Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:25

Zoe_97 schreef:
DezeNaam schreef:
:wow:
Ik had persoonlijk niet verwacht dat er zoveel gelovigen waren in België. Al heeft dat misschien te maken dat er meer oudere mensen zijn in België? Ik weet het niet.

In Brussel weet ik wel dat er heel wat gelovige scholen zijn, vooral het lager (zonder optie op zedenleer). Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat iedereen daar gelovig is.
In het middelbaar heb ik dan wel weer gemerkt dat er bijna evenveel mensen zijn die godsdienst volgen, als zedenleer, als islam. Maar er zaten ook wel mensen tussen die godsdienst volgen maar eigenlijk niet eens gelovig waren.

Hier even op inpikken. Elke school is verplicht volgens een bepaald decreet (even vergeten uit welk van de onderwijsdecreten dit komt) om naast het religieuze vak van hun oprichting (vb katholiek of islam), ook een religieus neutraal vak aan te bieden wanneer hier naar gevraagd wordt. In de paractijk is dit altijd Zedenleer. Dit geldt voor alle scholen die subsidies ontvangen (wat in de praktijk bijna alle scholen zijn, uitgezonderd de hele dure privescholen).

Toch vreemd dan... De twee scholen in Brussel waar ik gezeten heb kreeg ik geen zedenleer, ondanks dat ik niet gedoopt ben, en mijn ouders niet gelovig zijn.
Toen ik het laatste jaar naar Hasselt verhuist ben (6de leerjaar dus) heb ik wel eindelijk zedenleer gekregen. Maar scholen vinden in Brussel is nog wel een dingetje.. Mensen gingen er letterlijk kamperen voor deur om hun kind in te kunnen schrijven. En ik moest met de auto weggebracht worden naar een andere school (in Brussel wel nog) terwijl de andere school LETTERLIJK naast mijn deur was. :')

Hoppit; of de 'betere' scholen katholiek zijn heb ik zo mijn twijfels aan. Als ik mijn lager had afgemaakt in Brussel (de katholieke scholen dus), denk ik niet dat ik in België naar het ASO had kunnen/mogen gaan (voor Nederlanders; de 'hoogste' richting in het middelbaar onderwijs). Pas toen ik naar Hasselt verhuist ben zijn mijn punten de lucht in gegaan en was het onderwijs vele malen beter dan in Brussel.
&Ik heb godsdienst nooit fijn gevonden, zedenleer was ten minste interessant. Natuurlijk ga je er niet dood aan maar er mag wel wat keuzevrijheid zijn.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:29

DezeNaam schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="DezeNaam"
:wow:
Ik had persoonlijk niet verwacht dat er zoveel gelovigen waren in België. Al heeft dat misschien te maken dat er meer oudere mensen zijn in België? Ik weet het niet.

In Brussel weet ik wel dat er heel wat gelovige scholen zijn, vooral het lager (zonder optie op zedenleer). Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat iedereen daar gelovig is.
In het middelbaar heb ik dan wel weer gemerkt dat er bijna evenveel mensen zijn die godsdienst volgen, als zedenleer, als islam. Maar er zaten ook wel mensen tussen die godsdienst volgen maar eigenlijk niet eens gelovig waren.
[/quote
Hier even op inpikken. Elke school is verplicht volgens een bepaald decreet (even vergeten uit welk van de onderwijsdecreten dit komt) om naast het religieuze vak van hun oprichting (vb katholiek of islam), ook een religieus neutraal vak aan te bieden wanneer hier naar gevraagd wordt. In de paractijk is dit altijd Zedenleer. Dit geldt voor alle scholen die subsidies ontvangen (wat in de praktijk bijna alle scholen zijn, uitgezonderd de hele dure privescholen).

Toch vreemd dan... De twee scholen in Brussel waar ik gezeten heb kreeg ik geen zedenleer, ondanks dat ik niet gedoopt ben, en mijn ouders niet gelovig zijn.
Toen ik het laatste jaar naar Hasselt verhuist ben (6de leerjaar dus) heb ik wel eindelijk zedenleer gekregen. Maar scholen vinden in Brussel is nog wel een dingetje.. Mensen gingen er letterlijk kamperen voor deur om hun kind in te kunnen schrijven. En ik moest met de auto weggebracht worden naar een andere school (in Brussel wel nog) terwijl de andere school LETTERLIJK naast mijn deur was. :')

Hoppit; of de 'betere' scholen katholiek zijn heb ik zo mijn twijfels aan. Als ik mijn lager had afgemaakt in Brussel (de katholieke scholen dus), denk ik niet dat ik in België naar het ASO had kunnen/mogen gaan (voor Nederlanders; de 'hoogste' richting in het middelbaar onderwijs). Pas toen ik naar Hasselt verhuist ben zijn mijn punten de lucht in gegaan en was het onderwijs vele malen beter dan in Brussel.
&Ik heb godsdienst nooit fijn gevonden, zedenleer was ten minste interessant. Natuurlijk ga je er niet dood aan maar er mag wel wat keuzevrijheid zijn.

Dan hebben je ouders er waarschijnlijk niet specifiek om gevraagd :) ik heb 2 weken geleden examen onderwijsbeleid gehad in mijn universitaire opleiding en dit decreet kwam meerdere keren aan bod.
Brussel is idd een ramp qua Nederlandstalige scholen. Daar zou dringend een oplossing voor moeten komen.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:33

Als ex-onderwijzeres (o.a. in Brussel) vind ik over het algemeen katholieke scholen aangenamer en "sterker" dan bv. gemeenschapsscholen, maar het is niet zwart-wit en ook regiogebonden. In Brussel heb je nog meer dan elders een heel heterogeen publiek, nog meer kansarmoede en heel veel kinderen die het Nederlands niet van thuis uit machtig zijn. Algemeen is er dus meer zorg nodig.

Ik ben zelf ook van Hasselt en heb in veel scholen lesgegeven in de buurt. En als je dus de regiofactor buiten beschouwing kan laten, vind ik katholieke scholen ouderwetser en strenger, gemeenschapsscholen (en gemeentelijke of stedelijke scholen) innovatiever. Maar het strengere zou best imo wat mogen terugkeren.

Iemand zei eerder iets over smartboards. Ik heb zelden in klassen gestaan zonder smartboard.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:35

Oh ja, en het M-decreet in het onderwijs hier is een grote schande. Vandaag nog een voorbeeld van gezien.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:55

Ik heb het daarnet even aan mijn moeder nagevraagd en het waren gewoon katholieke scholen in Brussel. Of er een optie was op zedenleer weet ik niet, maar ik kan me alleen niet direct herinneren dat iemand in mijn klas zedenleer volgde. Voor zover ik mij herinner kregen wij zelfs gewoon godsdienst van dezelfde leerkracht die wiskunde en Nederlands gaf. In Hasselt (vrije basisschool dus) kreeg je altijd van een andere leerkracht je religieuze vak. Net zoals de school in Sint-Truiden (ook een vrije basisschool) die ik me herinner werd het niet door dezelfde leerkracht gegeven.

Maar er zijn toch ook gewoon specifiek katholieke scholen in het middelbaar? Neem nu Kindsheid Jesu (in Hasselt), ik denk niet dat daar een optie is om zedenleer aan te vragen. (Al zou het misschien ook stom zijn om naar een katholieke, middelbare school te gaan om er zedenleer te volgen maar bon. :+ )

Tieneke; ik vond dat de lagere scholen in Hasselt net meer aandacht gaven aan het kind zelf. (Zoals je ook wel aangeeft). Maar ik vond ze daarom zeker niet minder streng. Al geeft mijn ervaring als kind natuurlijk niet veel vergelijkingsmateriaal.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:00

Grappig dat je sint-truiden noemt. Woon ik ook en heb ik mijn hele lagere en middelbare op school gezeten.
In de praktijk wordt het misschien niet vaak gegeven, maar op de lagere schoolwerk aar ik zat waren wel 2/3 leerlingen die zedeleer volgde (op een 300 tal leerlingen). De school moet het dus helemaal niet uit zichzelf aanbieden maar bij decreet zijn ze dus wel verplicht het aan te bieden als er om gevraagd word :)
Ik had ook een andere leerkracht voor godsdienst, maar als de leerkracht de juiste kwalificaties heeft zie ik niet waarom dezelfde een probleem zou zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:09

NIet alles gelezen, maar ik vind binnen Nederland de verschillen al erg groot. Geboren in Amsterdam, later opgegroeid in Almere en op middelbare school gezeten in het Gooi.

3 jaar in het Noorden des lands gewoond, waar ook de verschillen tussen ons dorp en de ene kant op of de andere kant op, al een andere wereld was.

