bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:39

Heb stage gelopen bij varkens bedrijven, ging daar dagelijks alle hokken langs. Kijken of alles wel werkt aan voer automaten en drinksystemen en ventilatie. Of er geen dieren ziek/kreupel waren. En als er eentje dood lag werd deze zo snel mogelijk verwijdert, anders had je een half opgegeten kadaver. Ja, varkens zijn kannibaal ;)
Zowel varkens als biggen lagen op kunststof roosters en waren nooit vies.
Bang waren ze ook niet, erg nieuwsgierig eerder. Normaal lopen in het hok kon je niet, ze liepen je voor de voeten.
Staatjes werden daar verdoofd gecoupeerd net als castratie. Ging in een ronde om stress zoveel mogelijk te beperken. Nooit last van ammoniak lucht en de temperatuur was aangenaam. In de winter werd er verwarmt en in de zomer gekoeld.
Moet wel zeggen dat dit nieuwe bedrijven waren die aan de nieuwste regels voldeden.

Ik heb meer medelijden met in huisgehouden dieren die heel erg in hun natuurlijke gedrag beperkt worden. Denk daarbij aan gevogelte, knaagdieren, vissen, woestijndieren, tropische dieren, maar ook honden en katten. En is meer dierenleed achter gesloten huisdeuren dan in grote vee bedrijven die bloot staan aan allerlei inspecterende instanties.

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:45

_Reneee schreef:
Ik vind onverdoofd castreren dus echt wel dierenmishandeling. En varkens die hun kont niet kunnen keren. Ik kom bij een koeienboer om hooi te halen en daar staan de koeien nog aan een aanbindpaal. Ze kunnen alleen liggen en staan, vind het echt te absurd dat dit nog kan. En ja ze hebben het goed voor met hun dieren, want die dieren vormen hun inkomstenbron.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Waar is deze foto precies genomen? In Nederland? OP welke datum?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:48

Als je het dan zo vreselijk vindt Renee, waarom neem je dan hooi af van die koeienboer??????

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:49

(Onverdoofd) castreren van biggen zou sowieso per 2018 verboden zijn ....

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:58

De boeren waar ik stage liep deden dit in 1999 al. Want zelf wilde ze ook niet onverdoofd gecastreerd worden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 14:04

Rizette schreef:
_Reneee schreef:
Ik vind onverdoofd castreren dus echt wel dierenmishandeling. En varkens die hun kont niet kunnen keren. Ik kom bij een koeienboer om hooi te halen en daar staan de koeien nog aan een aanbindpaal. Ze kunnen alleen liggen en staan, vind het echt te absurd dat dit nog kan. En ja ze hebben het goed voor met hun dieren, want die dieren vormen hun inkomstenbron.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Waar is deze foto precies genomen? In Nederland? OP welke datum?


De bovenste foto stamt uit minstens 2008
https://www.flickr.com/photos/farmsanct ... 163450054/
Wordt alom gebruikt door dierenbescherming en anti vleeseters als 'bewijs' dat bio industrie enzo dier onvriendelijk is. Dat trekt meer sponsoren dan de werkelijke beelden

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:16

Dat is altijd lastig he. Vaak worden beelden of foto's van jaren geleden of van het buitenland getoond om een punt te maken.
Ik ben weleens bang dat met de Nederlandse veehouderij hetzelfde gaat gebeuren als met de bontindustrie. Alles verplaatst naar het buitenland waardoor er geen enkel zicht en controle meer is en de normen en regels mbt dierwelzijn totaal anders zijn. Zoiets als het verbod op het slachten van paarden in de USA. Het leed voor de paarden is zoveel groter geworden..

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:45

Die bovenste foto is ouder. Tenminste als je het over een nederlands bedrijf hebt. In 1999 had 1 stage bedrijf nog zo'n stal. Deze stond toen al leeg omdat het niet meer gebruikt mocht worden. Is het jaar er op tegen de vlakte gegaan voor nieuwbouw.

Fransje daar ben ik ook bang voor. En wat is dan aan de beurt? De paardenwereld?

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:27

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[/quote]
Waar is deze foto precies genomen? In Nederland? OP welke datum?[/quote]

De bovenste foto stamt uit minstens 2008
https://www.flickr.com/photos/farmsanct ... 163450054/
Wordt alom gebruikt door dierenbescherming en anti vleeseters als 'bewijs' dat bio industrie enzo dier onvriendelijk is. Dat trekt meer sponsoren dan de werkelijke beelden[/quote]
Ik dacht het al. Ik kan nl nergens een bedrijf vinden wat er zo uitziet.

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:29

Fransje daar ben ik ook bang voor. En wat is dan aan de beurt? De paardenwereld?

