Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:21

Ailill schreef:
Wellicht dat de ICT-ers juist tegen stemmen doordat ze weten wát er mis kan gaan :)*

Als ik bij mijn vorige job naar al de jongens daar kijk, weet ik voor 99% zeker dat ze unaniem tegen zo'n wet zijn, juist vanwege de vakinhoudelijke kennis. <KNIP>


Dat bedoel ik dus.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:35

Ik las hem vanuit een ander perspectief, inmiddels helder hier :)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:36

Ailill schreef:
Ik las hem vanuit een ander perspectief, inmiddels helder hier :)


+:)+

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:48

Ailill schreef:
Wellicht dat de ICT-ers juist tegen stemmen doordat ze weten wát er mis kan gaan :)*

Als ik bij mijn vorige job naar al de jongens daar kijk, weet ik voor 99% zeker dat ze unaniem tegen zo'n wet zijn, juist vanwege de vakinhoudelijke kennis. Overigens is de sleepwet inhoudelijk niet enkel binnen de I(C)T van belang.

Dat is het ook. Ik ben ook IT'er en op m'n werk ook betrokken bij kwaliteits- en security-audits, en er zitten zoveel haken en ogen aan deze wet. Het referendum was een hot topic bij ons, en letterlijk iedere collega met wie we het over het referendum gehad hebben heeft tegen gestemd. Geheime agenda doen we niet aan. :+

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:52

Dat laatste zou ik ook achrijven als ik een geheime agenda had...... _O-
Geintje, ik ben niet van de tin foil hats.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:54

Afbeelding

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:58

En zoals eerder al een paar keer gezegd, jongeren hebben vaker tegengestemd. :)


Citaat:
Van de 18- tot 24-jarigen stemde bijna twee derde (63 procent) tegen de wet, die ook wel 'aftapwet' wordt genoemd. Mensen van 65 jaar en ouder stemden in 43 procent van de gevallen tegen.

Uit de analyse van tussenliggende categorieën van mensen tussen de 25 en 34 jaar, mensen van 35 tot 49 jaar en 50- tot 64-jarigen blijkt dat jongere mensen vaker tegen de wet stemden dan ouderen. In deze groepen kleurden respectievelijk 59 procent, 53 procent en 49 procent het bolletje 'tegen' rood.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:04

Je hebt er mensen bij hoor, zo zei de bakker, serieus, gisteren dat hij voor was.

Wat hem betreft zou ieder kind bij geboorte DNA af moeten staan en direct een chip (eigenlijk zei ie meer sjip) in de nek moeten krijgen. Hij had immers niets te verbergen.

Ik ben zo de zaak uitgewandeld.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:18

Als ik dit topic lees heeft dus niemand voor gestemd }> , ook ICT-ers niet. Dat is dus niet waar. Ik ken twee ICT-ers met zeer hoge functies, die heel goed weten waarover ze stemmen, die vóór gestemd hebben. Niet vanuit angst en ook niet omdat ze zo kapot zijn van deze wet. Maar ze hebben dit heel bewust gedaan omdat ze wel vinden dat de overheid tools moet hebben om hackers e.a. mensen die fout bezig zijn aan te kunnen pakken en zo de overheid dus meer bevoegdheden te geven. En ja, ze zijn zich bewust van de nadelen net als manlief en ik die ook voor hebben gestemd. Ook wij zijn absoluut niet angstig aangelegd. Maar ook vanuit het idee dat we onze overheid wel tools willen geven.
Ik hoop en met mij anderen dat de wet terug gebracht gaat worden in de II-de kamer zodat er wel een aantal zaken verbeterd kunnen worden, want dat vinden we wel allemaal nodig. Allemaal zijn die mensen die wij kennen die voor gestemd hebben en dat zijn er nogal wat, zoals ook de uitslag aangaf (net geen fifty/ fifty).
Ik vind het erg jammer dat de tegen stemmers nu hier doen alsof de voorstemmers een stel domme angstige konijnen zijn. Dat klopt dus niet, want de mensen die ik ken zijn politiek zeer geëngageerd en hoog opgeleid. Ze hebben gewoon een andere mening die ook goed doordacht is. Daar laat ik het bij wat betreft deze wet in dit topic ;) .

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:33

pien_2010 schreef:
Ik hoop en met mij anderen dat de wet terug gebracht gaat worden in de II-de kamer zodat er wel een aantal zaken verbeterd kunnen worden, want dat vinden we wel allemaal nodig.

