Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:54

Ik ben er ook veel mee bezig en herken me in wat je schrijft :j

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten


NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:11

Wat betreft de bedrijfscultuur: Ik denk dat dit ook wel erg afhankelijk is van het bedrijf waar je werkt. Ik werk nu met veel vrouwen en bij mijn vorige werk ook. Bij mijn vorige week herken ik de cultuur die jij beschrijft wel: er werd veel geroddeld. Bij mijn huidige werk juist helemaal niet. Hier wordt gewoon goed gecommuniceerd, niet geroddeld en problemen worden uitgesproken. Scheelt misschien ook dat we hier met z'n allen in 1 groot kantoor zitten, wat roddelen natuurlijk al een stuk moeilijker maakt gezien iedereen mee kan luisteren

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:26

enzino schreef:
Met die nieuwe definitie heeft het inderdaad niets meer met "feminisme" te maken.
Feminisme is in principe dat de rechten van vrouwen verbeterd moeten worden om deze gelijkwaardig aan de rechten van mannen te maken (iets dat hard nodig was in het verleden; tegenwoordig hebben vrouwen dezelfde rechten als mannen, of om wat preciezer te zijn mannen worden door de wet zelfs achtergesteld).

Mag ik vragen waar je hiermee op doelt? Ik denk namelijk dat de blanke cishet man de laatste is die in deze maatschappij achtergesteld wordt

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:47

Djilna schreef:
Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer >;)

Het moet er toch juist om gaan dat je je vrij moet kunnen voelen om te leven zoals je wil? En niet aan iemands maatstaven moet hoeven voldoen. Dus of en hoeveel je werkt, wat je draagt, enz. Niet omdat iets wel of niet in het plaatje past of wenselijk is.

Voor mij, en ik denk met mij vele anderen, is dat juist precies wat feminisme is. Juist die maatstaven voor iedereen loslaten en iedereen respecteren zoals ze zijn. Hoe iemand zich ook kleed, of opmaakt. Ik ben absoluut niet tegen leuke jurkjes en makeup, en zie dit niet als jezelf neer zetten als lustobject. Naar mijn mening draait feminisme, zoals ik het zie, juist om dat doen waar jíj je prettig bij voelt in plaats van dat wat de maatschappij je opdringt.

Overigens reageer ik bijvoorbeeld niet veel in dit topic, juist omdat ik het gevoel heb erg op mijn woorden te moeten letten. En dan niet door gelijkgestemden, maar juist door mensen die niet achter het feminisme staan die iedere kans aan zullen grijpen om je onderuit te schoffelen

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:54

Wat ik me bij zulke reacties afvraag is of dit wel feministen zijn die dit zeggen. Ben het wat dat betreft namelijk helemaal met je eens. Mensen die dat roepen en zich feminist noemen hebben het inderdaad niet begrepen

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 06:59

Feminisme draait in essentie om vrouwenrechten maar is in de afgelopen jaren uitgebreid tot intersectioneel feminisme wat zich inzet voor een veel grotere bevolkingsgroep. Je hebt echter ook nog steeds white feminism, waarbij dit niet zo is.

Ik denk dat het een lastig begrip is om precies te verklaren omdat iedereen het voor zichzelf invulling geeft. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je er zo nodig een betekenis van moet hebben, want dat je niet achter feminisme staat is inmiddels wel duidelijk.

Overigens is feminisme niet de naam die ‘wij’ erop plakken. Dit is de naam die er wereldwijd door veel mensen op geplakt wordt. Verwacht je nou van een groepje Nederlandse vrouwen dat wij die terminologie wel even gaan veranderen?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:10

Nou je reacties in dit topic waarin je zo ongeveer alles wat hier gezegd wordt loopt te ontkrachten laten dat wel zien. Je hoeft dit topic niet te lezen hè.

Zit je in dit topic om meer te leren over feminisme? Of waarom? Want dat is me niet echt duidelijk
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 15-02-18 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:46

Om nog even terug te komen op genderneutraliteit. Kan iemand van degene die hier meelezen en hier tegen is me uitleggen waarom je een probleem hebt met genderneutraliteit, en hoe je daar last van hebt?

In mijn ogen is het namelijk iets dat prettig is voor de mensen die zichzelf niet per se man of vrouw voelen en waar mensen die dat wel hebben geen last van hebben. Je wordt in de trein aangesproken met 'beste reiziger' en kleding kan voor zowel jongens als meisjes gebruikt worden, maar waarom is dat slecht?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:19

Ik vind genderneutraliteit een belangrijk aspect van feminisme, maar oké, ik hou m’n mond er al over

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:29

Excuses Marie_Anne, mijn reactie had inderdaad niet zo gehoeven, ben ik met je eens. Die Ted Talk heb ik nog niet gezien, zal er vanavond eens naar kijken

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:54

Goede post, klinkt als een interessante lezing!
Ik denk alleen dat je intersectioneel bedoelt in plaats van interseksueel. Dat is namelijk de vorm van feminisme die je beschrijft :) En als ik daar op Google kom ik ook bij Kimberlé Crenshaw uit, denk dat je die bedoelde?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Polarize en 3 bezoekers