Red een koe, eet een paard!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:01


Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:05

Mizora schreef:
Vleeskalveren zijn over het algemeen nakomelingen van melkvee, hoewel er ook wel wat halve blauwe tussen zitten (die leveren de boer direct ook een flinke klap meer geld op). Wat ik zo terug kan vinden moet stremsel komen van nuchtere kalveren. Dit betekent dat het komt van kalveren van 2-4 weken oud. Kalveren mogen namelijk pas met 2 weken van de boerderij af. Het zullen voornamelijk overtollige magere vaarskalveren zijn die afgemaakt worden voor het stremsel.

De rest van de kalveren worden tot 10 maanden vetgemest, de eerste 8 weken van hun leven zitten ze in eenlingboxen, daarna komen ze in groepshokken waarbij ze uiteindelijk minimaal 1.8m2 per dier moeten hebben, maar ze dit vaak al direct vanaf het begin krijgen. Stierkalveren groeien harder (hebben een gunstigere voederconversie) en plassen met minder spetteren waardoor het hok droger blijft. Hierdoor zijn ze meer gewenst en kosten ze meer dan een nuchter vaarskalf.

http://www.veemarkt.nu/leeuwarden/nukas/

Oftewel: een vaarskalf heb je vanaf 0-5€ en kost je maximaal 30€ (volledig melkbloed)
Een stierkalf begint bij 50€ en loopt op tot 165€.

Een halve blauwe doet daar nog eens ±100€ bovenop.

De enige uitzondering op dit verhaal zijn de jersey(kruising)-kalveren. Dit is een zeer licht ras en dat levert echt niets op, die worden vaak ingeslapen en hoogstens voor stremsel-winning gebruikt (op 1 exclusieve mester met kalveren van 1 bio-boerderij na, die voor luxe restaurants vlees levert. Die kalveren worden buiten gemest).


De boer bij ons verderop heeft zijn kalfjes allemaal vanaf de geboorte in de wei. Sommige worden ook op de wei geboren. Ze staan met hun moeders en hun vader allemaal bij elkaar. De stierkalfjes gaan na zes weken weg (ik dacht naar de slacht), de andere kalfjes blijven.

Qerty: mijn honden de deur uit doen is goed voor het milieu omdat?

Dat jij het als een veroordeling ziet moet jij weten. Ik constateer alleen iets: Prioriteit is het stukje vlees op het bord, niet het welzijn van de dieren en niet de toekomst van de aarde.
Wat ik daar wel of niet van vind, en waar ik zelf wel of niet dingen kan verbeteren is een tweede.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-11-17 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:07


Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:09

Volgens mij zijn het vleeskoeien. En het is een kleinschalige boerderij.
Ja ik weet dat het niet standaard is. Wel mooi om te zien.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:14

Kalveren van vleeskoeien worden niet voor vleeskalveren gebruikt. Deze worden opgefokt voor rundvlees. En daarbij is het (gelukkig) nog heel gebruikelijk om de dieren buiten te houden en afhankelijk van het ras (rassen die regelmatig een keizersnede nodig hebben uiteraard niet) zelfs ook buiten te laten kalven. De dieren worden meestal met 6 maanden gespeend en komen daarna in groepen per geslacht. Dat de stierkalveren na 6 weken weg gaan is ongebruikelijk.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:26

Misschien omdat het kleinschalig is?
Ik weet daar verder de achtergrond niet van, kan het eens vragen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:39

Vleeskalverenprijzen zijn een pak gunstiger in Nl dan hier in Frankrijk blijkbaar.
Nu zitten ze weer tussen 50 en 100 euro voor een hf-kalf van 15 dagen.
Paar jaar geleden kregen boeren ze letterlijk niet aan de straatstenen kwijt. 15-20 euro voor een hf-stierkalf, vaarsjes iets beter (die gaan hier voor opfok).
Had het triestige resultaat dat er letterlijk geen kosten gemaakt werden voor een dier van 15 euro als het ziek werd.

On topic. Ik lust wel paardenvlees en heb het ook al gegeten. Maar ik koop het niet in de supermarkt (Argentijns vlees) en heb ook niet de illusie dat het oude afgelegen dieren zijn. Zitten hier een paar handelaars die voor de slacht fokken. Beestjes hebben op zich een goed leven. Hengst met z'n kudde merries en veulens in een hectarengroot gebied. Maar de jaarlingen gaan wel gewoon naar de slacht. Soms worden ze nog een winter vetgemest maar ouder dan 2 worden ze niet.
Al heeft hij nu ook een lucratieve zijtak gevonden.
Ook hier vinden mensen paardenslacht zielig en zijn er vrijwilligersorganisaties die 'bemiddelen' om de veulens te redden. Voor pakweg 700euro kan je een veulen redden. Boer blij want heeft er een mooie prijs voor. Redder blij met z'n nobele daad en veulen gaat een leven als recreatiepaard tegemoet. Sommigen groeien idd best leuk uit.

Maar ik denk niet dat je een koe red door een paardenbiefstuk te eten.
Eerder idd minderen met vlees eten.
Ik houd van m'n stukje vlees, maar hoef het niet persé dagelijks, of zelfs wekelijks maar helemaal laten staan kan ik ook niet.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:27

Nikass schreef:
Misschien omdat het kleinschalig is?
Ik weet daar verder de achtergrond niet van, kan het eens vragen.


ik denk dat die stiertjes naar de mester gaan, naar de slachterij is totaal onlogisch omdat op een kalf van 6 weken niet genoeg vlees zit.
Na 6 weken weg vind ik sowieso vreemd, ook voor kleinschalig. Die van ons gaan na 6 maanden weg.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:02

Kinke schreef:
Nikass schreef:
Misschien omdat het kleinschalig is?
Ik weet daar verder de achtergrond niet van, kan het eens vragen.


ik denk dat die stiertjes naar de mester gaan, naar de slachterij is totaal onlogisch omdat op een kalf van 6 weken niet genoeg vlees zit.
Na 6 weken weg vind ik sowieso vreemd, ook voor kleinschalig. Die van ons gaan na 6 maanden weg.


