Iedereen Donor??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:08

tamary schreef:
Het is niet de enige optie. Je kan er ook voor kiezen om euthanasie te plegen in zo'n geval. Enkel als je absoluut wil blijven leven is in een situatie als geschetst een transplantatie noodzakelijk.

Hoe zit het trouwens met mensen die een donororgaan hebben, want je hoort dan wel eigenlijk alleen de haleluja verhalen, maar dat lijkt mij niet het hele verhaal. Wat zijn de haken en ogen aan leven met zo'n donororgaan? Nog afgezien van de lading medicijnen die er bij komen, iets zegt mij dat je niet zo hopsa verder kan leven als voordat je vervangen orgaan je ziek maakte.


Die blijven leven met de angst voor afstoting van hun orgaan, en moeten de rest van hun leven dmv pillen hun eigen afweer ondermijnen... dus kans dat een simpele infectie al uit de hand loopt.
Wat afstoten betreft: Bart de Graaf heeft bijvoorbeeld in 1997 een donornier gekregen, die in 1999 al weer werd afgestoten... dus zo raar is die angst niet.
Uiteindelijk kreeg hij allerlei complicaties en ook nog eens mondkanker.... of dat laatste met de transplantaties te maken had, is natuurlijk niet hard te maken... maar de laatste jaren vermoedt men dat (sommige vormen van) kanker ook iets te maken zouden kunnen hebben met een verminderde weerstand...

Natuurlijk zijn er verschillen in hoe mensen de tijd na transplantatie ervaren.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:19

Resistance schreef:
Wat ik zo schandalig vind is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het dúrven egoistisch te noemen wanneer iemand geen donor wil zijn. Hoe durf je! Het gaat hier niet over een gewoon voorwerp ofzo, het gaat hier over iemands bloedeigen lichaam. Fijn voor jou dat het je allemaal niets meer uitmaakt wanneer je dood bent, goed dat je het doet. Respect voor jouw keuze. Echter maakt dat je niet een beter mens dan iemand die geen donor is; heb ook respect voor die keuze.


Inderdaad... alsof een mens een sloopauto is, waar iedereen naar believen onderdelen uit kan halen...

Ik heb mij trouwens geschrapt uit het register... als hint naar de overheid dat ze wat mij betreft (hoeft een ander het niet mee eens te zijn) te ver gaan. Ook als prikkel naar overheid en wetenschap toe om te gaan zoeken naar alternatieven, want er zijn domweg nooit genoeg donoren voor al die mensen op de wachtlijsten. Als orgaandonor heb je maar 0,5% kans dat je ooit zelf als donor gebruikt wordt. Dus die prikkel is nodig, er moet dringend geld gestopt worden in alternatieven.

Maar... ik heb een familielid met nierproblemen, en mocht het ooit nodig zijn dat die persoon een nier nodig heeft, ben ik best bereid er eentje te doneren. Bij leven.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:25

Je hint naar de overheid lijkt mij vrij zinloos. Alle respect voor je keuze, dat allereerst. Alleen heeft de overheid niets aan je organen, de mensen op de wachtlijst wel, uitgaande van de zeldzame gelegenheid dat je inderdaad zou kunnen doneren.

Er wordt veel onderzoek gedaan, zowel naar alternatieven als naar manieren om meer organen bruikbaar te maken. Zo zijn er apparaten in gebruik en in ontwikkeling waarmee organen die aanvankelijk kwalitatief niet goed genoeg waren zo worden behandeld dat ze wel bruikbaar zijn.

Mocht je bij leven een nier doneren en er zou later blijken dat je zelf een donornier nodig hebt, dan heb je grote voorrang op de wachtlijst en word je zsm geholpen.


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 03:02

Horsy83 schreef:
Durven de mensen die zelf niet wensen te geven ook een orgaan te weigeren?

Ik vraag het me af.

Ik zou het ergens wel prettig vinden dat ik niet wens te geven aan iemand die wel mag doneren maar dat perse (uit angst of een waardeloze reden) niet wil (de homoseksuele discussie daargelaten)

De homoseksuele discussie? :o?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:44

Homo's mogen geen bloed en weefsel afstaan als ze seksueel actief zijn. Daarom is er een stroming die dus ook geen organen willen afstaan, principekwestie. Denk dat horsey daar op doelt? Twee pagina's terug: Askja, helemaal mee eens.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:55

mysa schreef:
Homo's mogen geen bloed en weefsel afstaan als ze seksueel actief zijn. Daarom is er een stroming die dus ook geen organen willen afstaan, principekwestie. Denk dat horsey daar op doelt? Twee pagina's terug: Askja, helemaal mee eens.

De kans op HIV is veel groter bij mannen die seks hebben met mannen en HIV is niet gelijk aan te tonen. Dat is de oorzaak van deze regel. Als je als vrouw in het afgelopen jaar seks hebt gehad met een man die seks heeft met mannen mag je ook geen bloed doneren.

Stel je voor: je bent net bevallen van een wolk van een baby. Wel veel bloed verloren, zoveel dat je een bloedtransfusie nodig hebt. Een half jaar later zal blijken dat je HIV hebt opgelopen door die bewuste transfusie. Dat ga je dan toch onacceptabel vinden als verder gezond persoon?

Situatie twee: je staat al jaren op de wachtlijst voor nieuwe longen. De oude werken nog maar voor 20% door cf. Je ligt al maanden opgenomen in het ziekenhuis en het gaat nu zo slecht dat je aan de invasieve beademing bent aangesloten. Je naasten krijgen te horen dat je geen kans meer hebt als er niet binnen een paar dagen een orgaan beschikbaar is. Gelukkig komt er, doordat je op de hoog-urgent internationaal wachtlijst bent gezet, net op tijd een stel passende longen voor jou. Je herstelt met ups en downs van de operatie, maar uiteindelijk gaat het echt de goede kant op en kun je thuis genieten van je werkende longen. Een half jaar later blijkt dat je dankzij die longen HIV hebt opgelopen. Erg vervelend, maar het alternatief was al een half jaar eerder gestorven zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:51

superlotje schreef:
mysa schreef:
Homo's mogen geen bloed en weefsel afstaan als ze seksueel actief zijn. Daarom is er een stroming die dus ook geen organen willen afstaan, principekwestie. Denk dat horsey daar op doelt? Twee pagina's terug: Askja, helemaal mee eens.

De kans op HIV is veel groter bij mannen die seks hebben met mannen en HIV is niet gelijk aan te tonen. Dat is de oorzaak van deze regel. Als je als vrouw in het afgelopen jaar seks hebt gehad met een man die seks heeft met mannen mag je ook geen bloed doneren.

Stel je voor: je bent net bevallen van een wolk van een baby. Wel veel bloed verloren, zoveel dat je een bloedtransfusie nodig hebt. Een half jaar later zal blijken dat je HIV hebt opgelopen door die bewuste transfusie. Dat ga je dan toch onacceptabel vinden als verder gezond persoon?

Situatie twee: je staat al jaren op de wachtlijst voor nieuwe longen. De oude werken nog maar voor 20% door cf. Je ligt al maanden opgenomen in het ziekenhuis en het gaat nu zo slecht dat je aan de invasieve beademing bent aangesloten. Je naasten krijgen te horen dat je geen kans meer hebt als er niet binnen een paar dagen een orgaan beschikbaar is. Gelukkig komt er, doordat je op de hoog-urgent internationaal wachtlijst bent gezet, net op tijd een stel passende longen voor jou. Je herstelt met ups en downs van de operatie, maar uiteindelijk gaat het echt de goede kant op en kun je thuis genieten van je werkende longen. Een half jaar later blijkt dat je dankzij die longen HIV hebt opgelopen. Erg vervelend, maar het alternatief was al een half jaar eerder gestorven zijn.

Ah zo :) Ik was bekend met de regel over bloedtransfusie (ook al is het ergens ook wel onzin, er zijn ook vrouwen die in de risicogroep vallen en daarnaast homomannen die al jaren een monogame relatie hebben), voor orgaandonatie is het wel logisch dat het daarnaar doorgetrokken wordt.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:55

Vragen en antwoorden! Via de Nederlandse Transplantatie Stichting

Citaat:
Vanaf wanneer geldt de nieuwe wet?
Nu de wet is aangenomen door de Eerste Kamer moet een datum van ingang worden vastgesteld. Er wordt rekening mee gehouden dat het ministerie van VWS 2 jaar de tijd krijgt om alle Nederlanders te informeren en om de wetgeving aan te passen. Gesproken wordt over half 2020 als datum van ingang. Dit is echter nog niet definitief. Totdat het zover is blijft de huidige Wet op de orgaandonatie van toepassing.

Wat is dat nieuwe wetsvoorstel precies?
Voortaan wordt aan alle Nederlanders ouder dan 18 via de post gevraagd of ze wel of geen orgaandonor willen zijn. Als iemand na twee brieven niet heeft gereageerd, wordt hij als donor geregistreerd. Bij die mensen komt 'geen bezwaar' te staan in het donorregister, daarmee zijn ze in principe donor. Ze krijgen daar bericht van, per post, en de keuze kan altijd nog worden gewijzigd. Mensen die reageren, kunnen dezelfde 4 keuzes maken als nu het geval is: 'ja' 'nee' 'mijn partner of familie beslist' 'een door mij gekozen persoon beslist'.

Is 'geen bezwaar' precies hetzelfde als 'ja'?
Wanneer 'geen bezwaar' is vastgelegd in het Donorregister gaat men er van uit dat iemand geen bezwaar heeft tegen donatie. Nabestaanden houden dan wel de mogelijkheid om donatie tegen te houden. Zij moeten dan wel aannemelijk maken dat de overledene geen donor wilde zijn. Bij een JA-registratie heeft de overledene bewust toestemming gegeven voor donatie. Wettelijk kan de familie dat niet meer ongedaan maken. Alleen wanneer de familie in psychische nood dreigt te raken als de donatie wel doorgaat, kan door de arts worden besloten de donatie niet door te laten gaan.

Wat is het verschil met de huidige wet?
In Nederland geldt sinds 1998 de Wet op de orgaandonatie. Hierin staat dat iedereen die 12 jaar en ouder is en wilsbekwaam is toestemming kan geven voor de donatie van organen en weefsels na overlijden. Volgens de huidige wetgeving wordt, indien er niets in het donorregister is geregistreerd, de beslissing overgelaten aan nabestaanden. Het verschil met de nieuwe wet is dat indien iemand niet gereageerd heeft op de oproep om zich te registreren deze persoon in het register staat met 'geen bezwaar'.

Hoeveel brieven krijgt iedereen?
Iedereen die nog niet geregistreerd staat krijgt 3 keer post. Indien je op de eerste brief niet reageert, komt de tweede brief na zes weken. Reageer je dan opnieuw niet, ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat. Als je dat toch niet wil, dan kun je die keuze op elk moment en zo vaak als je wil wijzigen. Dat kan door opnieuw een donorformulier in te vullen of door op internet met DigiD je keuze te wijzigen. Wat je kiest staat je dus geheel vrij. Op deze manier zorgen we ervoor dat van iedereen boven de 18 in Nederland duidelijk is wat zijn of haar keuze is.

En als mijn brief kwijtraakt bij de post?
Je hoeft je geen zorgen te maken. Als je de eerste keer niet reageert op de brief of als je wel reageert maar de brief is niet aangekomen bij het Donorregister, dan ontvang je na zes weken nog een brief met de vraag om je keuze te registreren. Reageer je opnieuw niet, dan ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat. Je kunt daarna altijd nog je keuze wijzigen via donorregister.nl.

Ik heb mijn keuze al geregistreerd, krijg ik dan ook een brief?
Nee. Je hebt je keuze al geregistreerd. Deze keuze blijft geldig. Je ontvangt geen brief.

Ik heb mijn keuze al geregistreerd, waarom krijg ik nu zo'n brief?
Volgens het Donorregister is er nog geen registratie van je bekend. Kan het zijn dat je al heel lang geleden iets hebt vastgelegd? Het Donorregister bestaat sinds 1998. Voor die tijd waren de gegevens nog niet centraal vastgelegd.

Hoe komt het Donorregister aan mijn adres?
Het Donorregister is automatisch verbonden met de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente. Dit is zo geregeld om persoonlijke gegevens actueel te houden. Organisaties die gegevens uit de BRP krijgen, bewaken uw privacy. Zij gebruiken uw gegevens alleen om hun taken uit te voeren.

Hoe lang na het versturen van de brief wordt automatisch een keuze geregistreerd?
Je krijgt twee keer een donorformulier thuisgestuurd. De tweede brief komt na zes weken, als je de eerste keer niet gereageerd hebt. Reageer je opnieuw niet, dan ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat.

Hoe zit het met wilsonbekwame mensen?
Uit de basisadministratie van de gemeente kan niet worden afgeleid of iemand wilsonbekwaam is. Als je wilsonbekwaam bent, dan geldt een vergelijkbare behandeling als bij minderjarige jongeren tot 12 jaar. De wettelijke vertegenwoordiger beslist over wel of geen donor zijn. Bij afwezigheid of onbereikbaarheid van de wettelijke vertegenwoordiger beslissen de nabestaanden/ naasten.

Hoe zit het als iemands identiteit niet achterhaald kan worden?
Wanneer de identiteit van een overledene niet kan worden vastgesteld, kan deze persoon geen donor zijn.

Ben ik nu meteen automatisch donor?
Nee. Iedereen die nu nog niet geregistreerd staat, krijgt eerst twee keer een donorformulier thuis gestuurd met de vraag om je donorkeuze te registeren. Dat kan zijn: ja, nee, mijn nabestaanden beslissen of een specifiek persoon mag beslissen. Daarnaast wordt er uitgelegd dat als je geen van deze keuzes vastlegt, je geen bezwaar hebt om donor te zijn. De tweede brief komt na zes weken, indien je de eerste keer niet gereageerd hebt. Reageer je dan opnieuw niet, ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat.

Wordt mijn oude registratie overschreven?
Je oude registratie wordt niet overschreven. Je keuze in het Donorregister blijft geldig. Alleen als je opnieuw een keuze maakt (via formulier of Digid) dan verandert je keuze.

Is mijn eerdere registratie nog wel geldig?
Je huidige registratie verandert niet door de wetswijziging. Je keuze in het Donorregister blijft gehandhaafd. Uiteraard kun je via donorregister.nl altijd je keuze nog wijzigen.

Ik wil me nu direct uitschrijven uit het register!
Met instemming van de nieuwe wet komt iedereen uiteindelijk in het Donorregister. Als je geen donor wilt worden kun je kiezen voor Nee, ik geef geen toestemming op het donorformulier. Als je niet reageert op de brieven van de overheid kom je als "geen bezwaar" om donor te zijn in het Donorregister te staan.

Kunnen mijn nabestaanden zien dat ik automatisch donor ben?
Wanneer je komt te overlijden zal een arts het Donorregister raadplegen. De uitslag vertelt hij aan de nabestaanden. Als je niet over je keuze hebt gesproken met je familie, wordt pas dan bekend hoe je staat geregistreerd. Wanneer je bewust voor een Ja hebt gekozen staat er JA geregistreerd. Wanneer je automatisch bent geregistreerd zal er 'geen bezwaar' staan.

Staan minderjarige kinderen bij de invoering van de nieuwe wet met 'geen bezwaar' in het register ?
Nee, die staan er nu niet in met 'geen bezwaar' en dat zal na het aannemen van het wetsvoorstel ook niet het geval zijn. Er komt alleen 'geen bezwaar' te staan in het geval iemand 18 jaar of ouder is en niet gereageerd heeft op het verzoek zich in het donorregister te registreren.

Kunnen nabestaanden nog bezwaar maken?
Ja. De wet laat wel een mogelijkheid om donatie tegen te houden. Nabestaanden moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

Waarom wordt dit nieuwe systeem nu ingevoerd?
Tweede Kamerlid Pia Dijkstra heeft een initiatiefwet ingediend voor een nieuw actief donorregistratiesysteem (ADR). Zowel de Tweede als de Eerste Kamer hebben hiermee ingestemd. In de memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel is te lezen wat de achtergrond hiervan is. Deze memorie van toelichting is hier te vinden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2012Z22373

Wat is de verwachting, gaan het aantal registraties stijgen?
Het ADR wetsvoorstel is door de Eerste Kamer aangenomen, daardoor zal het aantal registraties toenemen omdat iedere Nederlander van 18 jaar en ouder geregistreerd zal staan met één van de vier keuzes. Indien iemand niet reageert op het verzoek om zich te registreren dan staat de persoon als 'geen bezwaar' om donor te zijn geregistreerd.
Alle Nederlanders van 18 jaar en ouder zullen na het van kracht worden (ingaan van) van de nieuwe wetgeving (dd...) en na het ontvangen van de brieven om zich met een keuze te registreren in het Donorregister geregistreerd staan.
Voorheen stonden alleen die personen in het Donorregister geregistreerd die uit eigen beweging zichzelf hebben geregistreerd.

Wordt bij de invoering van de nieuwe wet het donorregister opgeheven?
Nee. Het Donorregister blijft de keuzes van iedere Nederlandse ingezetene vanaf 12 jaar registreren. Vanaf het moment dat de wet gaat gelden, worden alle Nederlandse ingezetene vanaf 18 jaar aangeschreven om zich te registreren.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:11

Prima wet en gewoon goed over nagedacht dus :+

In tegenstelling tot wat sommige bokkers hier allemaal schrijven, wat een hoop onzin staat hier zeg. Niks schending van lichamelijke integriteit :n

Wat een gedoe; je hebt gewoon alsnog heel veel keuzes en er komt er nu zelfs nog eentje bij; geen bezwaar. Dat is dus niet gelijk koste wat het kost een ja.

[o]

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:37

Mag je je als 12 jarige al registreren? Dat wist ik niet

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:45

Polly schreef:
Resistance schreef:
Wat ik zo schandalig vind is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het dúrven egoistisch te noemen wanneer iemand geen donor wil zijn. Hoe durf je! Het gaat hier niet over een gewoon voorwerp ofzo, het gaat hier over iemands bloedeigen lichaam. Fijn voor jou dat het je allemaal niets meer uitmaakt wanneer je dood bent, goed dat je het doet. Respect voor jouw keuze. Echter maakt dat je niet een beter mens dan iemand die geen donor is; heb ook respect voor die keuze.


Als die mensen die niet willen doneren dan ook dúrven te benoemen waarom ze het niet willen ipv het af te schuiven op de medische wetenschap en dat we voorgelogen zouden worden, dat hersendood niet zou bestaan en dat artsen je lekker dood laten gaan voor je organen 8)7

Kom er dan gewoon voor uit dat je niet durft of het "gewoon niet wil" ipv zulke bullshit op internet te knallen.
Ik respecteer een ieders keuze maar ik word best wel pissig van al dat geneuzel.

Met bronnen in de commentaren: https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... 676464921/

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:17

Aartje schreef:
bigone schreef:
Mensen die tegen zijn omdat ze de voorwaarden waarop geoordeeld word totaal niet vertrouwen zouden zich wat beter in kunnen lezen om dan op basis van kennis ipv op basis van ongeloofwaardige verhalen een gedegen keuze te maken en dan kom ik weer terug bij de vraag: Tegenstander, zou jij zelf of je partner of je kind laten sterven omdat je principieel tegen doneren bent??


Uuh. Mensen die principieel tegen doneren zijn die wíllen inderdaad niks ontvangen nee.
Ik ben inmiddels veranderd van Ja naar een nee omdat ik door alle commotie en aandacht aan het onderwerp begon te twijfelen. en ik vind dat als je twijfelt, dat je geen 'ja' zou moeten invullen. En dat ben ik enigsins noodgedwongen om van 'geen keuze' naar een 'nee' te veranderen. Wat bizar is want ik ben groot voorstander van het hele concept en vind het geweldig hoe mensen levens gered kunnen worden.


Zo ervaar ik het ook...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:29

Dus je laat je beïnvloeden door de discussie om je ja een nee te veranderen terwijl je voorstander bent van doneren :?

Ik snap er niks van

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:45

Tanya schreef:
Vragen en antwoorden! Via de Nederlandse Transplantatie Stichting

Citaat:
Vanaf wanneer geldt de nieuwe wet?
Nu de wet is aangenomen door de Eerste Kamer moet een datum van ingang worden vastgesteld. Er wordt rekening mee gehouden dat het ministerie van VWS 2 jaar de tijd krijgt om alle Nederlanders te informeren en om de wetgeving aan te passen. Gesproken wordt over half 2020 als datum van ingang. Dit is echter nog niet definitief. Totdat het zover is blijft de huidige Wet op de orgaandonatie van toepassing.

Wat is dat nieuwe wetsvoorstel precies?
Voortaan wordt aan alle Nederlanders ouder dan 18 via de post gevraagd of ze wel of geen orgaandonor willen zijn. Als iemand na twee brieven niet heeft gereageerd, wordt hij als donor geregistreerd. Bij die mensen komt 'geen bezwaar' te staan in het donorregister, daarmee zijn ze in principe donor. Ze krijgen daar bericht van, per post, en de keuze kan altijd nog worden gewijzigd. Mensen die reageren, kunnen dezelfde 4 keuzes maken als nu het geval is: 'ja' 'nee' 'mijn partner of familie beslist' 'een door mij gekozen persoon beslist'.

Is 'geen bezwaar' precies hetzelfde als 'ja'?
Wanneer 'geen bezwaar' is vastgelegd in het Donorregister gaat men er van uit dat iemand geen bezwaar heeft tegen donatie. Nabestaanden houden dan wel de mogelijkheid om donatie tegen te houden. Zij moeten dan wel aannemelijk maken dat de overledene geen donor wilde zijn. Bij een JA-registratie heeft de overledene bewust toestemming gegeven voor donatie. Wettelijk kan de familie dat niet meer ongedaan maken. Alleen wanneer de familie in psychische nood dreigt te raken als de donatie wel doorgaat, kan door de arts worden besloten de donatie niet door te laten gaan.

Wat is het verschil met de huidige wet?
In Nederland geldt sinds 1998 de Wet op de orgaandonatie. Hierin staat dat iedereen die 12 jaar en ouder is en wilsbekwaam is toestemming kan geven voor de donatie van organen en weefsels na overlijden. Volgens de huidige wetgeving wordt, indien er niets in het donorregister is geregistreerd, de beslissing overgelaten aan nabestaanden. Het verschil met de nieuwe wet is dat indien iemand niet gereageerd heeft op de oproep om zich te registreren deze persoon in het register staat met 'geen bezwaar'.

Hoeveel brieven krijgt iedereen?
Iedereen die nog niet geregistreerd staat krijgt 3 keer post. Indien je op de eerste brief niet reageert, komt de tweede brief na zes weken. Reageer je dan opnieuw niet, ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat. Als je dat toch niet wil, dan kun je die keuze op elk moment en zo vaak als je wil wijzigen. Dat kan door opnieuw een donorformulier in te vullen of door op internet met DigiD je keuze te wijzigen. Wat je kiest staat je dus geheel vrij. Op deze manier zorgen we ervoor dat van iedereen boven de 18 in Nederland duidelijk is wat zijn of haar keuze is.

En als mijn brief kwijtraakt bij de post?
Je hoeft je geen zorgen te maken. Als je de eerste keer niet reageert op de brief of als je wel reageert maar de brief is niet aangekomen bij het Donorregister, dan ontvang je na zes weken nog een brief met de vraag om je keuze te registreren. Reageer je opnieuw niet, dan ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat. Je kunt daarna altijd nog je keuze wijzigen via donorregister.nl.

Ik heb mijn keuze al geregistreerd, krijg ik dan ook een brief?
Nee. Je hebt je keuze al geregistreerd. Deze keuze blijft geldig. Je ontvangt geen brief.

Ik heb mijn keuze al geregistreerd, waarom krijg ik nu zo'n brief?
Volgens het Donorregister is er nog geen registratie van je bekend. Kan het zijn dat je al heel lang geleden iets hebt vastgelegd? Het Donorregister bestaat sinds 1998. Voor die tijd waren de gegevens nog niet centraal vastgelegd.

Hoe komt het Donorregister aan mijn adres?
Het Donorregister is automatisch verbonden met de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente. Dit is zo geregeld om persoonlijke gegevens actueel te houden. Organisaties die gegevens uit de BRP krijgen, bewaken uw privacy. Zij gebruiken uw gegevens alleen om hun taken uit te voeren.

Hoe lang na het versturen van de brief wordt automatisch een keuze geregistreerd?
Je krijgt twee keer een donorformulier thuisgestuurd. De tweede brief komt na zes weken, als je de eerste keer niet gereageerd hebt. Reageer je opnieuw niet, dan ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat.

Hoe zit het met wilsonbekwame mensen?
Uit de basisadministratie van de gemeente kan niet worden afgeleid of iemand wilsonbekwaam is. Als je wilsonbekwaam bent, dan geldt een vergelijkbare behandeling als bij minderjarige jongeren tot 12 jaar. De wettelijke vertegenwoordiger beslist over wel of geen donor zijn. Bij afwezigheid of onbereikbaarheid van de wettelijke vertegenwoordiger beslissen de nabestaanden/ naasten.

Hoe zit het als iemands identiteit niet achterhaald kan worden?
Wanneer de identiteit van een overledene niet kan worden vastgesteld, kan deze persoon geen donor zijn.

Ben ik nu meteen automatisch donor?
Nee. Iedereen die nu nog niet geregistreerd staat, krijgt eerst twee keer een donorformulier thuis gestuurd met de vraag om je donorkeuze te registeren. Dat kan zijn: ja, nee, mijn nabestaanden beslissen of een specifiek persoon mag beslissen. Daarnaast wordt er uitgelegd dat als je geen van deze keuzes vastlegt, je geen bezwaar hebt om donor te zijn. De tweede brief komt na zes weken, indien je de eerste keer niet gereageerd hebt. Reageer je dan opnieuw niet, ontvang je na zes weken een brief dat je als "geen bezwaar" om donor te zijn geregistreerd staat.

Wordt mijn oude registratie overschreven?
Je oude registratie wordt niet overschreven. Je keuze in het Donorregister blijft geldig. Alleen als je opnieuw een keuze maakt (via formulier of Digid) dan verandert je keuze.

Is mijn eerdere registratie nog wel geldig?
Je huidige registratie verandert niet door de wetswijziging. Je keuze in het Donorregister blijft gehandhaafd. Uiteraard kun je via donorregister.nl altijd je keuze nog wijzigen.

Ik wil me nu direct uitschrijven uit het register!
Met instemming van de nieuwe wet komt iedereen uiteindelijk in het Donorregister. Als je geen donor wilt worden kun je kiezen voor Nee, ik geef geen toestemming op het donorformulier. Als je niet reageert op de brieven van de overheid kom je als "geen bezwaar" om donor te zijn in het Donorregister te staan.

Kunnen mijn nabestaanden zien dat ik automatisch donor ben?
Wanneer je komt te overlijden zal een arts het Donorregister raadplegen. De uitslag vertelt hij aan de nabestaanden. Als je niet over je keuze hebt gesproken met je familie, wordt pas dan bekend hoe je staat geregistreerd. Wanneer je bewust voor een Ja hebt gekozen staat er JA geregistreerd. Wanneer je automatisch bent geregistreerd zal er 'geen bezwaar' staan.

Staan minderjarige kinderen bij de invoering van de nieuwe wet met 'geen bezwaar' in het register ?
Nee, die staan er nu niet in met 'geen bezwaar' en dat zal na het aannemen van het wetsvoorstel ook niet het geval zijn. Er komt alleen 'geen bezwaar' te staan in het geval iemand 18 jaar of ouder is en niet gereageerd heeft op het verzoek zich in het donorregister te registreren.

