Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Dani, Murthul, Dreamy

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
273 (79%)
Geen goed plan
70 (20%)

Totaal aantal stemmen: 343

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:35

aadburg schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm, muskusratten worden gewoon gedood hoor.
Dank zij "beheer" is de populatie fiks afgenomen.

Weet ik maar ik heb het over "gewone" bruine en zwarte ratten.

Waar haal je vandaan dat je die niet mag doden dan? Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Gebruik van gif is wel aan banden gelegd. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je zwarte en bruine ratten niet mag doden, aangezien ze een bedreiging vormen voor de volksgezondheid.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:52

In de randstad zijn in ieder geval grote gemeenten waar de ongedierte bestrijding geen gif meer mag gebruiken en de gevangen ratten elders moet uitzetten, maken ze ze toch dood dan kost het hun baan, zo ver zijn we al heen...
Ratten uitzetten in de randstad, koekoek: die zijn eerder terug dan de bestrijders

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:58

Dat van dat gif is bekend. Dat geldt voor heel nederland. En alleen inndr buitenruimte. Maar waar haal je dat niet mogen doden vandaan? Want ik vermoed dat hier sprake is van een broodje-aap-verhaal. Bron?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

safina schreef:
Dat van dat gif is bekend. Dat geldt voor heel nederland. En alleen inndr buitenruimte. Maar waar haal je dat niet mogen doden vandaan? Want ik vermoed dat hier sprake is van een broodje-aap-verhaal. Bron?

De bestrijders zelf, je zult hopelijk begrijpen dat die niet met naam en toenaam naar komen hiermee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:09

Túúrlijk, je moet toch echt met wat sterkere bronnen van dit onzin verhaal aankomen dan "anonieme bestrijders".
Ik geloof er geen fluit van dat onbediertebestrijders ratten levend vangen en weer uitzetten.

Just cause you feel it doesn´t mean it´s there.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:28

aadburg schreef:
In de randstad zijn in ieder geval grote gemeenten waar de ongedierte bestrijding geen gif meer mag gebruiken en de gevangen ratten elders moet uitzetten, maken ze ze toch dood dan kost het hun baan, zo ver zijn we al heen...
Ratten uitzetten in de randstad, koekoek: die zijn eerder terug dan de bestrijders

Bron...?

Rotterdam maakt ze gewoon dood, hoor. Zie bijvoorbeeld Trouw, 16 augustus 17.
(Terughoudendheid met gif is compleet anders dan 'vangen en elders uitzetten', dat is kolder.)

Zo ver zijn we echt niet heen.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-17 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:29

Ik geloof er ook geen fluit van. Hier in de buurt zetten de heren van de gemeentelijke bestrijdingsdienst klemvallen bij particulieren met rattenoverlast. En bij het ziekenhuis bestrijden ze zelfs met gif. En in de veestallen is het ook gif wat de klok slaat. Mijn buurman moet als veehouder zelfs verplicht een hele administratie bijhouden van hoe hij ongedierte bestrijdt, met gif.

Edit: ter illustratie

https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws ... al-geleen/
https://www.ad.nl/den-haag/bestrijding- ... ~a0ace082/

Maar goed...terug on topic: we hadden het over wolven.
Laatst bijgewerkt door safina op 18-11-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:40

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:50

Nee - eerst een puntje op een i.

Aardurg heeft een grappig idee, door creatievelingen ontwikkeld,
(niet eens een experiment en nadrukkelijk geen gemeentebeleid)
en er op gericht dat er meer bewustwording komt mbt ratten en de problemen die ze veroorzaken
verheven tot de algemene norm
ten koste van de feitelijke praktijk.

Ik vind het als creatief idee grappig - maar praat me niet van 'zo ver zijn we gekomen in dit land, we worden een dierentuin, je mag ratten niet eens meer doodmaken...'

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 02:47

Just cause you feel it doesn´t mean it´s there.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:38

***Oeps! Onverwachte gezinsuitbreiding! Knaagkanarie nr. 24!***

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Macs

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:42

Dat was dus wel een Tsjechoslowaakse wolfshond. Maar absoluut verwarrend:D

Maks :+:

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:43

Ah dus toch :') Ik zei al tegen mijn man dat het ook iets anders kon zijn, maar wel stomtoevallig :')

***Oeps! Onverwachte gezinsuitbreiding! Knaagkanarie nr. 24!***

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:49

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:24

Aan de ene kant snap ik dat mensen negatief tegen de komst van de wolf zijn. Vooral boeren met jonge dieren en schapen, die zouden natuurlijk gepakt kunnen worden. Maar als de overheid de komst van de wolf positief ziet zouden deze mensen een vergoeding moeten kunnen krijgen om betere hekken of iets dergelijks om het terrein te kunnen zetten.

Zelf sta ik echt doodsangsten uit voor wolven (en husky's) na nachtmerries van vroeger. Maar gelukkig woon ik aan de andere kant van Nederland :)

No matter how dark the moment, love and hope are always posible.
George Chakirs

https://www.facebook.com/anouksdesign?ref=aymt_homepage_panel

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:37

safina schreef:

Niet verrassend (maar wel leuk :) ) aangezien bekend is dat er in West Duitsland meerdere (dan wel solitaire) wolven leven. Ze leggen zo een paar 100 kilometer af. Al denk ik dat nouky12 veilig zit in het westen van Nederland, weet niet of ze de de hele oversteek willen/kunnen maken (zonder aangereden te worden).

Wolven in Nederland heeft dit op hun website staan: "Zowel in Duitsland als in Polen, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Spanje en Zweden nemen wolven in aantal toe. De bestaande kerngebieden groeien jaarlijks langzaam en vanuit deze kerngebieden verspreiden jongvolwassen wolven zich alle kanten op. Vaak over korte afstand, maar geregeld ook over zeer lange afstanden, zoals de Duitse gezenderde wolf 'Alan', die vanuit Oost-Duitsland 1500 kilometer aflegde en in Witrusland eindigde; of de Italiaanse wolvin die naar Noordoost-Spanje emigreerde.

Een Noorse wolf liep vanaf de omgeving van Oslo naar Karlskrona in het uiterste zuidoosten van Zweden. Een reis van 700 kilometer in vogelvlucht. Doordat deze wolf altijd overdag liep is hij veel gezien en gefotografeerd en is zijn reis goed gedocumenteerd.

Een wolf in het uiterste noorden van Denemarken had zeker 850 kilometer afgelegd vanaf zijn geboorteplek in Duitsland."

Maks :+: