over klagen! ja alleen degene die longproblemen hadden,logisch ook. Maar je hoorde er verder niks over, geen gezeur en geen gejank.Rokers zijn nu naar buiten verbannen en nu moeten ze opeens ook buiten weer weg,terras is ook buiten,dus ja,buiten moeten ze weg.
Als de staat écht tegen roken is, dan verbied je de verkoop van sigaretten! typisch dit,wel veel verbieden, maar toch blijven verkopen. Draait allemaal om geld.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:57

gohya schreef:
Quote:Vroeger was het juist andersom.
Dan had de niet-roker pech en zat de hele avond in een kamer die blauw stond van de rook.
Daar werd verder ook niet over gepraat, je moest je er bij neerleggen dat er overal gerookt werd.

Vroeger hoorde je er bijna niemand over klagen! ja alleen degene die longproblemen hadden,logisch ook. Maar je hoorde er verder niks over, geen gezeur en geen gejank.Rokers zijn nu naar buiten verbannen en nu moeten ze opeens ook buiten weer weg,terras is ook buiten,dus ja,buiten moeten ze weg.
Als de staat écht tegen roken is, dan verbied je de verkoop van sigaretten! typisch dit,wel veel verbieden, maar toch blijven verkopen. Draait allemaal om geld.


Dat komt omdat men ‘vroeger’ nog niet wist hoe schadelijk roken is... er zijn wel meer dingen die vroeger ‘prima’ waren en waarvan later toch bleek dat de gevolgen erg slecht zijn. Er worden ook geen huizen met asbest meer gebouwd.

Verbieden is niet verstandig, dan heb je er helemaal geen grip meer op en gaat het illegaal.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:42

Ik ben ook tegen het verbieden van de verkoop van sigaretten. Mensen mogen van mij best afentoe roken, alleen zouden ze andere mensen er niet mee lastig moeten vallen.
Precies hetzelfde met alcohol, mensen mogen van mij best afentoe dronken neervallen als ze dat leuk vinden maar doe dat lekker thuis.. Belast anderen er niet mee. Openbaar dronkenschap en rijden onder invloed is dan ook verboden, als je dat doet breng je anderen in gevaar. Ik snap niet waarom mensen dat met roken wel mogen doen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:24

Is ie weer hoor.
gohya schreef:
Als de staat écht tegen roken is, dan verbied je de verkoop van sigaretten! typisch dit,wel veel verbieden, maar toch blijven verkopen. Draait allemaal om geld.

Terwijl ik eerder toch echt dit las:
keona schreef:
Ik vinder absurt dat andere bepalen wat wel of niet mag.

Verbieden of niet verbieden, het is ook nooit goed hè.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 19:31

In Boxtel hebben ze nu in ieder geval een terras met rook en nietrook gedeelte.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:53

@Magrathea Ja ik vind het absurd dat ze roken buiten op terras willen verbieden, ben je dus tégen roken,dan moet je sigaretten verkoop helemaal verbieden. Dan heb je 1 oplossing en niet een halve.
Asbest is tegenwoordig Verboden, word dus ook niet meer gemaakt voor de verkoop.

Maar het roken zal nooit verbannen\verboden kunnen worden,hetzelfde met vuurwerk,kan ook nooit verbannen/verboden worden.Brengt veel teveel geld in het laatje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:57

Er kán een hoop...

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:35


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:47

Barbet schreef:
Bij de scouting mag ook helemaal niet meer gerookt worden.
Ik denk als dit doorzet, dat het steeds verder gaat, met plekken waar niet meer gerookt mag worden.

https://wnl.tv/2018/06/19/rokers-niet-w ... -scouting/

Fijn. :) Ik heb zelf bij scouting gezeten en weet nog dat ik als 8 jarige een keer echt in shock was toen een van mijn favoriete leidingen bleek te roken. Die was echt van een voetstuk gevallen voor mij toen :oo
(Ze hadden sowieso al het beleid om niet te roken in het zicht van de groep maar ik was haar per ongeluk toch tegengekomen)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:33

Nu zijn ze bezig om het Wiet gedoe legaal te maken w.b.t. verkoop en gebruik,ze gaan ermee testen.
Maar wát als het straks normaal is dat iedereen een Joint mag roken,net zoals het normaal was dat je gewoon overal kon roken.Alles is bezig nu om roken te verbannen,maar ze gaan wel bezig om een joint te roken eigenlijk normaal te vinden.Die stank is vele malen erger en veel beter te ruiken op grote afstand dan een sigaret.Dat je dan niet op terras mag blowen begrijp ik wel,maar op 100 meter afstand ruik je die joint nog op het terras.
Omgekeerde wereld lijkt me,het roken proberen te verbannen, Joint roken word in.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:23

Ik ben bang dat het dan “legaal” wordt dat het dan alleen nog maar farmaceutisch te krijgen is en deze industrie weer de zakken kan vullen...de thuiskweker weer weggezet gaat worden als illegaal en crimineel...

Kritiek op de legale is nu al dat deze te weinig soorten kweekt met te weinig specifieke kenmerken en ook nog eens te zwak kwa cbd en tch gehalten.

Cowboy55
Berichten: 8486
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:15

Indestal schreef:
Ik ben bang dat het dan “legaal” wordt dat het dan alleen nog maar farmaceutisch te krijgen is en deze industrie weer de zakken kan vullen...de thuiskweker weer weggezet gaat worden als illegaal en crimineel...

<KNIP>


Ik begreep uit een interview op Radio 1 met 'the powers that be' dat de thuiskweker per definitie een crimineel wordt onder de nieuwe wetgeving. Het aantal plantjes dat voor de thuiskweker nog gedoogd wordt gaat naar NUL in de nieuwe voorstellen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:19

Ja ik denk,het ook helaas....zelf kan ik niet zomder en van internet kopen is niet veilig...via legale weg zal ik het nooit krijgen, velen zullen enorm gedupeerd gaan zijn, terwijl het gewoon een plantje js wat niet de ellende van drank geeft of recreatieve drugs....de moneymachine ziet er nl weer een grote mogelijkheid in.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:27

Wat een flauwekul weer met wiet.
Ik gebruik al jaren olie, ik ben echt een gigantisch stijve roestige hark zonder.
Maar niet in complete joints, ooit omgerekend, en waar een joint 70-100 mg bevat gebruik ik hooguit 5-10 mg.
Maar het werkt wel blijvend, en zonder verslaving of omhoog moeten in dosis.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:48

Overigens,dat ze de teelt evt willen legaliseren,maakt het nog steeds niet legaal om op straat te blowen,lijkt me?

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:23

Ik ben net terug uit Griekenland. Daar wordt nog steeds volop overal gerookt, zeker op de terrassen en stranden. Zelfs door taxichauffeur :D . Ik moest noch aan dit topic denken ;)

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:07

Tivoli schreef:
Overigens,dat ze de teelt evt willen legaliseren,maakt het nog steeds niet legaal om op straat te blowen,lijkt me?


Officieel niet maar het wordt gedoogt meestal.