Nog een vermiste jongen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:08

Ik hoop dat ze hem vinden.
Dat van die Groningse student vorig jaar was ook een apart verhaal. Honden hadden al aangewezen waar hij zou liggen, maar wegens een drukke avond (feestje e.d.) mocht er niet gedoken worden door de vrijwilligers (ik duik af en toe voor de zoekhondengroep Signi). Een dag later kwam hij bovendrijven op exact de plek wat de honden hadden aangegeven. Dus honden kunnen echt veel is al wel bewezen.

In Leeuwarden is zeker al veel gezocht, ook door politieduikers naar de jongen. Het is zeker wel in de media geweest. Er is ook met sonar gezocht. En op diverse plaatsen, voor de Harmonie, bij de Groene Ster, enz.

Maar er zijn veel meer onopgeloste verdwijningen. Zelf heb ik ook helpen zoeken naar Willeke Dost. Dat is ook op tv geweest in 'team vermissingen'. Nog steeds is ze niet gevonden.

De zoekhonden van Signi vinden toch een aantal keren per jaar vermiste personen terug. Soms vrij recent, soms meer dan 20 jaar terug. Als er duikers nodig zijn en het is in de buurt, dan ga ik soms mee. En ook als je niets vindt is familie blij dat er ook aan 'cold cases' nog aandacht geschonken wordt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:14

Texas02 schreef:
Volgens mij gebeurt het vaker dat een persoon wegspoelt. Maar ik zag op video's in het nieuws dat er daar ook boten liggen. Kan hij niet onder één van de boten vast liggen? Of hebben de duikers daar goed naar gekeken? Verder vraag ik mij eigenlijk wel af waarom er, zover mij bekend is, alleen uitgegaan wordt van het scenario dat hij in het water ligt en er niet aan gedacht wordt dat hij eventueel door iemand meegenomen zijn kan of zoiets..

Als duiker zie je in zulke omstandigheden NIETS. Alles gaat op de tast. Ik ben vrijwillig duiker bij een zoekhondengroep die in zulke gevallen op zoek kan gaan naar een vermist persoon. Als je alles op de tast moet doen is het natuurlijk veel moeilijker. Wij bergen niet, maar zoeken en markeren (heeft te maken met wetgeving) Uiteraard wordt er dan ook indien mogelijk onder boten gezocht. Maar je hebt te maken met afval in het water, als je onder een boot zit moet je ook zeker weten dat je niet daar nog ergens op je rug vast blijft zitten enz. Eigen veiligheid gaat altijd voor. Maar reken maar dat er wel goed gezocht is door de duikers op die plek. En dan nog kun je pech hebben en er net langs zoeken.
Indien iemand met een auto te water geraakt is, dan gaat het eerst om: zoek een kentekenplaat (die slaan meestal bij het te water gaan direct los en zijn weg), en anders een kenmerk van het automerk (dus verg, logo voor of achterop), en de kleur en probeer te achterhalen wat voor type auto het is (klein, groot, station, hatchback, enz). Zodra een auto op de kop ligt ben je al oriëntatie kwijt. Dan wordt het veel moeilijker. De volgende stap is kijk in het dashboardkastje indien mogelijk. En evt. daarna volgt de rest. Met merk en type weet je vaak al of je in de goede richting zoekt en indien je een kenteken kunt achterhalen weet je natuurlijk zeker meer. Zo hebben wij al eens een auto teruggevonden waarvan de familie wilde weten of het moord of zelfmoord was (de persoon was al gevonden, maar de auto niet). Bij een andere zaak hebben we meerdere locaties afgedoken in het Eemskanaal waar honden aangeslagen waren. We vonden een auto die bleek gebruikt te zijn bij een ramkraak. En daar waar de honden het meest op aangeslagen waren mochten we van RWS niet meer zoeken wegens wisseling van de wacht. 2 dagen later gaat de lokale brandweer er duiken en vinden inderdaad een persoon die vermist was. Een mooi resultaat van de honden.
Bij een andere cold case hebben we gezocht naar een zgn 'melkwagen'. Dit omdat er beweerd wordt dat Willeke Dost met een melkwagen vervoerd is en gedumpt is. De wagen hebben we gevonden, daarna een dood spoor. (is op TV geweest in Team Vermissingen in oktober, je zit een paar onderwaterbeelden die ik gemaakt heb).
Als je meer wilt weten over zoekhonden, kijk eens op www.zoekhonden.com

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:17

Er is hier sprake van lichte stroming. Spuistroming richting Dokkum en richting Harlingen. Richting wisselt dus.

