"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:53

Onali schreef:
Helemaal eens met Beatje en Tamary.
Al die miljarden voor de zorg gaan NIET naar het personeel, cliënten/ patiënten/ bewoners of de huizen.

En ouderen hebben het echt niet makkelijk hoor financieel.

Het heeft allemaal meer zin om de corruptie in die landen aan te pakken.
Iemand maakte de vergelijking met de Joden, maar inmiddels zijn er vluchtelingen van een heel rijtje Afrikaanse landen naast elkaar en het worden er alleen maar meer.

De mensen zouden daar zelf in hun land iets aan moeten doen.


Alsof dat zomaar kan, die mensen hebben een hele zware tijd achter de rug, hun naasten zijn overleden en ze doen er alles aan een toekomst voor hun kinderen te regelen, ze proberen wat aan hun land te doen, dus ze vluchten, naar een veilig land, zoals nederland etc.

Misschien moeten wij minder luxe gaan leven door de vluchtelingen, prima. Het is oneerlijk dat wij hier achter ons computertje thuis zitten en hun vechten, en we dan zeggen "Nee sorry, anders moet ik misschien in een kleiner huis gaan wonen".

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:54

Arabier schreef:
tamary schreef:
Wat ik al eerder aangaf : geheel wapenembargo voor Afrika en midden oosten. Mensen slaan op de vlucht omdat er wapentuig gekocht mag en kan worden door setje idioten daar. Zolang daar zo aan te komen is, is het hier dweilen met de kraan open. Rondroeren daar door westen mag eindelijk eens stoppen, en dan moeten we ook maar eens ophouden met bv Afrika als onze voedselvoorziening te misbruiken. Accepteren dat niet alles altijd beschikbaar is en Europa maar eens weer grotendeels zichzelf moet voeden.


Dan worden er wel mensen met messen vermoord, of er word illegaal onderhandelt.

Kost veel meer tijd en inspanning dan een magazijn leegschieten of raket op bv een drukke markt gooien. En dat illegaal onderhandelen kan omdat de regeringen hier dat toestaan, die innen er nl wel belastingen over.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:55

tamary schreef:
Kost veel meer tijd en inspanning dan een magazijn leegschieten of raket op bv een drukke markt gooien. En dat illegaal onderhandelen kan omdat de regeringen hier dat toestaan, die innen er nl wel belastingen over.


Maar hoe wil jij dat gaan regelen, als we allemaal goed nadenken weten we dat dat onrealistisch is.

Onali

Berichten: 18459
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:57

Arabier schreef:
Onali schreef:
Helemaal eens met Beatje en Tamary.
Al die miljarden voor de zorg gaan NIET naar het personeel, cliënten/ patiënten/ bewoners of de huizen.

En ouderen hebben het echt niet makkelijk hoor financieel.

Het heeft allemaal meer zin om de corruptie in die landen aan te pakken.
Iemand maakte de vergelijking met de Joden, maar inmiddels zijn er vluchtelingen van een heel rijtje Afrikaanse landen naast elkaar en het worden er alleen maar meer.

De mensen zouden daar zelf in hun land iets aan moeten doen.


Alsof dat zomaar kan, die mensen hebben een hele zware tijd achter de rug, hun naasten zijn overleden en ze doen er alles aan een toekomst voor hun kinderen te regelen, ze proberen wat aan hun land te doen, dus ze vluchten, naar een veilig land, zoals nederland etc.

Misschien moeten wij minder luxe gaan leven door de vluchtelingen, prima. Het is oneerlijk dat wij hier achter ons computertje thuis zitten en hun vechten, en we dan zeggen "Nee sorry, anders moet ik misschien in een kleiner huis gaan wonen".


Nog nooit gehoord van WW2?
Als je niet terug vecht en enkel wegvlucht zal er nooit en te nimmer iets gebeuren waardoor het ophoud natuurlijk.

Afrika straks helemaal leeggelopen en Europa overcompleet met alle gevolgen van dien.

Onali

Berichten: 18459
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:02

Arabier schreef:
tamary schreef:
Kost veel meer tijd en inspanning dan een magazijn leegschieten of raket op bv een drukke markt gooien. En dat illegaal onderhandelen kan omdat de regeringen hier dat toestaan, die innen er nl wel belastingen over.


Maar hoe wil jij dat gaan regelen, als we allemaal goed nadenken weten we dat dat onrealistisch is.


Er zijn mensen die slimmer zijn dan wij en die hier voor geleerd hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:04

CharmingS schreef:
Waarom heb jij nou een stuk tekst uit vealosz haar post gehaald? Waar duidelijk staat dat ze 2 banen heeft, en maar al te graag een van die banen wil afstaan om een vluchteling aan het werk te helpen? :roll:


Ja dat had ik inderdaad.
Het ging mij namelijk om het stukje dat zij aangeeft dat ze haar baan wel mogen inpikken, zodat ze leren dat het geld niet uit de lucht komt vallen. Dus dan zou zij zelf ''gratis geld'' ontvangen, iets dat vluchtelingen namelijk volgens haar doen.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:05

Onali schreef:
Afrika straks helemaal leeggelopen en Europa overcompleet met alle gevolgen van dien.


_O- _O- _O-

Yup, er zijn 1.000.000.000 Afrikanen. 140.000 per jaar komen naar Europa. Over 7.142 en een beetje jaar zijn ze allemaal hier!

Onali

Berichten: 18459
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:10

Cowboy55 schreef:
Onali schreef:
Afrika straks helemaal leeggelopen en Europa overcompleet met alle gevolgen van dien.


_O- _O- _O-

Yup, er zijn 1.000.000.000 Afrikanen. 140.000 per jaar komen naar Europa. Over 7.142 en een beetje jaar zijn ze allemaal hier!


:')
Even de groei van de Europeanen hier buitengelaten.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:18

En de groei van de Afrikanen..... :))

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 01:40

Beatje, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Yonler, Er word vaak geschreeuwd dat wij ons moeten verdiepen in de vluchtelingen omdat wij gesteld zijn op gelijkmatigheid. Maar Yonker, verdiep je eens goed in de zorg. Gewoon voor de gein. :j

Denk je werkelijk dat ik zeur over de zorg/ouderen/Nederlanders/gelijkmatigheid omdat ik er niks van weet? Ik werk zelf in de beveiliging, in de zorg. Dus geloof mij, ik weet waar ik over praat qua bezuinigingen.

Ik las ergens ook dat er iemand in een bejaardentehuis werkte, en niet vond dat de ouderen het slecht hebben. Kijk verder dan je eigen werk. Lang niet alle tehuizen, of instellingen zijn hetzelfde.

Ik werk in een inrichting voor mensen met psychische problemen. Maar er verblijven hier ook ouderen. Wij hebben een "doeplein" voor de cliënten die lang niet altijd open is. Waarom? Omdat er personeel te kort is. Bezuinigingen.

Nou ga ik weer over mijn oma beginnen. Mijn oma die zit ook in een tehuis. Zij kookt zelf, ondanks dat ze het eigenlijk niet eens kan. Maar eten vanuit het tehuis is gewoonweg te duur.

En nogmaals (voor de 10e keer), vluchtelingen zijn meer dan welkom. Maar het kan niet zo zijn dat de ene persoon het met 30 euro per week moet doen, terwijl een vluchteling bijna 50 euro per week heeft. Wij als "Nederlanders" verdienen niks meer dan vluchtelingen. Tenzij je er voor werkt uiteraard. Als mijn oma 300 euro per week had (bij wijze van), ook dan had ik gezegd dat ik voor gelijkmatigheid ben. Dus oma iets minder, vluchteling iets meer.

beatje schreef:
Yonker schreef:
Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe mensen vinden dat onze ouderen vergeten worden????? Sorry hoor maar deze krijgen toch ook geld, geld en nog eens geld. Het is niet zo dat die ineens geen eten meer krijgen omdat er vluchtelingen zijn.....

Het zijn wel de ouderen die zelf hard voor dat geld gewerkt hebben en niet ervoor op hun krent gezeten hebben.

De mensen die roepen dat onze ouderen het zo goed hebben gaan zelf maar eens in een tehuis vrijwilligers werk doen dan kunnen ze zien hoe rijk onze ouderen zijn.
Ik heb zelf gewerkt in een verzorgingshuis toen ik nog in nl woonde.In die tijd was er geld en was het er goed.Nu zit mijn moeder en zie ik het te kort aan personeel materiaal en tijd en zelfs op eten word gekort.
Dus ga je verdiepen Yonker ipv maar wat te schreeuwen -:(-

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:25

Ik weet dat ouderen het moeilijk hebben, maar onze vluchtelingen hebben het denk ik nog wat erger. Of ik moet er helemaal naast zitten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:11

Anoniem schreef:
CharmingS schreef:
Waarom heb jij nou een stuk tekst uit vealosz haar post gehaald? Waar duidelijk staat dat ze 2 banen heeft, en maar al te graag een van die banen wil afstaan om een vluchteling aan het werk te helpen? :roll:


Ja dat had ik inderdaad.
Het ging mij namelijk om het stukje dat zij aangeeft dat ze haar baan wel mogen inpikken, zodat ze leren dat het geld niet uit de lucht komt vallen. Dus dan zou zij zelf ''gratis geld'' ontvangen, iets dat vluchtelingen namelijk volgens haar doen.



Had je misschien beter het stuk kunnen laten staan waar ze in zegt dat ze 2!!!!!!! baantjes heeft en zich met alle liefde op offert om er een af te staan..
Vluchtelingen vangen ook gratis geld, of ze dat nu willen of niet.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:41

nynke55 schreef:
En hoe had je dat dan gedacht, OleJon?

Als je 10 jaar op een wachtlijst staat voor een huurhuis lijkt me duidelijk

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:16

Eh - gratis geld, wat is dat precies?


(Ik weet dat Nederland vindt dat vluchtelingen niet mogen werken plus dat er verdragen zijn en wetten die stellen dat we ze niet mogen laten verhongeren.)

En geld uit potje 1 van de overheid moet eerst terug naar de overheid voordat er uit potje 2 kan worden uitgekeerd.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:23

Waarom mogen vluchtelingen eigenlijk niet werken?

Ik heb altijd het idee dat de overheid het nogal verkeerd aanpakt allemaal.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:26

Vluchtelingen mogen wel degelijk werken. Het wordt ook enorm aangemoedigd juist want 'men' wil ze uit de uitkering hebben, echter wordt er door de overheid weinig ondernomen om deze mensen ook daadwerkelijk de juiste trajecten naar en begeleiding op de arbeidsmarkt te bieden wat het dus lastig maakt.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:32

Janneke2 schreef:
Eh - gratis geld, wat is dat precies?


(Ik weet dat Nederland vindt dat vluchtelingen niet mogen werken plus dat er verdragen zijn en wetten die stellen dat we ze niet mogen laten verhongeren.)

En geld uit potje 1 van de overheid moet eerst terug naar de overheid voordat er uit potje 2 kan worden uitgekeerd.


Denk dat je best wel weet wat daarmee bedoeld word ;)

Ik ben heel dat vluchtelingen gedoe beu, en niet dat ze hier zijn hoor. Echt prima en ik hoop dat de oorlog snel over is voor iedereen en dat iedereen weer veilig terug naar hun land kan.

Maar het hele loop op je tenen gedoe ben ik zat. Mensen hebben het recht om er tegen te zijn, om wat voor reden dan ook. Ik ben het zat dat je niks meer kan of mag zeggen, en ook al liggen er feiten mensen kunnen altijd een gevoel ergens bij hebben. En ik vind dat ook deze mensen dat mogen uiten. Zonder meteen als ongevoelige eikel gezien te worden.

Daarnaast vind ik het heel erg voor de mensen die zoveel ellende mee hebben gemaakt, maar je ziet helaas het verschil niet tussen de mensen die hier komen profiteren en mensen die echt in de diepe oliebol hebben gezeten. Dus is het heel moeilijk om niet iedereen over een kam te scheren!!

Ik vind ook dat er hier in Nederland ondertussen meer sympathie is voor vluchtelingen als mede land bewoners, die zijn niet belangrijk meer want wij hebben geen oorlog mee gemaakt. Dus dan zijn de nachtmerries die mensen in hun eigen "veilige" land mee maken opeens niet meer zo erg want hier is geen oorlog.

En nogmaals ik ben niet tegen vluchtelingen, maar ik ben ook zeker niet voor! Zodra ze zich netjes gedragen en zich proberen aan te passen vind ik het allemaal prima. Maar ik zie het al gebeuren dat Nederland straks geen recht meer heeft op vrije meningsuiting. Zonder dat je een aangifte aan je broek krijgt dat je discrimineert in welke vorm dan ook. Iedereen mag zeggen en vinden wat ze willen of je dat nou leuk vind of niet. Daarvoor hebben wij hier recht op vrije meningsuiting, maar het lijkt er niet meer op.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:39

Idd. Het "discrimineren" hoekje wordt steeds groter dan het "vrije meningsuiting" hoekje naar mijn mening.
Beide belangrijk, maar moet wel in evenwicht blijven.

Iets voelen, zijn niet altijd gebaseerd op feiten.
Je mag van alles voelen, echter hoef je daar niet altijd wat mee doen en soms moet je er juist wat mee doen om erger te voorkomen want sommige onderbuikgevoelens kunnen werkelijkheid zijn.

Lastig allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:43

Wat mij vaak op valt, en ik zeg niet dat het hier gebeurt, is dat mensen die de mond vol hebben van 'vrijheid van meningsuiting' wel vaak erg verongelijkt zijn als iemand zich uit tegen Zwarte Piet. Dan gaat die vrijheid van meningsuiting ineens niet meer op, kennelijk...

Wat ook op valt is dat de mensen die de mond vol hebben van hoe men zich moet aanpassen (aan de Nederlandse cultuur en taal), zelf vaak het verschil niet lijken te begrijpen tussen 'hun' & 'zij' of bijvoorbeeld 'dan' & 'als'. (Nou maak ik zelf ook ongetwijfeld ook fouten, maar de ironie spat er een beetje vanaf wanneer je dit constant doet en tegelijk het hebt over hoe mensen zich moeten aanpassen aan 'ons land' :+ )

Daarbij, en ik denk dat dit deels on-topic is naar iets wat eerder in dit topic voorbij kwam, zie ik dat veel mensen zich zorgen maken om geld. Hoe 'onze' ouderen en 'onze' landgenoten weinig geld en weinig zorg krijgen. Dat is schrijnend. Maar als ik dan vervolgens ook weer zoiets zie, hoe Nederlanders ineens collectief investeren in de boetes van een illegale en gevaarlijke actie (een actie welke de eerder genoemde 'vrijheid van meningsuiting' heeft willen ondermijnen) vind ik het hele geld-argument alleen maar schrijnender... %)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-17 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:59

.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:30

Goof schreef:
Vluchtelingen mogen wel degelijk werken. Het wordt ook enorm aangemoedigd juist want 'men' wil ze uit de uitkering hebben, echter wordt er door de overheid weinig ondernomen om deze mensen ook daadwerkelijk de juiste trajecten naar en begeleiding op de arbeidsmarkt te bieden wat het dus lastig maakt.

...eh - er dreigen 2 dingen door elkaar te lopen.

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat mensen tien jaar (!) verplicht moesten duimen draaien, want (vrijwilligers)werk en de taal leren, dacht mocht niet. (Als vrijwilligers in een azc deden wij dat natuurlijk stiekem toch.)

De logica hier achter - nope.
(Accoord: voor betaald werk is er een vorm van juridische onderbouwing nodig, maar tien jaar is uiteraard nergens voor nodig.)
Maar die 10 jaar waren schijnbaar nodig om papierwinkel rond te krijgen... %)

De Syriërs zoals die door mijn oude kerk (...ik ben verhuisd...) zijn opgevangen in de zomer van 2015: tussen de 30 (!) verhuizingen door leerden ze meteen de taal en fietsen en juridisch kwam er ook al snel iets op papier.
En gelukkig vindt men nu dat zodra de papierwinkel rond is (iemand is "statushouder" en dat soort kreten) er zo snel mogelijk gewerkt moet worden.

Als er geen mensonterende pauze van 10 jaar niets mogen tussen heeft gezeten gaat dat doorgaans vrij aardig.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:46

En welke 2 dingen dreigen er nu door elkaar te lopen?
Er werd gesteld dat vluchtelingen niet mogen werken. Dit is incorrect. Simpel ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:53

Nou gas er op dan als het mag stuur ze maar langs, heb genoeg leuk werk voor ze te doen hoor :)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:10

Het lastige is.. er zitten hier zoveel haken en ogen aan. Discussiëren hierover is ontzettend lastig, omdat je je volledig verdiept moet hebben in de problematiek om de situatie te begrijpen.