Maar dit vind ik dus wel heel moeilijk te rijmen - want hoe denk je dat een stem voor de wet leidt tot het terugbrengen naar de Tweede Kamer om iets te veranderen?

Dat er uberhaupt discussie over is, dat er nu uberhaupt gesproken wordt over verbeteringen, is alleen maar omdat er veel druk gezet is - en de regering heeft meer dan duidelijk gemaakt dat ze er eigenlijk helemaal niets aan willen doen als het niet hoeft.

En in die context kan ik dan niet voorstellen dat je verwacht dat een voor-stem zou leiden tot een verbetering. Vooral niet omdat de tegen-stem in deze situatie niet eens betekent dat de wet automatisch van tafel is, en dus ook niet dat de overheid geen tools zou hebben om in te grijpen.

Citaat:
Ze hebben gewoon een andere mening die ook goed doordacht is. Daar laat ik het bij wat betreft deze wet in dit topic ;) .

Over de voorstemmers in het algemeen kan ik niet veel zeggen. Maar als je de geschiedenis van de wet bekijkt dan is het wel redelijk te zeggen dat de wet zelf niet goed doordacht is, en dat discussie daarover structureel vermeden is tot het echt niet anders kon.

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:51

pien_2010 schreef:
Ik hoop en met mij anderen dat de wet terug gebracht gaat worden in de II-de kamer zodat er wel een aantal zaken verbeterd kunnen worden, want dat vinden we wel allemaal nodig. Allemaal zijn die mensen die wij kennen die voor gestemd hebben en dat zijn er nogal wat, zoals ook de uitslag aangaf (net geen fifty/ fifty).

Die logica begrijp ik ook niet, Shadow0. Als het voor-kamp gewonnen had, was de wet zonder meer een-op-een doorgevoerd. De enige manier om verandering te bewerkstelligen, was om tegen te stemmen zodat de regering gedwongen wordt opnieuw naar de wet te kijken. Ook nu is het allerminst zeker dat er iets gaat veranderen, maar de regering wordt nu in ieder geval gedwongen om met een reactie te komen.

Los daarvan is het overgrote deel van het tegen-kamp niet tegen een nieuwe wet an sich, maar tegen bepaalde punten uit deze wet. Uiteindelijk willen we dus exact hetzelfde volgens mij. :)

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:57

Dat is wel een beetje het punt wat helaas door veel voor stemmers geroepen worden. Dat de tegen stemmers tegen de hele wet zijn.
Ik denk dat maar weinig mensen tegen dit principe zijn maar meer tegen het niet duidelijk hebben wat alles inhoud en dat er eea wel veranderd moet worden.
Dus nee om aanpassing van de wet te krijgen is geen nee tegen de wet zelf.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:12

Concreet gezien zijn er een aantal punten die er uit zouden moeten:

- Sleepnet, dat stuk moet er gewoon uit. Een hele wijk of heel dorp afluisteren omdat er een verdachte woont gaat te ver
- Bewaartermijn van drie jaar voor gegevens die niet aan de verdachte gerelateerd zijn is veel te lang, dat moet veel korter
- Uitwisselen van gegevens van onschuldige burgers
- Uitwisselen van gegevens die nog niet door de AIVD geanalyseerd zijn, tenzij zeker is dat deze van een (internationale) verdachte zijn
- De computer van een onschuldige burger hacken om zo bij een verdachte binnen te dringen
- Geheime DNA-database
- Beroepsgeheim voor medici moet gewaarborgd worden
- Zero day bugs hoeven niet gemeld te worden bij de ontwikkelaar (hierdoor blijft de software en dus ook de burger kwetsbaar, niet alleen de AIVD maar ook criminelen kunnen deze bugs misbruiken)

Het gros hiervan is vrij simpel aan te passen en maakt ons land echt niet kwetsbaarder voor terroristische aanvallen

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:14

Ailill schreef:
Je hebt er mensen bij hoor, zo zei de bakker, serieus, gisteren dat hij voor was.

Wat hem betreft zou ieder kind bij geboorte DNA af moeten staan en direct een chip (eigenlijk zei ie meer sjip) in de nek moeten krijgen. Hij had immers niets te verbergen.

Ik ben zo de zaak uitgewandeld.

Want? Iemand mag er toch anders over denken dan jij?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:26

Helemaal eens met Pdm, niets meer aan toe te voegen. Geeft exact aan hoe ik erover denk en waarom ik ondanks twijfels over bepaalde aspecten van de wet toch vóór heb gestemd.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:38

LadyMadonna schreef:
Ailill schreef:
Je hebt er mensen bij hoor, zo zei de bakker, serieus, gisteren dat hij voor was.

