Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:57

Veraaaaah schreef:
Grootste onzin. Iedereen speelt als kind zijnde een keer cowboy of indiaan.
Moeten we hier wakker van liggen? Nee.
Moeten we er over zeuren? Nee.

Makkelijk gezegd, als je het zelf niet bent. ;)

Los daarvan; ‘als kind zijnde...’ is dubbelop. ;)



Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:01

nine1987 schreef:
alice0cullen schreef:
https://www.google.nl/amp/s/matadornetw ... wrong/amp/

Wel in het Engels. Het is eigenlijk vrij simpel, je gebruikt niet andermans cultuur om zelf plezier te hebben. Helemaal niet als je die cultuur ook nog eens belachelijk maakt.



Waarom niet?

Ik kan er niet wakker van liggen als ze straks in Marokko de klompendans doen en in China kleding dragen in Delfts blauw met molentjes..

Nee? Ook niet als die Chinezen of Marokkanen verschrikkelijk lol hebben, jouw uiterlijk als karikatuur gebruiken en jouw voorvaderen eeuwenlang onderdrukt en mishandeld hebben en jij daar nog alle dagen de nadelen van ondervindt?


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:01

aikon schreef:
Kan het hier niet meer dan mee eens zijn +:)+
Het valt mij ook steeds meer op dat blanken bepalen wat wel of niet kan omdat er een doelgroep last van zou moeten hebben terwijl je die doelgroep amper hoort.
Wie denken deze blanken wel niet dat ze zijn? Dat ze dit kunnen bepalen?

De western experience dan ook maar opdoeken? Lopen ook blanken aangekleed als indiaan, cowboy, pioneers. Met alles uit het oude wilde westen.
Of mag dit wel omdat er originele Natives rondlopen en opvoeringen geven?

Precies dat.
Blanken die gaan uitmaken dat andere het vast wel erg vinden. Terwijl dat zelden of nauwelijks is als je ze het vraagt. Zoals bijvoorbeeld bi het zwarte pieten gebeuren.
Mensen met een kleurtje die zich pikzwart schminken want ze zijn niet gekleurd genoeg. :+
Maar dat tegengeluid willen ze niet laten horen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:14

Sflj, zou jij daar werkelijk van wakker liggen dan?? _O-

Dat stelletje zeikwijven groepje die al deze onzin de wereld in helpen moeten eens lekker echt gaan werken

Ik l*l niet met de wind mee nee...

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:57

Citaat:
Nee? Ook niet als die Chinezen of Marokkanen verschrikkelijk lol hebben, jouw uiterlijk als karikatuur gebruiken en jouw voorvaderen eeuwenlang onderdrukt en mishandeld hebben en jij daar nog alle dagen de nadelen van ondervindt?



Nee.. Dat is jaren geleden en daar zou ik me inderdaad niet meer druk om kunnen maken..

Moeten we elkaar maar eeuwig haten om wat jaren geleden door heel andere mensen is gedaan?
Dan hebben we wat te doen..

Dus nee.. Laat ze zich maar amuseren met onze klompen en Delfts blauw..

<3 Sneakers <3

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:14

ja dat is ook echt te vergelijken!

Zoals ik al zei; jullie hebben makkelijk praten. En geen idee waar je het over hebt. ;)


Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:58

sflj schreef:
ja dat is ook echt te vergelijken!

Zoals ik al zei; jullie hebben makkelijk praten. En geen idee waar je het over hebt. ;)


Waarom is dat niet te vergelijken dan?

Black is the colour of my true love's hair

lovelucydan

Berichten: 2064
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:03

Mekaar lekker leven en laten leven..... Als iedereen zich nou eens niet zo druk zou maken. Relativeren

my haflinger horse lucydan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:04

Ach, zo zaten wij laatst bij de Efteling in het Carnaval Festival en was er iemand boos omdat de Chinezen op een 'verkeerde manier' en racistisch werden uitgebeeld :')
Funfact: Mijn schoonzusje is zelf Chinees en moest er heel hard om lachen _O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-02-18 02:10, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:08

Onali schreef:
sflj schreef:
ja dat is ook echt te vergelijken!

Zoals ik al zei; jullie hebben makkelijk praten. En geen idee waar je het over hebt. ;)


Waarom is dat niet te vergelijken dan?

Serieus?



Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:12

Ik vind het wel altijd leuk om te zien dat hiervoor tijd en geld is, dat is gewoon weer een teken dat het veelste goed in een land gaat :Y)

Wat heel veel mensen vergeten Is om dit soort dingen in de juiste tijd geest te plaatsen, men dacht toen gewoon heel anders. Is dat goedpraten? ; nee, maar je moet dit soort dingen objectief bekijken, dat wij het nu erg vinden is subjectief ; wij vinden dat.

Men haalde het vroeger niet eens in hun hoofd om tegen de kerk of tegen hun hoger gestelde in te gaan, je deed gewoon wat je moest doen, geen ' ja maar ' geen ' dat is zielig ' gewoon geen blablabla.

Ik deel geen mening over dit soort onderwerpen omdat ik vind dat je dit niet vanuit je emotie moet bekijken

How to nurture a flame, and raise it to a blaze

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:27

Zonder emotie of zonder empathie? ;)


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:31

sflj schreef:
Zonder emotie of zonder empathie? ;)


Wat een vreemde vraag. Sinds wanneer is dat een vergelijking?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:52

sflj schreef:
Serieus?



Je gooit hier alleen oneliners neer.
Zeg nou gewoon wat je dwars zit en onderbouw dat.

Black is the colour of my true love's hair

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:08

Je hebt gelijk.
Ik bedoelde natuurlijk dat een beetje empathie met de volkeren die al eeuwen verjaagd, vermoord, onderdrukt en nu nog steeds slecht behandeld worden, niet erg is. Dus als bijv. indianen (of donkere mensen, in t geval van de ‘zwarte pietenkwestie’ ) zich gekwetst zouden kunnen voelen, is er niks mis mee om e.e.a. nog eens te heroverwegen.
Probeer je eens voor te stellen hoe het voor jou zou zijn. ;)


Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:10

Elisa2 schreef:
Mensen snappen ook niet dat kinderen misschien juist door dit soort thema's geinteresseerd raken in de geschiedenis en hoe dat echt zat.


Dat!
Het is voor kinderen vooral ook kennis maken met iets dat ze nog niet (zo goed) kennen, andere culturen en geschiedenis leren kennen. Wek hun interesse juist maar, prima toch?

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:33

Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. Ik ben niet mijn oma. Zij heeft het niet overleefd. Zij staat in de geschiedenis boeken. Maar ik ga geen klopjacht beginnen tegen Duitsers, grapjes, gebruiken etc. Zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:35

Bonita_Bon schreef:
Ik kom uit een grotendeels Joods familie, mijn moeder is Joodse. Moet ik me nu druk maken om 'Jodenkoeken' moet ik bij de zin 'we gaan op Kamp' een woedeaanval krijgen en zeggen dat ze het woord Kamp moeten veranderen omdat 'wij' daar gekwetst over kunnen raken? Moet ik bij de spreekkoren bij wedstrijden van Ajax gaan hyperventileren omdat ze "joooduuuhhh" scanderen? Tere ziel zou ik hebben zeg. Zwaar leven.
En dat is toch wel iets verser dan de indianen. Of de slaven. En ik zeg niet dat je iets moet beoordelen op tijdslijn, maar dat is waar wel veel mee geschermt word. "het is pas 100 jaar geleden" tsja, de 2de wereldoorlog is nog iets korter geleden. Maar als iemand zich als Rabbijn wil verkleden doe je ding. Als iemand slechte grappen wil vertellen over een gaskamer of wat dan ook, moeten ze dat doen. Soms is het best een goede grap. En weet je, relativeren kan ook met humor. Verwerken kan ook met humor. Ook als dat zwarte humor betreft. Met een randje.
Bijna niemand in NL ontkent dat de holocaust is gebeurt (op enkele meermaals door een molenwiek geraakte doorgefokte schoothondjes na) en zolang we er over leren op school is het goed. Dat er nog steeds gekkies zijn die antisemitistische opvattingen hebben leg ik naast me neer. Dat er heeeeel af en toe iemand de grappen over Anne Frank meent ook. Ik leef nu. En zolang we niet vergeten wat er is gebeurt is het goed.


