Plezierjacht op wilde dieren..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:18

tamary schreef:
[
Aborigials hadden simpele "truc" om wildstand te beheren : als er van 1 soort minder waren, dan kregen de nieuwe baby's dat dier als totem en op je totem mag je niet jagen (of zelfs eten?), dus bleven de aantallen in balans. En dat zal vermoed ik niet het enige primitieve volk zijn die dat zo oploste destijds. Wij westerlingen noemden dat dom bijgeloof en schoten gewoon wat wel wilden/als plaag beschouwden, het resultaat is overal uit de statistieken en nieuws te lezen.

.

De illusie van de "edele wilde" is baarlijke nonsens. En op zich ook een vorm van racisme.
De oorspronkelijke bewoners van Australie hadden al verschillende diersoorten uitgeroeid láng voor de Europeanen langskwamen.
Lees dit artikel maar eens door https://en.m.wikipedia.org/wiki/Australian_megafauna



anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:00

Kuggur,het kan wel schelen dat wilde stammen voor de komst van de "blanken"geen vuurwapens hadden.Dan wordt het moeilijker om er flink op los te schieten.Ik ben alleen bekend met de situatie van de Indianen in Noord-Amerika trouwens.De bizonkuddes daar schijnen zinloos afgeslacht te zijn door de "blanken".

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:11

En dat was dus het punt ook niet. Je trapt een open deur in met die opmerking en hebt duidelijk de context van mijn post niet begrepen.

Nyaleti

Berichten: 6003
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:14

Voor iedereen die hier meer over wilt weten, Google eens op Canned Hunting (south-africa) of bekijk de docu Blood lions. Het is een bizar wereldje. :n

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:20

Mensen zijn zo wreed... ongelofelijk

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:36

Sunnda schreef:
poes schreef:
Ik vind het ergens wel heel erg gelinkt aan vlees eten dan weer. Daar moord je ook voor je plezier toch...

Ik denk dat daar de meningen altijd over verdeeld zullen blijven.
Ik vind wel wat van vlees eten (maar probeer dat enigszins uit de discussie te laten), maar hoewel iedereen liever wegkijkt van het probleem, doet niemand het volgens voor zijn plezier..niet op de manier waarop je trots op de foto gaat met je neergeschoten impala.
Het eten van een stukje vlees dat je in de supermarkt gekocht hebt doe je niet omdat het zo'n kick geeft.


Dat maakt het mss nog erger. Zoals aangegeven hebben die dieren voor de jacht misschien nog een prima leven gehad. Maar goed das een heel andere discussie!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:43

Cowgirl schreef:
Maar dat schaar ik niet onder plezier jacht.
Meer onder het kopje beheer.

Ik geloof niet dat er ergens olifanten, giraffen en tijgers teveel zijn.
Plezier jacht gaat in mijn ogen alleen maar om het geld.


Met olifanten zeg je daar zoiets. In Kruger worden ze al jaren niet meer afgeschoten. De populatie is daardoor sinds ‘95 van 8500 naar ruim 20 000 gegaan. Deze dieren leven op een oppervlakte de grootte van België. Het gaat nog, maar je ziet wel dat flinke stukken al ‘olifantland’ zijn. Addo elephant park is ook echt olifantland, en je merkt wel wat een enorme impact dat heeft. In Botswana kun je in bepaalde gebieden de straat ermee dweilen.

Ik ben niet voor afschieten maar de situatie is dusdanig onnatuurlijk dat het ook wel lastig is volgens mij? Het zijn echt hele grote beesten en in parken overleven ze gewoon heel goed.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:23

anjali schreef:
Hoe kan iemand het nu leuk vinden om zonder noodzaak een ander levend wezen te doden,dat was eigenlijk de vraag waar het hier om gaat denk ik.Ik voel me al rot als ik per ongeluk op een insect heb getrapt.

Ach, sommige mensen houden een paard gevangen om er rondjes op te rijden omdat ze dat leuk vinden.

Iedereen zo zijn eigen hobbies.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:39

enzino schreef:
anjali schreef:
Hoe kan iemand het nu leuk vinden om zonder noodzaak een ander levend wezen te doden,dat was eigenlijk de vraag waar het hier om gaat denk ik.Ik voel me al rot als ik per ongeluk op een insect heb getrapt.