De paardenwereld is nog zo niet aan de beurt want er zijn veel te veel mensen met een eigen paard wat hele dagen binnen staat.Daar komt men niet aan. En ook veel te veel mensen met een hond die alleen maar een paar keer per dag naar het hondentoilet mag en verder zo'n 50 uur in de week alleen zit, zelfs zonder andere hond in de buurt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 17:48

ja de typische struisvogel politiek...
Wat je niet ziet is er ook niet, en we mogen alles doen zolang we ons zelf er goed bij voelen.
Is het iets bij een ander, dan hebben we daar, door vooroordelen, geen goed woord voor over en wordt er van alles bijgehaald wat door de -red de dieren-clubjes de wereld in wordt geholpen en die doen het alleen maar om zieltjes te winnen en geld binnen te halen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:56

Alane schreef:
ja de typische struisvogel politiek...
Wat je niet ziet is er ook niet, en we mogen alles doen zolang we ons zelf er goed bij voelen.
Is het iets bij een ander, dan hebben we daar, door vooroordelen, geen goed woord voor over en wordt er van alles bijgehaald wat door de -red de dieren-clubjes de wereld in wordt geholpen en die doen het alleen maar om zieltjes te winnen en geld binnen te halen.
Ik begrijp de inhoud van je post niet helemaal, denk ik?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 19:18

Ailill schreef:
Alane schreef:
ja de typische struisvogel politiek...
Wat je niet ziet is er ook niet, en we mogen alles doen zolang we ons zelf er goed bij voelen.
Is het iets bij een ander, dan hebben we daar, door vooroordelen, geen goed woord voor over en wordt er van alles bijgehaald wat door de -red de dieren-clubjes de wereld in wordt geholpen en die doen het alleen maar om zieltjes te winnen en geld binnen te halen.
Ik begrijp de inhoud van je post niet helemaal, denk ik?


Het verbannen van de massale dierhouderij/bio-industrie in Nederland is verplaatsen van het probleem.
Net als in Amerika is gebeurd met het verbod op slachten van paarden, ze worden dan niet meer massaal geslacht in Amerika, maar nu eerst op lange transporten gezet, vaak in wagens niet geschikt voor het vervoer van paarden naar oa Mexico en Canada, waar de ze dan alsnog geslacht worden op vaak ook niet zo'n nette manier.

Bont-industrie in Nederland wordt geweerd, echter is er geen verbod op het dragen van bont, dus elders worden nieuwe nertsfokkerijen opgestart of bestaande uitgebreid en vaak in landen waar de wetten vwb het houden van dieren niet zo streng zijn in als in Nederland.

en dan worden foto's van 30 jaar geleden toen de dieren werden gehouden volgens de toen toegestane manieren gebruikt om zieltjes te winnen. Niet de stallen van nu worden getoond, nog niet eens die stallen die nog net op de rand zitten van wat mag en niet mag.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:31

De bio industrie het blijft een beladen onderwerp, helaas kunnen we ook niet zonder! Maar dan heb ik het liever hier in Nederland om dat er hier wel wetten en regels zijn en toezicht!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:42

Het is opvallend hoe bijna ieder land zijn binnenlandse productie als de meest betrouwbare beschouwd.
Zie het in dit soort topics vaak voorbij komen, en het geldt bv ook zeer sterk hier in IJsland.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:51

Kuggur schreef:
Het is opvallend hoe bijna ieder land zijn binnenlandse productie als de meest betrouwbare beschouwd.
Zie het in dit soort topics vaak voorbij komen, en het geldt bv ook zeer sterk hier in IJsland.


Weet niet of we de meest betrouwbare productie hebben maar er is toezicht op.
Veelal gaat de productie naar landen als China zoals bij bont waar mensenrechten al niet tellen en dierenrechten nog minder.
Maar zou de USA ook niet als betrouwbaar beschouwen, waar veel meer hormonen en antibiotica is toegestaan dan in de EU.

Kan inderdaad een beetje vals sentiment zijn.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:58

Sharani schreef:
Geloof ook meteen dat er een verschil is tussen wat de mensen er van vinden en hoe ze zich gedragen als consument.
Persoonlijk wil ik de hele veehouderij niet steunen en probeer daarom alleen plantaardig te eten. Wat ook als voordeel heeft dat het nog goedkoper is dan kiloknallers kopen.

is je hele gezin veganist Sharani?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:00

esmee_stip schreef:
Over het algemeen heb ik zelf op ‘mega’-stallen veel minder dierenleed gezien dan bij de kleinere veehouders die weinig dieren hebben. Ik moet wel zeggen dat dit voorál bij melkveehouders was. Vooral de boeren die zegmaar maximaal 60 melkkoeien hadden in een grupstal vond ik de situatie vaak niet goed. Dan zie ik veel liever een veehouder met 300 koeien in een ligboxenstal, daar wordt het management in ieder geval goed gepland en is het vaker voor elkaar.


hier ben ik het wel mee eens!! koeienmatrassen en borstels erbij, grote ruimte met meer licht en frisse lucht

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:01

Ergens hier las ik van iemand dat we van jongs af aan geleerd hebben om vlees van andere soorten dan ons eigen soort te eten en dat we dit normaal/goed vinden. Laat mij even heel helder zeggen dat ik best wil overstappen op een stukje mensenvlees, ik heb zelfs een lijstje van eventuele prooien, maar dat dit ongetwijfeld nog meer herrie zou geven dan het eten van dieren.

Ik eet vlees omdat ik het nodig heb. Er is geen vervanger, ik heb alles geprobeerd aan aanvullingen, vervangers en weet ik veel wat. Ik eet niet veel vlees maar net wat ik nodig heb om niet constant onderuit te gaan. Biologisch is over het algemeen te duur en ook niet altijd even betrouwbaar. Maar zoals ik al zei wil ik best overstappen op mens, met de goede kruiden is alles lekker. :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:08

Marjolein29 schreef:
Ergens hier las ik van iemand dat we van jongs af aan geleerd hebben om vlees van andere soorten dan ons eigen soort te eten en dat we dit normaal/goed vinden. Laat mij even heel helder zeggen dat ik best wil overstappen op een stukje mensenvlees, ik heb zelfs een lijstje van eventuele prooien, maar dat dit ongetwijfeld nog meer herrie zou geven dan het eten van dieren.

Ik eet vlees omdat ik het nodig heb. Er is geen vervanger, ik heb alles geprobeerd aan aanvullingen, vervangers en weet ik veel wat. Ik eet niet veel vlees maar net wat ik nodig heb om niet constant onderuit te gaan. Biologisch is over het algemeen te duur en ook niet altijd even betrouwbaar. Maar zoals ik al zei wil ik best overstappen op mens, met de goede kruiden is alles lekker. :j
Vind je zelf ook niet dat dit een wat aparte reactie is?

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:19

Hoezo een aparte reactie, mensen zijn niet veel beter dan dieren...
Eigenlijk zijn mensen helemaal niet beter dan dieren.

Tenminste ik neem aan dat dat hetgeen is dat je apart vindt.

Aparte reacties vind ik die reacties waarbij mensen met de grond gelijk gemaakt worden wanneer ze eerlijk hun mening geven, hiermee doel ik overigens niet op jou, jij stelt een vraag die ik wel snap, maar de agressie die ik bij sommige voorbij zie komen en het oordelen over andere waarvan je de situatie niet kent vind ik soms stuitend. Ook amusant, vandaar dat ik hier ben. :o

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:24

Eens, sterker nog ze zijn enkel, op een vlak, het meest ontwikkelt en verder niet. Of dit de juiste richting op is betwijfel ik dan weer, maar da's een ander punt.

Maar ik heb hier geleerd dat mensen doden moord is en een dier doden noemt men slachten. Binnen die context zou ik je een daadwerkelijke 'moord' niet aanraden :')

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:28

Ik heb geen plannen in die richting, gevangenis eten schijnt niet heel gezellig te zijn :') .

Ook ben ik dan wel weer zo dat ik niet zelf zou willen slachten, mens of dier. Dat zou ik niet kunnen, hypocriet misschien.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:34

Marjolein29 schreef:
Ik heb geen plannen in die richting, gevangenis eten schijnt niet heel gezellig te zijn :') .

Ook ben ik dan wel weer zo dat ik niet zelf zou willen slachten, mens of dier. Dat zou ik niet kunnen, hypocriet misschien.
Klopt, vooral het 'vlees' schijnt slecht te zijn :P

Dat dacht ik ook, tot ik in Roemenië op een echt 100% zelfvoorzienende/biologische boerderij woonde voor een paar maanden. Ik was bij het proces van vangen uit de weide/modder tot aan het spit. Het proces ging echt heel snel. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat het varken het denk ik aanvoelde komen, of i.i.g. iets aanvoelde komen.

Wat ook apart was dat al de dieren, na het verbloeden van het varken, sterk reageerden op de geur. Zelfs paarden die echt ver weg uit het zicht stonden reageerden.

Hier sta ik qua vlees dan ook achter, de dieren hebben het daar echt heel goed. Het enige wat ik me kon bedenken is dat ze langer van al het goeds hadden kunnen genieten. Smaakte ook erg goed, al heb ik zelf gewoon niet sterk de behoefte om vaak vlees te eten. Echt zelden, zeg 1/2 keer per maand en dan vaak bij iemand anders.

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:47

In theorie lijkt het mij geweldig om helemaal zelf alles te doen. Zelf groente kweken doe ik al maar wat kipjes erbij voor eieren en vlees en misschien ook zelf je varkens en koeien hebben voor melk en vlees lijkt mij prachtig. Je weet wat voor leven ze hebben en dat ze het goed hebben tot het einde daar is. Ik heb alleen geen idee of ik het dan zou kunnen om ze op te eten. Nu is dit allemaal theorie want ik woon midden in de stad met een tuin die niet groot genoeg is voor dat soort praktijken maar misschien ooit en dan kom ik er vanzelf achter.

Wel mooi dat je het hebt gezien en meegemaakt want daar leer je natuurlijk ook weer van.