xHaithi schreef:Hetzelfde geldt o.a. voor openbaar vervoer en onderwijs. Daarom is ook dat in België goedkoop in vergelijking met sommige andere landen.
Maar goed... Sommige dingen zijn daardoor dus niet beter geregeld. Ik betaal 30 euro per maand in Nederland en kan daardoor in het weekend gratis, en door de weeks (buiten de spits) met 40% korting reizen in het OV. En dan is het openbaar vervoer in Nederland echt vele malen beter dan in België.
Dat is dus ook wel een groot verschil. Openbaar vervoer.
Een deel van het verschil kan verklaard worden door de bebouwingsstructuur van NL vs BE. BE heeft heel veel lintbebouwing, terwijl in NL je echt veel gecentreerdere woongebieden hebt. Waar je in NL dus van kern naar kern OV kan laten rijden, zal in BE elke zoveel meter gestopt moeten worden, omdat de bebouwing behoorlijk vaak aansluitend is.
Qua treinen (en dan vooral het omspringen met vertraging) vind ik het NL systeem beter, naast dat het spoor en de treinen echt beter up to date zijn dan in BE. Het systeem in NL is zo: als een trein vertraging heeft, krijgt deze voorrang op andere treinen. Zo is de kans dat reizigers uit de vertraagde trein hun aansluiting misschien nog kunnen halen. De trein zelf, en de paar treinen die een minuutje moeten wachten kunnen gemakkelijk onderweg hun vertraging inhalen door iets sneller te rijden en iets korter op stations te stoppen. In BE is het systeem zo dat wanneer een trein vertraging heeft, deze onder aan de lijst komt van treinen die op het station moeten arriveren. Andere treinen krijgen hierdoor dus geen vertraging (ergens dus wel een kleine plus), maar de kans dat je als reiziger in die trein je aansluiting nog haalt verdwijnt (een minpunt) en de kans dat de trein nog vertraging kan inhalen wordt kleiner (nog een minpunt). Daarbij wordt in NL op een gegeven moment zo'n trein afgeschaft bij te veel vertraging. Dan pak je de volgende trein die wel volgens dienstregeling gaat. OKee, nadeel is dat die trein dan wel voller zal zitten, maar je hebt dus geen extra trein die nog ergens in een gaatje in het schema ook nog op een station moet stoppen. In NL zal je niet zoals in België een binnenlandse trein zien die 137 minuten vertraging heeft, waarbij de andere treinen wel volgens dienstregeling rijden. En nee, die 137 minuten verzin ik niet. 2 weken terug nog gezien....