Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 14:53

Ja, ik weet dat er al een topic loopt over orgaandonatie. Sterker nog: ik praat en lees erin mee.

Maar als toevoeging lijkt het mij erg interessant hoe Bokkers over deze wet denken en hoe ze zelf geregistreerd staan. Vandaar deze poll. Ik hoop dat dit op deze manier is toegestaan..

Mocht je in het algemeen willen discusseren over orgaandonatie ed dan verwijs ik je naar het al lopende topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1899671&start=1475

Ter verduidelijking hieronder de opties uitgebreid:
    - Ja, ik ben voor de donorwet en sta als 'ja' (evt. met uitzondering van..) geregistreerd in het register
    - Ja, ik ben voor de donorwet en sta als 'nee' geregistreerd in het register
    - Ja, ik ben voor de donorwet en laat de keuze over aan nabestaanden
    - Ja, ik ben voor de donorwet en heb me nog niet geregistreerd
    - Nee, ik ben tegen de donorwet en sta als 'ja' (evt. met uitzondering van..) geregistreerd in het register
    - Nee, ik ben tegen de donorwet en sta als 'nee' geregistreerd in het register
    - Nee, ik ben tegen de donorwet en laat de keuze over aan nabestaanden
    - Nee, ik ben tegen de donorwet en heb me nog niet geregistreerd
    - De donorwet maakt mij niet uit en sta als 'ja' (evt. met uitzondering van..) geregistreerd in het register
    - De donorwet maakt mij niet uit en sta als 'nee' geregistreerd in het register
    - De donorwet maakt mij niet uit en laat de keuze over aan nabestaanden
    - De donorwet maakt mij niet uit en heb me nog niet geregistreerd

Als je een toelichting wilt geven dan kan dat in dit topic.
Let op: iedere persoonlijke keuze is goed en wordt gerespecteerd.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:57

Ja, ik ben uiteindelijk toch voor de vernieuwde donorwet. Ik ben blij dat het er door is. Ook ben ik voor een nog soepeler euthanasiebeleid.

Ik ben nu 30. Op de dag dat ik 18 werd heb ik meteen een donorcodicil opgevraagd, ingevuld en ingestuurd.
Optie 1: donor voor alles wat nog bruikbaar is.

Sinds die tijd zit het donorkaartje ook altijd vooraan in een vakje van mijn portemonnee, en mijn directe familie weet er ook vanaf.

Mijn longen zullen zeker op dit moment niet bruikbaar zijn wegens erg veel roken :+
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-02-18 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:57

Ik ben voor de donor wet. Ik ben zelf ook donor.

Wel vind ik dat iedereen goed voorgelicht moet worden zodat het voor iedereen duidelijk is dat het nog steeds je eigen keuze is en hoe je aan kunt geven dat je het niet wil.

Daarnaast zou het goed zijn als ze uitleggen hoe het in zijn werk gaat want er zijn veel spookverhalen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:59

Die spookverhalen dat naasten/familie geen afscheid kunnen nemen e.d. zijn toch al lang en breed de wereld uit geholpen?
Wat zou de overheid nog meer moeten doen?

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:59

Volgens mij is mijn mening wel bekend :D Geregistreerd donor maar zwaar tegen de wet. Deze wet beperkt onze grondrechten als burger. Wil ze meer donoren, dan moeten ze er maar meer moeite voor doen en niet de gemakkelijke weg kiezen door grondrechten te beperken.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:01

JoyCiej007 schreef:
Die spookverhalen dat naasten/familie geen afscheid kunnen nemen e.d. zijn toch al lang en breed de wereld uit geholpen?
Wat zou de overheid nog meer moeten doen?