Ach, sommige mensen houden een paard gevangen om er rondjes op te rijden omdat ze dat leuk vinden.

Iedereen zo zijn eigen hobbies.

Wij houden onze paarden niet om ze als schietschijf te gebruiken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:05

anjali schreef:
[
Wij houden onze paarden niet om ze als schietschijf te gebruiken.

Nah, daar zijn katten veel geschikter voor, kleiner doelwit, sportiever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:37

anjali schreef:
enzino schreef:
Ach, sommige mensen houden een paard gevangen om er rondjes op te rijden omdat ze dat leuk vinden.

Iedereen zo zijn eigen hobbies.

Wij houden onze paarden niet om ze als schietschijf te gebruiken.

Maar er worden wel heel veel dieren voor ons plezier gehouden en gefokt. Nog los van de veehouderij. Dierentuinen, honden, katten, konijnen, terwijl de asiels vol zitten.

Ik vind het vooral belangrijk hoe de dieren leven ipv waarom ze sterven.

De intentie waarmee het gedood wordt, tja, voor het dier maakt het geen reet uit in ieder geval.

Anoniem

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:03

Ik heb verder niet echt een mening over het al dan niet laten uitsterven van dieren, maar wel over mensen die aan plezierjacht doen. Ik vraag me gewoon echt af wat de psychologie erachter is, dat mensen besluiten om een dier dat ze anders nooit zouden kunnen overmeesteren neer te schieten met een wapen waar zo'n beest zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het te maken heeft met macht of het gevoel van macht en dat het daarom een kick geeft. Ik kan het me niet voorstellen en vind het walgelijk, maar daarnaast ook een illusie. Mensen die aan plezierjacht doen doen dit in een afgesloten omgeving, met dieren die in veel gevallen enigszins gedomesticeerd zijn of in ieder geval niet bang/responsief op rijdende auto's en geweerschoten en ze doen het met vuurwapens. Het heeft helemaal niets meer te maken met oerinstinct of man versus natuur, maar simpelweg met plezier hebben in het doden van een levend wezen en ik vind dat een doodenge gedachte.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:06

Kuggur schreef:
anjali schreef:
[
Wij houden onze paarden niet om ze als schietschijf te gebruiken.

Nah, daar zijn katten veel geschikter voor, kleiner doelwit, sportiever.

_O- _O- _O-

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:38

Emmaa_ schreef:
Ik heb verder niet echt een mening over het al dan niet laten uitsterven van dieren, maar wel over mensen die aan plezierjacht doen. Ik vraag me gewoon echt af wat de psychologie erachter is, dat mensen besluiten om een dier dat ze anders nooit zouden kunnen overmeesteren neer te schieten met een wapen waar zo'n beest zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het te maken heeft met macht of het gevoel van macht en dat het daarom een kick geeft. Ik kan het me niet voorstellen en vind het walgelijk, maar daarnaast ook een illusie. Mensen die aan plezierjacht doen doen dit in een afgesloten omgeving, met dieren die in veel gevallen enigszins gedomesticeerd zijn of in ieder geval niet bang/responsief op rijdende auto's en geweerschoten en ze doen het met vuurwapens. Het heeft helemaal niets meer te maken met oerinstinct of man versus natuur, maar simpelweg met plezier hebben in het doden van een levend wezen en ik vind dat een doodenge gedachte.

Inderdaad Emmaa.Ik denk ook dat mensen die dit doen enorm gefrustreerd zijn op andere gebieden.En op deze manier compensatie zoeken.Het zijn ook nog rijke mensen,want dit alles kost heel veel geld.Wel zielig als je zoveel geld hebt dat je kunt doen wat je wilt en dan voor zoiets akeligs kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:40

Ik ben blij dat deze rijke mensen een uitlaatklep hebben kunnen vinden waar de kosten relatief hoog zijn en de schade erg beperkt. Ik zou niet willen weten wat ze anders met hun neigingen zouden gaan doen.