Wat hem betreft zou ieder kind bij geboorte DNA af moeten staan en direct een chip (eigenlijk zei ie meer sjip) in de nek moeten krijgen. Hij had immers niets te verbergen.

Ik ben zo de zaak uitgewandeld.

Want? Iemand mag er toch anders over denken dan jij?
Klopt, dat mag absoluut.

Echter kan ik mij in zo'n visie/denkwijze echt niet vinden, dat heeft bij voorbaat al geen zin.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:49

Ik ken wel mensen die voor hebben gestemd. Argument is: veiligheid en voorkoming van aanslagen en wat maakt het uit, als je niets te verbergen hebt en niet crimineel bent :D

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:09

Electra63 schreef:
Ik ken wel mensen die voor hebben gestemd. Argument is: veiligheid en voorkoming van aanslagen en wat maakt het uit, als je niets te verbergen hebt en niet crimineel bent :D


En dat is mijn probleem. Je hoeft straks geen crimineel te zijn om gevolgd te worden, al is het maar even. Ik heb in dit topic een paar keer het woord ISIS gebruikt. Als er straks iemand in mijn buurt gevolgd wordt door de Staat en ik word als buurtbewoners meegenomen in het Sleepnet dan genereert de software die gebruikt wordt 100% zeker mij ook omdat ik ' ISIS' typ. Onacceptabel. En ja, dan stellen ze (hopelijk) vast dat ik slechts op een paardenforum een bericht plaats, maar ik wil deze sh*t niet. En ik vertrouw de Staat ook niet om (op termijn) tot de juiste conclusie te komen. Ik maak bezwaar tegen de combinatie van ' de Staat' en 'hopelijk' als het over mij gaat. Dansen op de vulkaan wat mij betreft.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:56

Het valt me wel op als je er zo met mensen om je heen over praat dat de tegenstemmers zich er over het algemeen wel beter in verdiept hebben en ook echt weten wat het inhoudt. Voorstemmers roepen inderdaad alleen maar "ik heb niets te verbergen" en "terrorisme moet aangepakt en voorkomen worden". Alsof dat er iets mee te maken heeft...

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:21

Het punt is dat de stelling ' Ik heb niks te verbergen' de mening is van jou als individu. De Staat kan iets heel anders vinden. En de Staat boeit het niet wat jij ervan vindt.

Voorbeeld: lang lang LAAAAANG geleden ging ik studeren aan de universiteit. Sociologie. De faculteit in kwestie was politiek gezien zo 'rood' dat ze (rood) licht gaven in het donker. :D

Ineens zat ik als 1e jaars tussen de hard core communisten en anarchisten.(Om misverstanden te voorkomen: dit was niet per se mening van de faculteit, maar wel de mening van sommige studenten). Discussies in de zin van: Kun je de Provisional IRA (ja die IRA) steunen als je weet dat ze vroeg of laat het reguliere leger worden als de Britten in Noord Ierland verslagen zijn? Dat staat haaks op het anarchistisch gedachtengoed. Als anarchist kun je geen regulier, niet-revolutionair leger steunen. Lastig lastig. ;)

Het volgende item was: hoe trek je met een auto een elektriciteitsmast om de Staat er Nederlanden te ontwrichten zonder zelf geplet te worden (hier was een kopietje voor met een tekening :D ) .

Destijds relatief onschuldig wat mijn rol betreft in dit feest (en ik ben heel snel pleite gegaan want dit was echt niet mijn ding), maar je wil niet weten hoe daar vandaag-de-dag heen gekeken zou kunnen worden. Tegenwoordig kan/gaat dit soort sh*t, die je soms zomaar kan overkomen zoals het mij als 'groentje' overkwam, a.g.v. de Sleepwet je achtervolgen tot het einde ter tijden.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:02

Cowboy55 schreef:
Het punt is dat de stelling ' Ik heb niks te verbergen' de mening is van jou als individu. De Staat kan iets heel anders vinden. En de Staat boeit het niet wat jij ervan vindt.

