To be or not to be: Donor.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:41

Ik wil geen donor zijn en wil ook geen organen ontvangen. Ik heb het al in een ander topic gedeeld, maar wij kennen iemand met een donorhart, en als ik hoor hoe hij leeft zou ik het zelf ook niet willen. Elke dag 57 pillen, mag niet lang van huis en kan nooit op vakantie, is arbeidsongeschikt, etc... Lijkt me niets. :n


Daarbij vind ik het ook nog eens een enorm eng idee om iets in mijn lichaam te hebben wat niet van mij is. Ik zou het niet willen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:52

Jolliegirl schreef:
SavannahNx schreef:


Huh dat heb ik nog nooit gehoord. Mogen homo’s geen bloed geven? :wow:



Nee.
Die worden geweigerd.



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:59

Palmera schreef:
Iedereen heeft het recht niet te geven. Maar ik heb ook het recht dat zéér egoïstisch te vinden.

Een verandering in het systeem is gewoon hard nodig. En hé, dat word niet gedaan om de tegenstanders te pesten. Dat word gedaan om zieke mensen te helpen. ;)

Ik vind oprecht dat iedereen die als niet-donor geregistreerd staat, onderaan alle lijsten mag blijven.



Vind je het ook egoïstisch wanneer een vrouw geen seks wil met een man? Want die kant ga je namelijk ietwat op. Het gaat hier niet om zomaar een voorwerp maar om een lichaamsdeel. Als jij het egoïstisch vind dat ik liever niet heb dat mijn organen uit m'n EIGEN lichaam worden gehaald, dan kan je het net zo goed egoïstisch vinden dat ik liever geen seks heb met die vent die me een drankje aanbiedt. Of je nou leeft of dood bent; mensen horen van je af te blijven wanneer je dat liever niet hebt, en ben je niet egoïstisch. Waarom is het dan wel egoïstisch als je liever niet hebt dat je organen uit je lichaam worden gehaald? Ik ben niet op deze wereld gekomen om een ander z'n leven te redden, he. ;) Donorschap bestaat enkel omdat de mensheid "slim" genoeg is om het te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:59

_San87_ schreef:
Resistance schreef:



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.

Ja en dat komt er dus in de praktijk in bijna alle gevallen gewoon op neer dat homo's niet mogen doneren... Een jaar geen seks, kom op zeg.


Ik zeg ook absoluut niet dat ik het er mee eens ben! Ik vind het belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:02

_San87_ schreef:
Resistance schreef:


Ik zeg ook absoluut niet dat ik het er mee eens ben! Ik vind het belachelijk.

Zie het als aanvulling, niet als aanval :D.


Ik snap het! :D Zie het niet als aanval, haha. Maar voor het geval dat het verkeerd begrepen werd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:13

Palmera schreef:
Nee, ik zie het niet als ruilhandel. Ik zie het als: jij kunt dankzij een orgaan tóch je leven voortzetten. Maar als jij 30 jaar later overlijd gun je dat een ander niet? Zo kijk ik ertegen aan.

Resistance: je vergelijking met seks slaat kant noch wal. Het is nogal een verschil of je bij leven wel/geen seks hebt omdat/terwijl je dat wel/niet wilt, of na je overlijden een lichaamsdeel wat je logischerwijs niet meer gebruikt afstaat aan iemand die nog 20 jaar verder kan.



Nee, dat jij het egoïstisch vindt om geen donor te zijn slaat kant noch wal. Dat jij wel donor bent vind ik heel knap, respect. Maar ik wil het niet, en daar heb ik mijn eigen redenen voor (nee, geen horrorverhalen). Daar heb jij niets over te vinden; dat zijn jouw zaken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:20

Firelight schreef:
Ailill schreef:
[Ja en nee, persoonlijk zou ik het ook een beetje wrang vinden als mijn longen naar een COPD patiënt gaan die dit is vanwege jarenlang roken.

Zou je het ook wrang vinden om een orgaan gedoneerd te krijgen van iemand die jarenlang heeft gerookt?



Mag je doneren als je jarenlang hebt gerookt (longen niet snap ik, maar de rest)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:43

Palmera schreef:
Resistance, je begrijpt me helemaal verkeerd. Ik vind mensen die geen donor willen zijn niet egoïstisch. Ik vind ze pas egoïstisch als, als het (hopelijk nooit) moment daar is dat ze zelf een levensreddend orgaan nodig hebben, en dat graag in ontvangst nemen.

En ja, rokers mogen alles doneren. Mijn aan een hersenbloeding overleden liefde, forse roker, dol op een goed glas wijn en wat andere uitspattingen, heeft al zijn organen kunnen doneren. :) Zelfs zijn longen waren nog goed genoeg.



Ohja, nu begrijp ik je. :) Ik dacht even dat je het ook over niet donoren die niet willen ontvangen had. Het ligt inderdaad anders wanneer niet donoren wel willen ontvangen. Persoonlijk wil ik er niet over oordelen omdat ik niet wil oordelen wanneer ik iemand situatie niet ken en ben ik van mening dat het geen ruilhandel is. Maar over het algemeen, uitzonderlijke situaties daar gelaten, vind ik het vreemd dat je wel wil ontvangen wanneer je niet doneert. Overigens wil ik dat geen egoïsme noemen, ik snap het persoonlijk niet. Maar wat ik er wel en niet van snap, daar gaat het niet om; het is mijn lichaam niet dus ik heb er niets van te vinden. Ik zelf wil onder andere niet ontvangen om dezelfde reden als dat ik niet wil doneren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-18 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:28

Askja schreef:
Los van het feit dat ik, zoals eerder aangegeven, het een individuele keuze vind (wel/niet doneren, wel/niet ontvangen) waar een ander wel iets van mag vinden maar in principe niets mee te maken heeft, vraag ik me wel iets af:

Zouden diegenen die nu heel stellig zeggen geen donor-orgaan te willen ontvangen, en ook niet willen doneren, bij hun standpunt blijven als ze in een situatie van acuut levensgevaar terechtkomen waarbij hun leven uitsluitend nog gered kan worden door middel van een donor-orgaan?
Want dat zet e.e.a. wel in een volkomen ander perspectief, terwijl het voor een gezond mens in het hier-en-nu toch een beetje een hypothetische kwestie is.



Dat zou kunnen, natuurlijk. Maar zoals ik het nu zie wil ik geen donor-orgaan. Ik weet niet hoe ik dan zal reageren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:23

NathalietjeB schreef:
lieveli schreef:
Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?

Als er niet zo'n groot tekort aan donoren zou zijn was het wat mij betreft niet zo'n issue. Maar dat tekort is er wel dus als je het verdomt om te doneren, wees dan eerlijk en accepteer ook niet.


Als mensen eens zouden accepteren dat het tijd is om te hemelen, ipv dat men schreeuwt om een donor.
Dan had er nooit een tekort geweest.

Maar omdat mensen maar in leven gehouden moeten worden, en men er in door slaat is er dus een tekort aan donoren want gewoon overlijden zoals moeder natuur t bedoeld is er niet bij.

En ja ik overlijd liever dan dat ik 30+ pillen moet eten etc.


Ik deel volledig je mening. :j Een van mijn redenen om er niet aan mee te doen is ook dat ik het hele donorgedoe volstrekt onnatuurlijk vindt, het is gewoon niet gezond meer. Doodgaan hoort erbij, hoe ontzettend verdrietig dat ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:25

lieveli schreef:
Kanker heeft maar in bepaalde genmutaties een erfelijke factor. Ik vind het een beetje bullshit dat jij zonder enige medische achtergrond zo bepaalt dat jouw organen niet goed zijn.



En ik vind het een beetje bullshit dat je iemands beweegredenen om geen donor te zijn bullshit noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:27

Jildau schreef:
Maar hoever ga je daarin? Schrap je alle geneesmiddelen? Want we zijn in alles al verre van natuurlijk. Is het bij kanker ook direct einde verhaal? Neem je wel antibiotica?



Gelukkig heb ik bijna nooit geneesmiddelen nodig. Die accepteer ik wel wanneer ik ze nodig heb, maar ik doelde meer op dat het klaar is wanneer het klaar is. Op het moment dat er heftige medische ingrepen nodig zijn om iemands leven te redden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers