Iedereen Donor??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:24

O, dat verhaal heb ik eerder deze week ook al eens ergens gelezen. Stond toen onder: "Bron: de redactie". Ja, zo werkt dat niet :o

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:02


Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 02:12

Cinnepin schreef:
Maar wat is de definitie van hersendood? De artsen zijn daar van meningen over gedeeld. Ook is het nooit bewezen dat je gevoelloos bent wanneer je hersendood bent. Er zijn artsen die zeggen dat hersendood niet bestaat en het gaat om een zeer diepe coma. Dat je dus kan ontwaken. Ook is er nooit echt onderzoek gedaan wat het met de hersenen doet wanneer deze weer van zuurstofrijk bloed wordt voorzien door het kunstmatig rondpompen van bloed. De term hersendood is pas in het leven geroepen toen mensen dus organen ging doneren.


Of dat zo is of niet... er is nog (steeds) geen goede definitie van hersendood.
Daarbij zijn de hersenen zo complex en weten we nog zo weinig van de werking en het herstelvermogen van de hersenen. Onderzoek is nog steeds in volle gang. Wie zal t zeggen dat we er over vijf of tien jaar niet heel anders over denken? En dan zou jij je vader, zoon, dochter hebben laten sterven op de operatietafel. Hoe zou je je dan voelen?


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 02:30

Babootje schreef:
Cinnepin schreef:
Maar wat is de definitie van hersendood? De artsen zijn daar van meningen over gedeeld. Ook is het nooit bewezen dat je gevoelloos bent wanneer je hersendood bent. Er zijn artsen die zeggen dat hersendood niet bestaat en het gaat om een zeer diepe coma. Dat je dus kan ontwaken. Ook is er nooit echt onderzoek gedaan wat het met de hersenen doet wanneer deze weer van zuurstofrijk bloed wordt voorzien door het kunstmatig rondpompen van bloed. De term hersendood is pas in het leven geroepen toen mensen dus organen ging doneren.


Of dat zo is of niet... er is nog (steeds) geen goede definitie van hersendood.
Daarbij zijn de hersenen zo complex en weten we nog zo weinig van de werking en het herstelvermogen van de hersenen. Onderzoek is nog steeds in volle gang. Wie zal t zeggen dat we er over vijf of tien jaar niet heel anders over denken? En dan zou jij je vader, zoon, dochter hebben laten sterven op de operatietafel. Hoe zou je je dan voelen?


Alsof je ze vermoord... :roll:

Of ze nou wel of niet doneren, in het hier en nu overlijden ze toch. Met of zonder organen.
Of we in de toekomst alle doden weer tot leven kunnen wekken is gissen en daar hebben we nu niks aan

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:50

Mwoah, wel eens gehoord van Jahi McMath? Die houdt het toch al een poosje vol na de diagnose hersendood, terwijl "de experts" zeggen dat zoiets niet kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:53

pmarena schreef:
Mwoah, wel eens gehoord van Jahi McMath? Die houdt het toch al een poosje vol na de diagnose hersendood, terwijl "de experts" zeggen dat zoiets niet kan :)

Ik vind dat vooral een heel triest verhaal, kind ligt nu 3,5 jaar aan beademing. Ik weet niet of artsen zeggen dat dat niet kan trouwens.
De ouders kunnen om religieuze redenen niet loslaten, het is niet zo dat iemand denkt dat ze nog beter wordt.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:11

Ik vind het ook een "pfoeh..." verhaal :(:)

Maar het geeft wel aan dat "hersendood" heus niet een "in het hier en nu overlijden ze toch" hoeft te zijn zoals Polly hierboven zegt.

Tegen haar ouders was gezegd dat haar hersens soep zouden worden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:41

pmarena schreef:
Ik vind het ook een "pfoeh..." verhaal :(:)

Maar het geeft wel aan dat "hersendood" heus niet een "in het hier en nu overlijden ze toch" hoeft te zijn zoals Polly hierboven zegt.

Tegen haar ouders was gezegd dat haar hersens soep zouden worden enzo.

Nou ja, in mijn ogen is dat meisje ook al lang overleden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:43

Marie_Anne schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het ook een "pfoeh..." verhaal :(:)

Maar het geeft wel aan dat "hersendood" heus niet een "in het hier en nu overlijden ze toch" hoeft te zijn zoals Polly hierboven zegt.

Tegen haar ouders was gezegd dat haar hersens soep zouden worden enzo.

Nou ja, in mijn ogen is dat meisje ook al lang overleden.


Ja hoor same heren, dit kan je toch geen leven noemen?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:34

Babootje schreef:
Of dat zo is of niet... er is nog (steeds) geen goede definitie van hersendood.
Daarbij zijn de hersenen zo complex en weten we nog zo weinig van de werking en het herstelvermogen van de hersenen. Onderzoek is nog steeds in volle gang. Wie zal t zeggen dat we er over vijf of tien jaar niet heel anders over denken? En dan zou jij je vader, zoon, dochter hebben laten sterven op de operatietafel. Hoe zou je je dan voelen?

Er is echt een prima definitie van hersendood zoals te lezen valt in de brief van de neurologen. (Goeie toevoeging trouwens, ik had die nog niet gezien.)
En dat iemand nu doodgaat terwijl er over X jaar een techniek is waarbij diegene gered had kunnen worden maakt niet dat je hem nu "dood laat gaan". Artsen handelen nu naar hun beste kunnen. Je kunt ze moeilijk verwijten dat een bepaalde levensreddende techniek nu nog niet beschikbaar is :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:47

Hersendood betekent dat je niet meer reageert op prikkels en dan je vitale functies zijn uitgevallen. Er is geen communicatie, geen bewustzijn, geen gevoel meer. Je lichaam wordt kunstmatig in leven gehouden door machines.

Wat mij in deze discussie stoort is dat sommige mensen een beeld van artsen neerzetten als een soort slagers die met hun messen klaarstaan om organen te oogsten uit een nog levend persoon.

Artsen hebben de eed van Hippocrates afgelegd. De missie van een arts is de patiënt genezen. In een kritieke situatie doen artsen er alles aan wat binnen hun mogelijkheden ligt om een patiënt in leven te houden. Tot het moment dat duidelijk is dat dit definitief niet meer lukt, is al hun handelen daarop gericht.

Soms leidt juist die focus op het 'leven' tot i.m.o. onaanvaardbare situaties als het eindeloos rekken van het leven van patiënten die niet meer zijn dan een kasplant, of van prematuren met allerlei nare, onherstelbare complicaties, die met kunst- en vliegwerk in leven worden gehouden.

In leven houden gaat daarbij boven kwaliteit van leven. Het is puur in leven houden omdat het medisch mogelijk is. Dat vind ik persoonlijk een groter issue dan het 'oogsten' van organen uit een hersendode waarvan het 'leven' met behulp van machines nog enige tijd wordt verlengd, en die daarmee, uit eigen keuze en met toestemming van zijn nabestaanden het leven van anderen redt.

Die enkele arts die via socal media met horrorverhalen naar buiten komt, kan ik persoonlijk niet serieus nemen. Verknipte aandachtsjunks en mensen met bizarre (al dan niet religieus gemotiveerde) ideeën heb je in alle geledingen van de maatschappij.

Bij mensen die om wat voor reden dan ook de gevestigde medische orde per definitie altijd wantrouwen vallen deze ideeën uiteraard in goede aarde en deze worden dan ook enthousiast via social media gedeeld en verspreid.

Dat mensen uit wantrouwen jegens artsen en vanuit hun eigen opvatting over leven en dood tegen orgaandonatie zijn, is hun eigen keuze. Het jammer is dat sommigen het daarbij niet kunnen laten hun standpunt uit te dragen middels ongefundeerde bangmakerij, stemmingmakerij en complotdenken jegens de reguliere medische wereld, en daarbij een soms stuitend gebrek aan respect aan de dag leggen voor diegenen die wel vertrouwen hebben in de medische wereld en die wel kiezen voor orgaandonatie.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

_nathalia_

Berichten: 300
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:04

@Askja Helemaal mee eens _/-\o_

:¨·.·¨:
`·.
Nathalia
R.I.P. 26-07-2013

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:01

Ik sluit me ook volledig bij je aan Askja.

Geïnspireerd door dit topic heb ik een poll gestart: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1940581
Het lijkt mij interessant om de mening van Bokkers in getallen te vangen. Zeker omdat in een topic als deze niet iedereen zijn mening wil/durft te laten horen.

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:33

miss_lizje schreef:
Ik vind het allemaal heel dubbel. Het steekt mij heel erg dat er een soort van "wie zwijgt stemt toe" wet komt en ik blijf ook vinden dat dit in strijd is met de grondwet.

De procedure hoe alles in zijn werk gaat heeft mij flink aan het denken gezet. Verder vind ik als je meer onderzoek gaat doen naar verhalen dat vooral de kant van de ontvanger heel erg wordt belicht, heel positief eenzijdig.

Heel "egoïstisch" maar ik gun mijn naasten een rustig afscheid zonder dat ze zich opgejaagd voelen door doktoren die mijn lichaam leeg willen halen voor mensen die ik toch niet ken. Ik denk dat namelijk de impact van zo'n procedure voor de nabestaanden flink wordt onderschat en wordt ondergesneeuwd door het "ja maar er zijn wel mensenlevens gered".
Enigszins vind ik het dus ook "jammer" dat mijn huidige vriend er anders over denkt, die vind doneren weer belangrijker dan afscheid van naasten. Ik zou ook als er nu wat zou gebeuren met hem ontzettend in twee strijd staan omdat ik enerzijds zijn wil wil respecteren maar anderzijds mijzelf een niet 'stressvol' afscheid ook gun.

Mijn mening betekend trouwens niet dat ik totaal tegen doneren ben, ik vind het ook nobel. Maar gevoelsmatig heb ik er dus meer moeite mee als het om een naaste zou gaan, puur gezien vanuit de positie van de nabestaande.



ben het hier volkomen mee eens, ben om die reden ook geen donor en ook omdat ik het gewoon een gek idee vind dat ze dan (ookal ben ik dood) in ene organen uit mijn lichaam gaan halen.
Ik en mijn vriend zijn beide geen donor, mijn moeder dan weer wel. Is ieder zijn eigen keuzen natuurlijk maar als je zegt dat je geen donor bent krijg je nu al snel haat reacties. geen donor dan ook niks ontvangen.

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:34


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:46

Keell94 schreef:
Ik en mijn vriend zijn beide geen donor, mijn moeder dan weer wel. Is ieder zijn eigen keuzen natuurlijk maar als je zegt dat je geen donor bent krijg je nu al snel haat reacties. geen donor dan ook niks ontvangen.


Hoe vind jij het dat je moeder wel haar organen zou willen doneren mocht die mogelijkheid er zijn bij haar overlijden?

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:48

Citaat:
Heel "egoïstisch" maar ik gun mijn naasten een rustig afscheid zonder dat ze zich opgejaagd voelen door doktoren die mijn lichaam leeg willen halen voor mensen die ik toch niet ken. Ik denk dat namelijk de impact van zo'n procedure voor de nabestaanden flink wordt onderschat en wordt ondergesneeuwd door het "ja maar er zijn wel mensenlevens gered".
Enigszins vind ik het dus ook "jammer" dat mijn huidige vriend er anders over denkt, die vind doneren weer belangrijker dan afscheid van naasten. Ik zou ook als er nu wat zou gebeuren met hem ontzettend in twee strijd staan omdat ik enerzijds zijn wil wil respecteren maar anderzijds mijzelf een niet 'stressvol' afscheid ook gun.

Mijn mening betekend trouwens niet dat ik totaal tegen doneren ben, ik vind het ook nobel. Maar gevoelsmatig heb ik er dus meer moeite mee als het om een naaste zou gaan, puur gezien vanuit de positie van de nabestaande.



Ik kan mij deze emoties compleet voorstellen - maar zo ligt het niet.

Ik ben sinds mijn 18e donor.
Wel heb ik in het register laten opnemen dat mijn lief rustig afscheid moet kunnen nemen - en dat ik een ouderwets sterfbed wil. Dus een hart dat gewoon stopt met kloppen en longen die niet / niet meer beademd worden.

Dat dit anno nu betekent dat sommige organen niet geschikt zijn voor transparantie, 'dat is dan maar zo'. (Misschien weten ze daar over x jaar wel weer iets op.)

Naast organen mogen ook allerlei weefsels 'die ik toch niet meer nodig heb' andere mensen helpen.

Het is dus geen reden om geen donor te zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gnome
Berichten: 8444
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:52

Waar kun je zulke dingen precies registreren? Kan het niet vinden online.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:55


Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:56

superlotje schreef:
Keell94 schreef:
Ik en mijn vriend zijn beide geen donor, mijn moeder dan weer wel. Is ieder zijn eigen keuzen natuurlijk maar als je zegt dat je geen donor bent krijg je nu al snel haat reacties. geen donor dan ook niks ontvangen.


Hoe vind jij het dat je moeder wel haar organen zou willen doneren mocht die mogelijkheid er zijn bij haar overlijden?



een beetje dubbel, ze is al jaren donor, ze vind het mooi dat ze na haar overlijden nog mensen kan helpen en die mening deel ik wel maar om de reden dat ik geen donor ben ivm ook afscheid nemen enz vind ik het ook wel weer moeilijk, op het moment dat zij overlijd of iets is het eerste wat ze doen haar organen eruit halen. Het is al niet niks als je moeder overlijd en je wilt haar natuurlijk nog even voor zolang dat kan bij je houden voor het afscheid definitief is, maargoed als zij dat wilt respecteer ik dat maar vind het wel moeilijk als het moment daar is

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:06

Keell94 schreef:
ben het hier volkomen mee eens, ben om die reden ook geen donor en ook omdat ik het gewoon een gek idee vind dat ze dan (ookal ben ik dood) in ene organen uit mijn lichaam gaan halen.
Ik en mijn vriend zijn beide geen donor, mijn moeder dan weer wel. Is ieder zijn eigen keuzen natuurlijk maar als je zegt dat je geen donor bent krijg je nu al snel haat reacties. geen donor dan ook niks ontvangen.


De enige keer dat ik het gevoel van " geen donor dan ook niks ontvangen" heb, is als mensen als reden opgeven waarom ze geen donor zijn: dat volgens hen orgaandonatie ontzettend pijnlijk is en dat de donor dat mee zou krijgen. Dan wel ontvangen betekent dat andere mensen dus wel voor hen die vreselijk pijnlijke procedure mee mogen maken.

Verder vind ik iedere reden goed en vind ik het prima als ze niet doneren maar wel ontvangen. Maar die reden en dan wel (zo nodig) ontvangen vind ik wel erg raar.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Anoniem

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:09

Wat ik zo schandalig vind is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het dúrven egoistisch te noemen wanneer iemand geen donor wil zijn. Hoe durf je! Het gaat hier niet over een gewoon voorwerp ofzo, het gaat hier over iemands bloedeigen lichaam. Fijn voor jou dat het je allemaal niets meer uitmaakt wanneer je dood bent, goed dat je het doet. Respect voor jouw keuze. Echter maakt dat je niet een beter mens dan iemand die geen donor is; heb ook respect voor die keuze.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:57

Askja schreef:
Hersendood betekent dat je niet meer reageert op prikkels en dan je vitale functies zijn uitgevallen. Er is geen communicatie, geen bewustzijn, geen gevoel meer. Je lichaam wordt kunstmatig in leven gehouden door machines.

Wat mij in deze discussie stoort is dat sommige mensen een beeld van artsen neerzetten als een soort slagers die met hun messen klaarstaan om organen te oogsten uit een nog levend persoon.

Artsen hebben de eed van Hippocrates afgelegd. De missie van een arts is de patiënt genezen. In een kritieke situatie doen artsen er alles aan wat binnen hun mogelijkheden ligt om een patiënt in leven te houden. Tot het moment dat duidelijk is dat dit definitief niet meer lukt, is al hun handelen daarop gericht.

Soms leidt juist die focus op het 'leven' tot i.m.o. onaanvaardbare situaties als het eindeloos rekken van het leven van patiënten die niet meer zijn dan een kasplant, of van prematuren met allerlei nare, onherstelbare complicaties, die met kunst- en vliegwerk in leven worden gehouden.

In leven houden gaat daarbij boven kwaliteit van leven. Het is puur in leven houden omdat het medisch mogelijk is. Dat vind ik persoonlijk een groter issue dan het 'oogsten' van organen uit een hersendode waarvan het 'leven' met behulp van machines nog enige tijd wordt verlengd, en die daarmee, uit eigen keuze en met toestemming van zijn nabestaanden het leven van anderen redt.

Die enkele arts die via socal media met horrorverhalen naar buiten komt, kan ik persoonlijk niet serieus nemen. Verknipte aandachtsjunks en mensen met bizarre (al dan niet religieus gemotiveerde) ideeën heb je in alle geledingen van de maatschappij.

Bij mensen die om wat voor reden dan ook de gevestigde medische orde per definitie altijd wantrouwen vallen deze ideeën uiteraard in goede aarde en deze worden dan ook enthousiast via social media gedeeld en verspreid.

Dat mensen uit wantrouwen jegens artsen en vanuit hun eigen opvatting over leven en dood tegen orgaandonatie zijn, is hun eigen keuze. Het jammer is dat sommigen het daarbij niet kunnen laten hun standpunt uit te dragen middels ongefundeerde bangmakerij, stemmingmakerij en complotdenken jegens de reguliere medische wereld, en daarbij een soms stuitend gebrek aan respect aan de dag leggen voor diegenen die wel vertrouwen hebben in de medische wereld en die wel kiezen voor orgaandonatie.


_/-\o_ _/-\o_
Helemaal met je eens !

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:28

Resistance schreef:
Wat ik zo schandalig vind is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het dúrven egoistisch te noemen wanneer iemand geen donor wil zijn. Hoe durf je! Het gaat hier niet over een gewoon voorwerp ofzo, het gaat hier over iemands bloedeigen lichaam. Fijn voor jou dat het je allemaal niets meer uitmaakt wanneer je dood bent, goed dat je het doet. Respect voor jouw keuze. Echter maakt dat je niet een beter mens dan iemand die geen donor is; heb ook respect voor die keuze.


+:)+

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:31

Het lijkt mij ook een eng idee om een orgaan van een ander in je te hebben. Ik geloof in entiteiten dus heb al helemaal het gevoel dat de entiteit van de overleden persoon dan ook komt ofzo :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimsel94, Lau07, Toffeltje en 52 bezoekers