Nu al 6 jaar op de veluwe en echt weer een enorme cultuurshock. Kan er ook echt niet positief over zijn.

Ik hou erg van de Belgische Ardennen en zijn in 2016 voor het laatst geweest. We zijn daar altijd vriendelijk behandeld eigenlijk.

Het grappige is wel dat er vroeger werd gezegd dat ze in Belgie op scholen erg streng waren en in schooltenue liepen. Ik was een lastige puber die meerdere middelbare scholen van binnen heeft gezien en kreeg dus ook weleens te horen dat ik anders naar een kostschool in Belgie moest, waar we dat in Nederland niet echt meer hadden.

Of Belgen echt beleefder zijn weet ik niet, maar het lijkt wel vaak zo door hun taalgebruik.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:53

Zoe_97 schreef:
Grappig dat je sint-truiden noemt. Woon ik ook en heb ik mijn hele lagere en middelbare op school gezeten.
In de praktijk wordt het misschien niet vaak gegeven, maar op de lagere schoolwerk aar ik zat waren wel 2/3 leerlingen die zedeleer volgde (op een 300 tal leerlingen). De school moet het dus helemaal niet uit zichzelf aanbieden maar bij decreet zijn ze dus wel verplicht het aan te bieden als er om gevraagd word :)
Ik had ook een andere leerkracht voor godsdienst, maar als de leerkracht de juiste kwalificaties heeft zie ik niet waarom dezelfde een probleem zou zijn.

Ik bedoel ook net dat er in Sint-Truiden dus wel gewoon zedenleer gegeven werd. :)) Het is voor mij ondertussen wel al 12 jaar geleden dus het kan al wat veranderd zijn (en het is overal verschillend natuurlijk). Maar we waren wel met een vrij grote groep ook die zedenleer volgde, heb er ook gewoon mijn lentefeest kunnen doen in plaats van een communie.

Maar bon, het is misschien vrij off topic aan het gaan. _O-

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:58

Ik kom hier toch tekort met mijn vlaamse kennis... Wat is zedenleer?

Ik zat in NL op een openbare basisschool. Daar kregen we wel eens in de zo veel tijd een uurtje godsdienst. Lijkt me niet meer dan logisch, om kennis te maken met alle godstiensten en te leren waar de normen en waarden vandaan komen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:06

In België is het zo dat in alle scholen een religieus of een didactisch specifiek vk (zoals in steinerscholen) wordt gegeven. Echter onder Vlaams beleid (Vlaanderen en Brussel) moeten scholen hiervoor dus een neutraal alternatief bieden. Dat is zedenleer

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:24

Quebelle schreef:
@Fenrir; Dit zijn cijfers van bijna 6 jaar geleden. Er zijn trouwens geen officiele, correcte cijfers van hoeveel mensen welke godsdienst volgen in België.Mij heeft dat nog nooit iemand gevraagd, laat staan dat ik het ooit heb moeten invullen.
Volgens onderzoek zou België juist bij de minst religieuze landen ter wereld behoren


Ik heb wel het idee dat er veel meer Belgen zijn die gedoopt zijn bijv, communie hebben gedaan etc. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal praktiserend gelovig zijn in het dagelijks leven maar het is imo wel een verschil met Nederland. De Belgen die ik ken en de verhalen die ik hoor wijzen erop dat er meer (wijdverspreide/standaard) christelijke tradities zijn in België dan in Nederland. Krijg de indruk dat het hier meer bepaalde regio's/dorpen zijn en in België wat meer standaard.
Maar dat kan ook deels aan mijn woonplaats liggen hoor (absoluut niet gelovig) en/of aan de Belgen die ik ken.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:26

JewEmm; bij zedenleer leer je ook over andere godsdiensten. Zedenleer is 'atheïstisch' dus. Volgens mij leren mensen die zedenleer volgen nog meer over andere religies dan andere religies over elkaar leren... En niemand zou verplicht moeten zijn om een religie te volgen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:47

CalipsoLover schreef:
Quebelle schreef:
Ik vind Belgen ook geslotener, ik wist al het de hele achtergrond van de twee Nederlanders in mijn klas na een uurtje samenzitten met hen :')

Belgen zijn sociaal imo, maar vooral West Vlamingen zijn geslotener over hun privéleven. Zo ligt het zelfmoordcijfer bij jongeren hier het hoogst in België, omdat er niet gepraat word over problemen, zelfs niet binnen gezinnen.

Denk ook dat dat aan het feit ligt dat psychiatrische hulp in België niet terugbetaald wordt of nochtans heel weinig en het dus niet zo vanzelfsprekend is zoals in Nederland. Hoewel de gezondheidszorg in België dan weer wel veel beter is. Mijn vader komt bijvoorbeeld altijd naar België om naar de dokter te gaan :')


wat dacht je van de wachttijden psygische hulp minimaal 6 maanden
Fijn als je overspannen bent .

Woon zelf in België nu
Niks mis mee
Maar heb toch liever de oprechte directheid van Brabant als t gesloten zijn van veel Belgen ...

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:06

DezeNaam schreef:
JewEmm; bij zedenleer leer je ook over andere godsdiensten. Zedenleer is 'atheïstisch' dus. Volgens mij leren mensen die zedenleer volgen nog meer over andere religies dan andere religies over elkaar leren... En niemand zou verplicht moeten zijn om een religie te volgen.

Dan heette dat bij ons op school dus gewoon godsdienst :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:26

België is een stuk conservatiever dan Nederland, op heel veel verschillende vlakken. Dat "achterbakske" heeft daar zeker mee te maken, altijd sociaal wenselijk gedrag vertonen maar de meeste Belgen voelen zichzelf getroost als ze kunnen roddelen.

Maar net zo goed, roddelen Nederlanders.

De huizen en wegen in België zijn weinig gemoderniseerd en geven daardoor het land een zuidelijkere sfeer dan Nederland. Een zootje ongeregeld. Belgen wonen wel veel groter en hun wegen zijn veel ruimer.

Het onderwijs in België kent een hoger niveau dan in Nederland. Het is in het algemeen veel theoretischer gericht dan in NL, en dat geldt voor alle vakken, taal, wiskunde, muziek,... en in zowel middelbaar als hoger onderwijs. Belgen worden meer gedrild.

Nederlanders investeren meer in sport en blinken hier dan ook echt in uit tov Belgen. Belgen zijn vrij amateuristisch wat dat betreft. Belgische paardenaccommodatie bijvoorbeeld doet vaak eerder aan een boerderij denken dan aan een modern hippisch complex...

Belgen zijn heel beleefd, en inderdaad zacht. Ze dringen zich niet op. Nederlanders walsen zich overal doorheen. Nederlanders zijn veel meer aanwezig en van nature dominanter.

Belgen hebben meer gevoel voor voeding en koken dan Nederlanders.
Nederlanders eten 's avonds vroeger dan Belgen.

Nederlanders zijn een stuk doelgerichter en ambitieuzer. Ze durven kiezen voor een specifieke richting en willen dan alles doen om hun droom te verwezenlijken. Belgen gaan vaak een algemene studie volgen, om in een algemene job terecht te komen. Ze hechten veel belang aan 'hoe het hoort' en wandelen dit traject netjes af.

Belgen zijn veel respectvoller en fijngevoeliger.

Belgen hebben een slecht taalgebruik met veel onbestaande woorden, en Nederlanders spellen slechter.

Belgen hebben dan weer wel meer gevoel voor vreemde talen leren dan Nederlanders. Hun Engels en Frans bijvoorbeeld is doorgaans stukken beter dan dat van Nederlanders.

Nederlanders zijn groter dan Belgen.
Nederlanders zijn vaker blond dan Belgen.

Nederlanders zijn meer bezig met uiterlijke netheid (op alle vlakken) dan Belgen.

Nederland staat dichter bij Amerika en is daardoor sneller mee met trends dan België. België komt altijd wat later en in Wallonië is dit nog meer.

Nederlanders hebben doorgaans grotere (en meer uitbundigere) vriendengroepen dan Belgen.

Nederland heeft voor de meeste zaken een goed geolied systeem, terwijl België alles nog wat lijkt uit te zoeken.

België is een iets vrijer land dan Nederland (als in: minder strikte regels).

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 01:08

Djali schreef:
Nederlanders zijn meer bezig met uiterlijke netheid (op alle vlakken) dan Belgen.


Grappig, voor mijn gevoel is dit juist andersom. In België krijg ik ook altijd opmerkingen over bijvoorbeeld mijn uiterlijk en kleding. Ik heb ook t idee dat ze hier sneller over oordelen.

Ik kom uit Rotterdam en studeer nu zo'n 1,5 jaar in Gent en heb sinds kort een West-Vlaamse vriend (Kortrijk) en wat mij vooral opvalt is inderdaad dat religie zo'n ding is.
Mn vriend sloeg stijl achterover toen ik zei dat ik niet religieus was opgevoed. Terwijl ze nooit naar de kerk gaan maar wel communie doen. En ook in de kerk willen trouwen etc.

Wat mij ook opvalt is dat Belgen vaak vinden dat ze 'deftig Nederlands' praten maar geen idee hebben wat voor verschil er is kwa woorden. Ze horen het vaak ook niet als ik Vlaamse woorden ga gebruiken.
Mijn vriend noemt zichzelf een 'taalnazi' maar zegt ook heel veel Vlaamse dingen. :')

Verder inderdaad dingen als dat ik mij altijd nadrukkelijk moet voorstellen aan mensen en dat dat zo veel moeite kost. Heel vreemd. Vandaag ook weer, ik ging met een vriendin hardlopen in t park en zij nam nog iemand mee, een vrouw van in de 50. Ze komt aan, begint te praten en loopt mij zo voorbij t park in, ik moest echt nadrukkelijk mijn hand uitsteken.

Mijn vriend is daarentegen echt niet stereotypisch. Die zegt alles wat hij denkt (heerlijk, doe ik ook) en stelt mij altijd aan iedereen voor.
Wel woont hij nog bij zijn moeder en herken ik dat als een baby opgevoed wel heel erg.
Als ik begin over dat hij eens moet denken over wat hij wil en terug gaan studeren en op zichzelf wonen begint hij over dingen als 'dan krijgt mn ma geen kindergeld meer' (wat ik sowieso al niet snap want hij is 22 en werkt fulltime dus krijg je dan nog kindergeld??)

Zijn moeder vond ook dat ik er ook maar bij moest komen wonen want Gent-Kortrijk is toch niet ver en dat kot van mij was toch niks :oo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 02:09

Djali, dat is wel heel erg globaal genomen. Binnen Belgie zijn veel verschillen, maar binnen Nederland misschien nog veel meer. Ik woon op de veluwe en hier hebben ze het achterbakse echt uitgevonden.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:43

Djali schreef:
Nederlanders investeren meer in sport en blinken hier dan ook echt in uit tov Belgen. Belgen zijn vrij amateuristisch wat dat betreft. Belgische paardenaccommodatie bijvoorbeeld doet vaak eerder aan een boerderij denken dan aan een modern hippisch complex...

Behalve in het schaatsen en dressuur is België gewoon beter :') Wij zijn namelijk wél geselecteerd voor het WK voetbal :+, half het nederlandse jumpingteam rijd op Belgische paarden (waarbij BWP nog succesvoller is dan het KWPN), Karin Donckers staat op haar uppie boven alle Nederlandse eventers, onze tennissers zijn beter en zo zijn er nog wel een paar.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:45

corrina1994 schreef:
Djali schreef:
Nederlanders zijn meer bezig met uiterlijke netheid (op alle vlakken) dan Belgen.


Grappig, voor mijn gevoel is dit juist andersom. In België krijg ik ook altijd opmerkingen over bijvoorbeeld mijn uiterlijk en kleding. Ik heb ook t idee dat ze hier sneller over oordelen.

Ik kom uit Rotterdam en studeer nu zo'n 1,5 jaar in Gent en heb sinds kort een West-Vlaamse vriend (Kortrijk) en wat mij vooral opvalt is inderdaad dat religie zo'n ding is.
Mn vriend sloeg stijl achterover toen ik zei dat ik niet religieus was opgevoed. Terwijl ze nooit naar de kerk gaan maar wel communie doen. En ook in de kerk willen trouwen etc.

Wat mij ook opvalt is dat Belgen vaak vinden dat ze 'deftig Nederlands' praten maar geen idee hebben wat voor verschil er is kwa woorden. Ze horen het vaak ook niet als ik Vlaamse woorden ga gebruiken.
Mijn vriend noemt zichzelf een 'taalnazi' maar zegt ook heel veel Vlaamse dingen. :')

Verder inderdaad dingen als dat ik mij altijd nadrukkelijk moet voorstellen aan mensen en dat dat zo veel moeite kost. Heel vreemd. Vandaag ook weer, ik ging met een vriendin hardlopen in t park en zij nam nog iemand mee, een vrouw van in de 50. Ze komt aan, begint te praten en loopt mij zo voorbij t park in, ik moest echt nadrukkelijk mijn hand uitsteken.

Mijn vriend is daarentegen echt niet stereotypisch. Die zegt alles wat hij denkt (heerlijk, doe ik ook) en stelt mij altijd aan iedereen voor.
Wel woont hij nog bij zijn moeder en herken ik dat als een baby opgevoed wel heel erg.
Als ik begin over dat hij eens moet denken over wat hij wil en terug gaan studeren en op zichzelf wonen begint hij over dingen als 'dan krijgt mn ma geen kindergeld meer' (wat ik sowieso al niet snap want hij is 22 en werkt fulltime dus krijg je dan nog kindergeld??)

Zijn moeder vond ook dat ik er ook maar bij moest komen wonen want Gent-Kortrijk is toch niet ver en dat kot van mij was toch niks :oo

Ik snap écht de druk van nederlanders niet om zo snel mogelijk uit huis te gaan wonen als student. Ik ben 24 maar het is gewoon niet haalbaar.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:49

Djali schreef:
België is een stuk conservatiever dan Nederland, op heel veel verschillende vlakken. Dat "achterbakske" heeft daar zeker mee te maken, altijd sociaal wenselijk gedrag vertonen maar de meeste Belgen voelen zichzelf getroost als ze kunnen roddelen.

Maar net zo goed, roddelen Nederlanders.

De huizen en wegen in België zijn weinig gemoderniseerd en geven daardoor het land een zuidelijkere sfeer dan Nederland. Een zootje ongeregeld. Belgen wonen wel veel groter en hun wegen zijn veel ruimer.

Het onderwijs in België kent een hoger niveau dan in Nederland. Het is in het algemeen veel theoretischer gericht dan in NL, en dat geldt voor alle vakken, taal, wiskunde, muziek,... en in zowel middelbaar als hoger onderwijs. Belgen worden meer gedrild.

Nederlanders investeren meer in sport en blinken hier dan ook echt in uit tov Belgen. Belgen zijn vrij amateuristisch wat dat betreft. Belgische paardenaccommodatie bijvoorbeeld doet vaak eerder aan een boerderij denken dan aan een modern hippisch complex...

Belgen zijn heel beleefd, en inderdaad zacht. Ze dringen zich niet op. Nederlanders walsen zich overal doorheen. Nederlanders zijn veel meer aanwezig en van nature dominanter.

Belgen hebben meer gevoel voor voeding en koken dan Nederlanders.
Nederlanders eten 's avonds vroeger dan Belgen.

Nederlanders zijn een stuk doelgerichter en ambitieuzer. Ze durven kiezen voor een specifieke richting en willen dan alles doen om hun droom te verwezenlijken. Belgen gaan vaak een algemene studie volgen, om in een algemene job terecht te komen. Ze hechten veel belang aan 'hoe het hoort' en wandelen dit traject netjes af.

Belgen zijn veel respectvoller en fijngevoeliger.

Belgen hebben een slecht taalgebruik met veel onbestaande woorden, en Nederlanders spellen slechter.

Belgen hebben dan weer wel meer gevoel voor vreemde talen leren dan Nederlanders. Hun Engels en Frans bijvoorbeeld is doorgaans stukken beter dan dat van Nederlanders.

Nederlanders zijn groter dan Belgen.
Nederlanders zijn vaker blond dan Belgen.

Nederlanders zijn meer bezig met uiterlijke netheid (op alle vlakken) dan Belgen.

Nederland staat dichter bij Amerika en is daardoor sneller mee met trends dan België. België komt altijd wat later en in Wallonië is dit nog meer.

Nederlanders hebben doorgaans grotere (en meer uitbundigere) vriendengroepen dan Belgen.

Nederland heeft voor de meeste zaken een goed geolied systeem, terwijl België alles nog wat lijkt uit te zoeken.

België is een iets vrijer land dan Nederland (als in: minder strikte regels).


Het bovenstaande puur en alleen gebasseerd op je eigen mening ;)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:06

Eh, dat zijn toch zo’n beetje alle reacties in dit topic. :')

Verder lijkt het globaal wel te kloppen, maar het is natuurlijk allemaal maar generalisatie dus til er niet te zwaar aan :D

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:23

Oh Ik vind het globaal niet per se kloppen, vandaar ook mijn opmerking. Sommige dingen zijn inderdaad gebaseerd op een mening andere verschillen berusten op feiten. Bovenstaande post viel mij gewoon op. Ik vond 'm nogal... negatief. Maar ook dat is een mening ;).

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:25

Ik kom voor mn werk in België, mij valt op dat ze vaak zo beleefd zijn dat ze niet direct nee willen zeggen. Hierdoor denk ik van nou ik kan ze nog wat verkopen terwijl ze heel subtiel eigenlijk zeggen dat ze geen behoefte hebben. Heel frustrerend. En ik merk dat ik soms te direct ben voor ze dus moet altijd even wat terug in energielevel als ik in België ben. T is soms net vakantie om er naar klanten te gaan :) ben ook al zo vaak daar voor lunch gevraagd, gebeurt hier in NL bijna nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:39

Sees waarom negatief? :) was in ieder geval niet zo bedoeld.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:51

Djali schreef:
België is een stuk conservatiever dan Nederland, op heel veel verschillende vlakken. Dat "achterbakske" heeft daar zeker mee te maken, altijd sociaal wenselijk gedrag vertonen maar de meeste Belgen voelen zichzelf getroost als ze kunnen roddelen.

Maar net zo goed, roddelen Nederlanders.

De huizen en wegen in België zijn weinig gemoderniseerd en geven daardoor het land een zuidelijkere sfeer dan Nederland. Een zootje ongeregeld. Belgen wonen wel veel groter en hun wegen zijn veel ruimer.

Het onderwijs in België kent een hoger niveau dan in Nederland. Het is in het algemeen veel theoretischer gericht dan in NL, en dat geldt voor alle vakken, taal, wiskunde, muziek,... en in zowel middelbaar als hoger onderwijs. Belgen worden meer gedrild.

Nederlanders investeren meer in sport en blinken hier dan ook echt in uit tov Belgen. Belgen zijn vrij amateuristisch wat dat betreft. Belgische paardenaccommodatie bijvoorbeeld doet vaak eerder aan een boerderij denken dan aan een modern hippisch complex...

Belgen zijn heel beleefd, en inderdaad zacht. Ze dringen zich niet op. Nederlanders walsen zich overal doorheen. Nederlanders zijn veel meer aanwezig en van nature dominanter.

Belgen hebben meer gevoel voor voeding en koken dan Nederlanders.
Nederlanders eten 's avonds vroeger dan Belgen.

Nederlanders zijn een stuk doelgerichter en ambitieuzer. Ze durven kiezen voor een specifieke richting en willen dan alles doen om hun droom te verwezenlijken. Belgen gaan vaak een algemene studie volgen, om in een algemene job terecht te komen. Ze hechten veel belang aan 'hoe het hoort' en wandelen dit traject netjes af.

Belgen zijn veel respectvoller en fijngevoeliger.

Belgen hebben een slecht taalgebruik met veel onbestaande woorden, en Nederlanders spellen slechter.

Belgen hebben dan weer wel meer gevoel voor vreemde talen leren dan Nederlanders. Hun Engels en Frans bijvoorbeeld is doorgaans stukken beter dan dat van Nederlanders.


Nederlanders zijn groter dan Belgen.
Nederlanders zijn vaker blond dan Belgen.

Nederlanders zijn meer bezig met uiterlijke netheid (op alle vlakken) dan Belgen.

Nederland staat dichter bij Amerika en is daardoor sneller mee met trends dan België. België komt altijd wat later en in Wallonië is dit nog meer.

Nederlanders hebben doorgaans grotere (en meer uitbundigere) vriendengroepen dan Belgen.

Nederland heeft voor de meeste zaken een goed geolied systeem, terwijl België alles nog wat lijkt uit te zoeken.

België is een iets vrijer land dan Nederland (als in: minder strikte regels).


De vetgedrukte stukken vind ik behoorlijk negatief (slechts een greep uit ...) en de schuingedrukte stukken (ook slechts een greep uit...) ben ik het niet mee eens (maar goed, dat is dan weer mijn mening ;)). Ik vind het niet meer dan logisch dat meer Belgen beter Frans spraken dan Nederlanders. De Fransen zijn jullie Zuiderburen (duh zou ik bijna willen zeggen :D) maar ik denk dat meer Nederlanders beter Duits spreken. De kwaliteit van Engels durf ik echter te betwijfelen.

En dat er meer blonde Nederlanders zouden zijn, is dat gebaseerd op jouw eigen waarneming? In welke stad?