To be or not to be: Donor.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:08

Ik wou altijd donor worden,aangezien ik dacht mah wat heb ik er zelf aan. Ben toch eenmaal dood. Al zullen ze niet veel eraan hebben aangezien ik niet als de gezondste leef.
Nu is mijn oom orgaandonor geweest. En was destijds door een 'ongeluk' hersendood verklaard al vrij snel.
Nu gaat er een half uur durend filmpje over internet waarbij dokters en getuigen uitleggen dat het allemaal niet zo mooi in mekaar zit het hele orgaandonor gebeuren. Vind het beetje moeilijk te verwoorden, weetniet of ik het youtubelinkje hier mag plaatsen voor mensen die geinteresseerd zijn hierin? Gaat betreft mensen die hersendood verklaard worden én orgaandonor zijn.

eigenaar van 3 gouden paarden.


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:47

Toen mijn grote liefde zijn veel te zware hersenbloeding had gehad lag hij daarna in coma. Hij werd uiteraard ondersteund door de nodige machines, er was een drain geplaatst, de schade was veel te erg.

De prognose was simpel: hij kan misschien ontwaken. Maar door de enorme schade in zijn hoofd was hij levenslang een kasplant geweest. Zowel zijn zus als ik wisten dat hij dát nooit gewild zou hebben.

Dus is de keuze gemaakt hem voor de laatste keer mensen te laten helpen, hij stond zijn hele leven voor iedereen klaar.

Nee, we hebben hem daarna niet zelf gewassen. Maar we konden hem gewoon zien en afscheid nemen.

En nee, dit was ook geen mooie hand in hand overlijden. Dat gebeurd eigenlijk maar heel weinig. En zeker niet bij jonge mensen (hij was 43) die spontaan heel veel pech hebben. Terwijl dat juist wel de beste organen zijn!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:34

Gillbo schreef:
Wel vind ik dat er wel erg veel drama over gemaakt wordt dan mensen nu even ja of nee in moeten vullen. Zoveel tijd kost dat niet

Daar gaat het ook niet om voor veel mensen...

Nikass

Berichten: 16581
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:11

Polly schreef:
Nikass schreef:
Dat kan alleen als je de hele context erbij pakt, te beginnen met de opmerking van Pmarena. Bij iemand willen zijn die zijn laatste adem uitblaast wordt door Lusitana gereduceerd tot iets emotieloos. Misschien had ik het iets anders moeten formuleren, iets over kilte misschien. Het gaat natuurlijk om de strekking dat je bij iemand wil blijven tot al het leven -kunstmatig of niet - er daadwerkelijk uit is.
Een lichaam dat "in leven gehouden wordt" is geen dood lichaam, dat zou zichzelf een beetje tegenspreken.


Ik snap dat ook zeker wel, wij hebben met een hele intieme groep afscheid genomen van mijn moeder en het was heel bijzonder en heel verdrietig toen ze haar laatste adem uit blies en er gebeurden toen ook een reeks bijzondere dingen.
Ik geloof ook zeker dat er meer is tussen hier en daar en dat de ziel uittreed. Maar in dit geval was zij eigenlijk tot het laatst bij kennis. Mijn ervaring is dat het overlijden van iemand die al langere tijd bv in coma ligt anders is.

Het is dus niet dat ik het niet begrijp (ik heb er ook ff over nagedacht) maar ik heb een beetje moeite met de manier waarop eea verwoord word.

Maar das, nogmaals, mijn persoonlijke visie.


Dat is ook lastig in een (online) discussie over zo'n gevoelig onderwerp. Daarom val ik ook een beetje over de reactie van Lusitana, die mij te kil en te kort door de bocht is. Maar door haar misschien anders bedoelt.
Ik weet niet of je ook doelt op een formulering van mij?

Ik weet niet hoe dat gaat met de ziel enzo. Maar het lichaam is me ook heel dierbaar. Dus zelfs als je zou kunnen stellen dat de ziel het lichaam verlaten heeft, is afscheid nemen van het lichaam ook nog heel belangrijk (voor mij).

Ik denk dat het juist heel moeilijk kan zijn als iemand bijvoorbeeld verongelukt. de hectiek als je gebeld wordt, alles laat vallen en je naar het ziekenhuis spoed, waar je na een paar uur/een dag? vol ongeloof de diagnose hersendood te horen krijgt. Als alles zo snel gaat, en zo onwerkelijk is, om dan het nog warme lichaam te laten wegvoeren, ik denk dat ik dan nog niet gelóóf dat iemand echt dood is, en dat ik dan elke seconde dat ik iemand nog bij me kan hebben koester.
Gaat het om iemand die wat verder van me afstaat dan kan ik misschien rationeler zijn, maar niet als het de liefde van mijn leven zou betreffen.

Gilbo het is voor mij persoonlijk geen drama, ik heb het ook allang gedaan.
Het is voor mijn cliënten - veelal zwakbegaafd, geen netwerk, geen inkomen- wel een drama. Het is voor de mensen die vrijwel nooit hun huis uitkomen, die geen huursubsidie aanvragen omdat ze niet weten hoe dat moet, die zich schamen om hulp te vragen enz, wel een drama.

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:29

Ik denk dat het voor "gewone mensen" ook nog best lastig kan zijn.

Dat gedoe met DigiD inloggen enzo. En het steeds maar voor je uit schuiven omdat je er niet aan toe komt om je er goed in te verdiepen voordat je zo'n ingrijpende keuze maakt, en je toch denkt dat je nog wel tijd genoeg hebt...

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:06

Nikass schreef:
Gilbo het is voor mij persoonlijk geen drama, ik heb het ook allang gedaan.
Het is voor mijn cliënten - veelal zwakbegaafd, geen netwerk, geen inkomen- wel een drama. Het is voor de mensen die vrijwel nooit hun huis uitkomen, die geen huursubsidie aanvragen omdat ze niet weten hoe dat moet, die zich schamen om hulp te vragen enz, wel een drama.

Top dat je dit nu aanhaalt want jazeker is dit een kwetsbare doelgroep.
Maarrrrr ik heb nog nooit iemand zoveel weerstand horen geven tegen het aanvragen van huursubsidie omdat er een doelgroep is die dat niet kán aanvragen.
Daarom vind ik dat deze doelgroep nu aangegrepen wordt als excuus terwijl daarvoor lang niet zoveel mensen zich daar om bekommerde.
Kijk maar eens hoe moeilijk het is om vrijwilligers te vinden om deze mensen te ondersteunen.
Als al die mensen die nu roepen dat het zo moeilijk is voor deze doelgroep, en dat de reden is dat ze tegen deze wet zijn ,nu eens 1 uur per maand vrijwilligerswerk zouden doen door te ondersteunen met bijv aanvragen van subsidie's dan bereik je zoveel!EN dan help je die doelgroep pas echt.

Want ik ben het zeker mee eens dat het wel moeilijk is voor een kleine groep, daar moet hulp bij komen.
Ik denk bijv dat een huisarts hierbij zou kunnen ondersteunen.Die zou het kunnen bespreken als het nog niet vast gelegd is

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:59

Dat je iets moet doen om een extra zakcentje te krijgen lijkt me toch een pietsje minder bezwaarlijk dan dat je iets moet doen om datgene dat zo ontzettend overduidelijk van jou is, je organen notabene!!!! te mogen behouden.

Omdat als je dat niet doet, men er vanuit gaat dat je er geen bezwaar tegen hebt dat ze uit je nog levende lichaam gehaald worden :=


Ook al gun je iedereen die dat nodig heeft een donor-orgaan, op deze manier krijg je daar toch een hele nare smaak van in je mond...

Qerty
Berichten: 2008
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:17

pmarena schreef:
Ik denk dat het voor "gewone mensen" ook nog best lastig kan zijn.

Dat gedoe met DigiD inloggen enzo. En het steeds maar voor je uit schuiven omdat je er niet aan toe komt om je er goed in te verdiepen voordat je zo'n ingrijpende keuze maakt, en je toch denkt dat je nog wel tijd genoeg hebt...


