Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:13

In principe: laat de wolf / de wolven maar komen...!

Maar het beest is ook niet gek: wij willen dan graag die ze herten en zwijnen opeten, het beest.wil vooral eten en versmaadt geen schapen etc.

Moeten we het vak van schapenherder misschien maar ruimer maken...
Meer schaapherders, die ook koeien, en vooral kalveren en veulens bewaken.


Een groep koniks uit de Oostvaardersplassen werd verscheept naar Estland en daar een jaar intensief gevolgd.
Ze kregen daar te maken met wolven - vele generaties hadden de dieren geen wolven gezien.
De kuddes wisten nog precies wat ze moesten doen.
1 veulen werd opgegeten, het eerste veulen van een jonge moeder - verder ging alles prima.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:02

Cayenne schreef:
Koper schreef:
Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.


Wolven zijn trekdieren. De Oostvaardersplassen zijn een veel te klein leefgebied.



Paarden zijn kuddedieren en 1 wolf maakt totaal geen kans tegen een kudde.
Uit de Serengeti weten we, dat bijvoorbeeld zebra's en runderen samenwerken als er roofdieren verschijnen.

En trofische cascade: de wolf kan er waarschijnlijk wel in of uit, maar de grote grazers niet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:26

Nachocheese schreef:
Citaat:
Paarden zijn kuddedieren en 1 wolf maakt totaal geen kans tegen een kudde.
Uit de Serengeti weten we, dat bijvoorbeeld zebra's en runderen samenwerken als er roofdieren verschijnen.


Ja als eenmalige uitzondering. Ze werken niet stelselmatig samen.
Die beesten raken in paniek en vliegen alle kanten op, ik zie daar echt geen geoliede samenwerking in.

?
Accoord, de waarneming ging over een echte kudde.
Gesteld dat je met nul voorbereiding een serie "willekeurige" paarden bijeen zet - dat duurt wel even.
(Willekeurig is hier: 10 eigenaren die hun dier op stal X neerzetten.)

Maar kuddegedrag is verre van uitzonderlijk of eenmalig.
...dat vond ik ook het sterke aan deze observatie: dieren die in -tig generaties geen wolven hadden gezien kenden het recept nog precies.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:44

Kuggur schreef:
Ja, want gedomesticeerde dieren zijn nog net zo goed in het omgaan met predatie als wilde prooidieren in de Serengeti, serieus, geloof je dat zélf?

Beste Kuggur,
ik heb werkelijk geen flauw idee wat jij allemaal gelooft.
Ik heb geen enkel idee ook wat jij precies leest.
En over wat ik geloof heb ik hier nul uitspraken gedaan.

Maar ter zake.
Ik beschreef een observatie, gedaan in Estland mbt paarden die in -tig generaties geen wolven hadden gezien.
Toegegeven, dit was een duidelijke kudde, dat is net niet krek hetzelfde als "tien eigenaren die stal X prettig vinden zetten hun paarden in 1 weiland".
Die dieren gaan wel in de loop van de tijd een kudde vormen (gesteld dat daar voldoende tijd voor is).


De geobserveerde dieren in Estland hadden eerst een paar generaties in de Oostvaardersplassen gewoond en waten daarvoor -tig generaties gedomesticeerd geweest in Polen.


Nu graag weer eens serieuze discussie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:47

In feite is ook de Dwingelder heide cultuurlandschap.... :j
Waar gelukkig vele diersoorten zich thuisvoelen - en 'de natuur buiten houden' lukt niet.
Maar idd: puur natuur hebben we niet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:05

Beest komt er op de 4 eigen poten.

(En een paar jaar terug waren er grapjassen die een dode wolf opraapten in Polen oid en ergens in ?Twente? neerlegden.)
(Uit dna onderzoek bleek dat het niet om een Duitse wolf kon gaan, die dus op eigen poten etc. ...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:05

Mirranda schreef:
Maar de natuurfreaks denken daar niet over na. Keep on dreaming zou ik zeggen.

...ik stel voor de discussie iets genuanceerder te voeren.
Ik weet niet of ik hoor tot de 'natuurfreaks', maar ik ben blij met de komst van de wolf - en ik heb hier nadrukkelijk over nagedacht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:42

Quir schreef:
De wolf is in Nederland ook echt niet realistisch en eerlijk je hebt geen idee wat het inhoud als je blij bent met de komst van de wolf in Nederland...

Kom even op, zeg.

"Niet realistisch", tja - er zijn idd grappenmakers geweest die een dode wolf ergens neerlegden.
Maar af en toe verschijnt er een heuse wolf op eigen poten, naar het schijnt.

En ik ken jouw verhalen over Zweden, hoor. Heussies waar - maar Nederland is geen Zweden. Dus hoezo: "geen idee".
(Geen idee waarvan precies, als ik mag vragen?)

De reden dat ik blij ben, gaat over zoiets verschrikkelijk wankels als natuurherstel.
En ja, daar hebben mensen last van.
(Itt 'je weet het niet' en 'je bent niet realistisch' als je blij bent - ik ben ook wel eens blij om iets dat in mijn eigen nadeel is. ;) )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:15

Quir schreef:
Nee, je hebt werkelijk geen idee wat het inhoudt als een wolf komt in Nederland. Als je kijkt wat een problemen wolven hier al geven, terwijl ze hier alle ruimte hebben.

Trek in ruzie?
Ik niet, hoor.

Ja, we hebben 1 wolf waargenomen in Nederland.
"Sensatie!"
De zorgvuldig uitgezette bevers dreigen in ?Limburg? een probleem te worden.
Okee - dat is dan aanpakken geblazen. Dat wil zeggen de beverdammen en niet het uitroeien van de bever zelf.

Idem dito de wolf in het oosten van Duitsland.
Ja, het beroep van schaapherder moet denk ik in ere worden hersteld, want niemand heeft trek in door de wolf opgegeten schapen, paarden, koeien. (Taalpuristen mogen nu beginnen over paardenherders, prima.)
Iedereen mag dit zien als 'narigheid'. Het kost geĺd,
ja (schaapherders moet je betalen, af en toe eten ze het verkeerde beest op). In Canada hebben ze Grizzlies - maatregelen nemen dus ipv onbezorgd rondwandelen.

Citaat:
Natuur herstel is in Nederland niet mogelijk, er is immers geen natuur meer, alleen cultuur.

Daar zeg je in principe een waar woord. Mijn dierbare uitrijplek, de Dwingeloose heide is uiteindelijk toch echt een cultuurlandschap. Gevormd door eeuwenlang zwoegen en ploeteren van boeren.
En dat wat ik aanduidde met het 'wankele' van natuurherstel of hoe je het maar noemen wil.
Doe je niets aan de Dwingelderhei is het binnen 25 jaar bos. (Ook mooi en je zou het natuur kunnen noemen.)
Het wankele natuurherstel (er zijn zelfs lui die spreken van 'natuur aanleggen', dat is mij wat te gortig) gaat er over om binnen 1001 beperkingen allerlei planten en dieren tenminste nog te behouden, een leefbare biotoop te bieden. En als gevolg van dit gedoe (noem het hoe je het noemen wil) krijg je soms cadeautjes zoals de wolf die zichzelf importeert.
Tuurlijk hebben we er last van, maar daar moet homo sapiens dan maar een hoeveelheid management tegenover zetten. (Ik geloof niet zo in die kroon op de schepping, ik denk niet dat we 'de baas zijn' of dat we de dienst moeten uitmaken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:43

Citaat:
Als een stal van drie bij drie al klein is voor een paard in Zweden. Waarom zou 1 bij 1 dan wel in Nederland passen? :)

...ik neem aan dat dit beeldspraak is voor 'Nederland is kleiner en dichter bevolkt dan Zweden' - een feit dat ik volledig onderschrijf.
De wolf die hier op eigen poten komt, zal dit ook merken.

Citaat:
Als in in een dunbevolkt land als Zweden de mens en de wolf blijkbaar al moeite hebben met samenleven, waarom zou dat in NL dan niet zo zijn.