Voorbeeld: lang lang LAAAAANG geleden ging ik studeren aan de universiteit. Sociologie. De faculteit in kwestie was politiek gezien zo 'rood' dat ze (rood) licht gaven in het donker. :D

Ineens zat ik als 1e jaars tussen de hard core communisten en anarchisten.(Om misverstanden te voorkomen: dit was niet per se mening van de faculteit, maar wel de mening van sommige studenten). Discussies in de zin van: Kun je de Provisional IRA (ja die IRA) steunen als je weet dat ze vroeg of laat het reguliere leger worden als de Britten in Noord Ierland verslagen zijn? Dat staat haaks op het anarchistisch gedachtengoed. Als anarchist kun je geen regulier, niet-revolutionair leger steunen. Lastig lastig. ;)

Het volgende item was: hoe trek je met een auto een elektriciteitsmast om de Staat er Nederlanden te ontwrichten zonder zelf geplet te worden (hier was een kopietje voor met een tekening :D ) .

Destijds relatief onschuldig wat mijn rol betreft in dit feest (en ik ben heel snel pleite gegaan want dit was echt niet mijn ding), maar je wil niet weten hoe daar vandaag-de-dag heen gekeken zou kunnen worden. Tegenwoordig kan/gaat dit soort sh*t, die je soms zomaar kan overkomen zoals het mij als 'groentje' overkwam, a.g.v. de Sleepwet je achtervolgen tot het einde ter tijden.


Je moet tegenwoordig gewoon bang zijn om bij een bepaald soort mensen in de buurt te komen ook al heb je zelf totaal niets met dat gedachtengoed. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Als je anno 2018 bijvoorbeeld in een wiijk woont waar toevallig ook nog eens veel moslims wonen dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat jouw gegevens in dat sleepnet belanden alleen maar om het feit dat er veel moslims in jouw buurt wonen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:29

Ik hoorde vanmorgen een herhaling van een interview met rutte over de sleepwet. Ook hij wil niet door de overheid gecontroleerd worden. (wat heeft hij te verbergen?? >;) )
Volgens rutte is NL veilig en worden wij burgers niet in de gaten gehouden. :o?
De reden voor deze wet is om meer samenwerking te krijgen met buitenlandse overheden om terroristen al ver voor de grens op te sporen en te kunnen weigeren voor de "grens" (grenzen sluiten werkt net zo goed, geeft meer werkgelegenheid) en het voor land- luchtmacht en marine het veiliger te maken in het buitenland zodat er minder overlijden door bermbommen bv. Valt dat niet onder "werkrisico" met dit soort werk ?
Al met al krijg ik steeds meer de kriebels van deze man. Bij een nee zouden ze kijken hoe het aangepast kan worden om toch doorgang te geven. Al was er voor het referendum al sprake dat het er gewoon zou komen ongeacht uitslag. Ook mag belastingdienst fiod en nog wat overheidsorganen zonder pardon mensen afluisteren en alles binnenstebuiten keren ten behoeve van veiligheid en opsporen van fraude.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:08

De grenzen sluiten, hoe dan?
We zijn geen UK omringd door water, er zijn ontzettend veel weggetjes die over de grens gaan. Zelfs dorpen waarvan de ene helft Duits/Vlaams is en de andere helft Nederlands. Dat worden echt Amerikaanse toestanden dan, met muren met prikkeldraad en wachttorens. Gezellig. :n

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:22

Magrathea schreef:
De grenzen sluiten, hoe dan?
We zijn geen UK omringd door water, er zijn ontzettend veel weggetjes die over de grens gaan. Zelfs dorpen waarvan de ene helft Duits/Vlaams is en de andere helft Nederlands. Dat worden echt Amerikaanse toestanden dan, met muren met prikkeldraad en wachttorens. Gezellig. :n

Als eerste gewoon weer douaniers inzetten bij elke grens. En een soort grens als bij Calais. Daar bespaar je al een hele hoop ellende mee. Ook weer goed voor de werkgelegenheid

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:34

purny schreef:
Magrathea schreef:
De grenzen sluiten, hoe dan?
We zijn geen UK omringd door water, er zijn ontzettend veel weggetjes die over de grens gaan. Zelfs dorpen waarvan de ene helft Duits/Vlaams is en de andere helft Nederlands. Dat worden echt Amerikaanse toestanden dan, met muren met prikkeldraad en wachttorens. Gezellig. :n

Als eerste gewoon weer douaniers inzetten bij elke grens. En een soort grens als bij Calais. Daar bespaar je al een hele hoop ellende mee. Ook weer goed voor de werkgelegenheid

Nogmaals - bij elke grens, daar heb je heeeel veel mensen voor nodig. En dat terwijl 99,999% van de mensen gewoon eventjes naar de supermarkt over de grens wil of over de grens naar school gaat of werkt o.i.d.
Misschien goed voor de werkgelegenheid, maar leuk is het niet

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers