To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:00

Ailill schreef:
Tigress schreef:
Het valt mij op dat het redelijk gelijk op gaat in de stemmen, maar dat ik het idee krijg dat die mensen zich haast niet ''durven'' te tonen hier.
Dit vermoeden heb ik ook, wat ik op zich begrijp. Echter verloopt dit topic, in mijn optiek, onderbouwend en zonder al te veel wijzen en verwijten. Ik veroordeel ook niemand, ik begreep enkele niet en wil dat wel graag :)

Ik vermoed dat de uitspraken over egoïstisch zijn en de voorstanders van niks geven=niks krijgen met een sterke mening wat afschrikken. Ondanks dat er op zich een nette discussie plaats vindt, snap ik wel dat je wat meer op de achtergrond wil blijven. Zo zat ik ook eerst steeds mee te lezen, bang voor de meningen van anderen en dat ik met mijn mening/standpunt niet geaccepteerd zou worden.

Ook omdat er qua godsdiensten heel simpel gedacht lijkt te worden. Je mag niks weggeven van je geloof, dus dan vast ook niet ontvangen...maar niet iedere geloofsovertuiging gaat om een god. Ik kan mij heel erg vinden in het holisme. Daarbij hoort een stervensproces waarbij ik intact moet zijn, wil ik als ziel verder kunnen gaan. Daar is geen god die mij verbied om niet te geven.
Vanuit mijn oogpunt zou dit betekenen dat als ik een orgaan zou overnemen van een ander, ik dan zijn/haar ziel deels bij mij zal dragen, en zou diegene wellicht ook niet over kunnen gaan. Als diegene dat geen punt vind (gelooft er niet in, of weet dit en vind dit gewoon geen punt), zie ik er geen probleem in. Het enige wat ''problemen'' zou kunnen geven is het stukje etherlichaam wat bij het orgaan zit, waardoor er een zielsverstrengeling plaats kan vinden (en ik dan ook andere karaktertrekken kan krijgen).

En, heel eerlijk, als het puntje bij het paaltje komt, weet ik niet hoe sterk mijn overlevingsdrang is. Hoe graag ik mijn kinderen en eventueel kleinkinderen wil zien opgroeien. Om die reden heb ik mijzelf op het tweede gezet. Als het echt zo ver komt, weet ik gewoon niet van mijzelf hoe sterk ik ben om nee te zeggen.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Anoniem

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:19

Hoe groot is de kans eigenlijk dat je met al je vrienden en familie naast je met een volledig intact lichaam overlijdt, dus zonder hechtingen en rare plekjes die zo'n zwaarwegend argument zijn tegen orgaandonor worden?

De mensen uit mijn omgeving die overleden zijn zijn gestorven door zelfmoord, tijdens een operatie, na een operatie en na als fietser aangereden te zijn door een auto. Dat waren heel bot gezegd geen mooie lijken. Een van de personen die in het ziekenhuis is overleden kon vervolgens nog wel organen doneren, maar dat lichaam was al niet meer ongeschonden.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zwaar dat argument van geen hechtingen voor je nabestaanden eigenlijk weegt? Stel, je belandt in het ziekenhuis met een levensbedreigend probleem en de arts zegt dat je 20% kans hebt om de noodzakelijke operatie te overleven. Is je principe dat je je nabestaanden niet een lijk met een hechting wilt opzadelen dan zo zwaarwegend dat je je met deze kansen ook niet laat opereren, omdat je 80% kans loopt dat je een lijk wordt met hechting?
Of telt dat argument alleen als je dood/niet dood maar wel hersendood bent?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:20

Ik ben op dit moment nog geen donor. Of ik dit in de toekomst wel wil weet ik eigenlijk nog niet. Ik hoop namelijk gewoon oud te worden zonder enge ziektes en dan ineens weg zijn maar dan heeft dus niemand iets aan mijn organen. Misschien aan delen van mn ogen?

Ben nu 24 en vind dit toch wel een (heel) lastig onderwerp.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:29

Fenrir schreef:
xZiva_ schreef:
lijkt mij sowieso een goed idee dat mensen die hun organen vergallen (lever door alcohol, longen door roken etc.) minder recht op een orgaan te geven..

daarnaast ben ik van mening: niet doneren = niet ontvangen. (uitzonderingen daargelaten, zoals mensen die niet mogen doneren door een ziekte).

waarom zou een ander zijn/haar organen opofferen voor iemand die niet hetzelfde terug zou doen? egoïstisch vind ik dat.


Omdat je je organen ‘opoffert’ uit liefdadigheid?
Tenminste dat dacht ik altijd, maar dat blijkt uit dit topic toch wel anders.
Over egoïstisch gesproken. Orgaandonatie draait niet om jou of om wat jij vindt.


Volgensmij wordt er in de OP toch echt gevraagd 'hoe denkt bokt hier over?' Daarnaast zeg ik meerdere keren 'ik vind'

Ook ben ik al heel vroeg geregistreerd als donor, en geef ik ook bloed. Dus nee egoïstisch kun je me niet noemen wat betreft donatie.

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Anoniem

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:37

Wel apart dat volgens sommigen de mensen die bepaalde mensen uit zouden willen sluiten als ontvangers van hun organen egoisten zijn, maar dat mensen die álle mensen uit zouden willen sluiten als ontvangers van hun organen geen egoisten zijn maar gewoon 'baas in eigen lijf'.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:49

Veraaaaah schreef:
Ik ben op dit moment nog geen donor. Of ik dit in de toekomst wel wil weet ik eigenlijk nog niet. Ik hoop namelijk gewoon oud te worden zonder enge ziektes en dan ineens weg zijn maar dan heeft dus niemand iets aan mijn organen. Misschien aan delen van mn ogen?

Ben nu 24 en vind dit toch wel een (heel) lastig onderwerp.


Ik hoop op mijn 57ste ook gezond oud te worden.
Maar ik heb jaren geleden wel al laten vastleggen dat 'als ik het niet meer nodig heb', alle organen en weefsels gebruikt mogen worden.

En wat ik dus niet wil, persoonlijk, dat mijn hart kunstmatig blijft kloppen en mijn dode lichaam wordt beademd.
Dat maakt dat 'zoals het nu is' ik niet geschikt zal zijn voor hart/ long transplantatie - maar er is vast nog wel meer waarmee ik een ander mens kan helpen. (De brandwonden stichting is erg blij met donorhuid, bijvoorbeeld.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:58

Tigress schreef:
Het valt mij op dat het redelijk gelijk op gaat in de stemmen, maar dat ik het idee krijg dat die mensen zich haast niet ''durven'' te tonen hier.


Ik heb gereageerd, maar mijn reactie wordt genegeerd :+

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:46

pmarena schreef:
Zo onopvallend mogelijk enz. is nog steeds niet bepaald vergelijkbaar met iemand die met zijn hand in de jouwe de laatste adem uitgeblazen heeft, waar je daarna nog even een uurtje samen mee blijft zitten om de situatie op je in te laten werken en het proces van afscheid mee te beginnen, die je vervolgens wast en netjes aankleed... en van levend tot in de kist niet van zijn zijde wijkt.


Dit vind ik inderdaad heel belangrijk als het om mijn geliefde gaat.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:00

xyzutu2 schreef:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je met al je vrienden en familie naast je met een volledig intact lichaam overlijdt, dus zonder hechtingen en rare plekjes die zo'n zwaarwegend argument zijn tegen orgaandonor worden?

De mensen uit mijn omgeving die overleden zijn zijn gestorven door zelfmoord, tijdens een operatie, na een operatie en na als fietser aangereden te zijn door een auto. Dat waren heel bot gezegd geen mooie lijken. Een van de personen die in het ziekenhuis is overleden kon vervolgens nog wel organen doneren, maar dat lichaam was al niet meer ongeschonden.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zwaar dat argument van geen hechtingen voor je nabestaanden eigenlijk weegt? Stel, je belandt in het ziekenhuis met een levensbedreigend probleem en de arts zegt dat je 20% kans hebt om de noodzakelijke operatie te overleven. Is je principe dat je je nabestaanden niet een lijk met een hechting wilt opzadelen dan zo zwaarwegend dat je je met deze kansen ook niet laat opereren, omdat je 80% kans loopt dat je een lijk wordt met hechting?
Of telt dat argument alleen als je dood/niet dood maar wel hersendood bent?


