To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:16

Als ik sommige reacties hier lees.. Waarom zijn andere redenen dan geloof of medische omstandigheden niet goed genoeg om te kiezen om niet te doneren?
Wie ben jij om dat te vinden zeg..

JM :#


Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:24

Waar staat dat dan?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:26

Meerdere malen in deze 8 paginas.
Misschien indirect getypt. Maar ik heb het meerdere malen gelezen.

JM :#

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:28

Ik zie het ook niet echt voorbij komen :n

Ik zeg i.i.g. nergens dat redenen, welke dan ook, niet voldoende zouden zijn. Echter sla ik dan wel de brug naar eventueel zelf wél organen ontvangen, indien nodig. Ik kan die twee niet echt los van elkaar zien.

Ik zou oprecht graag willen weten waarom mensen besluiten om zelf geen organen af te staan, maar indien nodig er wel graag een zouden willen ontvangen? Waarom wel iets willen krijgen maar zelf niets willen geven?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:28

Wat er in ieder geval nog niet direct getypt staat is wat die omstandigheden dan bijvoorbeeld zoal zouden kunnen zijn.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:30

Daar was dit topic primair ook voor bedoelt.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:37

Shaggy09 schreef:
Als ik sommige reacties hier lees.. Waarom zijn andere redenen dan geloof of medische omstandigheden niet goed genoeg om te kiezen om niet te doneren?
Wie ben jij om dat te vinden zeg..

Je bent volkomen vrij om, om wat voor reden dan ook, niet te willen doneren. Maar iedereen is ook vrij om wat van die reden te vinden natuurlijk.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:37

Ailill schreef:
Ik zou oprecht graag willen weten waarom mensen besluiten om zelf geen organen af te staan, maar indien nodig er wel graag een zouden willen ontvangen?


Dat vraag ik mij ook af, als je voor je geloof bijv niet mag af staan maar wel ontvangen is dat niet erg onlogisch?

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:37

Shirley schreef:
Dan zeggen we gewoon "Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder" :D

En om nou mensen met een andere mening te vergelijken met mosselen en tegelijkertijd prediken dat een ieder recht heeft op een eigen mening, die ook door een ieder gerespecteerd dient te worden :o?


Heel bijzonder. :D

Ik mag helaas geen bloed doneren maar ben al een jaar of 10 orgaandonor. Wat ik ook altijd wel een grappig idee heb gevonden, want ik moet mijn dood dus zo zien te mikken dat ze ook echt nog iets aan die organen hebben, anders heb ik voor niets de moeite van het registreren genomen. 8-)
Nu blijkt die moeite sowieso voor niets te zijn geweest, want door de nieuwe wet had ik me überhaupt niet hoeven te registreren. ;)

Ik denk dat ik aan de andere kant van de enquete zit: ik ben orgaandonor maar hoef niet per se organen te ontvangen. Mijn leven hoeft niet eindeloos verlengd te worden. Ik vind het mooi om iets bij te kunnen dragen aan een wereld waar die organen zo ontzettend schaars en tegelijkertijd levensreddend zijn.

Als het gaat om geen donor zijn maar wél organen willen; als je puur naar vraag en aanbod kijkt dan is het ook vrij logisch dat een hoop mensen redeneren dat je wel zelf iets moet inleggen als je zelf ook iets eruit wilt nemen. Iedereen met een beetje inlevingsvermogen zal dat volgens mij begrijpen - of je het ermee eens bent is een tweede. Natuurlijk zijn er ook mensen die door hun principes (religieus of niet) gedwongen worden om 'nee' te zeggen tegen het donorschap, maar wel graag organen willen ontvangen want daar hebben hun principes geen probleem mee. Ik vind dat wel mooie principes. Ik wou dat ik ze ook zo kon maken, lijkt me een prettige manier van leven.

Het maakt mij als donor ook niet zoveel uit waar mijn organen terecht komen. Ik vind het eigenlijk wel een prima idee als mijn organen bij een roker of alcoholist terecht komen, die mensen hebben het al zwaar genoeg en kunnen ook wel eens een meevallertje gebruiken. En als mijn organen in het lichaam terecht komen van mensen die niet willen doneren maar wel willen ontvangen of hun zoontjes of dochtertjes... Ik kan de ironie daarvan wel waarderen. Toch mooi dat zo iemand dan wel dat orgaantje van mij meepikt. Het moge duidelijk zijn dat dat dan wel een heel erg ironisch orgaantje wordt. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:23

Misschien geven mensen die geen organen e.d willen doneren wel hele andere belangrijke dingen aan de maatschappij. Misschien doneren deze mensen iets heel anders wat bijvoorbeeld de gemiddelde mens weer niet kan doneren.
Het is nogal wat om iemand die geen organen wil doneren zomaar af te doen als egoïst, wie weet wat diegene "zomaar" ieder jaar afstaat aan "de maatschappij".
Of een donor geregistreerde überhaupt ooit donor gaat worden valt nog maar af te wachten.
Er zullen vast niet- donoren zijn die uiteindelijk meer voor de maatschappij hebben betekend dan een geregistreerde wel-donor die uiteindelijk niets doneert omdat hij niet in aanmerking kwam voor donatie.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:28

Ik ben al 15 jaar donor (ben 28).
Iemand die geen donor wil zijn mag wat mij betreft wel ontvangen. Er zijn bijv ook mensen die niet mógen doneren, mogen die dan ook niet ontvangen?

Sowieso is het een ieder zijn eigen keuze (en ja, met de nieuwe wet nog steeds). Dus niet geven = niet ontvangen gaat er bij mij niet in

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:28

Qerty schreef:
Nikass schreef:

Ja want de mensen die al overtuigd donor willen zijn die hebben allang hun codicil ingevuld.
Te lui of te druk... of het omaatje dat hier eerder werd genoemd, of andere kwetsbare mensen.

Qerty: er zijn echt mensen die om andere redenen dan te lui zich niet registreren. Om dezelfde reden dat ze hun huur of zorgtoeslag niet aanvragen.


Ja, natuurlijk heb je dat soort uitzonderingen. Maar voor huur en zorg toeslag werkt het net zo om.
In principe krijg je waar je recht op hebt, maar je moet dat dus wel even aangeven.
Mensen die door een handicap deze thematiek niet begrijpen zijn eigenlijk de enigen voor wie ik dit een legitiem argument vind gelden.
Maar uiteindelijk houden de nabestaanden het laatste woord, dus als die principieel tegen zijn of denken dat dat bij de levensvisie van diegene is, blijft dat op hetzelfde neerkomen.


Zo uitzonderlijk is dat niet hoor. Er zijn genoeg mensen die niet weten waar ze recht op hebben en/of niet weten hoe ze dat aan moeten vragen. Voor jou misschien onvoorstelbaar, maar dat kan voor mensen heel ingewikkeld zijn. Net als het overzien van de "keuze" om niet te registreren.
Dat deze mensen straks ongewild donor zijn is misbruik maken van.

Dat impliceert deze wet toch sowieso? Als er meer mensen graag donor willen zijn zouden er wel meer mensen de moeite nemen om zich in te schrijven. Het feit dat mensen daar "te lui" of "te druk" voor zijn, wil toch zeggen dat ze er niet echt mee bezig zijn of het niet echt willen. Waarom wil je organen van mensen die niet bewust of overtuigd donor willen zijn?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:29

En je doet het toch om een mensenleven te redden? Waarom daar voorwaardes aan stellen?

JM :#

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 22:38

Shaggy09 schreef:
En je doet het toch om een mensenleven te redden? Waarom daar voorwaardes aan stellen?
Ik stel er geen voorwaarden aan, ik vraag me oprecht af hoe mensen tot dit besluit komen. Waar zij dit op baseren.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:43

@Shaggy09
Ik vind (en dat is mijn persoonlijke mening) dat als je geen harde reden kan geven om geen orgaan donor te zijn en dat wil niet persee medisch of geloof zijn. Al vind ik die laatste twee zelf makkelijker te begrijpen. Dan vind ik inderdaad dat je dan ook niks mag ontvangen.
En eerlijk is eerlijk ik red liever een kind met een deel van mijn lever dan een ex-alcoholist hoe bruut dat ook klinkt.
Bij mijn beide beenmergdonatie's waren het kinderen dus daar viel weinig over te oordelen. Maar waar mijn bloed naar toe gaat.. wie zal het weten?

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:21

Wat vindt jij een "harde reden"?

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:31

@Nikass
Als jij een reden kunt beargumenteren vind ik het een harde reden. Niet met antwoorden als: Daarom, omdat ik dat niet wil of gewoon niet.

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:42

Waarom mag je het niet 'gewoon willen'? Als je voor alles een harde reden moet hebben word het leven een lastig spel denk ik.

JM :#

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:51

Dat kind dat jij redt zou later alcoholist kunnen worden, dat heb je niet in de hand.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 04:31

Waatom zou iemand geen donor willen zijn? Ik hoor regelmatig redenen in verlengde van een bepaald geloof, soms medische 'grapjes' als 'aan mij hebben ze toch niks..'..
Maar waarom zou iemand geen leven(s) willen redden na de dood.

Ik heb even getwijfeld of artsen je eerder dood laten gaan als ze een kandidaat hebben voor jouw hart bv. Maar volgens mij is dat onzin.
Hoe vet is het voor je familie als er een deel van hun geliefde doorleeft.

Wat mij wel tegen de borst zou stuiten is als ik zou komen te overlijden en mijn longen worden bv aan een kettingroker gegeven. Die mijn longen net zo goed weer zou verkl'ten.. Dat zou ik echt zonde vinden. Zulke dingen.

Ik ben verder geen bloeddonor (bang voor naalden) maar wel als sinds mn 14e in bezit van zoon pasje

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 04:44

lijkt mij sowieso een goed idee dat mensen die hun organen vergallen (lever door alcohol, longen door roken etc.) minder recht op een orgaan te geven..

daarnaast ben ik van mening: niet doneren = niet ontvangen. (uitzonderingen daargelaten, zoals mensen die niet mogen doneren door een ziekte).

waarom zou een ander zijn/haar organen opofferen voor iemand die niet hetzelfde terug zou doen? egoïstisch vind ik dat.

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:49

xZiva_ schreef:
lijkt mij sowieso een goed idee dat mensen die hun organen vergallen (lever door alcohol, longen door roken etc.) minder recht op een orgaan te geven..

daarnaast ben ik van mening: niet doneren = niet ontvangen. (uitzonderingen daargelaten, zoals mensen die niet mogen doneren door een ziekte).

waarom zou een ander zijn/haar organen opofferen voor iemand die niet hetzelfde terug zou doen? egoïstisch vind ik dat.


Omdat je je organen ‘opoffert’ uit liefdadigheid?
Tenminste dat dacht ik altijd, maar dat blijkt uit dit topic toch wel anders.
Over egoïstisch gesproken. Orgaandonatie draait niet om jou of om wat jij vindt.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:16

Weet iemand of je nog donor mag zijn, als je een donor orgaan hebt ontvangen? Ik dacht namelijk dat je dan was uitgesloten, wat de hele discussie wel een beetje op zijn gat legt. Maar misschien is het niet zo en met google kwam ik er niet uit.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Gnome
Berichten: 8441
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:31

djinnie schreef:
Weet iemand of je nog donor mag zijn, als je een donor orgaan hebt ontvangen? Ik dacht namelijk dat je dan was uitgesloten, wat de hele discussie wel een beetje op zijn gat legt. Maar misschien is het niet zo en met google kwam ik er niet uit.


https://www.transplantatiestichting.nl/ ... aandonatie

Staat er niet tussen.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:08

djinnie schreef:
Weet iemand of je nog donor mag zijn, als je een donor orgaan hebt ontvangen? Ik dacht namelijk dat je dan was uitgesloten, wat de hele discussie wel een beetje op zijn gat legt. Maar misschien is het niet zo en met google kwam ik er niet uit.

Dacht ik inderdaad ook, maar kon het zo snel niet vinden..

&if=1

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babsiej, GrapeshotBot en 44 bezoekers