Noord Korea op de olympische spelen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 20:22

Raakte vandaag in een discussie nadat op het nieuws was dat noord en zuid Korea samen binnen komen bij de opening van de olympische spelen.
Mijn discussie partner is van mening dat noord Korea überhaupt niet met de spelen mee zou mogen doen. Een land wat nazi praktijken hanteert en op zo’n grote schaal de mensenrechten schendt, heeft niets op de spelen te zoeken.

Mijn mening is dat je sporters niet kan duperen omdat ze toevallig in land x of y geboren zijn. Zij hebben daar ook niet voor gekozen, en dus mag noord Korea gewoon mee doen met de spelen...

Wat vind bokt?
(Bij de naam noord Korea kan je ook andere landen onder een vergelijkbaar regime invullen)


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:31

Als je ze blijft weren is er nooit een kans dat het beter gaat worden voor de inwoners. Juist door meer contact met ze te maken wordt het misschien ooit beter.

Al hoewel ik eerder de neiging zou hebben gewoon de boel binnen te vallen en de mensen te bevrijden maar goed. :')

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:33

Op zich kan ik me er wel in vinden, soms gaat een land zo ver dat andere landen zich hiervan moeten distantiëren. Dit is uiteraard bijzonder banketstaaf voor de inwonende sporters, toch weegt sociale druk van buiten, in mijn optiek, zwaarder.

Kijk bijv. naar Rusland, die mogen ook niet mee doen aan de winterspelen en dit is echt heel zwaar onderzocht. Wél kunnen de sporters uit Rusland deelnemen onder de Olympische vlag, dus als het ze echt enkel om de sport gaat - en dus niet specifiek voor hun eigen land, kunnen ze wel deelnemen.

Overigens heb ik geen idee of dit ook voor noord Korea zou gelden.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:40

Nazi praktijken in een communistisch land? Knap :D

Je kan geen lijn trekken in soorten regime en welk land er dan wel of niet mee mag doen. Waar ga de dat dan op baseren? De hoeveelheid censuur in een land? Het aantal politiek gevangenen? Het aantal terechtgestelde activisten? Het rechtssysteem? De armoedegrens?

Dus nee, niet uitsluiten. Laat ze lekker mee doen. :j

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:42

Ik denk dat de dopingcontrole in NoordKorea niet eens bestaat. Volgens mij doen er twee wintersporters mee. Wel of niet meedoen van welk land dan ook interesseert me eigenlijk helemaal niet, alleen dat de sporters schoon zijn vind ik veel belangrijker. Bij elk sportevenement trouwens, paarden die op pijnstilling lopen, mensen die doping gebruiken, astmamedicatie terwijl er geen aanleiding toe is en ga zo maar door.
En juist mensen uit die afgesloten gemeenschappen moeten meedoen, leren ze dat er nog meer is in de wereld dan hun eigen dictator.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:43

Anne. schreef:
Nazi praktijken in een communistisch land? Knap :D

Je kan geen lijn trekken in soorten regime en welk land er dan wel of niet mee mag doen. Waar ga de dat dan op baseren? De hoeveelheid censuur in een land? Het aantal politiek gevangenen? Het aantal terechtgestelde activisten? Het rechtssysteem? De armoedegrens?

Dus nee, niet uitsluiten. Laat ze lekker mee doen. :j

Na ja, die werkkampen hadden ze in nazi-duitsland ook.

Ik twijfel. Aan de ene kant heeft sport en olympische spelen weinig van politiek van doen. Maar aan de andere kant is het inderdaad een nare bedoening in Noord Korea en wil je dat negeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:48

Noord-Korea en Zuid-Korea zijn officieel nog in oorlog met elkaar, dus ik vind het een goede stap dat Noord-Korea mee mag doen aan de spelen, hopelijk geeft dit een duwtje in de goede richting en gaan ze meer in gesprek met elkaar.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:57

Ik vind het ontzettend bijzonder dat noord en zuid korea weer met elkaar praten, al gaat het over sport. Ik denk dan ook dat het geweldige zet is om noord korea mee te laten doen.
Het land is een ontzettend gesloten dictatuur waar de meeste inwoners hun hele leven gehersenspoeld worden om ze maar te doen geloven dat hun leider een soort god is. Het volk weet niet beter en kan daardoor tot op het bot worden uitgebuit. Wanneer noord korea wat meer in de openheid treed kan er misschien iets gedaan worden aan deze praktijken, zal er misschien een frisse wind door het land gaan als er gezien word hoe goed andere landen het hebben. Ik heb alleen de hoop dat, met het oog op de huidige spanningen tussen noord korea en Amerika, trump niet met een stok gaat lopen porren en de boel nog erger maakt dan het is.

Overigens vind ik dat de noord koreaanse sporters gewoon net zo als elke sporter ter wereld recht heeft om met dit soort evenementen mee te doen, ongeacht wat hun thuisland op zn kerfstok heeft.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:03

Noord-Korea heeft altijd mogen meedoen aan de spelen, heeft alleen de laatste keer dat het in Seoul zelf geboycot omdat ze het niet wilden.

@gekvanfleur Ohhh, dus de voorwaarde van nazi-praktijken zijn werkkampen. ;) Verder is communisme ook helemaal geen tegenpool van nazisme/fascisme natuurlijk :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:07

Ik heb vaak ook de indruk dat de gemiddelde Nederlander totaal niet weet wat er in Noord Korea afspeelt. En al denken we het te weten, dan weten we nog maar een klein gedeelte geloof ik. Ik kan me er zelf ook geen voorstelling bij maken. Maar er is inderdaad sprake van concentratiekampen, strafkampen zoals wij ze in de 2e Wereldoorlog kenden. Voor die mensen daar is het nog de dagelijkse werkelijkheid, terwijl wij vaak denken dat dit bij het verleden hoort.

Je kunt al in een strafkamp belanden als je de foto van de 'grote leider' niet goed afstoft, als je bij een brand bij het ontvluchten van je huis niet de foto van de grote leider meeneemt maar laat verbranden, als je christen bent of überhaupt andersdenkend. Mensen worden gewoon gemarteld en vermoord. Krijgen niet te eten in de strafkampen, maar ontleden uitwerpselen van dieren om te kijken of daar nog iets eetbaars in zit. Vrouwen worden verkracht en als daar een baby uit voorkomt, worden ze gedwongen om die zelf te vermoorden of de baby wordt door soldaten voor hun ogen vermoord.

Het is echt barbaars... Dus ja.. ergens denk ik dat het goed is om zo'n land uit te sluiten voor de OS. Maar aan de andere kant denk ik dat ze dan alsnog door blijven gaan met deze praktijken.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:12

Wat maakt die discussie over nazi/communisme/fascisme nou uit. Volgens mij snapt iedereen wat ze ermee bedoelde.

Overigens nee van mij hoeven ze niet mee te doen. Heel sneu voor dat handje vol sporters, maar er is een hele bevolking daar die een heel sneu leven lijdt. En ik ook niet dat het echt een frisse wind is oid, want de bevolking mag dit echt niet live volgen. Dit wordt gewoon een sprookje voor de burgers zoals "wk gewonnen" "USA gebombt" .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 21:14

Anne, met nazi praktijken werd meer gedoeld op idd werk/strafkampen, op straat gewoon neergeschoten worden omdat je een (andere) mening hebt, geëxecuteerd worden omdat je in slaap valt tijdens je werk, etc...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:30

Van mij mogen ze gewoon mee doen. Ondanks wat er gebeurd in het land, zolang en dialoog is is er een beetje hoop. Dus hup hup sporters. Zij kunnen er ook niks aan doen dat ze wonen waar ze wonen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:32

MarlindeRooz schreef:
Als je ze blijft weren is er nooit een kans dat het beter gaat worden voor de inwoners. Juist door meer contact met ze te maken wordt het misschien ooit beter.

Al hoewel ik eerder de neiging zou hebben gewoon de boel binnen te vallen en de mensen te bevrijden maar goed. :')


Je krijgt geen contact met de inwoners. Wij het WK een aantal jaar geleden zat de tribune vol met "Noord Koreaanse" supporters, dat bleken later Chinezen te zijn die ingehuurd waren om supporter voor Noord Korea te spelen.

Ik vind zelf dat Noord Korea niet mee moet doen, laat de sporters onder de Olympische vlag uitkomen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:34

de Olympische Spelen zijn toch met de gedachte dat er geen grenzen zijn, voor de sporters door de sporters.

Citaat:
Geïnspireerd door de initiatieven bedacht Pierre de Coubertin in 1890 dat een grootschalige herrijzenis van de Olympische Spelen mogelijk was. De Coubertin was voor de bevordering van een harmonieuze lichamelijke en geestelijke opvoeding van de jeugd en de versterking van de vriendschapsbanden tussen de volkeren, overtuigd als hij was dat de sportieve krachtmeting edelmoedigheid en ridderlijkheid bij de atleet zou aankweken, alsmede respect voor de prestatie van de tegenstander.

bron: wikipedia.

Door het weren van landen of boycotten ga je geheel voorbij aan die gedachte, vind ik

Daarnaast 'moet' Noord-Korea natuurlijk wel meedoen zodat het zijn burgers kan wijsmaken dat ze weer onverslaanbaar zijn, zoals altijd tenminste zoals in 2010 toen ze wereldkampioen voetbal zijn geworden.Noord-Korea wereld kampioen

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:36

Als je op die manier gaat redeneren dan mag je ook alle sporters schrappen die er hun geld mee verdienen, want de Spelen zijn voor amateurs.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:14

Tazzey schreef:
Als je op die manier gaat redeneren dan mag je ook alle sporters schrappen die er hun geld mee verdienen, want de Spelen zijn voor amateurs.


Dat is min of meer aangepast.
Behalve voor boxen, daar mogen alleen amateurs meedoen (eigenlijk) en met voetbal mogen er max 3 ouder dan 23 jaar meedoen.

Citaat:
Amateurs en beroepssporters
Oorspronkelijk was het De Coubertins bedoeling dat uitsluitend niet-professionele sporters mee zouden mogen doen aan de Olympische Spelen: er was alleen plaats voor amateurs. Dit heeft tot wat controverse geleid: zo werden de gouden medailles die Jim Thorpe in 1912 op de vijfkamp en de tienkamp gewonnen had, in 1913 teruggevorderd nadat bleek dat hij eerder betaald was om honkbal te spelen. Zwitserse en Oostenrijkse skiërs boycotten de Winterspelen van 1936 omdat hun trainers uitgesloten werden omdat deze geld met hun sport verdienden. Andersom deden namens enkele Oostbloklanden (waaronder de DDR), door de staat gesponsorde "fulltime amateurs" mee. Het verschil tussen dit soort amateurs en beroepssporters is moeilijk te bepalen. Vanaf begin jaren zeventig kwam een kentering in het beleid: het werd voortaan aan de individuele sportfederaties overgelaten of professionele spelers mee mochten doen of niet. Tegenwoordig is boksen de enige sport waarbij professionele spelers uitgesloten worden (hoewel sommige amateurs wel geldprijzen winnen). Bij het herenvoetbal mogen per team maximaal drie spelers ouder dan 23 jaar meespelen. Met dit veranderende inzicht was het mogelijk dat Jim Thorpe in 1983 postuum zijn medailles terugkreeg.


bron: wikipedia

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Marjo

Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:27

Ik vind het juist supermooi om te zien dat Noord en Zuid Korea weer praten, en dat sport dat kan doen is een mooi iets toch?

Ik snap de bezwaren ook wel, maar het is ook niet zo dat Noord Koreanen zo gemakkelijk kunnen emigreren of wel?

pien_2010

Berichten: 43101
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:16

[***] schreef:
Noord-Korea en Zuid-Korea zijn officieel nog in oorlog met elkaar, dus ik vind het een goede stap dat Noord-Korea mee mag doen aan de spelen, hopelijk geeft dit een duwtje in de goede richting en gaan ze meer in gesprek met elkaar.


Ja, nu beiden landen weer met elkaar in gesprek zijn wordt het toch iets lastig om een raket af te schieten op Seoel. In ieder geval zal dit niet gebeuren tijdens de olympische spelen, nu de Noord Koreanen ook mee sporten. Liever dit als al die oorlogsretoriek.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:11

Ik vind dat sport niets te maken mag hebben met politiek, net als het Eurovisie Songfestival. Al kan je daar ook wel argumenteren dat de politiek daar binnendringt via het stemmensysteem, het is iig niet de bedoeling.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:15

Er zijn meerdere landen op deze wereld die bepaalde praktijken en handenlingen er op na houden wat niet spoort met mijn gedachtegang, maar het weren van die landen omdat ze 'anders' zijn, maakt mij/jou/wie dan ook die de beslissing maakt, geen haar beter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 17:55

Keerzijde blijkt wel dat er nu sporters afgevaardigd worden die zich niet gekwalificeerd hebben, terwijl andere landen zich wel moeten kwalificeren.... Niet fair :n

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:58

In principe mag ieder land meedoen alleen bij landen met heel veel sporters moeten ze iets doen. Al is nl wel heel extreem in mijn ogen met de niet realistische eisen die ze stellen aan sporters. Ik geloof zelfs dat ze een top 12 plek moeten kunnen halen anders mogen ze niet mee. Misschien wel strenger ook nog zelfs.

Als jamaica een dames bobteam mag afvaardigen (echt een fijn idee trouwens) en engeland destijds eddy the eagle met schansspringen. Waarom niet meedoen was dacht ik nog altijd belangrijker dan winnen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:23

Je hoeft toch niet per se aan speciale eisen te voldoen om iemand uit je land af te vaardigen aan de spelen? Het is aan de landen zelf wie ze sturen.

Vorige keer was er ook iemand uit Venezuela die een paar keer had geoefend op langlaufski’s maar verder nog nooit sneeuw van dichtbij had gezien en toen maar mee ging doen aan de OS :+

[o]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Noord Korea op de olympische spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 16:03

Je moet je wel kwalifeceren voor veel sporten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, colinneke, Eleeke, Marcato, MyWishMax, Poety, sasja0705, Varekaj en 42 bezoekers