Kunnen nabestaanden nog bezwaar maken?
Ja. De wet laat wel een mogelijkheid om donatie tegen te houden. Nabestaanden moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

Waarom wordt dit nieuwe systeem nu ingevoerd?
Tweede Kamerlid Pia Dijkstra heeft een initiatiefwet ingediend voor een nieuw actief donorregistratiesysteem (ADR). Zowel de Tweede als de Eerste Kamer hebben hiermee ingestemd. In de memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel is te lezen wat de achtergrond hiervan is. Deze memorie van toelichting is hier te vinden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2012Z22373

Wat is de verwachting, gaan het aantal registraties stijgen?
Het ADR wetsvoorstel is door de Eerste Kamer aangenomen, daardoor zal het aantal registraties toenemen omdat iedere Nederlander van 18 jaar en ouder geregistreerd zal staan met één van de vier keuzes. Indien iemand niet reageert op het verzoek om zich te registreren dan staat de persoon als 'geen bezwaar' om donor te zijn geregistreerd.
Alle Nederlanders van 18 jaar en ouder zullen na het van kracht worden (ingaan van) van de nieuwe wetgeving (dd...) en na het ontvangen van de brieven om zich met een keuze te registreren in het Donorregister geregistreerd staan.
Voorheen stonden alleen die personen in het Donorregister geregistreerd die uit eigen beweging zichzelf hebben geregistreerd.

Wordt bij de invoering van de nieuwe wet het donorregister opgeheven?
Nee. Het Donorregister blijft de keuzes van iedere Nederlandse ingezetene vanaf 12 jaar registreren. Vanaf het moment dat de wet gaat gelden, worden alle Nederlandse ingezetene vanaf 18 jaar aangeschreven om zich te registreren.



-


Ik kan nog steeds niet vinden wat er bijvoorbeeld gebeurt met wilsonbekwamen, die niet als zodanig in de Gemeentelijke Basisadministratie vermeld staan, en waarvan er geen familie te vinden is... wat gebeurt er met die mensen?

Familie kan een donatie voorkomen, als ze maar aannemelijk kunnen maken dat de geregistreerde donor geen donor wilde zijn... misschien vinden de "nabestaanden" de donor niet dood genoeg... en hebben ze er daarom moeite mee, kan niemand ze kwalijk nemen, maar dan gaat het medisch personeel roepen dat de persoon wèl hersendood is... kan een "leuke" discussie aan het sterfbed worden...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:27

De situatie die jij schetst werd aangehaald in het Volkskrant artikel dat ik eerder noemde, en in zo'n geval wordt er niet gedoneerd. Maar: het is echt zéér onwaarschijnlijk dat zich na ca 48 uur nog steeds geen nabestaande heeft gemeld. De intensivist en de collega's bij wie hij navraag had gedaan konden zich een dergelijk voorval niet herinneren.

Ook wordt er daar genoemd dat als de nabestaanden het er pertinent mee oneens zijn en ze echt niet om te praten zijn dat er dan niet gedoneerd wordt.

Zo ingewikkeld is het allemaal niet :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:26

Het lijkt mij alles behalve tof dat je wettelijk gezien in de situatie kan komen waarbij ze je geliefde mee willen nemen en jij overgeleverd bent aan de "goodwill" van degenen die wettelijk gezien het recht hebben om te gaan oogsten omdat er een "geen bezwaar" of erger nog, een JA staat...

Dan moet je maar hopen dat ze daar inderdaad makkelijk mee omgaan en je met rust laten, in plaats van dat ze zeer intensief op je in gaan praten op een moment dat dat soort gedoe wel het laatste is dat je kan gebruiken :(:)

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:38

pmarena, waarom ga je er vanuit dat ze alles op alles zetten om maar te kunnen oogsten? Het zal ze worst wezen of er organen worden afgestaan of niet. Ze hebben er geen persoonlijk belang bij. Natuurlijk vinden ze het fijn als het wél mag, maar als het niet kan, dan niet.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:13

Daar ga ik helemaal niet vanuit Lusitana.

Ik ga er vanuit dat men de wens van de nabestaande(n) respecteert en het fatsoen heeft om diegene(n) niet verder lastig te vallen als aangegeven wordt dat de beoogde donor niet beschikbaar gesteld wordt.

Neemt niet weg dat ik het veel prettiger zou vinden wanneer het recht om te weigeren wettelijk vastgelegd zou zijn. Nu ben je puntje bij paaltje afhankelijk van goodwill en heb je weinig poot om op te staan.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:42

pmarena schreef:
Daar ga ik helemaal niet vanuit Lusitana.

Ik ga er vanuit dat men de wens van de nabestaande(n) respecteert en het fatsoen heeft om diegene(n) niet verder lastig te vallen als aangegeven wordt dat de beoogde donor niet beschikbaar gesteld wordt.

Neemt niet weg dat ik het veel prettiger zou vinden wanneer het recht om te weigeren wettelijk vastgelegd zou zijn. Nu ben je puntje bij paaltje afhankelijk van goodwill en heb je weinig poot om op te staan.

