Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 17:17

Ik weet niet of het hier goed staat, maar lijkt mij nogal een maatschappelijk onderwerp.

Ik ben de laatste jaren nogal bezig met (intersectionele) feminisme en zoek mensen met wie ik daar over kan sparren. Geen mensen die hier niet voor open staan, die discussies kan ik in mijn dagelijks leven wel voeren. Maar mensen wie zich ook verdiepen in gelijkheid tussen man-vrouw, rassen, transgender, lgbt+. Mensen wie niet bij het woord feminisme denken aan vrouwen die mannen haten, maar snappen dat dit gaat over gelijkheid.

Mensen die aan de niet-oerHollandse kant van de zwarte pieten discussie staan of die snappen waarom bepaalde kostuums niet oké zijn als wit mens.

Ik merk dat ik het soms vermoeiend vind dat ik niet zo veel mensen om mij heen heb waarmee ik op hetzelfde level zit. Zit er al een tijdje aan te denken om dit topic aan te denken, maar een recent topic haalt me toch over de streep. Ik zoek in die zin 'lotgenoten'.

Of ben ik daarin alleen?



RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 18:35

Jeetje pfoe had wat een reacties al. Fijn! Voel me ineens een stuk minder alleen.

Ik geloof wel dat ik er dagelijks mee bezig ben. Probeer in veel meningen die ik heb over onderwerpen na te denken of ik zo denk omdat ik het echt vind, of omdat het zo 'normaal' is. Vroeger zei ik ook dat ik het gek vond dat mannen op straat zoenen, tot ik na ging denken of ik het dan ook raar vond dat een hetero koppel zoenen. Ik merk wel dat ik over veel onderwerpen nog geen mening kan hebben, omdat ik er te weinig vanaf weet. Ben daarom ook echt opzoek naar een blog of iets dergelijks uit Nederland waarin dit soort onderwerpen worden besproken. Volg veel Amerikaanse blogs en kanalen, maar die hebben soms toch een andere geschiedenis dan wij in Nederland.

Wat ik ook mis, zijn mensen die op een fatsoenlijke manier kunnen discussiëren. Prima als je het niet eens bent met mij, maar kom dan wel met goede argumenten en begin niet gelijk met 'Tegenwoorden mag ook niks meer' te schreeuwen.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 18:49

Oe Eline, die plaatje zou ik ook echt niet grappig vinden. Mijn schoonfamilie is ook heel erg van die plaatjes. Ik heb een tijd lang mijn mond gehouden maar nu, als iedereen dubbel ligt van het lachen, zeg ik gerust met een stalen gezicht 'Sorry maar dat vind ik niet grappig.'. Merk dat het langzaam werkt; mijn schoonvader (de stugste van het stel) vroeg mij laatst een paar keer wat ik van een aantal nieuwsberichten vond. Dat kon ik wel waarderen.

LadyMadonna, kan je uitleggen waarom je de MeToo discussie te ver vind gaan?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 20:03

LadyMadonna schreef:
Wil ik wel proberen mits ik niet direct gelyncht wordt ;)

Neem nou Kevin spacey....
Die man heeft echt foute dingen gedaan, echt waar... maar je moet het wel in het juiste perspectief blijven zien... hij wordt behandeld alsof hij een massamoordenaar is, of alsof hij kinderen heeft verkracht...
Die man is geruïneerd...
En ja, hij moet absoluut gestraft worden, maar wel in het juiste perspectief.

Ook het hele #metoo op twitter gooien heb ik nooit begrepen. Je verandert er het verleden niet mee. Het voelt bijna als een soort van uit de kast komen. Nou, laat mij dan maar lekker in m’n kast zitten :j


Vind een respectvolle discussie totaal niet verkeerd, denk dat lynchen niet zal zou gebeuren :)

Kan er inkomen wat je zegt, maar de basis van MeToo is het kenbaar maken van het probleem. Veel mensen hadden duidelijk niet door dat het probleem zo groot was, machtsmisbruik, seksuele aanranding, verkachting. Dat het zo'n grote omvang had. Dat is het principe geweest van MeToo, duidelijk maken dat het meer mensen overkomt dan werd gedacht. Maar ik vind inderdaad de trial by media wel erg heftig af en toe.


robert45 schreef:
Ik wilde reageren totdat ik de idiote term wit mens zag staan in je bericht....

En dan wil je een normaal debat over feminisme terwijl je zelf al aangeeft hoe je over anderen denkt.


Zo hallo, fijne binnenkomer. Kan je hier wat meer uitleg over geven? Ik kies er bewust voor om de term wit te gebruiken daar dit wat zegt over 'onze' (mijn) huids kleur. Daarnaast is Blank een beetje een gekke term. Staat voor schoon en onbeschreven en dat vind ik raar als we dan getinte mensen zwart noemen.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:04

Ik heb het filmpje snel bekeken, kende hem nog niet. Ben er niet helemaal door heen, maar mijn gevoel tot nu toe zegt dat dit gaat over 'traditionele' feminisme. Momenteel hebben we het vaak over intersectionele feminisme, waarin we 'strijden' voor gelijke rechten voor man-vrouw, gezond-gehandicapt,wit-persoon van kleur en sommigen zelfs voor dierenrechten (vegan ect). In dat geval ben ik het zeker met haar eens: gelijke rechten voor man en vrouw. Maar dat doet het 'moderne' feminisme ook. Het is niet meer 'vrouwen die mannen haten.' Maar ook over rechten voor mensen met een handicap, mensen met een andere achtergrond, mensen met 1-0 achterstand door de wijk waar ze wonen.
(maar ik geef toe, ik moet het filmpje nog even goed bekijken)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:29

De twee plaatjes: Zeker is er een verschil in humor. Gelukkig wel. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet, kan je geen grapjes over maken.

Ik weet niet goed wat ik van een quota vind. Enerzijds vind ik dat we voor kwaliteit moeten, anderzijds vind ik dat we toch meer hulp nodig hebben met het vinden van die kwaliteit. Diezelfde kwaliteit vind je misschien ook bij minderheden, dat hoeft niet perse een witte man te zijn.

Geloof ook wel dat het nog veel in de basis zit: Vrouwen die minder gemotiveerd worden om te studeren of een zakelijke functie te bekleden, zullen ook minder ervaring hebben om een hoge functie te kunnen vullen. Net als met minderheden: Minder gemotiveerd om te studeren en dus ook minder hoge functies.
Andersom merk ik ook vaak dat mannen juist enorm worden aangespoord om te studeren en door te groeien ipv meer vrij te nemen voor een gezin. Een collega van mijn vriend vrij recentelijk nog; Hij wou een dag minder gaan werken zodat hij met zijn dochter naar sport kon gaan. Manager zei toen: Maar dat kan je vrouw toch wel doen? Gaat die toch minder werken?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:07

Ik geloof dat mijn bubbel zojuist iets groter is geworden door jullie :)

Niet vergeten dat het intersectionele feminisme (‘moderne feminisme’) het niet meer alleen belangrijk vind dat vrouwen kunnen werken, maar ook dat vrouwen de keus moeten hebben om thuis te blijven. Of mannen thuis blijven. Of om geen gezin te krijgen. Of wel, een heel groot gezin zelfs. Of om niet-monogaam te zijn en meerdere relaties op hetzelfde moment te hebben. Intersectionele feminisme gaat over alles groepen en ‘hokjes’.

Toen ik dat inzag en daar kennis mee maakte, voelde ik een soort ‘rust’. Niet meer druk maken over mensen die ‘anders’ zijn, maar het gewoon accepteren en het begrijpen. Het zou niet mijn keus zijn om te broeden en te baren, maar als jij dat graag wil; wie ben ik dan om te oordelen? Het is jouw goed recht.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 12:51

Ik merk niet dat ik in grote voorbeelden ongelijk wordt behandeld, maar merk dat het vooral in de kleine details zit. De link van Margrathea vind ik een heel goed voorbeeld en het boek van Asha ten Broeke: Het idee m/v sluit daar heel goed bij aan. Hierin schrijft zij heel helder(bijna in jip-janneke taal) over de verschillen tussen mannen en vrouwen en de wetenschap. En hoe sommige onderzoeken misschien wel dubieus zijn. Zij verteld dus ook dat van kinds af aan veel jongens met blokken spelen en meisjes met poppen. Dit heeft invloed op bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht van de meisjes. Nu is dit natuurlijk heel zwart-wit, maar ik denk wel dat al die kleine details in onze jeugd invloed hebben op wie we nu zijn. Daarnaast zegt dit niet dat meisjes die nooit met blokken hebben gespeeld, niet de techniek in zijn gerold, er zijn altijd uitzonderingen. Maar in de regel zie je dit vaak wel.

Mijn vader (top vader, echt waar) wou vroeger graag een zoon. Samen met mijn moeder kreeg hij een tweede kind: Mijn zusje. En wat is er gebeurd, mijn zusje is typische 'jongens hobby's' gaan doen. Motorcross, bmx ect. (nu was ze een wisselkont en wisselde ze elk half jaar van sport, dus ook ballet is de revue gepasseerd, maar motorcross is lang aangebleven). Ik denk dat mijn vader/ouders toch anders met haar zijn omgegaan dan met mij.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 12:51

Karl66 schreef:
Het probleem met intersectionaliteit is dat de rechten van verschillende groepen nog wel eens willen botsen en je als samenleving dan toch echt keuzes moet maken...


Kan je een voorbeeld noemen?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 20:25

NienkeV1994 schreef:
Overigens reageer ik bijvoorbeeld niet veel in dit topic, juist omdat ik het gevoel heb erg op mijn woorden te moeten letten. En dan niet door gelijkgestemden, maar juist door mensen die niet achter het feminisme staan die iedere kans aan zullen grijpen om je onderuit te schoffelen


Dit is precies waarom ik dit topic ben begonnen: Om een beetje gelijkgestemden te vinden en hiermee te discussiëren op een volwassen wijze over onderwerpen. Ik merk dat juist veel feministische uitspraken ook online onderuit worden gehaald op een vrij agressieve manier. En het verwijt wat ik vaak krijgt: 'Jij doet alsof je het allemaal zo veel beter weet.' En soms weet ik niet wat ik daar mee aan moet. Moet ik dan maar mijn mond houden? Daarom opzoek naar gelijkgestemden

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 09:25

Voor mij valt genderneutraliteit zeker onder feminisme. Net als seksualiteit en etniciteit. Ik denk dat intersectioneel feminisme hier heel goed wordt uitgelegd door Stellingdames(overigens een bron die ik graag lees) http://stellingdames.nl/wat-is-intersec ... feminisme/

Voor mij betekend het dat ook dat er een verschil is tussen wit feminisme, waarbij de opmerking van Anne-Marie goed past dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot over gelaten worden, en intersectioneel feminisme. Dit is echt een voorbeeld van wit feminisme: waarbij witte vrouwen 'oordelen' over niet-witte vrouwen en daar niet voor strijden. Laat imo ook zien hoe diep discriminatie zit in 'ons': zo zeggen weinig mensen dat alle christenen dom, wreed en crimineel zijn terwijl dat wel een veel gehoorde uitspraak is over moslims. Pas als je je gaat verdiepen(en dat kan ook heel oppervlakkig door gewoon te luisteren naar mensen) leer je dat maar mannen niet wreed zijn omdat ze moslim zijn, maar omdat ze 'zo zijn'.
Op Vice staat dit artikel wat ik heel interessant vond: https://www.vice.com/nl/article/53knvb/ ... combineren

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 15:38

Ik vind je bijdrage heel fijn hier pien_2010, je legt heel veel dingen heel mooi en helder uit. Leer er veel van!

Ik merk wel dat er een beweging bezig is, maar dat komt misschien ook omdat ik veel feministische vrouwen en mannen volg via social media. Bijvoorbeeld Meredith Greer, Justine van Beek, Anne Ardon, Manju Reijmer, Asha ten Broeke en Anke Laterveer volg ik heel graag. Daar leer ik ook heel veel van. Ik vind dat Sylvana Simons (Ik duik al weg, weet dat zij ontzettend omstreden is) wel veel dingen omtrent discriminatie en racisme aankaart. Ik geloof dat ik door haar ook ben begonnen met het verdiepen in feminisme jaren geleden. Maar dit zijn wel mensen wie ik graag volg en wie veel zaken duidelijk uitleggen. Voel me daar erg prettig bij.

Maar ik mis nog wel een plek waar ik die informatie mee kan delen. Veel vriendinnen van mij zien nog niets in het feminisme ('Ik heb het al zo druk met andere dingen, dan ga ik me niet daar ook nog druk over maken'). Dus ik voel me er soms een beetje alleen in. Vandaar ook dit topic. Ik hoop stiekem om bij mijn in de buurt een soort 'feminisme groepje' te vinden. Sommige dingen heb ik nog geen mening over want ik weet er nog niks van. Ik weet dan wel hoe het in bijvoorbeeld Amerika zit (ik kijk daar vaak vlogs van) maar hoe werkt het dan in Nederland?

Ik kom uit het oosten van het land en bij mij op de hogeschool leeft het totaal niet. Als ik dan toch al iets deel in de klas, dan wordt het vaak niet begrepen. Altijd een 'Ja maar...' Ik merk dat het vooral luiheid is; Geen interesse te hebben om voor anderen de wereld een stukje beter te maken omdat ze het zelf wel 'prima' hebben. Ik wil niet dat alleen ik het goed heb maar ook anderen.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 16:00

Wat grappig! Vind heel fijn om hun te volgen, zijn allemaal mijn leeftijd zeg maar dus het is allemaal heel toegankelijk ofzo.

Het is dus wel heel erg in welke kring je je begeeft. Op mijn werk (in de media) is het dan weer anders, daar komt het wel aan bod. Maar nog steeds af en toe wel witte mannen humor. 'Oh nee dat mag ik niet meer zeggen he HAHAH' dat soort grapjes. Wat dat betreft heb ik wel het gevoel dat het nog een verschil is in het oosten-noorden-westen-zuiden.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 23:16

En wat ik ook merk is dat ik graag discussieer over onderwerpen, prima als je het oneens bent. Maar merk vaak dat het heel vijandig is: Stemverheffing of 'ach' of 'pfff' of rare gezichtsuitdrukkingen. En stel ik zou dat doen, dan dwing ik mijn mening op. Krijg ook vaak het verwijd dat ik elitair doe en alsof ik beter ben dan de ander. Terwijl dat totaal niet mijn intentie is en ik let extreem veel op wat mijn toon is.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 21:50

Ik denk overigens ook dat die onderscheid op dit moment noodzakelijk is omdat die gelijkheid er nog niet is. Wat Janneke heel mooi uitlegt, is ook wel zo. We moeten nog uitdrukkelijk zeggen dat ook kinderen en vrouwen dezelfde rechten hebben als (witte)mannen. Dit is namelijk nog niet zo vanzelfsprekend als we denken/willen.

Eerder in dit topic (of misschien toch een ander topic, ik twijfel even) zei iemand: Vrouwen willen wel dezelfde rechten maar niet dezelfde straffen.
Dit vind ik dus niet; ik vind dat iedereen voor dezelfde misdaad hetzelfde bestraft moet worden. Als ik iemand vermoord, moet ik gewoon net zo lang de bak in als een man. Of als een zwarte man (wie wereldwijd vaak nog een zwaardere straf krijgt (http://projects.heraldtribune.com/bias/sentencing/)).

Hoe zien jullie de zaak rondom Oxfam Novib? Waarbij de (ex)directeur op Haïti seks feesten gaf. Nu keek ik vandaag DWDD en hierin werd Dolf Janssen behoorlijk stevig aangepakt. Zo werd er gevraagd: Kan hij nog wel ambassadeur zijn van een stichting waarbij dit soort dingen zijn gebeurd en stilgehouden? Moet hij partij kiezen? Ik vind het namelijk lastig; In geval van 'kunst' wil ik niet meer de artiest los van de kunst zien. Zo kies ik er niet voor om naar een tattoo artiest/kapper/ect te gaan die bekend staan om seksuele intimidatie. Ik vind dan dat het excuus 'maar hij maakt mooie dingen' niet meer opgaan. Maar het werk van Oxfam Novib is wel goed (hoewel wel kritisch blijven bekijken noodzakelijk is). Dus wat is hierin het 'juiste' standpunt?
Vond dat Dolf zich uitermate goed verdedigde en duidelijk maakte dat hij de actie niet akkoord vind maar de stichting wel goed werk vind leveren. (hier terug te zien: https://www.televizier.nl/categorie/amu ... 5779.lynkx)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 18:16

En dat is dus voor mij waarom ik zo bezig ben met feminisme: ik wil patronen in mijn denkgedrag doorbreken. Niet er vanuit gaan dat ‘iemand wel kinderen wil’ of ‘hetro is’. Vandaag gesproken met een witte jongen wie is bekeerd tot de islam. Een hele mooie keuze voor hem wat heel goed heeft uitgepakt. Maar: hij staat bekend bij de politie. Omdat het gek is wat een witte jongen (midden 20 dus eigenlijk man) moslim is. Al 2 keer zijn ze zijn huis binnengevallen op dezelfde dag dat hij naar de moskee is geweest. Dus nu gaat hij niet meer naar de moskee want dan weet hij dat hij weer agenten op de stoep heeft staan. Tja het js misschien ongebruikelijk voor ons, maar als iemand Christen wordt, kijken we niet raar op.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 21:49

Dat wat je schrijft over mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten: vorig jaar het boek Everyday Sexism gelezen (moet eerlijk toegeven dat ik hem nog niet uit heb, kocht het in een periode dat ik het even niet zo goed kon hebben geloof ik) van Laura Bates (http://everydaysexism.com/) Hierin heeft zij het ook over vrouwelijke politici waarover in kranten en tijdschriften wordt geschreven om hun kleding en hun gezinsleven. Of over hun harde uitstraling. Maar niks over hun politiek. Gedrag wat mannelijke politici hebben, wordt gezien als sterk en krachtig, maar vrouwen zijn bitchy en koud. Erg interessant om stil bij te staan (En opnieuw merk ik hoe vaak ik dit dus denk, terwijl het nergens is op gebaseerd.)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 18:55

Ik vind dat zo mooi, al die lagen. Leer enorm veel van alle onderwerpen die in die zin bij het feminisme komen kijken.

Het hoofdonderwerp is natuurlijk ‘feminisme’ maar alles wat daar toe leidt: godsdienst, seksualiteit, masculiniteit, gender maar ook dierenrechten zijn voor mij allemaal subonderwerpen die hier aan bijdragen.

Ik kijk graag de YouTuber ‘A privalged vegan’ waarbij ze het niet alleen heeft over veganisme maar heel veel over feminisme. Bijvoorbeeld dag het zeker in de VS door classisme heel moeilijk kan zijn om gezond te eten: gezonde voeding is namelijk duur en met (of onder) het minimum loon is dat niet te betalen. Dit zijn voor mij wel onderwerpen die aan elkaar gelinkt zijn.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 15:48

Ik vraag me wel eens af hoe veel 'sociale normen' in stand worden gehouden door bijvoorbeeld de marketing. Jongens en meisjes kleding/speelgoed. Mannen en vrouwen parfum/douchegel/kleding. Rollen in televisie (want meer witte kijkers dus meer witte personages ivm identificering van de kijker).
Hier nog verder niet over na gedacht maar ik vraag me wel eens af hoe veel wij als maatschappij nou bepalen en hoe veel er door alles wat we zien aan marketing elke dag wordt bepaald.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 11:31

Lijkt mij een zeer interessant boek! 1 Van de meest voorkomende uitspraken die ik vaak hoor is waarschijnlijk iets in de trant: Ga je druk maken over wat er in het midden-oosten gebeurd. Of: Moslim vrouwen, die worden pas onderdrukt.
Ik vind het nog erg lastig om daar een gevat tegenwoord op te geven.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 16:47

Mooi boek pien_2010, ik ga kijken of ik het kan aanschaffen of dat er ergens als ebook kan vinden.

Wat gaaf Emma! Ik ben best wel fan van Shonda Rhimes en ben blij dat zij in haar series vrij complexe onderwerpen aanpakt. Al schrik ik wel vaak van reacties op social media van kijkers, die 'liever naar entertainment kijken dan naar een les over racisme'. Dat GA nog goed wordt bekeken zegt natuurlijk erg veel. Gefeliciteerd met je goede kritieken!
Wat ik overigens ook een fijne serie vind om te kijken, is This Is Us. Ook hierin hebben ze het over raciale onderwerpen.

Woensdag zijn de gemeenteraadsverkiezingen en ik heb weer met open mond naar bepaalde debatten gekeken. Met name die uit Rotterdam vind ik verbazingwekkend. Ook de manier hoe de media 'extreem links' neerzet vind ik erg pijnlijk.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 19:05

Ik vind gemeenteraadsverkiezingen altijd wat lastig omdat er ook kleine, lokale partijen waar ik me in kan vinden maar waarvan ik nogal het gevoel heb dat het een uit de hand gelopen hobby van een vriendengroepje is. Vorige week op de markt met een paar mensen gepraat maar ik kreeg er niet veel vertrouwen in.

Stem ook GL en toevallig op een vrouw die ik gek genoeg al op twitter volgde. Waarom, geen idee meer, maar vond het wel opmerkelijk.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 13:05

Tijdje heel stil hier geweest!

Heb per toeval het boek in de bibliotheek hier in de buurt gevonden van pien_2010, zodra ik tijd heb ga ik even terug om het te lenen.

Vandaag een hele bizarre situatie:
Mijn fiets is gejat met daaraan onze huis sleutel. Zal je net zien, voor 1 keer niet je fiets op slot in je eigen achtertuin, fiets weg. Fiets vind ik dan nog niet zo erg (hoewel het wel een fijn ding was) maar de sleutel is nogal eng. Dus slotenmaker gebeld. Kregen een offerte waar ik stijl van achter over sloeg, dus ik bedacht om vandaag (met mijn vriend) even langs een andere winkel te gaan voor advies.
Ik leg het verhaal uit aan de beste man en hij neemt ons mee naar de sloten afdeling. Sindsdien heeft hij mij geen 1 keer meer aangekeken. Als ik een vraag stelde, beantwoorde hij die aan mijn vriend. Tot grote ergens van zowel mij als mijn vriend. Ik bleef mijn vriend aankijken (want tegen mij werd niet gepraat) en mijn vriend bleef mij aankijken (want ik stelde de vraag) en de verkoper bleef hoe dan ook mijn vriend aan kijken. Elke vraag, stelde hij aan mijn vriend en niet aan mij. Verkoper was nog een jonge gast (jaar of 30).
We hebben een offerte laten opstellen maar toen we weer in de auto zaten, zei mijn vriend: Hier laten we niks doen, hij kon jou niet eens aankijken.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 08:22

Ik herken het wel en vind het wel bij dit topic passen. Mijn vriend komt uit een vrij traditioneel gezin; Vader altijd gewerkt, moeder is gestopt met werken toen ze kinderen kreeg en weer begonnen met werken toen iedereen zelfstandig thuis kon blijven. Moeder kookte, maakte schoon, deed de was, ging naar gesprekken op school, hield lastige gesprekken met de kinderen enzovoort. Toen wij zijn gaan samenwonen, merkte ik toch dat hij dit heel erg had meegekregen. Dus terwijl ik heel hard riep dat ik geen huisvrouw wou zijn, kwam dat er toch wel op neer. Inmiddels vijf jaar verder en hebben we het goed afgestemd hoor, maar het is langzaam van 'helpen in het huishouden' naar 'het doen van het huishouden' gegaan.
Heb wel eens gevraagd waarom dat zo veel voet in de aarde had, toen zei hij heel eerlijk 'Maar mijn vader deed nooit wat. Die werkte, at, deed leuke dingen met ons en dat was het' Dus het is wel heel erg te verklaren. En die verschuiving gaat alleen maar meer gebeuren imo.

Nu heb ik geen kinderwens maar ik zou het heel belangrijk vinden dat als ik toch kinderen heb, zij zien dat zowel vader als moeder in het huis belangrijk zijn. Dat ook vader kookt, afwast, stofzuigt en niet alleen maar klusjes doet. En dat ook moeder werkt en schilderijen ophangt en lampen kan vervangen (Ja enorm generaliserend maar dat is in dit geval het beste om het uit te leggen)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 12:07

Sinds het boek van Asha ten Broeke vraag ik me altijd af of dit soort situaties aangeboren of aangeleerd zijn. Worden mannen geboren met de eigenschap dat zij meer overzicht hebben of wordt dit hun aangeleerd? Heb hier geen antwoord op hoor, maar dat is wel een vraag wat ik bij veel dingen stel. Nature vs Nurture enzo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers