Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:35

aadburg schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm, muskusratten worden gewoon gedood hoor.
Dank zij "beheer" is de populatie fiks afgenomen.

Weet ik maar ik heb het over "gewone" bruine en zwarte ratten.


Waar haal je vandaan dat je die niet mag doden dan? Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Gebruik van gif is wel aan banden gelegd. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je zwarte en bruine ratten niet mag doden, aangezien ze een bedreiging vormen voor de volksgezondheid.


aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:52

In de randstad zijn in ieder geval grote gemeenten waar de ongedierte bestrijding geen gif meer mag gebruiken en de gevangen ratten elders moet uitzetten, maken ze ze toch dood dan kost het hun baan, zo ver zijn we al heen...
Ratten uitzetten in de randstad, koekoek: die zijn eerder terug dan de bestrijders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:58

Dat van dat gif is bekend. Dat geldt voor heel nederland. En alleen inndr buitenruimte. Maar waar haal je dat niet mogen doden vandaan? Want ik vermoed dat hier sprake is van een broodje-aap-verhaal. Bron?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:01

safina schreef:
Dat van dat gif is bekend. Dat geldt voor heel nederland. En alleen inndr buitenruimte. Maar waar haal je dat niet mogen doden vandaan? Want ik vermoed dat hier sprake is van een broodje-aap-verhaal. Bron?

De bestrijders zelf, je zult hopelijk begrijpen dat die niet met naam en toenaam naar komen hiermee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:09

Túúrlijk, je moet toch echt met wat sterkere bronnen van dit onzin verhaal aankomen dan "anonieme bestrijders".
Ik geloof er geen fluit van dat onbediertebestrijders ratten levend vangen en weer uitzetten.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:28

aadburg schreef:
In de randstad zijn in ieder geval grote gemeenten waar de ongedierte bestrijding geen gif meer mag gebruiken en de gevangen ratten elders moet uitzetten, maken ze ze toch dood dan kost het hun baan, zo ver zijn we al heen...
Ratten uitzetten in de randstad, koekoek: die zijn eerder terug dan de bestrijders


Bron...?

Rotterdam maakt ze gewoon dood, hoor. Zie bijvoorbeeld Trouw, 16 augustus 17.
(Terughoudendheid met gif is compleet anders dan 'vangen en elders uitzetten', dat is kolder.)

Zo ver zijn we echt niet heen.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-17 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:29

Ik geloof er ook geen fluit van. Hier in de buurt zetten de heren van de gemeentelijke bestrijdingsdienst klemvallen bij particulieren met rattenoverlast. En bij het ziekenhuis bestrijden ze zelfs met gif. En in de veestallen is het ook gif wat de klok slaat. Mijn buurman moet als veehouder zelfs verplicht een hele administratie bijhouden van hoe hij ongedierte bestrijdt, met gif.

Edit: ter illustratie


https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws ... al-geleen/
https://www.ad.nl/den-haag/bestrijding- ... ~a0ace082/

Maar goed...terug on topic: we hadden het over wolven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-17 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:40


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:50

Nee - eerst een puntje op een i.

Aardurg heeft een grappig idee, door creatievelingen ontwikkeld,
(niet eens een experiment en nadrukkelijk geen gemeentebeleid)
en er op gericht dat er meer bewustwording komt mbt ratten en de problemen die ze veroorzaken
verheven tot de algemene norm
ten koste van de feitelijke praktijk.

Ik vind het als creatief idee grappig - maar praat me niet van 'zo ver zijn we gekomen in dit land, we worden een dierentuin, je mag ratten niet eens meer doodmaken...'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:47


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:38


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Macs

Berichten: 7634
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:42

Dat was dus wel een Tsjechoslowaakse wolfshond. Maar absoluut verwarrend:D

Maks :+:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:43

Ah dus toch :') Ik zei al tegen mijn man dat het ook iets anders kon zijn, maar wel stomtoevallig :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:24

Aan de ene kant snap ik dat mensen negatief tegen de komst van de wolf zijn. Vooral boeren met jonge dieren en schapen, die zouden natuurlijk gepakt kunnen worden. Maar als de overheid de komst van de wolf positief ziet zouden deze mensen een vergoeding moeten kunnen krijgen om betere hekken of iets dergelijks om het terrein te kunnen zetten.

Zelf sta ik echt doodsangsten uit voor wolven (en husky's) na nachtmerries van vroeger. Maar gelukkig woon ik aan de andere kant van Nederland :)

Macs

Berichten: 7634
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:37

safina schreef:

Niet verrassend (maar wel leuk :) ) aangezien bekend is dat er in West Duitsland meerdere (dan wel solitaire) wolven leven. Ze leggen zo een paar 100 kilometer af. Al denk ik dat nouky12 veilig zit in het westen van Nederland, weet niet of ze de de hele oversteek willen/kunnen maken (zonder aangereden te worden).

Wolven in Nederland heeft dit op hun website staan: "Zowel in Duitsland als in Polen, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Spanje en Zweden nemen wolven in aantal toe. De bestaande kerngebieden groeien jaarlijks langzaam en vanuit deze kerngebieden verspreiden jongvolwassen wolven zich alle kanten op. Vaak over korte afstand, maar geregeld ook over zeer lange afstanden, zoals de Duitse gezenderde wolf 'Alan', die vanuit Oost-Duitsland 1500 kilometer aflegde en in Witrusland eindigde; of de Italiaanse wolvin die naar Noordoost-Spanje emigreerde.

Een Noorse wolf liep vanaf de omgeving van Oslo naar Karlskrona in het uiterste zuidoosten van Zweden. Een reis van 700 kilometer in vogelvlucht. Doordat deze wolf altijd overdag liep is hij veel gezien en gefotografeerd en is zijn reis goed gedocumenteerd.

Een wolf in het uiterste noorden van Denemarken had zeker 850 kilometer afgelegd vanaf zijn geboorteplek in Duitsland."

Maks :+:

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:33

Ik geef dit topic weer even een schopje omhoog naar aanleiding van dit nieuwsbericht:
https://www.ed.nl/brabant/wolvin-naya-l ... ~ae8a88d5/

Dit is kort bij ons thuis langs. Persoonlijk vind ik het een machtig idee dat, terwijl door de Peel cruiste met oud en nieuw, er wellicht een wolf kortbij was.

/

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:37

Hier kan ik echt van genieten, en ook van het feit dat ze dus niet gezien is!
Baal nog steeds als een stekker dat ik niet bij mij moeder thuis was toen die eerste wolf weer terug in NL was en bij ons door de wei en straat liep...

@nouky12: Er is een fonds voor het vergoeden van schade door wolven!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:48

Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

De dieren zijn misschien al wel getagd, maar misschien een idee om een soort van afrastering voor schapen en andere dieren te maken dat reageert op de tag zodra de wolf in de buurt komt, en een lawaai maakt om hem weg te jagen.

Hoop dat we met zijn alle in harmonie kunnen leven, aangezien de wolven net zo veel recht hebben hier te wonen als jij en ik!

Toen ik in de VS woonde hadden mijn buren een tamme wolf, die liep gewoon bij hun los over het erf tussen de andere dieren (geiten honden katten paarden). Die wolf hadden ze al 6 jaar en van pups af aan groot gebracht. Wat een magische dieren zijn het ik ben er echt verliefd op <3

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:53

Wat mij intrigeert aan de route van het dier:
"hoe wist ze dat ze de Rijn het beste in Duitsland kon oversteken...?!"

....rook zo boven Arnhem dat er twee rivieren lagen en gokte ze dat het stroomopwaarts makkelijker was...????
Knap beest!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Macs

Berichten: 7634
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:57

Maar er waren ook wolvensporen in Arnhem gevonden, of toch niet dan..

Maks :+:

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:03

Ik heb nog even op het kaartje gekeken op de fb pagina van Vroege Vogels.

Ze ging wat oostelijk van Arnhem: de route Ruurlo, Monferland, Emmerik.

...of misschien volgde ze we sporen van eerdere wolven die geen trek hadden in 'eerst de Rijn en dan ook nog de Waal'.

Wie zal het zeggen...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:54

CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

Deze vage uitspraak geeft aan dat je weinig idee hebt van de kosten en werkbelasting die dergelijke maatregelen met zich mee brengen. "De technologie van tegenwoordig"..... :roll:
Maar goed een non probleem gezien een paar zwervende dieren bepaald niet betekent dat zich een serieuze populatie aan het vestigen is.
Waar ik woon komt zo nu en dan een ijsbeer aan land. Ik maak me geen zorgen ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34596
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:17

Haha de technologie van tegenwoordig houdt ook geen zwijnen en herten van de akkers van boeren :') zwijnen slopen nu ook de hele boel op de Veluwe. De technologie die bijvoorbeeld in Duitsland gebruikt wordt om de wolven bij schapen weg te houden is duizenden jaren oud, en bestaat uit grote herdershonden.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:34

CharmingS schreef:
Ik hoop toch dat er meerdere wolven in Nederland gaan komen, heerlijke dieren.. De boeren moeten inderdaad veiligheidsmaatregelen treffen, maar met de technologie van tegenwoordig moet dat niet zo moeilijk zijn toch..

De dieren zijn misschien al wel getagd, maar misschien een idee om een soort van afrastering voor schapen en andere dieren te maken dat reageert op de tag zodra de wolf in de buurt komt, en een lawaai maakt om hem weg te jagen.

Hoop dat we met zijn alle in harmonie kunnen leven, aangezien de wolven net zo veel recht hebben hier te wonen als jij en ik!

Toen ik in de VS woonde hadden mijn buren een tamme wolf, die liep gewoon bij hun los over het erf tussen de andere dieren (geiten honden katten paarden). Die wolf hadden ze al 6 jaar en van pups af aan groot gebracht. Wat een magische dieren zijn het ik ben er echt verliefd op <3


Jij hebt echt teveel sprookjesboeken gelezen :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benzz, HELder, Misslev, SentiBot en 82 bezoekers