Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:40

Hier is een studentenjob nemen ook een normale gang van zaken. Niemand in mijn vriendengroepen heeft nooit niet als student gewerkt.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:24

Ik ken dan weer wel veel mensen die net zoals ik nog nooit gewerkt hebben. Zal dus wel verschillen per regio. Mijn ouders vonden altijd dat ik dat zelf moest weten. Maar ik kom gemakkelijk toe met mijn zakgeld en nu ik op de universiteit zit, heb ik ook echt niet veel tijd over. Ik zit dus ook echt niet heel het weekend op de bank..

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:27

Naja, wij moeten dus alles lenen voor onze studie en onze ouders krijgen geen kinderbijslag of ander geld meer vanaf ons 18de. Sinds mijn 18de krijg ik dus ook geen kleedgeld/zakgeld meer en als je dan niet 2.000 euro collegegeld, laptop, boeken, kleding, vakantie, uitjes enz. wil lenen (met andere woorden: bijna maximaal lenen) zal ik toch moeten werken.

Ik ken wel mensen die wat krijgen van hun ouders hoor, die bijvoorbeeld het collegegeld betalen, maar dat je ouders nog je kleding, laptop, uitjes, vakanties (en eventueel huur voor als je op jezelf woont) enz. Betalen, is hier in ieder geval echt niet gebruikelijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:04

Maar een studentenjob is eigenlijk gewoon een bijbaantje? Of

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:19

Een studentenjob kan in België 2 dingen zijn: oftewel een eenmalige/tijdelijke job tijdens één van de schoolvakanties, meestal de grote vakantie/zomervakantie, oftewel eerder een bijbaantje waarbij de student wekelijks gaat werken, bijvoorbeeld in het weekend. In dat laatste geval moet je denk ik wel uitkijken dat je als student niet 'te lang' werkt en dus buiten je aantal toegestane werkdagen. Anders begin je geloof ik wel belastingen te betalen.

Ik dénk, maar pin me daar niet op vast, dat de meeste studenten in België een vakantiejob hebben en dus eerder 'eenmalig' voor bijvoorbeeld een week of meerdere weken werken in vakanties. Eenmalig tussen haakjes omdat ik hiermee vooral 'niet wekelijks' bedoel. Velen gaan wel elke (zomer)vakantie werken en sommigen zelfs geregeld opnieuw bij dezelfde werkgever.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:24

Precies. Ik werk de zomervakantie, kerstvakantie en paasvakantie bij dezelfde werkgever. Dankzij de nieuwe uurregeling ipv dagregeling kunnen studenten ook eens in het weekend een paar uurtjes doen.

Ik heb het net even gechecked en als student mag je 475 uur werken per jaar. En niet meer dan 240 per kwartaal, anders raak je kinderbijslag kwijt. Dat dan dus aan sterk verminderde sociale bijdragen.
Een bijbaantje zou ik het dus niet noemen, aangezien dit alleen voor studenten geld.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:27

En als Nederlander kan je dit niet? In België?

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:32

Ik heb van een Belgisch uitzendbureau te horen gekregen dat dit mocht en mijn toenmalige Nederlandse vriend mocht zich daar ook inschrijven, maar wat de wetgeving daarrond precies is weet ik niet. Qua regelgeving en belastingen zal een Nederlandse student binnen de Nederlandse wet vallen denk ik.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:50

Lijkt mij onlogisch dat dat zou lukken als je niet over de Belgische nationaliteit beschikt.

Edit: ik heb het net opgezocht en het kan blijkbaar wel!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:02

Nou dan ga ik maar eens kijken deze zomer :+ wil graag dit jaar mijn skileraren diploma halen en das niet goedkoop!! Dus vandaar moet ik sparen.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:21

Ik ben 14 en verdien 4,- per uur (in NL) :')
Vergeleken met mijn leeftijdsgenoten is dat redelijk veel, zij zitten rond de 2,- per uur.
Ik heb een aantal Belgische vriendinnen die makkelijk 1000,- in een vakantie bijeenschrapen. Dat zou in NL niet lukken.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:08

Ik woon in Nederland, maar ken echt heel weinig mensen die zo weinig verdienen als hier wordt geschetst. Sta er eigenlijk een beetje van te kijken.