Edit: wat hierboven ook net is geplaatst.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:52

Emmaa_ schreef:
Ik heb verder niet echt een mening over het al dan niet laten uitsterven van dieren, maar wel over mensen die aan plezierjacht doen. Ik vraag me gewoon echt af wat de psychologie erachter is, dat mensen besluiten om een dier dat ze anders nooit zouden kunnen overmeesteren neer te schieten met een wapen waar zo'n beest zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het te maken heeft met macht of het gevoel van macht en dat het daarom een kick geeft. <KNIP>



Maar ja, dan denk ik: als je nou echt zo'n machtige held wil zijn, ga die leeuw of dat wrattenzwijn dan te lijf met een speer zoals de locals (vroeger) deden in plaats van de ingewanden van zo'n beest met een zakkanon over 30m2 te verspreiden. Het enige wat je nu bewijst is dat je minstens 1 werkend oog en 1 werkende wijsvinger hebt. Voor de rest bewijs je helemaal niks.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:19

Emmaa_ schreef:
Ik heb verder niet echt een mening over het al dan niet laten uitsterven van dieren, maar wel over mensen die aan plezierjacht doen. Ik vraag me gewoon echt af wat de psychologie erachter is, dat mensen besluiten om een dier dat ze anders nooit zouden kunnen overmeesteren neer te schieten met een wapen waar zo'n beest zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het te maken heeft met macht of het gevoel van macht en dat het daarom een kick geeft. Ik kan het me niet voorstellen en vind het walgelijk, maar daarnaast ook een illusie. Mensen die aan plezierjacht doen doen dit in een afgesloten omgeving, met dieren die in veel gevallen enigszins gedomesticeerd zijn of in ieder geval niet bang/responsief op rijdende auto's en geweerschoten en ze doen het met vuurwapens. Het heeft helemaal niets meer te maken met oerinstinct of man versus natuur, maar simpelweg met plezier hebben in het doden van een levend wezen en ik vind dat een doodenge gedachte.

Ik denk eerder dat ze gewoon de illusie van oerinstinct of man vs natuur willen kopen op deze manier.

Die indruk gaven de mensen uit de docu mij vooral in ieder geval. Sneu: ja, doodeng: nee, wat mij betreft niet.

Anoniem

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:24

Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:35

Ik ben van mening dat geen enkel dier zou moeten lijden onder het gedrag van de mens. Vind het dus ook misselijkmakend dat er mensen zijn die een dier willen doden en daar dan ook nog voor willen betalen. Echt onbegrijpelijk... :n

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:44

Emmaa_ schreef:
Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.

Volgens mij is het nogal plaats- en contextafhankelijk waar en wanneer het doden van dieren door kinderen als zorgwekkend wordt beschouwd.
Er zijn ook genoeg plaatsen waar kinderen al jong met hun vader leren jagen of vissen, en waar het juist als zorgwekkend wordt gezien wanneer een jongen daar niet aan meedoet.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:46

oomens schreef:
Emmaa_ schreef:
Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.

Volgens mij is het nogal plaats- en contextafhankelijk waar en wanneer het doden van dieren door kinderen als zorgwekkend wordt beschouwd.
Er zijn ook genoeg plaatsen waar kinderen al jong met hun vader leren jagen of vissen, en waar het juist als zorgwekkend wordt gezien wanneer een jongen daar niet aan meedoet.

Klopt, maar dat vind ik dus wel krom. Want het is in beide gevallen dieren doden voor je plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:48

Emmaa_ schreef:
Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.

Ah oke, dat vind ik ook eng inderdaad. Die zullen er ook wel tussen zitten.

Maar ik zag ze meer als mensen die blijkbaar iets missen in het moderne westerse leven en zo denken dat te kunnen compenseren.

Beetje zoals ik wel eens een ranchvakantie heb gedaan, op de prairie op een paard achter de koeien aan :') , om even de vrijheid van zo'n leven te ervaren, ook een illusie natuurlijk.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:40

Der zijn ook genoeg dieren die voor het plezier doden moeten we die dan ook in een gesticht plaatsen. *D
Afbeelding

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:20

Deze dieren kun je niet vergelijken met ons.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 05:42



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers