Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 14:54

Ik kan me er zo aan ergeren: vliegvakanties en het feit dat het niemand wat kan schelen hoe ontzettend vervuilend dit is. Met Kerstmis waren familie en vrienden weer aan het opscheppen dat ze voor een paar tientjes naar Spanje en Turkije vliegen en dat ze tot wel vijf keer per jaar op vakantie gaan.
Het is ook doodnormaal geworden om naar Amerika, Australië en Afrika te vliegen. Het is niet dat ik dit mensen misgun, maar het lijkt mensen gewoon niet te interesseren hoe vervuilend één vliegreis is, zolang ze de hele wereld maar kunnen zien.

Ik lijk de enige te zijn die bewust bijna nooit op vliegvakantie gaat om het milieu te sparen. Is het nu echt nodig dat iedereen de gehele wereld overvliegt? Ook op tv wordt niets anders meer gepromoot dan ver weg gaan, voor spectaculaire tv-programma's moet je tegenwoordig minstens naar Azië vliegen -O- . En als ik dan nu zie dat er een tweede grote Schiphol in Flevoland moet komen om er voor te zorgen dat iedereen naar de zon kan dan denk: waar zijn we in vredesnaam mee bezig |( dan alleen onze ecologische voetdruk nog verder te vergroten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:58

De veehouderij brengt het millieu véél meer schade toe dan alle verkeer (incl vliegverkeer) op de hele wereld bij elkaar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:00

het zijn niet alleen vakantiegangers die vervoerd worden, ook voor werk etc. En het vliegtuig vliegt toch, daarom kun je vaak voor weinig mee vliegen. En vermoed zo maar even dat met de auto naar Spanje rijden evenmin goed is voor het milieu.

Ik erger me meer aan de oldtimers, geen motorvoertuigen belasting maar vervuilers pur sang. De mensen met allesbranders die maar verbranden wat enigszins branden wil.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:12

Heel rot hoor, maar ik ga om die reden echt niet de rest van mijn leven niet vliegen. De wereld is prachtig en ik wens daar een hoop van te zien. En niet enkel via tv.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:13

Alane schreef:
Ik erger me meer aan de oldtimers, geen motorvoertuigen belasting maar vervuilers pur sang.


Je bent ervan op de hoogte dat die regels al een tijdje veranderd zijn? Zou een Prius (of zulks) met z'n giftige batterijen duurzamer zijn denk je?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:16

Wuis schreef:
De veehouderij brengt het millieu véél meer schade toe dan alle verkeer (incl vliegverkeer) op de hele wereld bij elkaar.

Precies dit... Voor al het vlees en eieren dat ik al 10 jaar niet eet kan ik wel 4x per jaar vliegen.

Dit jaar naar Griekenland, Rome en straks naar Stockholm (school). Tja, kan ik me niet schuldig om voelen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:17

Dezelfde afstand met de auto is toch vervuilender per persoon?

Ik vlieg weinig, maar moet zeggen dat ik meer wakker lig van andere dingen zoals de plastic vervuiling en intensieve veehouderij. (En hier vliegen de AWAC vliegtuigen de ganse dag over, als er iets vervuilend en imo nutteloos is..)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:18

Ik vind de groeiende cruiseschepen vloot zorgwekkender hoor :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:21

Nou ik vlieg niet dus kan vlees eten zoveel ik eet, komt dat weer mooi uit :D
Heb ik ook nog eens geen vervuilende kinderen op onze al te overvolle aarde gezet, goed bezig :+

Want laten we eerlijk zijn dat is het probleem, het aantal mensen. En de ene doet dit graag, de andere dat.
Maar ergens vervuild iemand wel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:23

Margreet schreef:
Alane schreef:
Ik erger me meer aan de oldtimers, geen motorvoertuigen belasting maar vervuilers pur sang.


Je bent ervan op de hoogte dat die regels al een tijdje veranderd zijn? Zou een Prius (of zulks) met z'n giftige batterijen duurzamer zijn denk je?


yup ben op de hoogte....
Geen idee of die batterijen een uitstoot hebben zoals bedoeld in OP, vermoed zo maar even van niet.

fietsen is niet milieuvervuilend maar een fiets in de gracht wel.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:27

bruintje123 schreef:
Nou ik vlieg niet dus kan vlees eten zoveel ik eet, komt dat weer mooi uit :D
Heb ik ook nog eens geen vervuilende kinderen op onze al te overvolle aarde gezet, goed bezig :+

Want laten we eerlijk zijn dat is het probleem, het aantal mensen. En de ene doet dit graag, de andere dat.
Maar ergens vervuild iemand wel.


High five sister! Helemaal mee eens.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:31

bruintje123 schreef:
Nou ik vlieg niet dus kan vlees eten zoveel ik eet, komt dat weer mooi uit :D
Heb ik ook nog eens geen vervuilende kinderen op onze al te overvolle aarde gezet, goed bezig :+

Want laten we eerlijk zijn dat is het probleem, het aantal mensen. En de ene doet dit graag, de andere dat.
Maar ergens vervuild iemand wel.

Helemaal mee eens..


Keet schreef:
Ik vind de groeiende cruiseschepen vloot zorgwekkender hoor :)

Ach eerlijk is eerlijk nu met pensioen wil mijn hubs erg graag en keer een cruise maken,,
Hard voor gewerkt zijn leven lang..

En vervuilen zelfs naar de wc gaan en doortrekken is een belasting voor het milieu en dat doe ik vaker dan in een vliegtuig stappen :D :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:34

Wuis schreef:
De veehouderij brengt het millieu véél meer schade toe dan alle verkeer (incl vliegverkeer) op de hele wereld bij elkaar.