Als je ergens zwemt of duikt met grote schepen, dan is er echt sprake van zuiging. Als daar een lichaam zou liggen dan kan dat wel degelijk verplaatst worden. Pleziervaart vaart zo langzaam dat er alleen heel dichtbij merkbare stroming is. Ik heb al eens gedoken in het Eemskanaal om auto's/personen op te zoeken, maar dat gaat dan met begeleiding van Rijkswaterstaat. Dit wegens scheepvaartverkeer. Wij mogen niet onder water zijn als er een boot langskomt. Het schip van RWS houdt dan de grote schepen tegen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:43

Vandaag hebben we onder een aantal woonboten gezocht en onder restaurant de kelders. Koud. Niets gevonden. Er staat vrij veel stroming langs de willemskade.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:20

Goed, ik zal een klein verslagje doen van wat ik weet en wat we vandaag gedaan hebben.
Op 2e kerstdag is er door zoekhonden gezocht en liep het spoor dood bij de Harmonie. Vervolgens zijn duikers daar (nadat de brandweer/politie duikers daar al gezocht hadden) dus ook weer aan het zoeken geweest. Een deel van de woonboten (onderkant) is afgezocht. In dit geval het stuk richting het Westersingelpark en de overkant tot aan de Harmonie.
Een paar dagen geleden werd ik gevraagd of ik zaterdag kon helpen zoeken. Prima. En toen werd ik gisteravond gebeld of ik nog wilde zoeken op 1 specifieke plaats. Het was al rond 9 uur 's avonds dus als ik dan naar Leeuwarden rij is het na 10 uur 's avonds. Op de plek die genoemd werd kun je ook niet even zo te water, dus ik zei al dat ik wel oppervlakte support nodig had. Ik zou teruggebeld worden als dat rond was incl. toestemming van politie. De toestemming kwam, maar de politie zou eerst zelf gaan kijken op de plek die aangegeven was. En daar vonden ze niets wat de noodzaak van een duiker noodzakelijk achtte.
Dus vandaag om 12 uur afgesproken. 2 duikers, 2 man oppervlakte support en de politie zou ook komen. We zouden de woonboten afzoeken die nog niet afgezocht waren. De politie had het liefst een heel groot stuk afgezocht, maar wij gaven direct aan dat dat gewoon vanwege de kou niet te doen is en dat we kijken hoe ver we komen. En als er dan nog tijd was even onder 'de Kelders' kijken. De eerste 2 woonboten konden we niet onder door. Het water was er te ondiep. We hebben met pikhaken wel onder de boten gezocht. Daarna werd het water dieper en konden we er onder door. Diverse bewoners van de boten kwamen naar buiten, want je hoort toch wel in 'huis' als iemand onder je boot zit. Allemaal vriendelijke mensen.
Richting de Willemskade stond stroming, en ook behoorlijk. We konden er nog wel tegenin zwemmen, maar het was echt duidelijk merkbaar. Hier was het water dieper en waren er ook boten waar gewoon niets onder kan blijven hangen. Maar soms vond je wel afval of glas.
De politie wist te melden dat er onder de brug een soort 'gaten' waren, dus daar moesten we ook in zoeken. Op een gegeven moment grijp ik in iets zachts. Dan slaat je hart even over, maar dan is het ook van als dit hem is dan is het zo. We mogen expliciet niets zelf bergen en alleen markeren. Dit omdat een waterlijk als misdrijf onderzocht dient te worden. Maar goed, ik voel en kan geen uitstekende delen vinden. Dan weet ik wat het is, gewoon een kussens van een tuinstoel o.i.d.
Nadat we iets over de helft zijn gaan we even het water uit om weer warm te worden. Beiden hebben geen gevoel meer in voeten en handen. Het water is immers ook maar 4 graden. Daarna doen we het tweede gedeelte, maar vinden niets. Eenmaal weer op de kant, omgekleed en moe komt de vraag of we nog onder het terras van een restaurant willen kijken nu we er toch zijn. Eigenlijk niet, want we zijn echt koud. Maar 1 van de oppervlakte helpers kan ook duiken en kan wel 1 van onze pakken aan en met onze flessen. Dus dan hoeven we niemand teleurstellen. Ook daar wordt niets gevonden.
Het schijnt dat iemand die in het water valt en verdrinkt wel 7km kan afdrijven. Omdat er hier 2 kanten op stroming kan zijn is de richting ook niet te voorspellen. Gezien de tijd dat hij nu vermist wordt zou hij wel kunnen gaan drijven, maar dan moet hij nergens achter zijn blijven hangen. Het enige wat er als aanknopingspunt is, is het spoor wat mantrailhonden gevonden hebben. En eenmaal onder water, dan is het dus gissen en zoeken. Hij kan inderdaad al wel bij Lekkum liggen, maar ook gewoon vlakbij de Harmonie. Maar alles afzoeken is geen doen. Even als indicatie: ik ben vanmorgen om 10 uur de deur uitgegaan nadat ik gisteren al mijn spullen bij elkaar gezocht had. Ik was om 7 uur vanavond weer thuis. We hebben volgens iemand die het berekend had 500m kade gedaan, en dan beide kanten, dus 1 km in totaal.

Hier een idee van wat je te zien krijgt:
Afbeelding

Het zicht is echt nul, je ziet alleen hooguit een schijnsel van je lamp, maar zodra je de bodem aanraakt is ook dat weg.Oppervlakte support is onmisbaar. Je komt anders het water niet meer uit, maar stel ik kom vast te zitten onder een boot. Dan kom ik niet binnen 10 minuten weer boven. Ik heb voor 2 uur lucht, dus dan kan er hulp voor mij gehaald worden.
Afbeelding

Het was donker toen we gestopt zijn:
Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:05

Wij doen dit vrijwillig, geheel op eigen kosten met eigen vervoer en eigen duikmateriaal.
Als iemand vermist wordt, dan kan familie aankloppen bij team Signi indien de politie niet direct wat kan vinden. http://www.zoekhonden.com (donaties welkom, gaat niets van naar mij).
Die hebben een aantal speciaal getrainde honden, elke hond heeft weer zijn specifieke taak. De 1 kan beter een spoor volgen boven water (mantrail), een andere kan dingen onder water ruiken (ja, honden coördinatoren. Ik ga ong. 2 keer per jaar mee.
Alles afzoeken is niet te doen. Politie kan dat zeker niet, want je hebt er misschien wel een maand of langer werk mee, en zij hebben ook andere taken. Ook voor vrijwilligers is niet alles af te zoeken. Iemand kan zeker wel een enige kilometers afdrijven is mij verteld, of inderdaad ergens blijven steken onder water. En vindt hem dan maar eens. 2e kerstdag is er ook door duikers gezocht en wij hebben nu een stuk in het verlengde hiervan verder gezocht. En ja, theoretisch kan hij ook in een weiland boven komen drijven. Niemand die het weet. Voor jezelf hoop je altijd dat je niemand vindt. Ik heb zelf nog geen waterlijk gezien, maar dat moet echt vreselijk zijn. Maar voor de familie hoop je dat je wel iemand vindt zodat het afgesloten kan worden. Wij doen niets zonder toestemming. Wij zijn geen beroepsduikers en dus mogen we alleen zoeken en markeren. Het bergen wordt gedaan door politie (en evt. brandweer). Bij waterlijken gaat men altijd uit van een misdrijf en dus mag je er niets aan verstoren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:45

Ja, dat is gedaan waar het mogelijk was (op een gegeven moment liep de boot vast wegens te ondiep).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:16

Danielleeee_ schreef:
Heel erg knap Germie, respect!

Ik heb wel een vraagje, misschien een nare vraag maar ik ben wel benieuwd. Als een lichaam zo'n lange tijd in het water ligt, gaat het dan niet ontbinden en langzaam uit elkaar vallen? Dan zou een lichaam nog moeilijker te vinden zijn.
Of blijft een lichaam in het water juist mooi heel?

Ze zwellen op is mij verteld. Ik heb gelukkig nog geen waterlijk gezien, maar het moet er niet mooi uitzien. Ook kan ik me zo voorstellen dat na 4 weken palingen er al lekker aan gevreten hebben. Ze voelen zeepachtig is mij verteld. bij kouder water duurt ontbinding langer dan in de zomer. In de zomer drijft iemand na 1-2 weken al, nu kan het wel 4 weken duren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:31

Hannanas schreef:
Potverdrie, naar begin van 2018.
Arme familie.
Was er trouwens al flink gedregd en gedoken in de prinsentuin? Is het een vijver? Ik ben totaal niet bekend daar.

Nee, er is gezocht tot de noorderplantage/Vrouwenpoortsbrug voor zover ik weet. Wij hebben 500m de andere kant afgezocht. En bij de Kelders. Als je bedenkt dat de westersingel en dan willemskade vanaf de Harmonie tot aan het pannenkoekenschip (die brug daar) en de overkant ons de hele middag gekost heeft dan weet je hoeveel tijd het afzoeken kost. Op 2e kerstdag was er gezocht tot de Vrouwenpoortsbrug.
Wij hadden van Rijkswaterstaat potentiële stroomsnelheden en richtingen gehad en ook dat het wel eens wisselt. Het zoeken gebeurt in 0 zicht en 4 graden water. Onze veiligheid gaat voor (we hebben die 500m kade (beide kanten, dus 1000m in totaal) in 2 fasen afgezocht om eerst op te warmen.
Je kunt ook niet even altijd en zomaar duiken. Oudjaarsdag is gewoon niet slim. Nieuwjaarsdag wil ook niemand. Dan ga je weer een werkweek in en heb je evt. pas het weekend er op weer vrijwilligers. Vergeet niet dat voor elke duik toestemming geregeld moet worden. Wij moeten weten of en wanneer bruggen bediend worden, enz. Er moet ook iemand bij zijn die de evt. pers te woord kan staan zodat het niet een ongeleid zooitje wordt met speculaties en onzinverhalen. En wij melden in principe niet dat wij gaan zoeken. Rustig het werk doen. En stel hij wordt gevonden, dan moeten er forensische onderzoekers naar toe. Want een waterlijk wordt in eerste instantie behandeld als misdrijf. Dus ook die zouden oproepbaar moeten zijn.

Gelukkig kan het nu afgesloten worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:52

Van de Facebookpagina van Signi zoekhonden:
Citaat:
Signi zoekhonden zocht op 3 december naar de sinds 3 dagen vermiste Remon in Leeuwarden. De mantrailhond werd ingezet. Het spoor eindigde bij t water van de Westersingel. Ook de waterzoekhonden verwezen vanaf de kade op t water. Politie te water nam de zoekactie verder over.
Vele zoekacties naar Remon volgden, helaas zonder resultaat.
Op 1e kerstdag zocht signi opnieuw, maar nu op t water met honden, boot, sonar en duikers.
Zowel tot 10 km stroomafwaarts als in de binnenstad werd gezocht.
De enige aanwijzing was ook nu weer, de westerse stadsgracht. Duikers van signi zochten tot s avonds laat tussen de boten.
30 december zochten de duikers de overige boten in dat gebied af. Het zicht was slecht.
Helaas had het duiken geen direct resultaat tot terugvinden van Remon, maar indirect wel. Ruim n dag later kwam t lichaam 600 m stroomafwaarts boven drijven.
Signi zoekhonden wenst familie en vrienden van Remon veel sterkte toe met t verlies...
Signi zoekhonden bedankt ook n ieder die onze zoekacties mogelijk hebben gemaakt (politie, waternet en familie en vrienden).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nog een vermiste jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:19

Ja, er is door Rijkswaterstaat een stromingsprofiel gegeven. Deze kon 2 kanten uitzijn, afhankelijk van de spuirichting (Dokkum, Harlingen of Lauwersmeer). Maar de stromingsrichting wisselt dus per dag.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:45

Jacimatho schreef:
De eerste lijkschouw heeft niks uitgewezen. Donderdag wordt er sectie verricht. Het kan dan nog wel weken duren voordat alle uitslagen bekend zijn.

en hopelijk kan hij snel begraven worden. Dat lijkt me ook erg. Je weet dat hij overleden is, maar afscheid nemen kan nog niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, HELder, Nathalie18x, Patriesje, SentiBot, Thioro en 64 bezoekers