Daarom ben ik dus juist wel voorstander van deze wetswijziging.
Dat gedoe van het vooruitschuiven en het helemaal moeten opzoeken van je DigiD is blijkbaar voor veel gewone mensen teveel gevraagd. Ik wist zelf al heel jong dat ik donor wilde zijn, maar uiteindelijk was ik halverwege 20 voordat ik mezelf registreerde.
Als je er pertinent op tegen bent je organen ter beschikking te stellen kun je met een klein beetje moeite dat met een paar drukken op de knop wijzigen.

Neem je die moeite niet heb je pech. Maar zo werkt het ook met het aangeven van belastingen, het declareren van je zorgkosten of het aanvragen van huursubsidie.
Jij bent van mening dat je mensen hiermee ergens van berooft. Ik vind juist dat er met deze wetswijziging veel mensen een nieuwe kans op leven geeft en de keuze voor wel of geen donatie niet meer bij nabestaanden op hun bord legt op het moment dat hun leven sowieso al op zijn kop staat.

Nikass

Berichten: 16581
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:40

Gillbo schreef:
Nikass schreef:
Gilbo het is voor mij persoonlijk geen drama, ik heb het ook allang gedaan.
Het is voor mijn cliënten - veelal zwakbegaafd, geen netwerk, geen inkomen- wel een drama. Het is voor de mensen die vrijwel nooit hun huis uitkomen, die geen huursubsidie aanvragen omdat ze niet weten hoe dat moet, die zich schamen om hulp te vragen enz, wel een drama.

Top dat je dit nu aanhaalt want jazeker is dit een kwetsbare doelgroep.
Maarrrrr ik heb nog nooit iemand zoveel weerstand horen geven tegen het aanvragen van huursubsidie omdat er een doelgroep is die dat niet kán aanvragen.
Daarom vind ik dat deze doelgroep nu aangegrepen wordt als excuus terwijl daarvoor lang niet zoveel mensen zich daar om bekommerde.
Kijk maar eens hoe moeilijk het is om vrijwilligers te vinden om deze mensen te ondersteunen.
Als al die mensen die nu roepen dat het zo moeilijk is voor deze doelgroep, en dat de reden is dat ze tegen deze wet zijn ,nu eens 1 uur per maand vrijwilligerswerk zouden doen door te ondersteunen met bijv aanvragen van subsidie's dan bereik je zoveel!EN dan help je die doelgroep pas echt.

Want ik ben het zeker mee eens dat het wel moeilijk is voor een kleine groep, daar moet hulp bij komen.
Ik denk bijv dat een huisarts hierbij zou kunnen ondersteunen.Die zou het kunnen bespreken als het nog niet vast gelegd is


Ik gebruik het niet als excuus, ik werk al twintig jaar met kwetsbare mensen. En ik vind het heel oneerlijk en vervelend dat ze hun huursubsidie mislopen, maar dat lijkt me wel van een andere orde dan het donorschap.

Nikass

Berichten: 16581
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:01

Qerty schreef:
Daarom ben ik dus juist wel voorstander van deze wetswijziging.
Dat gedoe van het vooruitschuiven en het helemaal moeten opzoeken van je DigiD is blijkbaar voor veel gewone mensen teveel gevraagd. Ik wist zelf al heel jong dat ik donor wilde zijn, maar uiteindelijk was ik halverwege 20 voordat ik mezelf registreerde.
Als je er pertinent op tegen bent je organen ter beschikking te stellen kun je met een klein beetje moeite dat met een paar drukken op de knop wijzigen.

Neem je die moeite niet heb je pech. Maar zo werkt het ook met het aangeven van belastingen, het declareren van je zorgkosten of het aanvragen van huursubsidie.
Jij bent van mening dat je mensen hiermee ergens van berooft. Ik vind juist dat er met deze wetswijziging veel mensen een nieuwe kans op leven geeft en de keuze voor wel of geen donatie niet meer bij nabestaanden op hun bord legt op het moment dat hun leven sowieso al op zijn kop staat.


En daar gaan we weer. Niet voor iedereen is dit een klein beetje moeite.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:41

Nikass ik bedoelde niet dat jij het als excuus gebruikt maar ik die dat veel voorbij komen. Maar ik weet ook hoe groot de tekorten zijn aan een helpende hand voor die doelgroep. Dus de mensen die zo hard roepen dat het zo erg is voor die doelgroep die mogen van mij dan ook weleens de handjes laten wapperen tijdens het leven van die doelgroep

Ik vind het overigens veel ernstiger dat zij geen huursubsidie aan kunnen vragen dan geen ja/nee kunnen aanklikken. Deze mensen hebben zoveel problemen bij leven doordat ze dingen niet begrijpen of niet kunnen. Met iets meer hulp wordt het leven zoveel makkelijker
En hoe zouden deze mensen donor kunnen worden met de oude wet dan? Want ook dan hadden ze zich aan moeten melden.

En zoals je ziet noem ik ook een evt oplossing voor dit probleem, door de huisarts hier in te betrekken

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Nikass

Berichten: 16581
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:52

Ja klopt Gilbo, die had ik ook wel gelezen. En meer vrijwilligers zou inderdaad heel fijn zijn. (Net als minder bezuinigingen op kwetsbare groepen overigens)

Bij de oude wet hadden die mensen hetzelfde probleem als ze donor hadden willen worden, maar ze werden het niet automatisch tegen hun zin in. Dat is nu natuurlijk juist het punt van die wet.
Ik heb al eerder aangegeven dat dit misschien allemaal wordt ondervangen, en dan heb ik niets gezegd, maar ik denk dat er zoveel uitzonderingen zijn, waardoor dit eigenlijk niet mogelijk is. En dan zou het er op neerkomen dat er organen zouden kunnen worden gebruikt van mensen die dit eigenlijk niet willen. Dat vind ik kwalijk.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:14

Mensen die nee registreren omdat ze bang zijn dat een eventuele orgaandonatie het afscheid rouwproces moeilijker maakt voor de nabestaanden, waarom laten jullie het dan niet aan je nabestaanden over om te beslissen? Misschien kijken zij daar anders naar?

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:24

Dat nabestaanden verhaal is voor mij vooral vanuit de positie van de nabestaande gedacht, dat je dan potentieel strijd moet voeren als je geliefde ooit in een vlaag van goede bedoelingen overhaast JA heeft geregistreerd of er "geen bezwaar" staat terwijl je weet dat de situatie inmiddels / in het echt toch heel anders voor diegene zou liggen.

Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...

En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.

Shirley

Berichten: 26871
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:43

pmarena schreef:
Dat nabestaanden verhaal is voor mij vooral vanuit de positie van de nabestaande gedacht, dat je dan potentieel strijd moet voeren als je geliefde ooit in een vlaag van goede bedoelingen overhaast JA heeft geregistreerd of er "geen bezwaar" staat terwijl je weet dat de situatie inmiddels / in het echt toch heel anders voor diegene zou liggen.

Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...

En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.



Maar is nu juist dat kiezen voor eigenbelang boven het verkiezen van het beste voor anderen niet hetgeen een mens een egöist maakt? :o

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23380
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:53

pmarena schreef:
Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...


Mijn zoon hoeft ook niet te twijfelen want bij mij staat er "ja" en als hij oud genoeg is bespreek ik dat echt wel met hem, net zoals mijn ouders dat gedaan hebben

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tiggs

Berichten: 7510
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:15

pmarena schreef:
Dat nabestaanden verhaal is voor mij vooral vanuit de positie van de nabestaande gedacht, dat je dan potentieel strijd moet voeren als je geliefde ooit in een vlaag van goede bedoelingen overhaast JA heeft geregistreerd of er "geen bezwaar" staat terwijl je weet dat de situatie inmiddels / in het echt toch heel anders voor diegene zou liggen.

Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...

En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.


Dus ik ben egoïstisch omdat ik orgaandonor ben? Tsja, zo kan je het ook bekijken...

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

doezel2

Berichten: 2558
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:20

Ik las ergens dat ze van een dood lichaam niets kunnen gebruiken. Alleen als je "hersendood" bent.

Ik twijfel daar dus aan.

