Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:51

hahahahah, plaatsen met rare namen, hier in de buurt zijn de dorpjes heks en veulen. zitten bij heers :')

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:54

Aha, Heers!

Kotshoven, poedersuiker, er zijn er grappige bij. Maar in NL vind ik toch ook wel rare namen. Laatst reed ik langs Zijtaart :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:28

Quebelle schreef:
Degelijk bier is ook iets wat gemist word in Nederland. Ik verkies zelfs Cara boven Heineken _O-


Er is wel lekker bier en pils in Nederland maar Heineken hoort daar inderdaad niet bij :\ zo jammer dat het vaak de standaard op de tap is -O- Dan heb ik idd liever een lekker Belgisch biertje!

Mooie paarden hebben ze wel, dat klopt. Ze rijden hier wel vaker door de straat en als ik het geklop van die gigantische hoeven hoor ren ik altijd snel even naar het raam om te kijken :)) Blijft een maf gezicht die gigantische Shires in het verkeer!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:40

DezeNaam schreef:
Sees schreef:
Achterbaks... je kunt toch niet een hele bevolkingsgroep achterbaks noemen? Hoe geloofwaardig is dat nou?

Ik wordt ook niet graag Hollander genoemd nee. Klinkt voor mij toch wat... 'plat'. Ordinair ofzo.


Tuurlijk wel. :)) Alle mensen in België kunnen gewoon niet met elkaar communiceren. Kijk maar naar het jaar dat we zonder regering zaten! Zal daar vast wel mee te maken gehad hebben. :')

En altijd dat geklaag over de 'Vlaamse taal'. Frans zit nu eenmaal soms wat verwerkt in het Vlaams, net zoals Engels (woorden zoals 'Frigo'; 'Fridge'). Dat is gewoon cultuur, net iets dat ik mooi vind. :+ Ik kan ook een hele klaagzang beginnen over hoe precies de helft van de Nederlanders 'hun' verkeerd gebruikt. 'Hun hebben', 'hun zeiden'. Dat is grammaticaal incorrect, Vlaams is niet grammaticaal incorrect. Het kan alleen incorrect gebruikt worden of gewoon verkeerd begrepen worden dus.

Ik zou onze regeringskwestie (En wereldrecord _O- ) niet perse en lack of communication noemen, maar eerder de belgische bevolking die het geen k*t kan schelen :')
In Engeland staken ze Birmingham half in de fik toen de regering wat problemen had, terwijl wij geen hadden voor 500 dagen en niemand er zelfs aan dacht om op straat te komen :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:42

Zoe_97 schreef:
hahahahah, plaatsen met rare namen, hier in de buurt zijn de dorpjes heks en veulen. zitten bij heers :')

In België hebben we de anale driehoek; Kontig, Aarschot en Reet :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:42

Gordijnen open in NL, potdicht in BE :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:44

In België hebben we blaffeturen {:} Komt nix door jonguh!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:49

Of de lattestores naar beneden!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:54

Quebelle schreef:
Zoe_97 schreef:
hahahahah, plaatsen met rare namen, hier in de buurt zijn de dorpjes heks en veulen. zitten bij heers :')

In België hebben we de anale driehoek; Kontig, Aarschot en Reet :')

Neeeee :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:05

We hebben ook Boom, Retie, Konterdamn, K*ttekoven, Slettem, Beffe, Peer en Wortel :')

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:12

Waarom zouden we ook, is nog nooit zo goed gegaan in ons kikkerlandje als toen we regeringsloos waren :')

Oh ja altijd die gordijnenkwestie. Man wilt ze open, ik wil ze dicht. Mensen op straat hoeven niet te zien wat ik in mijn huis doe, beetje privacy is wel fijn.

Ik erger mij ook steendood aan het feit dat familie hier onaangekondigd aan de deur staat en een kopje koffie verwacht. Echt, hoe moeilijk is het om even te vragen of het past? Na een drukke werkweek wil ik ook wel eens lekker relaxen met een boek op de bank zonder al die stomme sociale verplichtingen (ben echt een eenzaat, mijn ventje bij me is leuk en op stal kletsen is ook nog wel leuk maar in mijn vrije tijd wil ik gerust gelaten worden, voor mij voelt het dan ook echt als een verplichting terwijl ik dat in België totaal niet had. Maar daar spraken we op voorhand af, veel handiger)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:22

Ik flip ook echt compleet als mensen onaangekondigd aan de deur staan. Op ten minst een smsje sturen is geen moeite :j

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:31

Ik erger me als ik op straat wandel zelfs aan mensen die hun gordijnen niet dichtdoen. _O- Het is gewoon zó verleidelijk om naar binnen te kijken als je langs wandelt en dan krijg je van die awkwarde situaties, zoals oogcontact bijvoorbeeld. :')

