Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:39

Hij komt hier niet voor, er is in 2016 eentje verdwaald op de Veluwe gespot. Dat is een groot verschil. Misschien bedoelen we trouwens wel hetzelfde.

Vind het wel grappig dat wij mensen zo gefocust zijn op grenzen. Ik ben vooral benieuwd naar wat er voor zorgt dat een dier(soort) zich verplaatst of zijn leefgebied uitbreidt. Ze komen vast niet voor de molens, tulpen en stroopwafels :P

Anoniem

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:41


Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:49


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:51


CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:36


tienus63

Berichten: 12065
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:47

De wolf die in december in Nederland liep, die met zender, heeft inderdaad schapen doodgebeten iets verderop bij ons.
Blijkbaar vreet ze toch alles niet op.

Boer had de uitslag van onderzoek binnen.

Anoniem

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:56

Nee joh, dat wolven alleen doden wat ze eten is gewoon een bakerpraatje dat mensen de wereld in slingeren.

Wolven zijn wel gewend om te jagen voor hun voedsel. Dus ze zullen misschien wel wat minder tijd steken in het jagen achter die kudde schapen aan en het doodbijten van verschillende dieren dan een losgeslagen huishond. En wat eerder overgaan tot de maaltijd. Daar zou ik me nog wel wat mij kunnen voorstellen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:06

Normaal gezien bijt een wolf of vos die doen dat ook,wat dieren dood,eerst eten ze er van en dan komen ze later terug voor de rest.Alleen krijgen ze hier vaak niet de kans om terug te komen want dan is hun buit al ontdekt.

Toen wij de vos in de kippen wei hebben gehad hebben we de lijkjes dan ook op de mesthoop gegooid .Daar zijn ze dan ook keurig van verdwenen en nooit meer wat van terug gevonden.
Dus als een boer die schapen zouden laten liggen komt de wolf ook wel terug voor zijn buit.

Anoniem

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:09

Als de wolf zich op de plek gevestigd heeft zal hij wellicht terugkomen. Maar de wolven die tot nog toe in Nederland waren, hebben zich niet gevestigd. En dan blijven ze niet op één plek, maar trekken ze verder.

tienus63

Berichten: 12065
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:48

En in dit specifieke geval, dna onderzoek.
En wellicht zelfs vergeleken met dna van gezenderde wolf.
Maar dat weet ik niet zeker. Hoorde het van familielid van getroffen schapenboer.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:30

Ik heb de wolf die in december van midden Nederland naar Belgie is gelopen gezien van dichtbij

Ik was half december op een dinsdagavond aan het wandelen met een buurvrouw en onze honden, we lopen elke dinsdagavond dezelfde route, ik woon in Balkbrug, richting het Staphorsterbos.

We liepen langs de bosrand en opeens op een meter of 20 van ons vandaan kwam vanuit de bosjes een redelijke grote hond. Ik dacht in eerste instantie aan de hond van mensen bij ons uit de buurt maar die is niet zo groot, mijn buurvrouw zei, op het moment dat ik dat dacht, dat is niet de hond van onze buren!!

Mijn hemel zei ik dat lijkt wel een wolf!!! Maar het ging zo snel en het was donker en voor we 3x met onze ogen konden knipperen was de verderop de bosjes weer in gegaan richting Staphorsterbos.

Wij moesten ook die kant op om weer thuis te komen, en waren toch een beetje huiverig, want was het nou wel of niet een wolf. Onze honden reageerden er totaal niet op en ook de wolf reageerde niet op ons of onze honden.

Een paar weken kreeg ik van andere buren te horen, nou heb je al gehoord dat hier een paar weken geleden een wolf is gespot! Ik zei joh hoe weet jij dat? We hadden het er namelijk niet echt meer over gehad en ook niet met anderen. Bleek dat de boswachter de wolf ook had gezien en er zelfs foto's van heeft.

Een paar dagen later was het ook in het nieuws en kon je de route ook zien waar de wolf gelopen had en inderdaad precies op de plaats en tijd dat wij daar in het bos liepen was ze daar geweest.

Vond het wel spannend hoor, en elke dinsdagavond als we daar lopen zeggen we, het zal toch niet dat we weer een wolf tegen komen hahahaha.

Ik denk dat er meer wolven in Nederland lopen als wij denken

Anoniem

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:34

Wauw, dat is gaaf! Ik wil er ook nog eens graag eentje zien!

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:36

Oké ik ben jaloers :+ super gaaf!
Ik vlieg deze zomer helemaal naar Amerika speciaal om die beesten in het wild te zien en dan blijken ze een slordige 30 km vanaf mijn huis gezien te zijn :')

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:53

Mijn moeder is gewoon de eerste geweest die die eerste wolf heeft waargenomen en op de foto heeft vastgelegd. Ik zat toen in Zeeland. Was zo ook jaloers. Maar wij hebben dus wel een wolf op onze "tuinlijst". Toch wel grappig. Door de wei tussen de rijbak en onze eigen wei. Daarna bij de buren over het erf en vervolgens door 2 straten het dorp uit (gezien door andere dorpsgenoten). Daarna is hij later iig op de foto gezet in Noord-Sleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:43

JewEmm schreef:
Mijn moeder is gewoon de eerste geweest die die eerste wolf heeft waargenomen en op de foto heeft vastgelegd. Ik zat toen in Zeeland. Was zo ook jaloers. Maar wij hebben dus wel een wolf op onze "tuinlijst". Toch wel grappig. Door de wei tussen de rijbak en onze eigen wei. Daarna bij de buren over het erf en vervolgens door 2 straten het dorp uit (gezien door andere dorpsgenoten). Daarna is hij later iig op de foto gezet in Noord-Sleen.


Supercool! Ben ook wel een beetje jaloers. :D

Er werd eerder gezegd dat wolven alleen doden wat ze eten. Niet dus. Hier uitleg daarover: https://m.hln.be/nieuws/binnenland/waar ... ~a3cb8759/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:13


Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:17

Én bewezen is nu dat het daadwerkelijk een wolf is geweest die de schapen dood heeft gebeten. Boeren krijgen ze vergoed.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:56

Zo leuk wolven in NL:


Ongeval
Ingezonden door Bokker Mariska_28


In een weiland in Valthe, achter de Hunzebergen, is een doodgebeten veulentje gevonden.

In het weiland lag gescheurd vlees. De maag van het veulen is opgegeten. Het is nog onduidelijk door wat voor dier het veulen is aangevallen. Volgens de politie worden sporen en DNA onderzocht om te kijken of er sprake is van een aanval door een wolf.

---------------------------------------------------------------------------------------

Het zal je veulen maar zijn, flink dekgeld betaald, kosten veearts voor scannen (k.i. of verblijf dekstation) en opvoelen, veearts check na geboorte en hop, wordt je veulen opgegeten
Alle vergoedingen die hier misschien voor zijn ten spijt. Dit is toch niet wat je wilt. Die vergoeding maakt toch helemaal niets goed. Hier kun je toch alleen maar verdriet van hebben en dit wil je toch niet.

Hoewel hier nog niets vaststaat is dit wel wat wolven doen en heel Zuid Tirol staat op zijn kop over de gevolgen van de wolf voor hun kuddes runderen, schapen, geiten en paarden. Dat is niet voor niets. Ook zij hebben niets aan de vergoeding, zij willen dat hun vee niet wordt aangevallen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:57

Mirranda schreef:
Alle vergoedingen die hier misschien voor zijn ten spijt. Dit is toch niet wat je wilt. Die vergoeding maakt toch helemaal niets goed. Hier kun je toch alleen maar verdriet van hebben en dit wil je toch niet.

Hoewel hier nog niets vaststaat is dit wel wat wolven doen en heel Zuid Tirol staat op zijn kop over de gevolgen van de wolf voor hun kuddes runderen, schapen, geiten en paarden. Dat is niet voor niets. Ook zij hebben niets aan de vergoeding, zij willen dat hun vee niet wordt aangevallen.
Het is misschien niet wat je wilt, maar wel een mogelijke consequentie wanneer je de wereld deelt met andere roofdieren en tegelijkertijd ook dieren houdt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:36


tienus63

Berichten: 12065
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:02


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:54

Wolven die zich laten zien is best wel wonderlijk.In belgie hebben er zich ook gevestigd,maar ze worden alleen waargenomen op wildcamera's en een enkele vage flits in de verte.

Ben benieuwd of er in Nl zich ook op een vaste plek gaan vestigen of dat ze toch meer gaan doortrekken.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:14

https://www.wolf-center.eu

Voor degenen die wolven willen zien, er onderricht over krijgen en eventueel ook kennis willen maken..

Afbeelding


Ik ben in november geweest en een bak geleerd over wolven..

En 1 ding wat ze mij geleerd hebben: in het wild grijpt een wolf maar 1 dier.. Waarom? De rest is 'm allang gepeerd..

Komt een wolf een weide tegen met schapen, dan heeft hij alle tijd (en mogelijkheid) om ze inderdaad allemaal (of in ieder geval meerdere) om te leggen..

Een roofdier zal immers nooit te veel energie verbranden voor jacht als 't niet nodig is..

En met meerdere kadavers is er een voorraad voor een aantal dagen/weken..

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:25

tienus63 schreef:
https://www.destentor.nl/apeldoorn/dire ... ~a782158d/

Vooral stukje tekst dat er wolven uitgezet worden en dat het opmerkelijk is dat wolven zich in Nederland in en bij bebouwing laten zien vind ik opvallend.


Prima stuk waarin de spijker wat mij betreft op zijn kop word geslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:38

aadburg schreef:
tienus63 schreef:
https://www.destentor.nl/apeldoorn/dire ... ~a782158d/

Vooral stukje tekst dat er wolven uitgezet worden en dat het opmerkelijk is dat wolven zich in Nederland in en bij bebouwing laten zien vind ik opvallend.


Prima stuk waarin de spijker wat mij betreft op zijn kop word geslagen.


Typisch weer een verhaal van een jager.