Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:55

Hetgene dat mij vooral opviel: hiërarchie. In Nederland lijkt die er gewoon niet te zijn in het bedrijfsleven tenzij het er echt op aan komt. Tegenover in België is het erg duidelijk wie boven wie staat.

Ook heb ik de indruk dat Nederlandse kinderen minder opgevoed/gedisciplineerd zijn en dat het onderwijs soms van een bedroevend laag niveau is. Gezondheidszorg is duurder en nog eens slechter ook.

Nederlanders zijn wel véél eerlijker, zeggen in je gezicht waar het op staat. Weet je tenminste waar je aan toe bent ipv dat achterbakse gekonkel en geroddel van Belgen. Apprecieer ik enorm! Ze zijn ook veel socialer, al kan dat voor mij als introvert persoon af en toe wel vermoeiend zijn.


Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:15

Het verschil in zorg? In Nederland moet je bijna op je knietjes smeken om medicatie die je leven verbetert (en krijg je uitsluitend goedkope brol) terwijl ik in België diezelfde medicatie meekrijg in een samenstelling dat voor mij werkt, of dat nu de goedkoopste of duurste is.

Ik heb jammer genoeg een kwakkelende gezondheid door aangeboren ziekte, als ik wist wat ik nu wist, was ik nooit verhuisd. Mijn gezondheid is in 1,5 jaar dramatisch achteruitgegaan omdat ze het hier vertikken er wat aan te doen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:12

Waarom zouden we ook, is nog nooit zo goed gegaan in ons kikkerlandje als toen we regeringsloos waren :')

Oh ja altijd die gordijnenkwestie. Man wilt ze open, ik wil ze dicht. Mensen op straat hoeven niet te zien wat ik in mijn huis doe, beetje privacy is wel fijn.

Ik erger mij ook steendood aan het feit dat familie hier onaangekondigd aan de deur staat en een kopje koffie verwacht. Echt, hoe moeilijk is het om even te vragen of het past? Na een drukke werkweek wil ik ook wel eens lekker relaxen met een boek op de bank zonder al die stomme sociale verplichtingen (ben echt een eenzaat, mijn ventje bij me is leuk en op stal kletsen is ook nog wel leuk maar in mijn vrije tijd wil ik gerust gelaten worden, voor mij voelt het dan ook echt als een verplichting terwijl ik dat in België totaal niet had. Maar daar spraken we op voorhand af, veel handiger)

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:10

Evi, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik ben van ASO Moderne Wetenschappen overgestapt naar TSO Techniek-Wetenschappen. TW heb ik als veel zwaarder ervaren dan Moderne, we moesten voor chemie een uniefcursus van voor tot achter en andersom uit het hoofd kennen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:03

Ik heb nooit een rijschool van dichtbij gezien, gewoon met de mama leren rijden en in die 9 jaar tijd nog nooit een ongeluk veroorzaakt. Ik vind autorijden leuk, kan alles wat ze in de rijschool aanleren en heb ook leren rijden in moeilijke omstandigheden. Schiet dan ook nooit in paniek bij harde wind, extreme hoosbuien of een pak sneeuw op de weg, in tegenstelling tot anderen die ik ken die wel naar de rijschool zijn geweest en flippen bij een windstootje of een vlokje sneeuw.

Ik heb wel een moeder met een zeer verantwoorde rijstijl, in heel haar leven nog nooit zelfs maar een krasje veroorzaakt, die me ook meteen het belang leerde van een voorzichtige maar vlotte rijstijl. Dat heeft wel veel gedaan.

Over het algemeen heb ik de indruk dat Belgen brutaler en zelfverzekerder zijn in het verkeer, ik woon nu een aantal jaar in Zeeland en hier wordt meer getwijfeld en minder risico genomen. Ik vind dat zelf wel aangenaam.
Ik merk ook dat de meesten in mijn omgeving de ring van Antwerpen eng en onoverzichtelijk vinden, wat ik persoonlijk prima vind meevallen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:29

En dan mocht je het op (groot)ouderdag nog voordoen voor je familie ook. Vreselijk vond ik dat.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:45

Ik zit ook tussen Vlaams en Nederlands in na 3 jaartjes bij mijn lieve NL vriend te wonen.
Erg irritant. Bij Nederlanders heb ik het gevoel te Vlaams te spreken (verstaan ze niet altijd even goed hier) of met te chique woorden (idem). Als ik dan bij familie of vrienden in Vlaanderen kom, heb ik dan weer het gevoel te Nederlands te spreken. Het is nooit goed :')

Wij zeggen altijd "gij zijt" of "this aan aa"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3333, darkangel23, Duran123, IASCrawler, maaikemuis, MallyBelly en 67 bezoekers