_/-\o_ _/-\o_ +:)+

En zo is het!!
En aan dit bericht kunnen heel wat mensen een voorbeeld nemen, ook de blanken die zogenaamd voor een minderheid op moeten komen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:38

sflj schreef:
Je hebt gelijk.
Ik bedoelde natuurlijk dat een beetje empathie met de volkeren die al eeuwen verjaagd, vermoord, onderdrukt en nu nog steeds slecht behandeld worden, niet erg is. Dus als bijv. indianen (of donkere mensen, in t geval van de ‘zwarte pietenkwestie’ ) zich gekwetst zouden kunnen voelen, is er niks mis mee om e.e.a. nog eens te heroverwegen.
Probeer je eens voor te stellen hoe het voor jou zou zijn. ;)


Ik vind inderdaad dat je best dingetjes aan kan passen. Alleen denk ik dat je veel meer winst behaald met kinderen voorlichting geven over wat er is gebeurt. Over de slaven. Over de geschiedenis. Ik denk dat veel groepen zich 'niet gehoord' voelen en dat daar de woede en frustratie zit. en niet in de looks...

Echwel

Berichten: 12458
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:40

Wat ben ik het met he eens Bonita
In een vorig onderwerp over carnaval
had ik dit ook al aangehaald

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:42

Dat denk ik ook, het belangrijkste voor verwerking is ten allereerste altijd Erkenning! dus daar zou wel wat meer aandacht voor mogen zijn in het algemeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:46

Geen cowboy/native/indianen fotomeetings hier meer op bokt hoor, dat kan ook echt niet meer. Bokt zou deze foto's ook niet meer mogen publiceren. Anders voelen mensen zich beledigd.

Pff..

Bonita_bon: ik wou dat iedereen er zo nuchter tegenaan keek als jij.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:53

En ja ze hebben weer wat gevonden, dit keer de kinderfeestjes met cowboys en indianen nadat al deze sneue mensen het sinterklaasfeest al genoeg verpest hadden.

Beroepsklagers zijn het. Als deze mensen nou allemaal een hobby en een drukke baan gingen zoeken dan hadden ze geen tijd voor deze onzin want schijnbaar hebben ze teveel vrije tijd.

Er is altijd wel ergens een beroepsgekwetste te vinden die ergens aanstoot aanneemt.

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:56

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook, het belangrijkste voor verwerking is ten allereerste altijd Erkenning! dus daar zou wel wat meer aandacht voor mogen zijn in het algemeen.


Dat zeg je goed denk ik! Ik heb op school nooit duidelijk meegekregen Hoe erg de rassenhaat was in (zuid) afrika en amerika. Besteed daar meer aandacht aan en je hebt een heel groot gedeelte van de pijn weggenomen. Geef een eerlijk beeld over de cowboys en indianen, en dus niet de slechte hollywood films waarbij 'de goede cowboy de gemene indiaan verdrijft'. Dat zou winst opleveren.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:59

Hoe zit het dan met de groep/band Village People? daar zit een verklede Indiaan en Cowboy bij in. Hier heb je nooit iemand over gehoord,waar ook ter wereld. Gewoon omdat ze er niemand kwaad mee doen.
Nog ff en de westernfilms worden ook verboden.
Ik begrijp niet waarom zulke activisten de echte problemen niet helpen zoals de indianen die in Amerika hun grond kwijt raken,als ze daar nou eens voor gingen protesteren? of voor de Aboriginals?die worden gediscrimineerd en land afgepakt.
Dit in nederland doen is makkelijk en veilig,ze durven niet anders.

FB Groep Second Chance.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, Zick_Zack en 61 bezoekers