Allereerst, veel mensen hebben het over de welvarendheid van NL en dat we tot de rijksten van de wereld behoren. Zeker mee eens, wij hebben luxe dingen zoals een huis, maar neem hierbij ook mee dat alles hier ook een stuk duurder is. Waar je bijvoorbeeld in Turkije vaak minder verdiend voor hetzelfde werk, betaal je ook minder voor dezelfde spullen. Het grootste verschil zit, vind ik(!), in het zorgsysteem dat ontwikkeld is in NL. Zorgverzekeringen, subsidies en verzorgingstehuizen zijn daar enkele voorbeelden van. Iets wat in veel landen niet is geregeld.
Vanuit het werkveld kan ik vertellen dat gelijkheid ver te zoeken is in NL. Er is echt een grote groep mensen die in armoede leeft. Vaak ongezien, omdat ze in dit systeem makkelijk onder de radar blijven. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat kinderen zonder eten in veel te kleine kleding naar school gingen, omdat daar simpelweg geen geld meer voor was, naast de huur, verzekeringen en boodschappen. Deze mensen vielen vaak nét boven de voedsel- en kledingbank grens.

@Janneke ik ben het volledig met je eens dat de beslissingsprocedure sneller moet. Mensen die recht hebben om in NL te komen, moeten sneller de taal leren, juist zodat ze aan het werk kunnen. Mensen die uitgezet worden, moeten sneller terug, zodat ze niet deels geïntegreerd in NL (dat gebeurd na 10 jaar), ineens weer terug moeten. In mijn ideaal zou de beslissing maximaal één jaar moeten duren, liever nog korter.

@Renee als ze in NL mogen blijven, mogen ze zeker werken. Helaas zitten er vaak enorme verschillen tussen cultuur, taal en gewoonten. In sommige culturen zijn ze oprecht niet gewend om te moeten werken, dan is motiveren om te werken ontzettend lastig. Zeker gezien wij hier regelingen hebben voor ‘gratis geld’, welliswaar geen vetpot, maar je kan ervan rondkomen. Maar dat geldt ook voor sommige NL’ers, die genieten ook van ‘gratis geld’, terwijl anderen heel hard hun best doen om te voorkomen dat ze in deze regelingen terecht komen.
Daarnaast speelt taal een grote rol. Veel bedrijven willen geen mensen die de taal slecht of zelfs niet beheersen. In een AZC wordt er veelal in de moedertaal gesproken. Logisch, iedereen heeft de neiging om in zijn eigen moedertaal te spreken, daar kan je je meestal makkelijker in uiten (dit zie je ook vaak als mensen emigreren). Gevolg is echter dat, wanneer ze worden toegelaten, weinig NL spreken. Dit belemmerd bij werk, waardoor werk vinden lastig is. Dan komt het al snel neer op ‘putjeswerk’, ondanks dat sommigen bijvoorbeeld arts waren in het land van herkomst. Overigens voldoen de opleidingen uit dergelijke landen vaak niet aan de eisen van NL. Een arts zal dus in NL opnieuw moeten studeren om arts te kunnen worden, iets wat juist ontzettend lastig is door de taal.

Daarnaast krijgen veel mensen in land van herkomst met de soeplepel ingegoten dat NL (of eigenlijk west-Europa) de hemel is en alles hier gratis en mooi is. Dus dat kan flink tegenvallen.

In de praktijk is, na toelating in NL, meestal pas de derde generatie echt geïntegreerd in NL (beheerst taal, ontwikkeld zich en werkt op niveau).

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:23

Goof schreef:
En welke 2 dingen dreigen er nu door elkaar te lopen?
Er werd gesteld dat vluchtelingen niet mogen werken. Dit is incorrect. Simpel ;)


Het is een definitie kwestie.
Mijn moeder werd geboren aan de andere kant van de wereld - ik werd geboren in Rotterdam.

In de Nederlandse definities ben ik tot mijn laatste snik een allochtoon. :j _/-\o_
Het is maar, dat ik het weet. _/-\o_


Wie stilletjes het huis uitsluipt en illegaal de grens passeert is op dat moment vluchteling.
Op het moment dat iemand zich meldt in Ter Apel mag hij/zij nog niet werken.
Die belachelijke termijn van 10 jaar is tegenwoordig gelukkig korter.

Maar tot de papierwinkel rond is mag iemand niet werken (eerst "statushouder worden")
...en in Nederlandse termen blijf je daarna je leven lang vluchteling heten (en je hier geboren kinderen allochtoon)...