Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:07

xHaithi schreef:
Hetzelfde geldt o.a. voor openbaar vervoer en onderwijs. Daarom is ook dat in België goedkoop in vergelijking met sommige andere landen.

Maar goed... Sommige dingen zijn daardoor dus niet beter geregeld. Ik betaal 30 euro per maand in Nederland en kan daardoor in het weekend gratis, en door de weeks (buiten de spits) met 40% korting reizen in het OV. En dan is het openbaar vervoer in Nederland echt vele malen beter dan in België.
Dat is dus ook wel een groot verschil. Openbaar vervoer.
Een deel van het verschil kan verklaard worden door de bebouwingsstructuur van NL vs BE. BE heeft heel veel lintbebouwing, terwijl in NL je echt veel gecentreerdere woongebieden hebt. Waar je in NL dus van kern naar kern OV kan laten rijden, zal in BE elke zoveel meter gestopt moeten worden, omdat de bebouwing behoorlijk vaak aansluitend is.
Qua treinen (en dan vooral het omspringen met vertraging) vind ik het NL systeem beter, naast dat het spoor en de treinen echt beter up to date zijn dan in BE. Het systeem in NL is zo: als een trein vertraging heeft, krijgt deze voorrang op andere treinen. Zo is de kans dat reizigers uit de vertraagde trein hun aansluiting misschien nog kunnen halen. De trein zelf, en de paar treinen die een minuutje moeten wachten kunnen gemakkelijk onderweg hun vertraging inhalen door iets sneller te rijden en iets korter op stations te stoppen. In BE is het systeem zo dat wanneer een trein vertraging heeft, deze onder aan de lijst komt van treinen die op het station moeten arriveren. Andere treinen krijgen hierdoor dus geen vertraging (ergens dus wel een kleine plus), maar de kans dat je als reiziger in die trein je aansluiting nog haalt verdwijnt (een minpunt) en de kans dat de trein nog vertraging kan inhalen wordt kleiner (nog een minpunt). Daarbij wordt in NL op een gegeven moment zo'n trein afgeschaft bij te veel vertraging. Dan pak je de volgende trein die wel volgens dienstregeling gaat. OKee, nadeel is dat die trein dan wel voller zal zitten, maar je hebt dus geen extra trein die nog ergens in een gaatje in het schema ook nog op een station moet stoppen. In NL zal je niet zoals in België een binnenlandse trein zien die 137 minuten vertraging heeft, waarbij de andere treinen wel volgens dienstregeling rijden. En nee, die 137 minuten verzin ik niet. 2 weken terug nog gezien....

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos



Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:21

Duhelo schreef:
Voor alle vooroordelen of ganse groepen die over een kam geschoren worden.

Als er iemand een getinte bevolkingsgroep in een hokje stopt, dan staat iedereen op zijn kop (en terecht!). Maar alle belgen achterbaks noemen is blijkbaar geen probleem? :?

De taalverschillen zijn overigens wel altijd grappig.
In het begin van mijn mod-zijn was dat ook een beste aanpassing omdat ik vaak woorden of zins opbouw gebruik die voor jullie niet zo logisch zijn :D


Snap ik heel goed hoor Duhelo, mijn Opa was een Vlaming en ik maak zelf altijd grapjes over mijn Belgische achtergrond maar het is niet tof hoe complete groepen onder één noemer worden geplaatst.

Weet je waar ik altijd erg om moet lachen; mijn Word vindt blijkbaar dat ik soms een 'aparte' zinsopbouw gebruik want dan staat er een rood kringeltje onder met als opmerking: Belgisch taalgebruik :D.

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:26

Ik vind het BE systeem qua vertraging niet slecht, al hebben we er veel te veel :') Verder rijden er gewoon IC en P/L treinen, vanwaar de laatste de kleine haltes nemen dus een trein met veel stops is meestal een keuze, geen noodzaak.

Ik betaal 180 voor 3 maanden, lijn en trein samen, en daarvoor kan ik in die 3 maanden tijd zoveel sporen en bussen als ik wil, spitsuur of geen spitsuur, trein of bus.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:34

@Quebelle, dat is voor iedereen? Niet een studentenactie oid?

Ter vergelijking: Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal doe je 30 minuten. Een maand lang reizen op dit traject (Onbeperkt) kost 199 euro per maand..

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:36

loveslimpie schreef:
@Quebelle, dat is voor iedereen? Niet een studentenactie oid?

Ter vergelijking: Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal doe je 30 minuten. Een maand lang reizen op dit traject (Onbeperkt) kost 199 euro per maand..


België is sowieso een heel stuk goedkoper om met de trein te gaan. Nl is daar erg duur mee.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:45

@JewEmm: Ik heb genoeg met het OV gereden in beide landen (wel natuurlijk veel dezelfde trajecten) en merkte op de lijnen die ik nam geen vreselijk groot verschil waardoor ik NL zoveel beter vond geregeld dan België. Met sneeuw was het in beide landen een drama, in Nederland vaak zelfs erger dan in België had ik het gevoel. De vertragingen die ik meemaakte waren daar in ieder geval langer dan hier. Dit is uiteraard wel streekgebonden en die ervaring zal niet voor elke lijn gelden. Er zullen lijnen zijn met veel problemen en lijnen met veel minder proberen, zowel in België als in Nederland. Ik vind het de meerprijs die je in NL betaalt in ieder geval niet waard met de huidige ervaringen die ik heb met beide landen. Constructies die je daar noemt bestaan hier niet. Hier zijn het vaste abonnementen per traject. Past dat niet bij je gebruik zijn er 10rittenkaarten waarbij je 2,2 euro of 7,7 euro per rit betaalt, al naargelang het traject. Tijdstippen maken daarbij niets uit. Voor jongeren tot en met 25 jaar zijn er zeer mooie kortingen om het OV te gebruiken.

De treinstellen in België is men momenteel aan het verbeteren en updaten. Het zal natuurlijk streekafhankelijk zijn hoe snel dat wordt geïmplementeerd en dus hoe snel je met een nieuwer model kan rijden. Op mijn huidige lijn rijd ik nu het meest met het sprintertype van NL, die die ik zelf ook gebruikte op de binnenlandse lijn in Nederland. Zelf vind ik dat overigens geen aangenaam model dus nieuw is niet altijd beter, maar dat is persoonlijke voorkeur.


En hier ook dan ter vergelijking: Trajectabbo Leuven-Mechelen (om en bij 30 minuten) is 98 euro per maand voor een volwassene. Een student (tot 25 jaar) betaalt 19,70 euro. Alle uren en momenten geldig.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:48

Ik gebruik het OV toch 3 uur per dag (2,5 trein, halfuurtje bus) dus het is zeker een gunstig tarief.

Is inderdaad een studententarief, weet niet hoeveel je zou betalen als niet student. Maar dan kan je bvb een go pas kopen voor 50 euro, dan heb je 10 ritten gelijk welk traject aan 5 euro per rit.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:54

Quebelle schreef:
Ik vind het BE systeem qua vertraging niet slecht, al hebben we er veel te veel :') Verder rijden er gewoon IC en P/L treinen, vanwaar de laatste de kleine haltes nemen dus een trein met veel stops is meestal een keuze, geen noodzaak.

Ik betaal 180 voor 3 maanden, lijn en trein samen, en daarvoor kan ik in die 3 maanden tijd zoveel sporen en bussen als ik wil, spitsuur of geen spitsuur, trein of bus.

Mijn punt was dus ook dat naast de kans dat je in NL je aansluitingen met vertraging wél haalt, in België de vertragingen daarbovenop ook amper ingehaald worden. De vertragingen lopen eigenlijk alleen maar op. Gevolg: meer vertragingen in België.
Tja... IC in België zou in Nederland geen IC heten. De afstand van Antwerpen Centraal naar Gent-Sint-Pieters is even ver als van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal. Verschil is dat op het Belgische deel veel vaker gestopt wordt (4-6 keer) en er dus langer over doet (56 minuten), ten opzichte van het nederlandse deel (2 keer, 37 minuten). En dat komt dus deels door de andere type bebouwing.

Bovendien vind ik de informatie verschaffing bij vertragingen in Nederland ook beter dan in België. Zo vaak als ik op het station stond (BE) en er pas op moment van vertrek (trein was er dus nog niet) werd aangekondigd dat de trein minstens 5 minuten vertraging had...
Ter info: Ik reis vrij veel met de trein, zowel in Nederland als in België, maar ben geen student meer en ouder dan 25, Railpass kost voor mij dus 77,- Go pas is tegenwoordig ook weer een paar euro duurder. Ik heb deze mening na gesprekken met stationschefs in België en dus na 4 jaar veel reizen gevormd.

edit: ik heb even vergeleken. Neem ik weer Utrecht-Rotterdam en Antwerpen-Gent als vergelijking. traject abbonnement voor NL: 333, abbonnement voor BE: 460. Allebei duur dus.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:00

Ik neem dagelijks de trein, Brussel - Brugge. Ik weet hoe belachelijk problematisch de NMBS is _O-

Verder is lintbebouwing inderdaad iets typisch belgisch, maar in Nederland zie je dan weer hele woonwijken en straten met allemaal dezelfde kleine huisjes. Dat zie je hier dan weer maar af en toe.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:02

Ik moet zeggen dat ik die eenheidsworst in NL qua huizen wel heel fijn vind persoonlijk. Staat wat minder chaotisch, waardoor mijn hoofd ook minder chaotisch wordt als ik er doorheen fiets.

Misschien wel grappig om te zeggen. Na 4 jaar België en um... 22 jaar NL weet ik 1 ding. Mijn contract hier is bijna gedaan, maar daarna ga ik weg uit België en wil ik ook niet terug naar Nederland :Y)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:07

Ik vind die eenheidsworst qua wonen in NL heel erg saai en deprimerend :') Nu heb je heel veel lelijke huizen in België (ugly belgian hoises, iemand? :') ) maar iedereen heeft dan eigenlijk z'n eigen dingetje. Ik zou het maar saai vinden als ik, mijn buur, overbuur en achterbuur allemaal in hetzelfde soort huisje zouden moeten wonen.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:21

Duhelo ik begrijp je daar heel goed en verbaasde me ook al.
Nu ken ik geen Belgen goed maar ik kan me niet voorstellen dat er zoveel zo zijn.

Wat mij altijd opvalt is dat alles niet zo pietje precies is zoals hier.
Inderdaad de diversiteit in huizen en niet alles hetzelfde.
De tuintjes niet altijd perfect bij gehouden.
Zelfs winkels die maar een "rommeltje" hebben.
Maar dat vind ik juist wel leuk.
Niet alles moet perse zo anders is het niet goed (genoeg).

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:30

Is misschien een mooi voorbeeld van de soms té open mondigheid van sommige nederlanders :')

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:50

bruintje123 schreef:
Duhelo ik begrijp je daar heel goed en verbaasde me ook al.
Nu ken ik geen Belgen goed maar ik kan me niet voorstellen dat er zoveel zo zijn.

Wat mij altijd opvalt is dat alles niet zo pietje precies is zoals hier.
Inderdaad de diversiteit in huizen en niet alles hetzelfde.
De tuintjes niet altijd perfect bij gehouden.
Zelfs winkels die maar een "rommeltje" hebben.
Maar dat vind ik juist wel leuk.
Niet alles moet perse zo anders is het niet goed (genoeg).


En dan nog maar te zwijgen over allerhande hokjes / schuurtjes / tuinhuisjes die bijgebouwd / aangebouwd zijn aan de meeste ( oudere ) huizen hier :')
Geen plek voor een badkamer ? Dan bouwen we er even ééntje aan :Y)

Als je luchtfoto's bekijkt, is het soms echt hilarisch :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:57

Ja ik hou daar dus wel van.
Niet dat eng recht alles maar gewoon zoals het uitkomt.

Zo mochten wij vroeger in ons huis geen kunststof kozijnen. Die waren toen nog niet zo in als nu. Paste niet in het straatbeeld.
We wilde echt geen paarse hoor ;)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:23

xHaithi schreef:
Fenrir schreef:
Idem voor mij als Nederlander hoor. Is maar net waar je woont.
Protestants geloof vs katholiek is gewoon anders. Statistisch gezien zijn er namelijk veel meer gelovigen in België.


Kan zijn dat volgens statistieken Belgen beweren katholiek te zijn maar dat wil niet zeggen dat ze werkelijk naar de kerk gaan en volgens de katholieke leer leven. Blijkbaar is dat nauwelijks 5 à 7% van de Vlaamse bevolking, al de oudere mensen die ik eerder noemde incluis. Wat dat betreft is er voor dagdagelijkse dingen ook niet zoveel verschil tussen protestanten en katholieken volgens mij. Naar de kerk gaan, bijbel lezen, bidden of bedanken, lijkt me dat dat toch voor beiden wel een onderdeel is.

Edit: Wel even een correctie aanbrengen, ik heb het over Vlaanderen. Niet over Wallonië! Hoe de situatie daar zit daar heb ik werkelijk geen idee van.


Daar zit zeker wel een verschil in tussen geloven. Gereformeerden, protestanten en islamieten gaan bijv. veel frequenter naar de dienst dan katholieken. Van de gelovigen in NL ligt het percentage kerkgangers het laagst bij de katholieken. En laat dat nou in België net de grootste groep zijn - het is echt een heel ander soort geloof dan gereformeerd of protestants bijv. Ook andere dingen naast kerkbezoek (zoals bidden etc.) zit wel een verschil tussen. Maar ook in Nederland gaan tegenwoordig nog maar weinig mensen regelmatig naar de kerk hoor, dat is niet veel verschil met België.

Als je kijkt naar de cijfers van wie zichzelf gelovig noemt (of niet) dan zit er wel een flink verschil in en zijn de Belgen veel godsdienstgezinder.
(Percentages even van wikipedia/centraal bureau voor de statistiek geplukt)

België:

Katholieke Kerk 58%
Atheïst/Agnost 27%
Overig christendom 7%
Islam 5%
Andere godsdiensten 2%
Geen opgave 2%

Nederland:

Katholieke Kerk 24%
Atheïst/Agnost 49%
Hervormd 7%
Gereform. 3%
Prot. Kerk 6%
Overig 6%
Islam 5%

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:00

:wow:
Ik had persoonlijk niet verwacht dat er zoveel gelovigen waren in België. Al heeft dat misschien te maken dat er meer oudere mensen zijn in België? Ik weet het niet.

In Brussel weet ik wel dat er heel wat gelovige scholen zijn, vooral het lager (zonder optie op zedenleer). Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat iedereen daar gelovig is.
In het middelbaar heb ik dan wel weer gemerkt dat er bijna evenveel mensen zijn die godsdienst volgen, als zedenleer, als islam. Maar er zaten ook wel mensen tussen die godsdienst volgen maar eigenlijk niet eens gelovig waren.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:12

@Fenrir; Dit zijn cijfers van bijna 6 jaar geleden. Er zijn trouwens geen officiele, correcte cijfers van hoeveel mensen welke godsdienst volgen in België.Mij heeft dat nog nooit iemand gevraagd, laat staan dat ik het ooit heb moeten invullen.
Volgens onderzoek zou België juist bij de minst religieuze landen ter wereld behoren

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:17

Naja, de meeste betere scholen (lager en middelbaar), zijn van oudsher katholieke scholen. In mijn communiejaar (wij geloven niet) deed je gewoon lekker mee met de hoop. Als er op de 18 klasgenootjes 3 echt gelovigen zaten had mijn broek afgezakt. Eentje deed bewust niet mee, die waren vrijzinnig.
Ga je niet dood van, hadden ook Turkse klasgenootjes, die volgenden hun eigen godsdienstles. Niemand die daar gecompliceerd over deed.
'k weet hoe ik een hosti moet ontvangen in de kerk, grotendeels je waffel houdt en de dikgedrukte dingen in het boekje moet zeggen.

Nog een mooi clichétje vind ik de dure Franse/buitenlands woorden en dan heul slecht uitgesproken. Als meringue, salon de promotion en assurantiënkantoor te moeilijk zijn, doe het dan gewoon niet :')

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:18

DezeNaam schreef:
:wow:
Ik had persoonlijk niet verwacht dat er zoveel gelovigen waren in België. Al heeft dat misschien te maken dat er meer oudere mensen zijn in België? Ik weet het niet.

In Brussel weet ik wel dat er heel wat gelovige scholen zijn, vooral het lager (zonder optie op zedenleer). Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat iedereen daar gelovig is.
In het middelbaar heb ik dan wel weer gemerkt dat er bijna evenveel mensen zijn die godsdienst volgen, als zedenleer, als islam. Maar er zaten ook wel mensen tussen die godsdienst volgen maar eigenlijk niet eens gelovig waren.

Hier even op inpikken. Elke school is verplicht volgens een bepaald decreet (even vergeten uit welk van de onderwijsdecreten dit komt) om naast het religieuze vak van hun oprichting (vb katholiek of islam), ook een religieus neutraal vak aan te bieden wanneer hier naar gevraagd wordt. In de paractijk is dit altijd Zedenleer. Dit geldt voor alle scholen die subsidies ontvangen (wat in de praktijk bijna alle scholen zijn, uitgezonderd de hele dure privescholen).

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:21

Salon de promotion vind ik altijd heel erg grappig klinken op de een of andere manier. Van de renault reclame. Daar spreken ze het ook echt uit als salohh de promesjoohh

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:27

Daar krijg 'k altijd ff kippenvel van, maar de meerrreengweeee van een tijdje geleden (een of andere ijsreclame waar het inzat) kreeg 'k echt moordneigingen van.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:29

Nog eentje: azerty en qwerty. Ik heb beide en kan op beide blind typen, maar blijf op de één of andere manier toch de voorkeur houden voor azerty. Vast ook een Belgendingetje...

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:44

Over dat geloof in België: velen worden als katholiek bestempeld omdat ze gedoopt zijn. Maar doopsel, communie, vormsel, huwelijk voor de kerk heeft hier meer met traditie te maken dan echt met geloof op zich. Genoeg mensen die hun kind laten dopen zonder in hun volwassen leven naar de kerk te zijn geweest, tenzij voor een begrafenis. Met het huwelijk net hetzelfde. Traditie en een beetje show soms, steeds minder echt uit overtuiging.

Verder vind ik hier ook veel vooroordelen. Heb ervaring met Nederlanders die ronduit praten maar evenzeer achterbaks zijn, als met superleuke Nederlanders. Wèl ken ik enkele mensen persoonlijk die het heel erg moeilijk hadden om met hun hypersensitiviteit en/of autisme te functioneren in Nederland, waar alles zo direct moet. Op dat vlak is terughoudender en voorzichtiger communiceren fijner voor die mensen.

De druk op artsen is hier héél erg groot. Misschien komt dat deels omdat je in België bij arbeidsongeschiktheid altijd naar je arts moet en deze moet oordelen? In Nederland ligt dat meer in handen van de bedrijfsarts en het UWV. Misschien, maar ik weet het helemaal niet zeker, dat je daarom in een griepperiode als deze eigenlijk al dagen op voorhand moet inschatten wanneer je te ziek gaat zijn om te werken, hier in België...?

Verder hoor ik regelmatig dat Nederlanders het Vlaams zo schattig vinden, vaak met een beetje een betuttelende toon, beetje neerkijkend zelfs.

De infrastructuur in Nederland is wel echt stukken beter. Dat merk je al onmiddellijk op de Noord-Zuidverbinding en het verschil met het stuk na de Nederlandse grens.

Nederland is op vlak van online winkelen ook ver vooruit. Ik bestel meer uit Nederland dan uit mijn eigen land, simpelweg omdat veel websites geen shop hebben of omdat levering via PostNL sneller gaat dan onze eigen BPost :+

xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:49

Inderdaad. Ik als belg hou van postNL !

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chamion, Janneke2, nick_en_ik, pluklief en 7 bezoekers