...het punt is, "dat ik er anders in sta".
Ja, ik voorzie dat we gaan inleveren als en deze ene wolf blijft en niet wordt doodgereden en als er aanvulling van de andere kunne komt.
Maar inleveren of niet - er zijn meer dingen van waarde dan geld en 'de economie groeit'.

Voor alle duidelijkheid: ik zou het giga oneerlijk vinden als de boeren de 'schaapherders' moesten betalen. We hebben in Nederland 'de 12 provinciale landschappen' en de waterschappen - het lijkt mij het beste als een van beide dit regelt.
Citaat:
(Even buiten beschouwing gelaten dat we in gaan leveren voor de wolf, want dat gaat toch niet gebeuren)

...eh?
Bedoel je dat je voorziet dat 'omdat we niet willen inleveren de wolf niet komt'?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:07

NenaC schreef:
wolvenbeheer is geen taak van het waterschap.

Klopt.
Maar het is wel een overheidsinstelling. En de waterschappen samen dekken het hele land. In die zin lijkt het mij handig als hetzij het waterschap hetzij de stichting provinciale landschap het beheer op zich neemt.
Dat het dus niet de individuele boer, schapenhouder, etc etc etc is die maatregelen moet nemen terwijl verder niemand iets doet.
Citaat:
Los daarvan zijn er ook natuurorganisaties die het niet zien zitten om wolven te hebben.

Ja, die zijn er ook.
Maar we praten niet over het uitzetten van gewenste dieren, maar over dieren die gebruik maken van wat hier 'ecologische hoofdstructuur' heet.

Citaat:
Wolven zullen er in Nederland niet komen, daar ben ik wel van overtuigd, gewoon omdat het een te dichtbevolkt gebied is en de maatschappelijke veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

...eh, af en toe schijnt een individuele wolf daar dus anders over te denken.
Zouden er echt roedels wolven komen, dan heeft het idd "een serie voeten in de aarde".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:17

aadburg schreef:
Zulke narigheid moet je hier toch niet willen hebben?


Tja, sommige mensen kiezen er voor om in zo'n omgeving te wonen. Kennelijk nemen ze dit voor lief - en waarom ook niet? "Alles heeft zo zijn voor- en nadelen".
Je kunt (en moet, dat snap ik wel) je er op aanpassen.
Dus dat de Zweedse situatie alleen maar kommer en kwel is, narigheid "die wij niet moeten willen" - waarschijnlijk toch niet.

En ik heb vrolijk en instemmend gelachen om de opmerking van Karl, die er zo'n beetje op neerkwam dat de wolf ook zelf hersens heeft en waarschijnlijk zo zijn conclusie zal trekken over een dichtbevolkt gebied als Nederland.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:40

aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
Ik zou het anders willen stellen: houd die wolven maar weg en als mensen tussen de wolven willen wonen verhuizen ze daar maar naar toe, dan is er pas sprake van een vrije keuze!


Accoord: je bent boer. Niet per se jij, maar gelukkig zijn nog niet alle boeren kapot en failliet.
Dan woon je in het buitengebied omdat je voorouders dat ook zo deden en ik hoop van ganser harte dat de generaties na ons dit voortzetten.

Verder hoor ik niet tot diegenen "die een dierentuin willen maken van dit dichtbevolkte landje".

Zou de wolf zich hier op gegeven moment roedelgewijs vestigen, dan moeten we allemaal aan de bak, met (in mijn voorstelling, voor wat het waard is) hetzij de waterschappen hetzij de provinciale landschappen aĺs 'leiders'.

"Heeft de mens een vrije keuze?" - dikke boeken zijn er over geschreven, maar mbt dit onderwerp is het volgens mij een illusie.
Dië wolf komt op eigen poten de grens over - aan ons om er op te reageren. Waarbij iemand uiteraard mag wensen dat de wolf wegblijft, maar deze ene wolf is momenteel wel een feit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:03

Karl66 schreef:
Het is kolder om te veronderstellen dat een wolf zich hier thuis voelt.

Tja - wie zal het zeggen.
Af en toe wordt er een wolf gespot - is dat 'zich thuisvoelen'?
Citaat:
Het is hier gewoon veel te druk, als ze wat naar het oosten gaan, dan zijn er veel grotere natuurgebieden, waar veel minder mensen wonen.

Op zich weten de wolven dit denk ik wel... (Of nu ja "te druk" - wie bepaalt wat te druk is? Meer mensen dan in Silezie of Brandenburg, dat ben ik met iedereen eens.)

Toch komen er af en toe exemplaren deze kant op.
Citaat:
Pas tegen de tijd dat er zoveel wolven zijn dat niet meer genoeg geschikte territoria zijn, zullen ze zich noodgedwongen in een ongeschikte plek als Nederland vestigen. Maar tegen die tijd zijn er zoveel wolven in Europa, dat ze niet meer beschermd zullen zijn en bejaagd zullen worden. Met als gevolg dat er altijd genoeg geschiktere vestigingsplaatsen dan Nederland zullen zijn...

...strikt genomen is dit niet hoe het nu lijkt te gaan.
Accoord: van 'vestigen' lijkt nog geen sprake, maar meer van incidentele bezoeken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:07

sevke schreef:
Ik vind wolven ook erg mooi, maar ben wel realistisch genoeg om in te zien dat ons dichtbevolkte en dichtbebouwde landje geen geschikt habitat is voor zo'n dier. Je wil hier toch ook geen tijgers in het wild hebben rondlopen? Of pakweg alligators in onze vijvers?
Wil je dat wel : feel free to immigrate naar een land waar deze dieren wel nog de plaats hebben.


Mijn vraag gaat zogezegd over de uitdrukking 'wel of geen geschikte habitat'.
Van de mens uit gezien kan de wolf ons last bezorgen. Maar is dat habitat...?
Dat bordje bij de grens "Geachte meneer/mevrouw De Wolf, ga nou maar terug, wij zijn mudjevol" gaat niet werken - als de wolf zelf vindt dat hier goed geleefd kan worden (...dat lijkt mij eerder habitat...) dan gebeurt dat, ergens in de toekomst.
...en ik denk dat 'de wolf' dit nu aan het onderzoeken is.

En mbt wat ik wil: ik vind als Nederlandse dat wij als mens geen alleenrecht op de aarde hebben. (Nu is dit een revolutionair standpunt, ik weet het.)
Maar ik ben nadrukkelijk niet van plan om te emigreren.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:31

aadburg schreef:
Heel veel mensen hebben niet gekozen om ergens te gaan wonen, dat hebben de generaties voor hen al gedaan. Met name de mensen in het buitengebied wonen daar al generaties lang en die moeten zich maar aanpassen omdat anderen een soort dierentuin van dit dichtbevolkte landje willen maken.
(....)
Ja, heel serieus en nee ik ga niet verhuizen omdat een stel geitewollen sokken zo naïef is om te denken dat dit vandaag de dag nog zou kunnen in Nederland.
[/quote]

Hoezo: verhuizen...?
En wat hebben geitewollen sokken er toch mee van doen...?
Of een dierentuin...?
Wie is hie nou naief...?

Aardburg, mij ontgaat van alles.

(De diersoort wolf onderzoekt of ze hier kan wonen. Zo omschijf ik het kort en grof.
In Duitsland wonen zowel mensen als wolven, buiten de dierentuinen en die sokken zijn niet ter zake. En wie naar feiten kijkt is nooit naïef.)

(En ja, de frustraties van de boerensector zijn mij goed bekend, maar die wolf komt zelf. Dat is geen maatregel uit Brussel ofzo...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:01

Ehm, muskusratten worden gewoon gedood hoor.
Dank zij "beheer" is de populatie fiks afgenomen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:31

Heeft toch vrij weinig met een dierentuin van doen.

En maatregelen van het ministerie: scheld maar op het CDA. Voor mijn part de VVD.
Maar hou eens op met gezever over geitenwollen sokken - groen links, pvdd, ppr - die hebben nul komma nooit dat ministerie gehad.

Boos zijn: prima. Daar is reden voor.
Maar wees redelijk en verstandig en pak de echte boosdoeners aan.
Maar

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:28

aadburg schreef:
In de randstad zijn in ieder geval grote gemeenten waar de ongedierte bestrijding geen gif meer mag gebruiken en de gevangen ratten elders moet uitzetten, maken ze ze toch dood dan kost het hun baan, zo ver zijn we al heen...
Ratten uitzetten in de randstad, koekoek: die zijn eerder terug dan de bestrijders


Bron...?

Rotterdam maakt ze gewoon dood, hoor. Zie bijvoorbeeld Trouw, 16 augustus 17.
(Terughoudendheid met gif is compleet anders dan 'vangen en elders uitzetten', dat is kolder.)

Zo ver zijn we echt niet heen.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-17 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:50

Nee - eerst een puntje op een i.

Aardurg heeft een grappig idee, door creatievelingen ontwikkeld,
(niet eens een experiment en nadrukkelijk geen gemeentebeleid)
en er op gericht dat er meer bewustwording komt mbt ratten en de problemen die ze veroorzaken
verheven tot de algemene norm
ten koste van de feitelijke praktijk.

Ik vind het als creatief idee grappig - maar praat me niet van 'zo ver zijn we gekomen in dit land, we worden een dierentuin, je mag ratten niet eens meer doodmaken...'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:53

Wat mij intrigeert aan de route van het dier:
"hoe wist ze dat ze de Rijn het beste in Duitsland kon oversteken...?!"

....rook zo boven Arnhem dat er twee rivieren lagen en gokte ze dat het stroomopwaarts makkelijker was...????
Knap beest!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:03

Ik heb nog even op het kaartje gekeken op de fb pagina van Vroege Vogels.

Ze ging wat oostelijk van Arnhem: de route Ruurlo, Monferland, Emmerik.

...of misschien volgde ze we sporen van eerdere wolven die geen trek hadden in 'eerst de Rijn en dan ook nog de Waal'.

Wie zal het zeggen...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:32

Hoezo: willen...?

Niet alles valt te plannen, zelfs in de 21ste eeuw is er nog een soort van natuur met eigen 'ideeën, mening, iniatief' - etc.

De wolf, zij komt.

De hond van Tinus wist het, verder niemand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-01-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:34

Citaat:
Tuurlijk niet, ik richt mij op mensen die het helemaal geweldig vinden dat de wolven zouden terug komen. Vind jij het dan een goed idee in een klein land zoals nederland? Gegarandeerd dat een wolf echt wel voor een makkelijke prooi zal gaan als vee. Hier in zweden vallen ze gewoon paarden aan als ze honger hebben en hier loopt toch een stuk meer wild als in nederland

...misschien hoor ik ook wel tot deze groep mensen? Voor alle duidelijkheid: ik sta niet te schwärmen 'Oh, een wòlf..!'
"Vind ik het een goed idee"- ? Dat vind ik nou niet direct de grote vraag.
Tuurlijk zal ieder roofdier, dus ook de wolf, zich richten op die prooi die het makkelijkst voorhanden is, laten we wel zijn. (Maatregelen nemen, dus!)

We leven als mensen niet alleen op deze planeet en op zich is dat maar goed ook.

Natuur voor 100% in de hand houden - dat is nu krek waar ik biet in geloof.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:24

We weten wat een kudde op elkaar ingespeelde paarxen doet bij de aanwezigheid van een complete roedel wolven.

Netjes bij elkaar staan en de dappersten (in principe de alfa knul) aan de buitenkant op controle.

Dus dat een paard per definitie door het draad zal hollen, ik weet t niet.
Al zou dat kunnen gebeuren als het dier de capriole wil uitvoeren. (Aangaloperen, aanloopje, opspringen, achterbenen uitslaan - de wolf heeft geen tanden meer.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Esmee_RS, purny, sasja0705, sterregoud en 4 bezoekers