En als je dan eenmaal "echt" dood bent, laat je jezelf dan wel cremeren? Daarna is alles weg, dát is pas zonde.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:05

Gillbo schreef:
Ik verbaas mij dat mensen hier úren op Bokt rond kunnen surfen maar het blijkbaar teveel vinden om even ja/nee aan te klikken.
Ook al voor deze wet namen mensen de moeite niet, dat is de reden dat de wet er gekomen is.
Dus eigenlijk hebben we het zelf in de hand gewerkt. Als iedereen die 18 werd even de moeite had genomen om ja/nee/ nabestaande aan te klikken dan was deze hele discussie er niet geweest. Dit kan je altijd veranderen dus het excuus van ik wist het nog niet toen ik 18 was gaat niet op
maar nee in plaats daarvan gaan we nu uren discussiëren via allerlei wegen, want daar is wel tijd voor :D


Ik heb op mijn 18e een donor codicil ingevuld want ik vond het zó vanzelfsprekend om donor te zijn dat ik daar verder niet over nadacht.
Sinds het onderwerp recent in het nieuws is en ik inmiddels wat jaartjes ouder ben, heb ik me er meer in verdiept en erover nagedacht en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen donor wil zijn.

Je opmerking is een beetje veroordelend en gaat natuurlijk niet voor iedereen op.

Ook ben ik van mening dat een JA tenzij misbruik (proberen te) maken is van mensen die om wat voor reden dan ook niet registreren. En dat zijn echt niet allemaal goed bij de tijd en vol in het leven staande mensen die simpelweg te lui zijn.
Daarmee doe je mensen te kort.

In België is het JA tenzij, maar dit wil zeggen dat bij mensen die niet geregistreerd staan toestemming wordt gevraagd aan de nabestaanden En die weigeren vaak begreep ik. Misschien om één van de redenen die Pmarena heeft genoemd?
Het is dus in België niet zo dat je automatisch donor bent als je je niet registreert.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:11

Hier houden nabestaanden ook na 2020 het laatste woord. Geen verschil dus.

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:13

Lusitana schreef:
pmarena schreef:
Niks invullen gaat betekenen dat men "JA" leest dus dat is al geen optie meer Ersina als je niet staat te trappelen bij het idee dat je op de operatietafel je laatste adem uit zal blazen.

Jouw laatste adem? Die van de machine bedoel je. Het is geen "adem" maar lucht die ingepompt en uitgezogen wordt.


Is dat jouw mening over iedereen die aan de beademing ligt?
Er liggen zoveel mensen aan de machine en die vechten voor hun leven, maar joh het is maar lucht, waar hebben we het over?

Qerty: als dat zo is dan vraag ik me af hoeveel effect de nieuwe wet zal hebben (aangezien er in België bijvoorbeeld nog steeds een groot tekort aan donor organen is)

Lusitana: als je hart nog klopt leeft je lichaam nog lijkt me?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:15

Dat tekort zal blijven. Zelfs al gaan we allemaal met twee codicils over straat lopen. Wilt niet zeggen dat deze wetswijziging helemaal niets veranderd

En het lijkt mij vrij logisch dat lusitana het heeft over iemand die hersendood verklaart is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:17

Nikass schreef:
Is dat jouw mening over iedereen die aan de beademing ligt?
Er liggen zoveel mensen aan de machine en die vechten voor hun leven, maar joh het is maar lucht, waar hebben we het over?


Iemand die hersendood is ligt niet te vechten voor z'n leven.
Iemand die ligt te vechten voor z'n leven heeft nog kans op herstel.
Bij iemand die hersendood is worden hart en longen aan de gang gehouden, als de machines stoppen stopt diegene met ademhalen (dat deed de machine namelijk) en dan stopt ook het hart.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:21

Nee dat snap ik ook, dat we er van uit gaan dat iemand dan niet meer vecht voor zijn leven (dit is een aanname van de wetenschap overigens) maar ik reageer op de opmerking van Lusitana die ik erg ongenuanceerd vind.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:24

Hoe zou je dat verder willen nuanceren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:27

Qerty schreef:
Hier houden nabestaanden ook na 2020 het laatste woord. Geen verschil dus.

Dat klopt niet hoor. Ze kunnen het aanvechten, dat betekent niet dat ze altijd het laatste woord hebben:
Citaat:
Daarnaast biedt de nieuwe donorwet de mogelijkheid voor nabestaanden om een registratie van een ‘ja’ of ‘geen bezwaar’ aan te vechten. Dat kan als zij menen dat dit niet overeenkomt met de wens van de betrokkene.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie-en-weefseldonatie/vraag-en-antwoord/wat-verandert-er-nu-precies-voor-de-nabestaanden


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:39

Oh! Ook wel logischer eigenlijk, maar dacht te hebben begrepen dat nabestaanden uiteindelijk altijd nog evengoed geraadpleegd bleven worden.
Zie nu dat dat inderdaad helemaal niet zo is.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:02

xyzutu2 schreef:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je met al je vrienden en familie naast je met een volledig intact lichaam overlijdt, dus zonder hechtingen en rare plekjes die zo'n zwaarwegend argument zijn tegen orgaandonor worden?

De mensen uit mijn omgeving die overleden zijn zijn gestorven door zelfmoord, tijdens een operatie, na een operatie en na als fietser aangereden te zijn door een auto. Dat waren heel bot gezegd geen mooie lijken. Een van de personen die in het ziekenhuis is overleden kon vervolgens nog wel organen doneren, maar dat lichaam was al niet meer ongeschonden.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zwaar dat argument van geen hechtingen voor je nabestaanden eigenlijk weegt? Stel, je belandt in het ziekenhuis met een levensbedreigend probleem en de arts zegt dat je 20% kans hebt om de noodzakelijke operatie te overleven. Is je principe dat je je nabestaanden niet een lijk met een hechting wilt opzadelen dan zo zwaarwegend dat je je met deze kansen ook niet laat opereren, omdat je 80% kans loopt dat je een lijk wordt met hechting?
Of telt dat argument alleen als je dood/niet dood maar wel hersendood bent?


Mijn moeder is overleden na een heel heftige operatie. Geen ongeschonden lichaam dus. Mijn vader kreeg een hartstilstand en werd pas na 12 uur gevonden... daar hebben ze zelfs een balseming op los moeten laten. Ik heb mijn beide ouders gezien na "de opmaak" en ze zagen er aangekleed prachtig uit.

Het "ongeschonden", laatste adem verhaal doet mij persoonlijk dus ook niets.
Dat gezegd hebbende heeft een ieder recht op een eigen mening en gevoel hierbij. Die mening telt bij iedereen even zwaar, hoe weinig je ook je erin kan verplaatsen. Schermen met termen als "egoïstisch" doet afbreuk aan de discussie en getuigen van weinig respect en inlevingsvermogen, vind ik.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:07

Qerty schreef:
Hoe zou je dat verder willen nuanceren dan?


Dat kan alleen als je de hele context erbij pakt, te beginnen met de opmerking van Pmarena. Bij iemand willen zijn die zijn laatste adem uitblaast wordt door Lusitana gereduceerd tot iets emotieloos. Misschien had ik het iets anders moeten formuleren, iets over kilte misschien. Het gaat natuurlijk om de strekking dat je bij iemand wil blijven tot al het leven -kunstmatig of niet - er daadwerkelijk uit is.
Een lichaam dat "in leven gehouden wordt" is geen dood lichaam, dat zou zichzelf een beetje tegenspreken.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:09

Marie_Anne schreef:
Qerty schreef:
Hier houden nabestaanden ook na 2020 het laatste woord. Geen verschil dus.

Dat klopt niet hoor. Ze kunnen het aanvechten, dat betekent niet dat ze altijd het laatste woord hebben:
Citaat:
Daarnaast biedt de nieuwe donorwet de mogelijkheid voor nabestaanden om een registratie van een ‘ja’ of ‘geen bezwaar’ aan te vechten. Dat kan als zij menen dat dit niet overeenkomt met de wens van de betrokkene.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie-en-weefseldonatie/vraag-en-antwoord/wat-verandert-er-nu-precies-voor-de-nabestaanden

Wat ik me dan afvraag is het volgende. Stel de familie maakt bezwaar maar de arts vindt het niet overtuigend genoeg. Wat dan? Ga je dan iemand met geweld aan de kant zetten en alsnog de potentiële meenemen naar de OK? Hoe moet ik dat voor me zien? Ik kan me niet voorstellen dat men dan zoiets toch doorduwt op wat voor wijze dan ook.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:18

Nikass schreef:
Qerty schreef:
Hoe zou je dat verder willen nuanceren dan?


Dat kan alleen als je de hele context erbij pakt, te beginnen met de opmerking van Pmarena. Bij iemand willen zijn die zijn laatste adem uitblaast wordt door Lusitana gereduceerd tot iets emotieloos. Misschien had ik het iets anders moeten formuleren, iets over kilte misschien. Het gaat natuurlijk om de strekking dat je bij iemand wil blijven tot al het leven -kunstmatig of niet - er daadwerkelijk uit is.
Een lichaam dat "in leven gehouden wordt" is geen dood lichaam, dat zou zichzelf een beetje tegenspreken.


Ik snap dat ook zeker wel, wij hebben met een hele intieme groep afscheid genomen van mijn moeder en het was heel bijzonder en heel verdrietig toen ze haar laatste adem uit blies en er gebeurden toen ook een reeks bijzondere dingen.
Ik geloof ook zeker dat er meer is tussen hier en daar en dat de ziel uittreed. Maar in dit geval was zij eigenlijk tot het laatst bij kennis. Mijn ervaring is dat het overlijden van iemand die al langere tijd bv in coma ligt anders is.

Het is dus niet dat ik het niet begrijp (ik heb er ook ff over nagedacht) maar ik heb een beetje moeite met de manier waarop eea verwoord word.

Maar das, nogmaals, mijn persoonlijke visie.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:43

xyzutu2 schreef:
Wel apart dat volgens sommigen de mensen die bepaalde mensen uit zouden willen sluiten als ontvangers van hun organen egoisten zijn, maar dat mensen die álle mensen uit zouden willen sluiten als ontvangers van hun organen geen egoisten zijn maar gewoon 'baas in eigen lijf'.

Niemand is egoïstisch, met welke keuze dan ook.
Maar ik denk wel dat een mogelijke donor wel moet begrijpen dat zij niet degene zijn die bepalen waar welke organen blijven. Ja is ja, alles is alles, iedereen is iedereen.

Iemand die z’n lever kapot zuipt en z’n leven niet drastisch omgooit, komt al niet eens op de wachtlijst.
Ik zag het met m’n schoonmoeder, die kreeg een hele waslijst leefregels om in aanmerking te komen. Ze rookt tegenwoordig stiekem :D

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:56

Voor de mensen die van mening zijn dat niet donor zijn ook niet ontvangen moet betekenen:

Wat zouden jullie er van vinden als je orgaan maar iemand toe gaat die zwaar heeft gerookt, met COPD als gevolg. Wel donor, maar in ieder geval de longen zijn al onbruikbaar. Heeft deze persoon dan volgens jullie meer "recht" op een orgaan dan iemand die geen donor is?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:02

Nikass schreef:
Gillbo schreef:
Ik verbaas mij dat mensen hier úren op Bokt rond kunnen surfen maar het blijkbaar teveel vinden om even ja/nee aan te klikken.
Ook al voor deze wet namen mensen de moeite niet, dat is de reden dat de wet er gekomen is.
Dus eigenlijk hebben we het zelf in de hand gewerkt. Als iedereen die 18 werd even de moeite had genomen om ja/nee/ nabestaande aan te klikken dan was deze hele discussie er niet geweest. Dit kan je altijd veranderen dus het excuus van ik wist het nog niet toen ik 18 was gaat niet op
maar nee in plaats daarvan gaan we nu uren discussiëren via allerlei wegen, want daar is wel tijd voor :D


Ik heb op mijn 18e een donor codicil ingevuld want ik vond het zó vanzelfsprekend om donor te zijn dat ik daar verder niet over nadacht.
Sinds het onderwerp recent in het nieuws is en ik inmiddels wat jaartjes ouder ben, heb ik me er meer in verdiept en erover nagedacht en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen donor wil zijn.

Je opmerking is een beetje veroordelend en gaat natuurlijk niet voor iedereen op.

.

Ik oordeel niet over of je wel of geen donor bent want ook al ben ik zelf donor dan nog vind ik dat ieder vrij is in zijn keus hierin. En het voor wat hoort wat idee wat hier vaak wordt genoemd ben ik ook niet voor
Wel vind ik dat er wel erg veel drama over gemaakt wordt dan mensen nu even ja of nee in moeten vullen. Zoveel tijd kost dat niet

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cijsalover en 69 bezoekers