Dat is in zekere zin vastgelegd, dan moet diegene zelf bij leven vastleggen dat zijn nabestaanden beslissen. Zo moeilijk is deze wet niet. Mensen worden alleen gedwongen om een keuze te maken en dat vind ik een goede zaak.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:04

Ja, en als de beoogde donor dat niet heeft gedaan, dan zit je als (toekomstige) nabestaande dus in een potentieel vervelende situatie als je om welke reden dan ook je geliefde niet mee wilt geven.

Kortom, ondanks de goede bedoelingen is het probleem met deze wet:

- je organen zijn in beginsel niet meer van jou, tenzij je bezwaar aantekent
- teken je geen bezwaar aan, dan hebben je nabestaanden geen wettelijke poot om op te staan om de "oogst" tegen te houden
- er wordt erg eenzijdig en misleidend geïnformeerd in de hoop dat zoveel mogelijk mensen JA zeggen

Ongeacht of je het een goede zaak vind als meer mensen een donor-orgaan krijgen, is en blijft de manier waarop dit aangepakt gewoon totaal niet ethisch.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:17

Tja, dat is dan toch de “fout” van die persoon... je krijgt 3x een brief waarin duidelijk gemaakt wordt dat als je niet reageert je geen bezwaar hebt...

Dat is net zoiets als boos worden op een aanmaning nadat je twee herinneringen hebt ontvangen...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:24

pmarena, heb je het artikel gelezen wat ik eerder had gepost?

Daarnaast kun je een hersendood iemand erg lang kunstmatig in leven houden hoor. Het is niet dat ze diegene onder de auto vandaan trekken en hij linea recta naar de transplantatie moet.

Ik zal de link nog een keer posten. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~a4569269/
Maar goed net zoals dat je mag kiezen om niet te doneren mag je ook kiezen om onderbouwingen van voorstanders te negeren :z

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:35

IK vind het te gek voor woorden dat je 'op papier' moet laten zetten dat als je dood bent ze je met rust moeten laten en overal vanaf moeten blijven! gewoon idioot. Ja registreren is een kleine moeite,daar gaat het niet om. Het verplichten om te registreren,daar gaat het om,want als je dat niet doet,roven ze je lichaam leeg. Gewoon degene die zich registreerd als donor is genoeg,daar mogen ze alles van pakken.Als iemand dat niet wil,laat die dat lekker zelf weten en 'straf' degene niet door dan het lichaam leeg te plukken.Zo voelt het voor MIJ.

En helemaal belachelijk dat er een aantal raadsleden van de D66 zélf geen donor willen zijn of geen eens geregistreerd staan.

FB Groep Second Chance.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:40

gohya schreef:
IK vind het te gek voor woorden dat je 'op papier' moet laten zetten dat als je dood bent ze je met rust moeten laten en overal vanaf moeten blijven! gewoon idioot. Ja registreren is een kleine moeite,daar gaat het niet om. Het verplichten om te registreren,daar gaat het om,want als je dat niet doet,roven ze je lichaam leeg. Gewoon degene die zich registreerd als donor is genoeg,daar mogen ze alles van pakken.Als iemand dat niet wil,laat die dat lekker zelf weten en 'straf' degene niet door dan het lichaam leeg te plukken.Zo voelt het voor MIJ.

En helemaal belachelijk dat er een aantal raadsleden van de D66 zélf geen donor willen zijn of geen eens geregistreerd staan.


Waarom is dat nou weer belachelijk. Deze wet is voor het land.. dat maakt hun nog niet verplicht om donor te worden.
Ik vind het woord roven echt heel naar tegenover de artsen die deze handelingen uitvoeren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:44

gohya schreef:
IK vind het te gek voor woorden dat je 'op papier' moet laten zetten dat als je dood bent ze je met rust moeten laten en overal vanaf moeten blijven! gewoon idioot. Ja registreren is een kleine moeite,daar gaat het niet om. Het verplichten om te registreren,daar gaat het om,want als je dat niet doet,roven ze je lichaam leeg. Gewoon degene die zich registreerd als donor is genoeg,daar mogen ze alles van pakken.Als iemand dat niet wil,laat die dat lekker zelf weten en 'straf' degene niet door dan het lichaam leeg te plukken.Zo voelt het voor MIJ.

En helemaal belachelijk dat er een aantal raadsleden van de D66 zélf geen donor willen zijn of geen eens geregistreerd staan.

Sorry gohya maar er is al meermaals genoemd dat als je niet geregistreerd staat dit niet betekent dat je automatisch donor bent. Als er twijfel bestaat of dit wel echt is wat je wil en je nabestaanden beamen dit dan gebeurt er niks.

Ik krijg echt het idee dat sommige mensen gewoon niet willen lezen en liever ononderbouwd ranten tegen de overheid

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, Siebel en 61 bezoekers