Spoiler:
kiekeboe,
[o]

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23380
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:29

doezel2 schreef:
Ik las ergens dat ze van een dood lichaam niets kunnen gebruiken. Alleen als je "hersendood" bent.

Ik twijfel daar dus aan.


Klopt niet

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:39

Shirley schreef:
pmarena schreef:
Dat nabestaanden verhaal is voor mij vooral vanuit de positie van de nabestaande gedacht, dat je dan potentieel strijd moet voeren als je geliefde ooit in een vlaag van goede bedoelingen overhaast JA heeft geregistreerd of er "geen bezwaar" staat terwijl je weet dat de situatie inmiddels / in het echt toch heel anders voor diegene zou liggen.

Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...

En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.



Maar is nu juist dat kiezen voor eigenbelang boven het verkiezen van het beste voor anderen niet hetgeen een mens een egöist maakt? :o


Juist. En omdat IK wil dat ZIJN belang wat dit onderwerp betreft voor gaat, wil ik niet dat hij in een situatie gebracht wordt waarin hij zich min of meer gedwongen voelt om voor anderen te kiezen :j

Maar dat zei ik in het originele bericht ook al ;)

Prima overigens als je mij dan egoïstisch vindt dat ik mijn zoon belangrijker vindt dan een (aantal) onbekende(n).

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:43

Polly schreef:
pmarena schreef:
Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...


Mijn zoon hoeft ook niet te twijfelen want bij mij staat er "ja" en als hij oud genoeg is bespreek ik dat echt wel met hem, net zoals mijn ouders dat gedaan hebben


Die JA heb ik dus niet omdat ik niet slapend weggehaald wil worden om morsdood weer terug te komen waardoor hij een belangrijk stuk mist.

Als hij oud genoeg is... je beseft dat je morgen ineens aan de beurt kan zijn toch neem ik aan...?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23380
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:45

Zeker, dat maak ik dagelijks mee op mijn werk, maar dan ga ik ervan uit dat mijn partner ook capabel is om dat aan hem uit te leggen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pmarena

Berichten: 47962
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:45

Tiggs schreef:
pmarena schreef:
Dat nabestaanden verhaal is voor mij vooral vanuit de positie van de nabestaande gedacht, dat je dan potentieel strijd moet voeren als je geliefde ooit in een vlaag van goede bedoelingen overhaast JA heeft geregistreerd of er "geen bezwaar" staat terwijl je weet dat de situatie inmiddels / in het echt toch heel anders voor diegene zou liggen.

Zelf doe ik gewoon een dikke NEE zodat mijn zoontje geen gezeur er over krijgt en gewoon weet wat ik wil, zich alleen maar bezig hoeft te houden met zijn eigen rouwproces en niet met "ojee wat moeten we nu kiezen" eventueel nog extra aangewakkerd door iemand van het ziekenhuis die met alle goede bedoelingen op hem in gaat praten over hoe goed doneren wel niet is...

En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.


Dus ik ben egoïstisch omdat ik orgaandonor ben? Tsja, zo kan je het ook bekijken...



Tja als dit je conclusie is uit wat ik schrijf, dan is het onbegonnen werk om daar wat aan te proberen te veranderen...goeiendag zeg :roll:

Shirley

Berichten: 26871
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:28

Maar, pmarena, wat nu als je zoon zich straks ontpopt als een voorstander, zelf ook donor wordt?
Jou het wellicht kwalijk zal nemen dat je jezelf niet beschikbaar stelt?
Juist trots op je zou zijn en troost zou putten uit de gedachte dat jouw dood geluk en (verlengd) leven zou kunnen bieden aan anderen?
Misschien zelfs aan een zieke vriend, een partner?
Ben je dan niet egoïstisch als je hem die mogelijkheid bij voorbaat ontneemt?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:40

Gedurende het leven ruimte genoeg om je keuze weer aan te passen :)
Bijzonder, hoe aan de keuze gen donor te wezen nu een etiketje komt te hangen met 'egoïstisch' :') Welke keuze je ook maakt, doe je het niet altijd voor een ander? Voor vreemden en/ of voor nabestaanden?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christina, furious, Lynnepinny en 7 bezoekers