Ze komen nu allemaal weer naar boven en er zijn zoveel mensen die het geloven.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:02

100 % voor de nieuwe donorwet! Eindelijk! Ook al snap ik dat sommigen het in strijd vinden met bepaalde grondrechten, dat vind ik er zo lastig aan, vooral omdat ik zelf rechten studeer en juist heel veel waarde hecht aan onze grondrechten.
Ik ken genoeg mensen die hun organen niet willen doneren en dat vind ik ook prima! Maar er zijn zoveel mensen die er eigenlijk nooit over hebben nagedacht en door deze wet moeten zij er wel over nadenken, en als ze het niet doen heb je er nu een donor bij!
Het wordt tijd dat er geen/minder mensen meer sterven terwijl zij op een wachtlijst staan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:03

JoyCiej007 schreef:
Die spookverhalen dat naasten/familie geen afscheid kunnen nemen e.d. zijn toch al lang en breed de wereld uit geholpen?
Wat zou de overheid nog meer moeten doen?


Dan moet je maar eens mee komen lezen in het topic over de donorwet, wat daar voor indianenverhalen voorbij komen daar gaan je oren van klapperen :D

Ik ben overigens voor de donorwet en ze mogen alles van me pakken wat ze kunnen gebruiken.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:07

Geregistreerd donor voor nee en tegen de nieuwe wet. Weer is ons iets ontnomen waar ik en vele anderen een stem in wilden houden.
Maar ja ben niet anders gewend met dit kabinet

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:11

Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:13

Helemaal voor deze wet! Ik ben ook al donor sinds mijn 18e. In mijn ogen hebben mensen die geen donor willen zijn, geen recht op organen van donoren.
Daarnaast is dit een ideale oplossing voor de mensen die de moeite niet namen om zich aan te melden. Er wordt gezegd dat er dan maar meer moeite moet gedaan worden om mensen bekend te maken met dit probleem, maar volgens mij zijn ze daar al jaren mee bezig.
Grondrechten maken mij ook echt niet uit. Ben dan al lang dood en draai me daarvoor echt niet om in mijn graf.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:16

Karl66 schreef:
Volgens mij is mijn mening wel bekend :D Geregistreerd donor maar zwaar tegen de wet. Deze wet beperkt onze grondrechten als burger. Wil ze meer donoren, dan moeten ze er maar meer moeite voor doen en niet de gemakkelijke weg kiezen door grondrechten te beperken.

Kon het niet beter verwoorden

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:16

AnnaXBoy schreef:
Grondrechten maken mij ook echt niet uit.

Deze opmerking is echt vrij bizar

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:17

Helemaal voor! Mocht er veel eerder komen hoor. Het is toch fijn dat we andere kunnen helpen met onze organen? Helemaal omdat de meeste mensen te lui waren hun donorregistratie in te vullen. Daarbij wordt ik moe van mensen die nu zeuren dat ze iets van je afnemen, want je kunt het nog steeds invullen. Als het kabinet de stap verder zouden nemen dat je alleen organen mag ontvangen als je zelf donor bent zou ik ook achter staan.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:18

Hier ook voor de wet, en geregistreerd donor, van mij mogen ze alles hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:18

Wat ik er goed aan vind, is dat als iemand niet geregistreerd staat als "ja" of "nee", dat de keus nu niet meer gemaakt hoeft te worden door de nabestaande :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 15:19

Wat tof dat de poll al aardig ingevuld wordt en boeiend om jullie onderbouwingen te lezen.

Zijn er Bokkers die zich er echt op ingelezen hebben of is het meer een keuze vanuit gevoel?

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:19

Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:23

Ik vind het heel goed dat de wet er door is gekomen. Ik was al geregistreerd en blijf dat ook.

Feitelijk is er maar een dingetje veranderd en dat is wie niet wil dit moet aangeven. Het is nog steeds een vrije keuze.

In Spanje werkt het ook op deze manier en blijkt gewoon heel goed te werken. Dat kan hier dus ook.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:23

Nou Nou Purny, roven vind ik niet bepaald op zijn plaats. Je red er wel een leven mee, het is niet dat ze de organen ergens op een kastje neer zullen zetten om er naar te kijken hoor. :=

Als jij je hele leve lang niet de behoefte hebt om je te registreren of er überhaupt maar over na denken vind ik dat toch vrij apart en dan laat je idd de keuze aan iemand anders.
Wil je dat ze jou niet "leegroven" ga je heel simpel 5 minuutjes naar internet en het is geregeld.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:23

speedfiets_2 schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij is mijn mening wel bekend :D Geregistreerd donor maar zwaar tegen de wet. Deze wet beperkt onze grondrechten als burger. Wil ze meer donoren, dan moeten ze er maar meer moeite voor doen en niet de gemakkelijke weg kiezen door grondrechten te beperken.

Kon het niet beter verwoorden

Tja, er is al zoveel moeite gedaan maar wanneer de individuele mens te laks is om zich te registreren(want daar komt het toch op neer) dan moet de overheid het gewoon overnemen. Wanneer je tegen doneren bent zal je nu dan toch een keer van je luie reet moeten komen en je registreren.
Zoveel mensen zeggen dat er maar meer gedaan moet worden, er is al veertig jaar veel gedaan en nog nemen mensen niet even de moeite. Dan kom je vanzelf tot dit soort acties en terecht. Er verandert niets door deze wet voor mensen die nu al geregistreerd staan, dat blijft ja of nee. Het gaat vooral om de grote massa die er altijd over praat maar nooit iets doet. En Purny, houd op met dit soort kreten, leegroven enzenz, registreer je nee of ja maar schreeuw niet zoveel onzin.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:24

Helemaal voor! en ja ben ook al jaren donor.

Ik word ook moe van al die mensen die vinden dat ze de organen van je afnemen...want dat is gewoon niet waar. Je kunt je immers gewoon laten registreren.

Deze wet is er gekomen omdat het gros van de mensen te laks is om zich te registreren... JA/NEE. Al die jaren campagnes hebben niets opgeleverd. Dan maar op deze manier mensen voor een keuze zetten.

Overigens ben ik ook voor het principe geen donor willen zijn ook niets ontvangen. Gelijke koppen gelijke munt hoor. (maar je zult zien dat mensen die nu nee zeggen en over 10 jaar ineens een orgaan nodig hebben dan ineens niet meer zo principieel zijn).

Ik sta alles met liefde af...vrees alleen dat ik niet meer veel af mag staan? heb kanker en zou eigenlijk dit jaar al een nieuw orgaan krijgen maar dat hebben we al moeten verzetten...moet 2 jaar wachten.

Nee en ik heb nog nooit gerookt, drink ook geen druppel alcohol en ben ook niet te dik............... maar en kanker en een orgaan nodig is wel veel "pech"in het leven zullen we maar zeggen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:25

purny schreef:
Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid
Soms moet je iets gewoon doen, je hebt nog altijd de vrijheid om wel of geen donor te worden. Met een verschil: Tot 2020 was/is geen antwoord een nee, na 2020 wordt geen antwoord een ja.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:25

Ik ben voor de donorwet en wil geen donor zijn.

Enerzijds door de "spookverhalen" over hersendood, anderzijds omdat we een Europese databank voor organen hebben en we nu 1 van de weinige landen zijn met zo'n soort wet en daardoor heel veel organen gewoon de grens overgaan.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:26

purny schreef:
Nathalie18x schreef:
Helemaal voor! Ze mogen van mij alles hebben wat bruikbaar is. Ik vind de argumenten " ze ontnemen ons weer iets " echt onzin. Je hebt nog steeds de keuze,alleen moet je daar iets meer moeite voor doen als je geen donor wilt worden. Ik ben ontzettend blij dat deze wet erdoorheen is. Er gaan jaarlijks zoveel mensen dood omdat er niet genoeg organen beschikbaar zijn. Ik vind het dan ook redelijk egoïstisch om zelf geen donor te willen zijn,maar wel een orgaan te ontvangen.

Dus roven ze maar iemand leeg die op dat moment geen behoefte had om zichzelf te registreren door andere persoonlijke omstandigheden.
Of doordat iemand geen nabestaanden heeft die voor hem kunnen beslissen.
Het word dus gewoon echt de roverheid





Roven? :') als iemand op dat moment hersendood is, en geen nabestaanden heeft,is het alleen maar mooi om het leven van een ander te redden lijkt me? Voor nabestaanden komen er zoveel gevoelens bij kijken, dat het fijn is dat het al vastgelegd is.