En 'de anale driehoek', hoe kom je erop. _O-

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:40

Ik begrijp ook niet dat mensen geen gordijnen aan hun vensters hangen. Ik heb zo ooit eens per ongeluk een vent in vol ornaat gezien, afin, halfvol.. :') We waren nog wat aan het napraten met een stalgenoot toen er in het huis dat op de parkeerplaats uitgaf plots licht aanging en er een kerel in zijn blote flikker (nog zo'n Vlaamse uitdrukking) langs kwam wandelen. _O-

Is dat geen gordijnen hangen iets Belgisch of Nederlands trouwens? Ik zie het hier in België namelijk overal. Ik snap dat echt niet.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:50

Over dat afspreken... In België heb je 's morgens (tot 10u), voormiddag (10u-12u), 's middags (12u-14u), namiddag (14u-18) en dan avond. Da's toch keilogisch en makkelijk? :D
Sinds mijn schoonouders ken ik 'koffie tijd', vanaf 11u opzitten :'(

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:00

Van wat ik zie hangen er toch grotendeels wel overal gordijnen hoor. :p Alleen kiest niet iedereen er dus voor om ze te gebruiken.. :')
Waar ik soms bij de hond moet blijven slapen hebben ze OVERAL gordijnen (en veel ramen)... Maar raad eens, de enigste plek waar geen gordijnen hangen is de... BADKAMER. :') Echt geweldig. Kan altijd heel belachelijk over de grond kruipen als ik wat vergeten ben aan de andere kant van de douche.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:59

Het is Kontich en ik woon in Boom. Vlak naast Tomorrow Land...

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:10

Wat me opvalt is dat Nederlanders (op bokt toch) met veel oudere auto's lijken rond te rijden terwijl Belgen precies sneller een nieuwe kopen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:16

In België is het hebben van een auto veel goedkoper. Daarom zie je hier ook veel meer dikke bakken.

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:32

Oh, ik dacht dat dat was door domiciliefraude, goedkope import, kindergeld en uitkeringen en andere inkomens die in een groot gezin op een hoop worden gegooid, onverzekerd rondrijden en diefstallen met papierfraude :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:37

Das een ander verhaal. De meeste nieuwe grote bakken zijn bedrijfswagens. Als ik BE een BMW 3 voor mijn werk zou rijden kost dat echt maar een schijntje vergeleken met NL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:54

poes schreef:
In België is het hebben van een auto veel goedkoper. Daarom zie je hier ook veel meer dikke bakken.


Ja maar vrees niet meer voor lang |( Zeker nu ze de diesel zo omhoog aan het trekken zijn. Maar goed.

Ik dacht daarnet nog aan een flink verschil maar nu weet ik het niet meer natuurlijk :')

Edit: Heeft Nederland geen hondenbelasting? Dat hebben wij namelijk niet :) Verder vind ik onze stranden veel toeristischer (en vuiler) We gaan altijd naar de zee in Nederland omdat het daar geen koppenlopen is en je rustig kunt wandelen.

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:59

Oh bedrijfswagens, ja mijn man heeft een Audi via leasing op het werk. Als dat wegvalt hebben we een probleem :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:29

Natuurlijk hebben wij hondenbelasting, stel je voor dat onze overheid niet kan graaien. :+

Wat betalen jullie aan wegenbelastng, ik meen dat dat bij jullie ook veel goedkoper is, zeker bij een zware diesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:53

Voor de touareg 2.5 diesel zaten wij aan een €500/600 inschrijvingstax. De jaarlijkse tax was vorig jaar tussen de €1.020 en €1.050. Nu zou dat wel aanzienlijk stijgen de komende jaren. Daarom doen wij hem ook weg. Voor die 10.000 kilometer dat ik nog doe is het te gek voor woorden om er zo veel aan te geven. Zeker verbruik meegerekend en de diesel die peilsnel de lucht in gaat. Is anders wel mijn droomauto hoor <3

Mijn vriend zijn ford mondeo 2.0 diesel heb ik een €300 inschrijvingstaks betaald en die zit ergens rond de €450 jaarlijkse taks.

Mijn nieuwe 2dehandsje, opel vectra 1.9 diesel komt op een €360 inschrijvingstaks en een €500 jaarlijkse tax. Ondanks dat die dus iets minder motorinhoud heeft dan de mondeo kost hij meer. Dit komt doordat hij een paar jaartjes ouder is en iets vervuilender is.

Zolang je tot 2.0 liter gaat is het allemaal goed te doen. Maar eenmaal jou co2 uitstoot boven de 200-230 gaat kun je flink beginnen dokken. Verzekering zit op een €400 jaar per auto.

Is jullie autoverzekering voor jonge bestuurders ook zo duur? Als 18 tot 25 jarige mag je blij zijn om iets onder de €1000 te vinden (afhankelijk van streek tot streek weer. Limburg is goedkoper dan Oost Vlaanderen bv) Eenmaal boven de 25 zakt het snel. Daarom betalen wij iets meer verzekering maar zijn de auto’s verzekerd op adres en niet op een persoon. Zo moest ik de eerste jaren niet belachelijk veel dokken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-18 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt