Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:17

Ik moet even denken aan een half jarige minor die ik in het Engels gevolgd heb in Tilburg. Erg triest, de helft van de docenten kende nauwelijks Engels - zij hadden ook geen keuze om die minor toen (voor het eerst) in het Engels te geven.

Prima hoor, colleges in het Engels, maar dan moet het inderdaad wel acceptabel Engels zijn.

Daarentegen heb ik op de universiteit ook een aantal colleges in het Duits gehad, daar kon ik helemaal niks van volgen (dat kwam niet door de professor, maar omdat ik totaal geen Duits ken), daar waren eigenlijk alle boeken in het Engels en de colleges werden (op dus sommige gastcolleges van buitenlanders na) gewoon in het Nederlands gegeven.


7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 20:41


Niet zeuren maar lééf!!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:45

8nnemiek schreef:
Ik vind Nederlands een vreselijke taal om te horen, bijna zo erg als Duits, terwijl het engels gewoon vaak beter/melodieuzer/poëtischer klinkt. Maar meerdere talen door elkaar.. nee, niks voor mij.
Als ik er over nadenk gebruik ik zelf ook eigenlijk nauwelijks engelse woorden tussen het Nederlands door, terwijl het op forums eigenlijk zo normaal is dat het nauwelijks nog opvalt.

Half Nl en half engels spreken, zoals wat je de jeugd wel eens hoort doen dat vind ik vooral irritant.. geen idee wat het idee er achter is. Het zal wel stoer klinken, of gewoon ‘hip’ zijn.


Ik vind Nederlands ook tien keer niks, ik snap er ook de ballen van. Die hele Nederlandse grammatica is wiskunde in het Roemeens. _O-

Duits daarentegen vind ik persoonlijk wel fantastisch, heerlijke taal. <3 Ook een stuk makkelijker.

Engels ben ik sowieso fan van, klinkt mooi en is makkelijk. :D


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:40

RaafSmits schreef:
https://www.facebook.com/canvastv/video ... 857944344/

Kwam dit net tegen op facebook.
Bewaar het al een jaar en het blijft geweldig!!

Haha ... inderdaad, zo denk ik er ook over als mensen zeggen dat ze "vloeiend" Engels spreken of zelfs dat hun Engels beter is dan hun Nederlands. Tuurlijk. :+ _O-

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:49


&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:30

RaafSmits schreef:
https://www.facebook.com/canvastv/video ... 857944344/

Kwam dit net tegen op facebook.
Bewaar het al een jaar en het blijft geweldig!!


Wat erg :wow: :))
Dat ananas grapje gebruikte ze trouwens afgelopen week in Expeditie Robinson. Ik had er alleen nog nooit van gehoord dus ik zei doodserieus tegen m'n vriend: "bedoelen ze niet gewoon pineapple?". Waarop hij me begon uit te lachen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:57

als het om internationaal gaat-er zijn veel meer Spaanssprekenden op de wereld dan Engelssprekenden.Enne,de meeste mensen op de wereld zijn Chinees....Al hebben die volgens mij wel verschillende dialecten.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:02

Ik vind dit altijd een beetje een zeverdiscussie. Ik studeer aan de uni en daar is de voertaal afwisselend engels en nederlands. Prima, verengelsing in t obderwijs vind ik een beetje gezever. In de wetenschap is de voertaal nou eenmaal engels. Het enige wat ik onnodig vind is colleges in het Engels waar iedereen nederlands is en docenten toch in soms gebrekkig Engels doceren (geef ze bijles zou ik zeggen).

Aan de andere kant ben ik gek op taal en ook op onze eigen taal. Toch gebruik ik continu anglicismen. Is een reactie op hoe we gewoon steeds meer in contact komen met Engels en we dat automatisch overnemen. De twee kunnen prima samen imo (of mijnsinziens ;))

(Nu moet ik zeggen dat mijn broertje het wat overdrijft. Als die zit te gamen met zn Nederlandse vriendjes wisselt het continu tussen en en nl. Maar ach, dergelijke codeswitching is heel natuurlijk in bilinguale (?) personen).

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:53

vandaag gehoord op de belgische radio1, een keurig gesprek in net vlaams en keurig nederlands . Maar 1 woord werd steeds in elke zin herhaald: de tool of te wel de vragen lijst ik vond het irritant !

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:19

Ik erger me er altijd een beetje aan als mensen in een Nederlandse zin ineens Engelse woorden gebruiken waar prima Nederlandse vertalingen voor zijn :+ Snap niet waarom dat nodig is en ik vind het een beetje dom staan.

Ik woon zelf nu 4 jaar in de UK en Nederlands spreek ik dus nog maar heel af en toe (verbaal althans, ik app wel elke dag met mijn moeder en een aantal vriendinnen :P ), dus ik merk dat ik in het Nederlands dingen soms een beetje letterlijk uit het Engels vertaal of een specifiek woord of uitdrukking niet makkelijk naar het Nederlands kan vertalen, dus soms snap ik het ook wel. Ik kan me over het algemeen beter uitdrukken in het Engels dus dat zal misschien meespelen.

Hoewel ik het andersom ook heb hoor, genoeg Nederlandse dingen die niet te vertalen zijn :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, nps, spookyskippy en 28 bezoekers