Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 19:57

Afbeelding

Wat vinden jullie? Mag je als instelling bepaalde mensen weigeren als ze te agressief zijn? Of onbehandelbaar zijn?
Het gaat me er niet om of het wettelijk mag. Dat staat er los van maar meer vanuit het perspectief van de medewerkers. Wanneer is agressie te gevaarlijk? En wie bepaald dat het te gevaarlijk is? Wanneer het halve team zich ziek gaat melden? Of wanneer de patient meerdere medewerkers geslagen heeft?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 29-12-17 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:05

Als je als instelling die persoon niet de behandeling of begeleiding kan bieden die nodig is vind ik dat je een cliënt zou moeten kunnen weigeren. Daarmee doe je denk ik uiteindelijk recht aan de cliënt maar ook aan je medewerkers. En sta je achter een stukje kwaliteitszorg.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:07

Waar ik werkte was juist de afdeling die dergelijke cliënten opnamen wanneer ze nergens meer terecht konden door overstijgende agressie. :D
Imo is het niet nodig, mits je goed investeert in je personeel. Dus een goed opgeleid en getraind team neer zet op een dergelijke groep waarbij er ook genoeg personeel rond loopt voor zo'n groep.
Als je dat een team niet kan bieden moeten ze uit veiligheid een cliënt mogen weigeren vind ik.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:08

Ik werk ook in een ggz instelling en wij hanteren bepaalde contra indicaties voor behandeling. Heb jij als patiënt zo’n contra indicatie kun je dus geweigerd worden. Agressie is bij ons een forse contra indicatie en kan bij heropname tot weigering leiden.

Ik sta hier volledig achter. Niet alleen onze veiligheid als werknemer kan zo beter gewaarborgd worden, ook de veiligheid van de andere patiënten.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:09

Ik vind dit een hele lastige. ... Aan de ene kant denk Ik natuurlijk moet de veiligheid van het personeel gewaarborgd worden. Aan de andere kant hebben wij dit vanuit het andere perspectief mee gemaakt. Ggz kon/wilde mijn schoonvader niet opnemenom deze redenen. En als hij dan weer eens opgehaald was Door de politie omdat het thuis weer helemaal uit de hand gelopen was en 24 uur in de Ggz gezeten had kreeg mijn schoonmoeder telefoon. ....Uw Man is zojuist vertrokken en hij is niet blij. We wilden u even waarschuwen dat hij er aan komt.

Probleem was hier wel dat er op een gegeven moment 64 aangiftes gedaan waren Door meerdere mensen en de politie niks kon omdat hij psychische problemen had en de Ggz zijn vingers er niet aan wilde branden. Dus ik ben erg benieuwd hoe anderen hier over denken maar zou zelf niet durven zeggen Het moet zus of zo

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:09

Ik vind ook dat ze mogen weigeren.
Als het team er niet voor opgeleid zulke extreme patiënten te kunnen begeleiden is er niemand bij gebaat.
De (mede) patienten niet, maar alle werknemers ook niet.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-12-17 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:10

Je stukje kwaliteitszorg heeft dan wel tot gevolg dat iemand die je in een inrichting al niet kan handhaven op straat komt te staan. Dit gaat niet over een ideale oplossing, maar een voor alle partijen haalbare oplossing.

Ik snap niet waarom je iemand op een plek terug zou willen plaatsen waar het al eens riant mis is gegaan. Daar moet je een andere plek voor vinden, waar zo iemand na behandeling een nieuwe start kan maken, niet met personeel dat al vol met verleden zit. En voor het personeel: dat je niet bij elke stap die je zet over je schouder moet kijken.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:11

Precies beide hebben er geen baat bij... de cliënt niet maar ook het personeel niet

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:11

Als het personeel niet veilig is en geen respect heeft van die patient, dan brengt dat zowel personeel als de andere patienten in gevaar. Zo iemand weigeren is dan helaas noodzakelijk.
Het gaat hier om iemand die zo te lezen al blijvend letsel heeft toegebracht en dat gebeurt niet door enkel wat met losse handjes rond te zwaaien. Ik vermoed wel dat een deel van het probleem komt door tekort aan personeel, er zouden eerder 3-5 mensen op zo'n groep moeten staan dan de 1-2 die tegenwoordig gebruikelijk zijn ivm niet wegbezunigd kunnen worden en door vrijwilligers vervangen.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:22

Lastige. Zo te lezen is er ergens anders behandeld en lijkt er resultaat geboekt te zijn. Maar dat is een aanname. Als dat zo is vond ik weigeren een stuk lastiger.
Ik denk wel dat je met het personeel en behandelaars om tafel moet en afspraken moet maken. Ook met patiënt overigens.
In zulke zaken zijn alleen verliezers.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:38

c_alsemgeest schreef:
Precies beide hebben er geen baat bij... de cliënt niet maar ook het personeel niet

En de andere patienten ook niet.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:43

Ja die mensen mogen geweigerd worden. Vaak komen deze op crisisopvang terecht en gaan dan circuleren tussen de crisisafdelingen.


Hier staan we gelukkig met genoeg personeel. Anders hadden wij ook gezegd toedeledoki :evaw:

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:44

Ik kwam recent terecht op https://lerenvancasussen.cce.nl/ en daar worden een aantal van die hele gecompliceerde situaties beschreven, en ook hoe ze (deels) doorbroken werden.

Het is heel ingewikkeld, maar de neiging om iemand te weigeren (of over te plaatsen) is soms vrij sterk, en dat lijkt voor de medewerkers het directe probleem wel op te lossen, maar voor de persoon die niet welkom is en weer een afwijzing te verwerken krijgt waarschijnlijk niet.
En wij kunnen als maatschappij die mensen niet loslaten!

Maar voor het team zelf lost het misschien ook niet zoveel op, want als een conflict zo ver gaat lijkt me dat er ook in de organisatie dingen niet lekker lopen. Die worden niet opgelost door een client te weigeren.

Dus ik zou willen dat er veel meer mogelijkheden zijn die maken dat iemand wel welkom is, en dat er gekeken wordt naar wat zo'n persoon, maar zeker ook het team, werkelijk nodig heeft, en dat dan centraal te stellen.

(Wat betreft afspraken maken: iemand moet ook het vermogen hebben om dat werkelijk ten uitvoer te brengen. Nog een steeds terugkerend thema bij die casusbeschrijvingen: dat mensen vaak makkelijk worden overschat. Ze tonen op het oog vaak meer dan ze werkelijk waar kunnen maken - ze praten bv makkelijk, of geven de sociaal gewenste antwoorden, hebben een leven lang trucs geleerd. Maar kunnen dat vervolgens emotioneel niet verwerken en in hun handelen niet tot uiting brengen. En dat geeft dan een boel teleurstelling en frustratie en onbegrip, en lijkt het alsof dingen expres gedaan worden als het eigenlijk onmacht is.)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:47

Shadow0 schreef:
Ik kwam recent terecht op https://lerenvancasussen.cce.nl/ en daar worden een aantal van die hele gecompliceerde situaties beschreven, en ook hoe ze (deels) doorbroken werden.

Het is heel ingewikkeld, maar de neiging om iemand te weigeren (of over te plaatsen) is soms vrij sterk, en dat lijkt voor de medewerkers het directe probleem wel op te lossen, maar voor de persoon die niet welkom is en weer een afwijzing te verwerken krijgt waarschijnlijk niet.
En wij kunnen als maatschappij die mensen niet loslaten!

Maar voor het team zelf lost het misschien ook niet zoveel op, want als een conflict zo ver gaat lijkt me dat er ook in de organisatie dingen niet lekker lopen. Die worden niet opgelost door een client te weigeren.

Dus ik zou willen dat er veel meer mogelijkheden zijn die maken dat iemand wel welkom is, en dat er gekeken wordt naar wat zo'n persoon, maar zeker ook het team, werkelijk nodig heeft, en dat dan centraal te stellen.

(Wat betreft afspraken maken: iemand moet ook het vermogen hebben om dat werkelijk ten uitvoer te brengen. Nog een steeds terugkerend thema bij die casusbeschrijvingen: dat mensen vaak makkelijk worden overschat. Ze tonen op het oog vaak meer dan ze werkelijk waar kunnen maken - ze praten bv makkelijk, of geven de sociaal gewenste antwoorden, hebben een leven lang trucs geleerd. Maar kunnen dat vervolgens emotioneel niet verwerken en in hun handelen niet tot uiting brengen. En dat geeft dan een boel teleurstelling en frustratie en onbegrip, en lijkt het alsof dingen expres gedaan worden als het eigenlijk onmacht is.)


Ik zou zo iemand ook niet terugsturen naar de oude afdeling. Zo te zien is het een team wat getraumatiseerd is mbt deze casus. De client heeft dan meer baat bij een nieuwe start. Waarbij het een stabiel en sterk team nodig heeft.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:02

quera schreef:
Ik zou zo iemand ook niet terugsturen naar de oude afdeling. Zo te zien is het een team wat getraumatiseerd is mbt deze casus. De client heeft dan meer baat bij een nieuwe start. Waarbij het een stabiel en sterk team nodig heeft.


Wat mij opvalt is dat vaak de belangen door elkaar gaan lopen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat het team niet voldoende capaciteit / kunde / ervaring / middelen heeft om dit goed op te vangen. Dat is een tekortkoming van de professionele kant. En ja, dat team klinkt getraumatiseerd, en dat is heel begrijpelijk, en ook niet bedoeld als verwijt - maar het blijft een tekortkoming aan de professionele kant. Het team vindt het beter voor het team dat die persoon er niet komt. Wat een volkomen legitiem gevoel is overigens.

Maar het wordt vaak gebracht als 'het is beter voor de client om een nieuwe start te maken.' En dat is heel vaak niet zo. De client heeft baat bij een goede begeleiding, maar vooral ook bij stabiliteit, bekende mensen, en dat ze ervaart dat dingen opgelost worden en goed verlopen.
De 'frisse start' is meestal vooral 'de zoveelste ingrijpende wijziging waarbij je in het diepe gegooid wordt' en ergens helemaal alleen komt, en die 'frisse start' is heel vaak niet zomaar in het belang van de persoon die het betreft. (Een verhuizing naar een betere plek kan dat wel zijn, maar dan nog kan het zinvol zijn om te kijken hoe die overgang zo klein mogelijk gemaakt kan worden, want het is en blijft iets ingrijpends en bedreigends.)

In dit geval zeker niet, want het voorlopige alternatief is op straat of een tijdelijke crisisplaatsing ofzo: er is niet een goede plek gevonden die beter voldoet aan wat zij nodig heeft.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:14

Ja ze mogen weigeren. Er zijn grenzen, ook in de zorg.
Het is je werk, niet je roeping en buitenstaanders neigen er nog wel eens naar dat te vergeten. Op je werk moet je gewoon veilig zijn.

Sterker nog, ik denk zelfs dat je moet weigeren als je niet in staat bent om de juiste zorg te leveren. Het team voelt zich overvraagd en kan daardoor niet de juiste zorg leveren.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:21

Ja, ik vind dat ze dat mogen weigeren.

Er zijn grenzen.

Anders mag de directeur het lekker zelf doen.

Of dat mens lamspuiten dat ie geen kwaad meer kan doen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:46

Shadow0 schreef:
quera schreef:
Ik zou zo iemand ook niet terugsturen naar de oude afdeling. Zo te zien is het een team wat getraumatiseerd is mbt deze casus. De client heeft dan meer baat bij een nieuwe start. Waarbij het een stabiel en sterk team nodig heeft.


Wat mij opvalt is dat vaak de belangen door elkaar gaan lopen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat het team niet voldoende capaciteit / kunde / ervaring / middelen heeft om dit goed op te vangen. Dat is een tekortkoming van de professionele kant. En ja, dat team klinkt getraumatiseerd, en dat is heel begrijpelijk, en ook niet bedoeld als verwijt - maar het blijft een tekortkoming aan de professionele kant. Het team vindt het beter voor het team dat die persoon er niet komt. Wat een volkomen legitiem gevoel is overigens.

Maar het wordt vaak gebracht als 'het is beter voor de client om een nieuwe start te maken.' En dat is heel vaak niet zo. De client heeft baat bij een goede begeleiding, maar vooral ook bij stabiliteit, bekende mensen, en dat ze ervaart dat dingen opgelost worden en goed verlopen.
De 'frisse start' is meestal vooral 'de zoveelste ingrijpende wijziging waarbij je in het diepe gegooid wordt' en ergens helemaal alleen komt, en die 'frisse start' is heel vaak niet zomaar in het belang van de persoon die het betreft. (Een verhuizing naar een betere plek kan dat wel zijn, maar dan nog kan het zinvol zijn om te kijken hoe die overgang zo klein mogelijk gemaakt kan worden, want het is en blijft iets ingrijpends en bedreigends.)

In dit geval zeker niet, want het voorlopige alternatief is op straat of een tijdelijke crisisplaatsing ofzo: er is niet een goede plek gevonden die beter voldoet aan wat zij nodig heeft.

Maar een team wat niet goed is voor de client door een trauma kan toch nooit de goede begeleiding geven.
En daar is de client al helemaal niet mee geholpen.

Ook mensen in de zorg hebben hun grenzen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:01

quera schreef:
Maar een team wat niet goed is voor de client door een trauma kan toch nooit de goede begeleiding geven.


Dat vind ik dus het interessante van die beschrijvingen van het CCE, omdat zij dus situaties beschrijven waarin het team daarin veranderd is. En ik denk uiteindelijk dat het veel fijner is, ook voor medewerkers in de zorg, om in staat te zijn om zoiets ten goede te keren, dan om iemand af te wijzen.

Wat dat betreft vind ik dat de zorg soms wat veel focust op het stellen van grenzen, en daarbij iets te weinig kijkt naar manieren om de situaties anders op te lossen.
Dat ligt overigens voor een heel groot deel bij het management: als je een organisatie maar chaotisch genoeg maakt met voortdurende reorganisaties en roosterwijzigingen en te krappe bezetting moet je als medewerker wel voor jezelf kiezen...
Maar het zijn uiteindelijk ook gemiste kansen.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:26

Ik vind dat het mag. Wij doen dit ook wel eens. groepsbelang van alle bewoners gaat voor het belang van een individuele bewoner, wanneer deze de veiligheid en leefbaarheid van de andere bewoners dus negatief beïnvloed. Begrijp mij niet verkeerd. Onze bewoners krijgen veel kansen, maar eens houdt het op. Ook wanneer personeelsleden dusdanig bedreigd, in het nauw gedreven of aangeraakt (seksueel getint of agressie) worden.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:03

Weigeren doen ze niet zomaar hier. Ik ben momenteel opgenomen in deze instelling op de high care gesloten en er is al veel agressie van cliënten naar andere cliënten en verpleging. Ik snap heel goed dat ze zo iemand weigeren.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:09

Ik vind dat zo iemand wel geweigerd mag worden alsj ze wel meehelpen zoeken naar een passende instelling en zorg.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:23

Waarom zou iemand niet geweigerd mogen worden waarom hij een gevaar oplevert voor zijn verzorgers?
In ongeveer iedere hulpverleningssetting wordt erop gehamerd dat mensen (ook professionals) hun leven of gezondheid niet in gevaar moeten brengen om anderen te redden. Waarom zou dat ineens niet meer gelden als de te redden persoon psychisch niet helemaal deugt? Als zorg niet veilig kan worden gegeven op een voor de patiënt acceptabele manier, dan betekent dat m.i. dat die zorg ofwel niet, ofwel op een voor de patiënt minder acceptabele manier (dwang, fixeren of isoleer bijvoorbeeld) verleend wordt.
Bij gevallen waarbij niet behandelen vanwege hun maatschappelijke gevaar geen optie is, blijft alleen de laatste manier over, maar het mag nooit zo zijn dat zorgpersoneel risico's loopt omdat de patiënt niets in de weg gelegd mag worden.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 23:27

oomens schreef:
Waarom zou iemand niet geweigerd mogen worden waarom hij een gevaar oplevert voor zijn verzorgers?
In ongeveer iedere hulpverleningssetting wordt erop gehamerd dat mensen (ook professionals) hun leven of gezondheid niet in gevaar moeten brengen om anderen te redden. Waarom zou dat ineens niet meer gelden als de te redden persoon psychisch niet helemaal deugt? Als zorg niet veilig kan worden gegeven op een voor de patiënt acceptabele manier, dan betekent dat m.i. dat die zorg ofwel niet, ofwel op een voor de patiënt minder acceptabele manier (dwang, fixeren of isoleer bijvoorbeeld) verleend wordt.
Bij gevallen waarbij niet behandelen vanwege hun maatschappelijke gevaar geen optie is, blijft alleen de laatste manier over, maar het mag nooit zo zijn dat zorgpersoneel risico's loopt omdat de patiënt niets in de weg gelegd mag worden.


Zo werkt het niet altijd op de crisisopname. Heb al meerdere situaties gezien waarbij het niet altijd veilig is.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:40

Ik ken medewerkers die blijvend letsel hebben door cliënten.
Ik leg de schuld niet bij medewerkers of management, Maar bij de politiek.
Er is zoveel bezuinigd op ggz en er wordt nu pas aandacht aan besteed, nu er zeer ernstige incidenten hebben plaatsgevonden.
Eerder is er weinig aandacht aan besteed: het ging toch vooral om ouderenzorg en thuiszorg.

Daarbij wordt het in de toekomst alleen maar erger, immers er moeten nog meer bedden ingeleverd worden en de cliënten moeten vooral zelfstandig (onder begeleiding) in een woonwijk wonen in plaats van in een instelling.