Op mijn 13e begonnen met een krantenwijk, waarbij ik gemiddeld ongeveer 5 euro per uur verdiende. (En dan einde van het jaar alle deuren langs voor een extra zakcentje)
Op mijn 15e begonnen met een “echte” bijbaan. Daar begon ik op een uurtarief van ongeveer 8 euro. Op mijn 18e gestopt, ik zat toen op een uurtarief van ongeveer 12,50. Alles netto overigens.
Vrienden en vriendinnen om mij heen verdiende of ongeveer hetzelfde of net iets minder, maar het scheelde nou ook niet zo heel veel.
De enige die echt minder verdienen van de mensen om mij heen, zijn degene die in de horeca werken, maar die krijgen dan weer meer door de fooien. Vandaar dat ik ook altijd wel fooi geef in restaurants etc.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 26-02-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

Gigixponys schreef:
AlwaysH schreef:

Waarom niet als ik vragen mag? Hoe bedoel je deze opmerking?


Ik bedoel, dat ook al verdient het goed, dat niet iedereen een studentenjob neemt. Ikzelf b.v. (21 jaar) heb nog nooit een studentenjob gehad. Ik kan dus idd nog niet op mezelf gaan wonen, maar dat wil ik ook niet. :P

Is het dan echt zo dat iedereen in Nederland een studentenjob neemt?


Mijn ouders hebbeb me gewoon de supermarkt ingeschopt. Niks te willen hoor. :')

Maar ACHT euro?! Zó veel?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:13

De doctoraatsstudenten zijn ook "verwend" in België, wanneer ze na hun PHD verder zoeken naar een baan in het buitenland, dan schrikken ze allemaal enorm dat hun startloon onder hun beursgeld ligt. Zij verdienen meer dan ons laboranten en vallen nog steeds onder het studentenstatuut waardoor ze geen belastingen etc betalen... en dan zijn er die durven klagen dat zij geen eindejaarspremie en (dubbel) vakantiegeld krijgen 8)7

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:24

snuffie123 schreef:
Ik woon in Nederland, maar ken echt heel weinig mensen die zo weinig verdienen als hier wordt geschetst. Sta er eigenlijk een beetje van te kijken.

Op mijn 13e begonnen met een krantenwijk, waarbij ik gemiddeld ongeveer 5 euro per uur verdiende. (En dan einde van het jaar alle deuren langs voor een extra zakcentje)
Op mijn 15e begonnen met een “echte” bijbaan. Daar begon ik op een uurtarief van ongeveer 8 euro. Op mijn 18e gestopt, ik zat toen op een uurtarief van ongeveer 12,50. Alles netto overigens.
Vrienden en vriendinnen om mij heen verdiende of ongeveer hetzelfde of net iets minder, maar het scheelde nou ook niet zo heel veel.
De enige die echt minder verdienen van de mensen om mij heen, zijn degene die in de horeca werken, maar die krijgen dan weer meer door de fooien. Vandaar dat ik ook altijd wel fooi geef in restaurants etc.


Dat is uitzonderlijk veel hoor. Zoveel verdiende ik op m’n 23e niet eens :')

Hier de minimumlonen (even wat meer naar beneden scrollen voor uurloon) https://www.minimumloon.nl/minimum-jeugdloon/

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:26

12,50 heeft half nederland bruto. Dus niet een realistisch beeld.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:29

Minimumloon van een 15jarige in Belgie ligt meer dan 2 maal zo hoog als bij een 15 jarige in Nederland...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:29

Minimum loon bruto voor 18 jaar is €4,36 €4,13 €3,93 (36, 38, 40 u p/w) dus 12,50 netto is echt verre van standaard...

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:52

romyloverrr schreef:
xHaithi schreef:

Hier wil ik graag even op inhaken want dat is ook een flink verschil tussen scholen in BE en NL. Bij ons kan je met eender welk middelbare schooldiploma rechtstreeks naar eender welke vorm van hoger onderwijs. Of je nu ASO (VWO), TSO (HAVO), BSO (VMBO) of KSO (kunstonderwijs) hebt gedaan, je mag universiteit of hogeschool doen. Voor sommige richtingen zijn er wel toegangsexamens en die zal je logischerwijs sneller halen als je een bepaald opleidingsniveau hebt gedaan. Dat zijn echter de enige restricties.

Zelf vind ik dit systeem goed omdat kinderen bij ons dus niet afgestraft worden op foute keuzes die ze maken in de puberteit. Ik vind niet dat kinderen op die leeftijd al echt in staat zijn in te schatten wat ze willen en waarom en in moeilijke periodes soms gewoon kiezen voor de weg met de minste weerstand. Hoewel je keuze altijd invloed zal hebben op je latere leven (vrienden, voorkennis, algemene kennis) is er altijd nog mogelijkheid om hoger onderwijs te volgen zonder verdere omwegen.

Edit: Oh, en we zitten allemaal tot ons 18 op het middelbaar. In BSO feitelijk zelfs tot je 19de.

Inderdaad, mooi uitgelegd!
Ik ben zelf in 4 HAVO overgeschakeld naar TSO in België. Vind het heel spijtig nu te horen dat mensen een jaar extra moeten doen in Nederland omdat ze een opleiding anders niet kunnen doen in verband met een keuze van wiskunde A ipv wiskunde B in 3 HAVO.


Van de andere kant, moet je in België bij de start van de middelbare school al een richting kiezen (STEM, Wetenschap, Sociaal, Techniek, Economie etc) en heb je in Nederland de eerste jaren alle vakken.

Ter vergelijking: mijn dochter in Havo 3 heeft al 3 jaar Nederlands/Frans/Duits/Engels. Haar vriendinnetje in het 3e middelbaar in België (TSO) kreeg in jaar 1 alleen Nederlands en Frans, in jaar 2 Engels er bij en pas in jaar 3 Duits.... Zeker in de huidige tijd vind ik taalonderwijs erg nodig. Mijn vaste oppas, in België afgestudeerd kleuterjuf, spreekt bijvoorbeeld geen/nauwelijks Engels...

Sorry als ik de quote verprutst heb....

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:53

Jonger dan 17 jaar verdiend hier minimum 1031 euro per maand, in NL verdiend 14-15-16 jarigen nog geen 600 eurp :=

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:56

Bloemetje75; eerste middelbare graad is hier ook algemeen. Er zijn amper verschillen tussen een eerste jaar BSO en TSO, en TSO en ASO liggen ook helemaal niet ver uiteen.

Ik heb ASO - TSO - KSO gedaan, en behalve de specifieke richtingsvakken in de latere jaren is de basis toch erg gelijk.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:06

Qua taalonderwijs liggen in Belgie ASO en TSO toch wel heel ver uit elkaar. ASO heeft grondig taalonderwijs, wel blijft het heel theoretisch, met veel nadruk op grammatica. Taalonderwijs in TSO is eerder beperkt, wat jammer is want in een technisch beroep heb je evengoed je talen nodig.
De indeling in ASO, TSO, BSO staat al jaren ter discussie, maar de veranderingen schieten niet op.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 26-02-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:07

Quebelle schreef:
Bloemetje75; eerste middelbare graad is hier ook algemeen. Er zijn amper verschillen tussen een eerste jaar BSO en TSO, en TSO en ASO liggen ook helemaal niet ver uiteen.

Ik heb ASO - TSO - KSO gedaan, en behalve de specifieke richtingsvakken in de latere jaren is de basis toch erg gelijk.


Dat is toch niet wat de middelbare school (middenschool) hier in de gemeente aan voorlichting geeft.... :?
Ze maken in hun folder en website een duidelijk verschil in zwaarte en vakkenpakket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:15

Quebelle schreef:
Bloemetje75; eerste middelbare graad is hier ook algemeen. Er zijn amper verschillen tussen een eerste jaar BSO en TSO, en TSO en ASO liggen ook helemaal niet ver uiteen.

Ik heb ASO - TSO - KSO gedaan, en behalve de specifieke richtingsvakken in de latere jaren is de basis toch erg gelijk.


Hmmm dat is toch niet waar hoor :n Hier kreeg het bso geen talen buiten gewoon Nederlands. Terwijl ik in aso toch echt wel 4 uur per week heb. Mijn zusje doet bso en ik deed aso. De verschillen zijn echt wel heel erg groot.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:17

Sclimpre schreef:
Qua taalonderwijs liggen in Belgie ASO en TSO toch wel heel ver uit elkaar. ASO heeft grondig taalonderwijs, wel blijft het heel theoretisch, met veel nadruk op grammatica. Taalonderwijs in TSO is eerder beperkt, wat jammer is want in een technisch beroep heb je evengoed je talen nodig.
De indeling in ASO, TSO, BSO staat al jaren ter discussie, maar de veranderingen schieten niet op.

Handel TSO heeft meer talen dan de meeste ASO richtingen? Handel BSO heeft meer talen dan welke andere BSO en TSO richting (buiten TSO Handel?)