Nope. Fabeltje dat ( vliegreizende) veganisten en vegetariers elkaar wijsmaken om hun geweten te sussen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:36

Keet schreef:
Ik vind de groeiende cruiseschepen vloot zorgwekkender hoor :)


Ik ook. Als je bekijkt dat de 5 grootste schepen op de oceanen meer uitstoten dan al het gemotoriseerde voertuigen op land. Daar zijn vliegtuigen niks bij samen met de landbouw.

Alane batterijen bevatten veel schadelijke stoffen. En het maken van dit soort auto's is et zo vervuilend als een benzine, gas of diesel auto.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:39

Cruisevakanties zijn pervers decadent. Ze zouden imo onmiddelijk verboden moeten worden. Het idee een heel vakantiepark, inclusief hotels, zwembaden, horeca en winkelcentra op een schip te zetten en mee rond de aardbol te tuffen....

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:41

Leven is milieuvervuilend.

Der is maar één oplossing..

;)

Grapje uiteraard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:43

eenitraM schreef:
Leven is milieuvervuilend.

Der is maar één oplossing..

;)

Grapje uiteraard.

Meer een dooddoener....letterlijk...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:46

Maar je opstoken is misschien ook wel erg milieu onvriendelijk. :P :+

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:46

Het meest vervuilend is denk ik, dat de wereld steeds meer overbevolkt wordt met mensen.
En wat al die mensen nodig hebben om te overleven, dat is bijna ondoenlijk om dit zonder milieuschade te doen met zoveel mensen.

Het enige wat erop zit, is zorgen dat er minder mensen komen en niet meer.
Dus liefst zoveel mogelijk vrouwen kinderloos blijven.
Zo niet, dan houdt het vanzelf wel een keer op, dan raakt de aarde uitgeput.
En dat zal nooit gebeuren, want het zit in de 'genen' om jezelf te willen voortplanten.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-12-17 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:47

Kuggur schreef:
Wuis schreef:
De veehouderij brengt het millieu véél meer schade toe dan alle verkeer (incl vliegverkeer) op de hele wereld bij elkaar.

Nope. Fabeltje dat ( vliegreizende) veganisten en vegetariers elkaar wijsmaken om hun geweten te sussen.

Bronnen?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:48

Ik probeer altijd zo bewust mogelijk te leven. Ja, ik vind het best bijzonder dat 4 keer per jaar een vliegreis nog altijd goedkoper is dan een elektrische auto een jaar lang gebruiken.

Ik vind het net zo bijzonder dat de prijs van chemische troep-snoep lager ligt dan die van sommige soorten groenten en fruit.

Ook is het uitermate vreemd dat je bij het krijgen van een duur kind geld toekrijgt, maar de anticonceptie uit eigen zak betaald moet worden.

En het is helemaal bizar dat straatarme landen wel hun oorlog kunnen betalen maar dat er geen eten is voor de bevolking.

De wereld is krom! Ik verbaas me er niet meer over, ik probeer bewust te leven ook al pak ik één keer per jaar het vliegtuig (ik heb geen enkele andere keus) en leef ik van toeristen die allemaal het vliegtuig hebben gepakt om dit mooie eiland te bezoeken.

Ik alleen kan de wereld niet redden. Ik kan bewust zijn, soms iets minder, en hopen dat andeten ool bewust zijn ondanks dat ze af en toe een vliegtuig pakken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:50

Barbet schreef:
Het meest vervuilend is denk ik, dat de wereld steeds meer overbevolkt wordt met mensen.
En wat al die mensen nodig hebben om te overleven, dat is bijna ondoenlijk om dit zonder milieuschade te doen met zoveel mensen.

Het enige wat erop zit, is zorgen dat er minder mensen komen en niet meer.
Dus liefst zoveel mogelijk vrouwen kinderloos blijven.
Zo niet, dan houdt het vanzelf wel een keer op, dan raakt de aarde uitgeput.

Dit schijnt niet zo'n groot probleem te zijn als het lijkt. Momenteel neemt de groeisnelheid van de wereldbevolking van jaar tot jaar af . Populatiedeskundigen voorspellen dat het omslagpunt naar totale afname ergens rond 2050 ligt.
En dat brengt zijn eigen problemen met zich mee ( zie Japan).

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:53

Onmogelijke opgave om milieu vriendelijk te bestaan. Zelfs biologisch voedsel belast het milieu. En neem vooral geen paard of ander huisdier want dat is niet nodig en slecht voor de wereld. Kinderen is ook niet goed. Het beste sterven we uit. :D

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:59

bruintje123 schreef:
Maar je opstoken is misschien ook wel erg milieu onvriendelijk. :P :+


Maar begraven is dat ook. Maag zuur is een vreemd goedje. We zijn allemaal chemisch afval :j

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:59

Ik vind het ook wel zorgwekkend dat vliegen zo goedkoop is en het daardoor heel veel gebeurd. En het is een feit dat het verre van duurzaam is. Net als (veel) vlees eten en teveel spullen kopen.

Als je 1x per jaar ver vliegt (Bali bijvoorbeeld) dan is dat één van de dingen die de grootste impact heeft op het klimaat/de aarde.

Maar.... ook ik laat er daarom geen vliegtuig 'om staan'. Want ik wil ook graag wat van de wereld zien. Wel verleg ik mijn blik meer naar Europa en zoek uit of we ook met de auto/de trein kunnen. Maar dat blijkt ook best vaak lastig/duur/veel tijd te kosten.