Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


tienus63

Berichten: 11953
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:35

Ik wil de mensen weleens horen als hun veulen, hobby schaapjes, gepakt worden.


Wolvin lijkt letterlijk bij ons over het erf gelopen te hebben, nu ik de puzzel van route en data zie.
Bij buurman een schaap gepakt en ik mis een ree uit de koppel.
Afgelopen weken de reeën ook niet gezien. Normaliter zag ik het groepje iedere dag.
Sinds deze eind vorige week zie ik ze weer, er mist er 1.
Onze hond is toen de wolf hier gelopen heeft, ‘s nachts ontzettend kwaad geweest.
Ben nog met hond naar buiten gegaan, dacht aan inbrekers.
Hond was toen buiten heel boos en bang.

Ik reken maar zo van deze was Het reilen en zeilen bekend. Er zullen er vast meer lopen waarvan het niet bekend is.
Dat ze in deze periode ongezien hier in het bos en omgeving kon lopen, bospaden waren heel slecht, weer was slecht. Werk in het bos lag al poosje stil.

#trotsoponzeboeren


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:40

Kuggur schreef:
CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

Deze vage uitspraak geeft aan dat je weinig idee hebt van de kosten en werkbelasting die dergelijke maatregelen met zich mee brengen. "De technologie van tegenwoordig"..... :roll:
Maar goed een non probleem gezien een paar zwervende dieren bepaald niet betekent dat zich een serieuze populatie aan het vestigen is.
Waar ik woon komt zo nu en dan een ijsbeer aan land. Ik maak me geen zorgen ;)


Waar heb ik deze vriendelijke reactie aan te danken?
Er zullen vast wel middelen voor te vinden zijn lijkt me.. En ja daar zullen vast kosten en werk aan verbonden zijn, maar er zijn ook kosten aan verbonden als een boer zijn schapen verliest door een wolf.
Dus waarom moet je zo denigrerend naar mij reageren?

Maargoed net wat je zegt, zolang er nog geen serieuze populatie is zal het voor nu inderdaad nog geen grote problemen met zich meebrengen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:41

Nynke1 schreef:
CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

De dieren zijn misschien al wel getagd, maar misschien een idee om een soort van afrastering voor schapen en andere dieren te maken dat reageert op de tag zodra de wolf in de buurt komt, en een lawaai maakt om hem weg te jagen.

Hoop dat we met zijn alle in harmonie kunnen leven, aangezien de wolven net zo veel recht hebben hier te wonen als jij en ik!

Toen ik in de VS woonde hadden mijn buren een tamme wolf, die liep gewoon bij hun los over het erf tussen de andere dieren (geiten honden katten paarden). Die wolf hadden ze al 6 jaar en van pups af aan groot gebracht. Wat een magische dieren zijn het ik ben er echt verliefd op <3


Jij hebt echt teveel sprookjesboeken gelezen :')


Als je roodkapje bedoeld, ja inderdaad een van mijn favoriete boeken 20 jaar geleden :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:43

tienus63 schreef:
Ik wil de mensen weleens horen als hun veulen, hobby schaapjes, gepakt worden.


Wolvin lijkt letterlijk bij ons over het erf gelopen te hebben, nu ik de puzzel van route en data zie.


Waar zie jij die gedetailleerde route en data dan? Ik zie alleen dat hele globale kaartje, maar als je daarvan uitgaat kan ie bij half Nederland op het erf hebben gelopen....

tienus63

Berichten: 11953
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:52


#trotsoponzeboeren

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:54

Volgens het kaartje is ze ook over de Sallandse heuvelrug gelopen, dat is onze achtertuin :=

Hier in het museum hadden ze jaren geleden al voorspeld dat de wolf in 2020 weer op de Sallandse heuvelrug zou kunnen terugkeren. Ze is dus iets wat vroeg :o

Fleur ❤️

tienus63

Berichten: 11953
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:55

Kende kaartje nog niet.
Mijn theorie klopt als een bus met kaartje. Woon onder de streep.

#trotsoponzeboeren

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:26

Janneke2 schreef:
...of misschien volgde ze we sporen van eerdere wolven die geen trek hadden in 'eerst de Rijn en dan ook nog de Waal'.

Dat impliceert dat het dier vooraf ook al een bestemming in gedachten moet hebben gehad.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:47

CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

De dieren zijn misschien al wel getagd, maar misschien een idee om een soort van afrastering voor schapen en andere dieren te maken dat reageert op de tag zodra de wolf in de buurt komt, en een lawaai maakt om hem weg te jagen.

Hoop dat we met zijn alle in harmonie kunnen leven, aangezien de wolven net zo veel recht hebben hier te wonen als jij en ik!

Toen ik in de VS woonde hadden mijn buren een tamme wolf, die liep gewoon bij hun los over het erf tussen de andere dieren (geiten honden katten paarden). Die wolf hadden ze al 6 jaar en van pups af aan groot gebracht. Wat een magische dieren zijn het ik ben er echt verliefd op <3

Ik ga stuk :')
Er is zo'n programma voor goede ideeen toch?

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:35


KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:43

Ik las het inderdaad := ik begrijp echt niet waarom mensen een wolf in nederland willen, het land is veelste klein en elk stukje land wordt gebruikt

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:32

Hoezo: willen...?

Niet alles valt te plannen, zelfs in de 21ste eeuw is er nog een soort van natuur met eigen 'ideeën, mening, iniatief' - etc.

De wolf, zij komt.

De hond van Tinus wist het, verder niemand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-01-18 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Macs

Berichten: 7628
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:37

Janneke2 schreef:
Hoezo: willen...?

Niet alles valt te plannen, zelfs in de 21ste eeuw is er nog een soort van natuur met eigen 'ideeën, mrning, iniatief' - etc.

De wolf, zij komt.

De hond van Tinus wist het, verder niemand.

Dit inderdaad. Een bordje bij de grens helpt echt niet :+ voor je überhaupt een wolf tegen komt is hij allang weer gevlogen.

Maks :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:48

tienus63 schreef:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=24067

Route wordt hier behoorlijk gedetailleerd genoemd.
Ze is gezien, in open veld en bij schapen in. Door verschillende personen.
Alleen dachten ze allemaal dat het een herder was.


Hé, leuk, bedankt voor de link.

Ik zou het heel gaaf vinden om er eens eentje tegen te komen!

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:59


CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:14

Nynke1 schreef:
CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

De dieren zijn misschien al wel getagd, maar misschien een idee om een soort van afrastering voor schapen en andere dieren te maken dat reageert op de tag zodra de wolf in de buurt komt, en een lawaai maakt om hem weg te jagen.

Hoop dat we met zijn alle in harmonie kunnen leven, aangezien de wolven net zo veel recht hebben hier te wonen als jij en ik!

Toen ik in de VS woonde hadden mijn buren een tamme wolf, die liep gewoon bij hun los over het erf tussen de andere dieren (geiten honden katten paarden). Die wolf hadden ze al 6 jaar en van pups af aan groot gebracht. Wat een magische dieren zijn het ik ben er echt verliefd op <3


Jij hebt echt teveel sprookjesboeken gelezen :')

Ik heb een hele documentaire gezien over wolven die in de VS als huisdier gehouden worden en over de hybride varianten die vaak net de slechte eigenschappen van zowel hond en wolf combineren. Mijn vroegere biologieleraar heeft een tijd een roedel wolven gehad en ging daarmee ook in de drunense duinen lopen.
Probleem met tamme wolven is dat ze per dag normaal zo`n 100 km zouden moeten trekken en dat ze gek worden van de energie als ze daarin beperkt worden.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:00

kirri schreef:
Ik las het inderdaad := ik begrijp echt niet waarom mensen een wolf in nederland willen, het land is veelste klein en elk stukje land wordt gebruikt

Jij denkt dat een wolf benul heeft van landsgrenzen?


Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:10

Maar die ook snel naar België gelopen... Vond het waarschijnlijk veel te druk hier.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:11

Alsof het in België niet druk is _O-

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:29

@sflj Tuurlijk niet, ik richt mij op mensen die het helemaal geweldig vinden dat de wolven zouden terug komen. Vind jij het dan een goed idee in een klein land zoals nederland? Gegarandeerd dat een wolf echt wel voor een makkelijke prooi zal gaan als vee. Hier in zweden vallen ze gewoon paarden aan als ze honger hebben en hier loopt toch een stuk meer wild als in nederland

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:58

JewEmm schreef:
Alsof het in België niet druk is _O-

Als hij slim is en naar de ardennen trekt,heeft hij meer kans als in nederland.Of hij neemt zijn intrek in het wolvenopvangcentrum bij Eupen,misschien is hij wel op weg daarheen. :P

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:34

Citaat:
Tuurlijk niet, ik richt mij op mensen die het helemaal geweldig vinden dat de wolven zouden terug komen. Vind jij het dan een goed idee in een klein land zoals nederland? Gegarandeerd dat een wolf echt wel voor een makkelijke prooi zal gaan als vee. Hier in zweden vallen ze gewoon paarden aan als ze honger hebben en hier loopt toch een stuk meer wild als in nederland

...misschien hoor ik ook wel tot deze groep mensen? Voor alle duidelijkheid: ik sta niet te schwärmen 'Oh, een wòlf..!'
"Vind ik het een goed idee"- ? Dat vind ik nou niet direct de grote vraag.
Tuurlijk zal ieder roofdier, dus ook de wolf, zich richten op die prooi die het makkelijkst voorhanden is, laten we wel zijn. (Maatregelen nemen, dus!)

We leven als mensen niet alleen op deze planeet en op zich is dat maar goed ook.

Natuur voor 100% in de hand houden - dat is nu krek waar ik biet in geloof.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:50

Ik geloof er ook biet in.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:49

kirri schreef:
@sflj Tuurlijk niet, ik richt mij op mensen die het helemaal geweldig vinden dat de wolven zouden terug komen. Vind jij het dan een goed idee in een klein land zoals nederland? Gegarandeerd dat een wolf echt wel voor een makkelijke prooi zal gaan als vee. Hier in zweden vallen ze gewoon paarden aan als ze honger hebben en hier loopt toch een stuk meer wild als in nederland

Ik vind het een goed idee, ja! Prachtig!
En het is niet te voorkomen want ze zitten in Duitsland en kennen geen landsgrenzen. ;)
Maar een beetje in de gaten houden en andere maatregelen lijkt me niet verkeerd.
En een aantal opsluiten in de Oostvaardersplassen ofzo.. ;)


pien_2010

Berichten: 43072
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:02

Tegen heb ik gestemd en dat zeer overtuigend.
De wolf is een geweldig en prachtig dier. Fantastisch als dit mooie dier in gebieden komt, waar veel wilde natuur is weer in Europa komt wonen of al woont. Maar als het om Nederland gaat ben ik tegen. We hebben teveel pony's 7x24 buiten staan, teveel klein wild zoals schapen etc. Wolven zullen nooit solitair blijven en waar een is zijn er gauw twee en waar twee is, juist. Reken maar uit. Ik moet er niet aan denken een roedel wolven in Nederland. Veel te gevaarlijk.
De Veluwe is veel te klein voor de wolf en in Nederland als je lekker buiten gaat wandelen is het heel lastig om nog een gebied te vinden waar je geen verkeer hoort of mensen tegen komt. Kortom ik zie het helemaal niet zitten.

Jaren geleden, ik weet het nog goed, werd de bever uitgezet in Nederland. Ook de bever is een geweldig dier. Begrijp me goed. Ik zag het absoluut niet zitten. Arme boeren, al die bomen die omgehaald worden want de bever is een beroeps knager en omhalen van bomen. En nu na zoveel jaren? Het barst van de bevers. De boeren in Limburg zijn er helemaal klaar mee en sommige zijn radeloos want het vraagt erg veel tijd om zaken ongedaan te maken want er zijn te veel bevers.

Nederland is ongeveer 2,3 x de Limousin, waar wij wonen. Hier kun je uren buiten zijn zonder verkeer te horen of mensen tegen te komen. In Nederland wonen 17,02 miljoen mensen :oo die leven op een oppervlakte van 41.543 km². De Limousin is 16.942 km² en er wonen 741.047 mensen. Reken maar uit hoe hoog de bevolkingsdichtheid is in Nederland. En daar moet dan nog de wolf komen? Waanzin. En begrijp me goed, ik ben gek op de natuur, maar Nederland heeft geen natuur meer en is volstrekt niet ingericht op dit machtige mooie dier.
Paarden zijn ook niet gek hé. Als die een wolf ruiken gaan ze geheid door de draad met alle risico op ongelukken. Voorbeeld: 1x was ik aan het rijden in Nyerberkoop in Friesland. Mijn paard die nog nooit bang is geweest (ervoor niet en erna niet) raakte op een gegeven ogenblik extreem gestrest. Snurken en rollende ogen. Hij wilde niet door wat ik ook deed en ik werd er zelf gewoon bang van. Dus ben omgedraaid tot zijn grote opluchting. Wat bleek, zo hoorde ik toen we terug waren: we waren paar 100 meter vanaf de leeuwenopvang daar gekomen (was vergeten te zeggen tegen mij dat ik daar beter niet te dicht bij kon komen). Hij had het waarschijnlijk geroken of gehoord en ik wist dat natuurlijk niet en ben de rest van de vakantie natuurlijk de andere kanten opgereden.
Ik zou ook niet graag in de buurt komen met rijden van wolven. Een roedel wolven is meedogenloos en als ze er eenmaal zijn dan ben je er niet zo gauw meer vanaf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Ann, Theseus en 87 bezoekers