Die zullen naar mijn idee ook gewoon naar de mester gaan. Het zij rosé of gewoon wit. Bij kalfswitvlees zit je alleen dat deze dan eerder opgehaald zullen worden voor de slacht in verband met de premie die voor kalfsvlees er opzit tot 8 maand

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:15

Wij hebben een buurman met blaarkoppen, hij melkt niet maar laat de kalveren ook erbij lopen, zorgt dan wel dat hij twee, zelfs soms drie kalveren aan een koe koppelt, is natuurlijk een zeldzaam huisdierenras met premie. Gebruikt ook percelen vogeltjesland van het Groninger landschap
Hij laat zelf soms wel een koe/kalf slachten, maar het zijn natuurlijk kleine koeien, dus veel vlees zit er ook niet aan. Hij moet het hebben van de premies en van liefhebbers die het ras leuk vinden.

Misschien dat die boer bij Nikass ook zo'n zijweg bewandeld met zijn koeien, maar 6 weken is wel een rare leeftijd.

Wij hadden vroeger koeien, hebben nu biologische opfokleghennen, iets heel anders :), mis de koeien soms nog wel, maar we hebben er veel vrijheid voor terug gekregen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:57

Hier is het weideseizoen vanaf vandaag voorbij, zijn nu bezig de koeien op te stallen. Hadden de kalfjes er een maandje geleden al bij weggehaald en toen de koeien even laten scannen. Er is 1 koe gust, die gaat begin volgend jaar dus in de vriezer.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:58

Grainey schreef:
Er was laatst een documentaire op tv over kaas maken, kaas kan alleen gemaakt worden met vloeistof (stremsel) uit een kalvermaag, ze zijn bezig met een alternatief, maar dat schiet niet echt op, daarbij wordt beweerd dat chemisch stremsel niet zulke lekkere kaas geeft als echte stremsel.
Voor die kaas moet je dus melk hebben en stremsel, beide komen van runderen.
Dus een koe die melk geeft en moet blijven geven moet een kalfje krijgen, anders stopt de melkproductie, de helft van die kalfjes zijn stierkalfjes, een gedeelte hiervan wordt geslacht voor de inhoud van hun maag , tja en dat vlees wat moet je daarmee, net als de rest van de stierkalfjes, daar is eigenlijk geen markt voor, dus een gedeelte gaat gewoon naar Rendac.
Er werd door die kaasproducenten en boeren dan ook gesteld dat iedere vegetariër die kaas eet eigenlijk ook vlees en dus kalfsvlees/rundvlees zou moeten eten, want die stierkalfjes gaan nu dus gewoon rechtstreeks naar Rendac.
Dus dat paardenvlees is geen redding voor die kalfjes, minder kaas eten waarschijnlijk wel.

Er is gewoon vegetarisch stremsel.Die kaas kun je o.a. bij Albert Heyn kopen.En is er in diverse smaakvarianten,van jong tot belegen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:15

Kinke schreef:
Hier is het weideseizoen vanaf vandaag voorbij, zijn nu bezig de koeien op te stallen. Hadden de kalfjes er een maandje geleden al bij weggehaald en toen de koeien even laten scannen. Er is 1 koe gust, die gaat begin volgend jaar dus in de vriezer.

Vraag uit interesse: is er dan risico dat deze koe vaker gust blijft of kost een guste koe gewoon te veel of hoe moet ik dit zien?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:03

anjali schreef:
Grainey schreef:
Er was laatst een documentaire op tv over kaas maken, kaas kan alleen gemaakt worden met vloeistof (stremsel) uit een kalvermaag, ze zijn bezig met een alternatief, maar dat schiet niet echt op, daarbij wordt beweerd dat chemisch stremsel niet zulke lekkere kaas geeft als echte stremsel.
Voor die kaas moet je dus melk hebben en stremsel, beide komen van runderen.
Dus een koe die melk geeft en moet blijven geven moet een kalfje krijgen, anders stopt de melkproductie, de helft van die kalfjes zijn stierkalfjes, een gedeelte hiervan wordt geslacht voor de inhoud van hun maag , tja en dat vlees wat moet je daarmee, net als de rest van de stierkalfjes, daar is eigenlijk geen markt voor, dus een gedeelte gaat gewoon naar Rendac.
Er werd door die kaasproducenten en boeren dan ook gesteld dat iedere vegetariër die kaas eet eigenlijk ook vlees en dus kalfsvlees/rundvlees zou moeten eten, want die stierkalfjes gaan nu dus gewoon rechtstreeks naar Rendac.
Dus dat paardenvlees is geen redding voor die kalfjes, minder kaas eten waarschijnlijk wel.

Er is gewoon vegetarisch stremsel.Die kaas kun je o.a. bij Albert Heyn kopen.En is er in diverse smaakvarianten,van jong tot belegen.

Microbieel stremsel staat hier op het etiket. Smaak varianten doe je met schimmelkultuur en jong/belegen/oud is de tijd dat de harde kazen liggen rijp te worden, beide hebben niks met het soort stremsel te maken. Vega stremsel haalt minder vaste bestanddelelen uit de melk, er is dan meer melk nodig voor 1kg kaas, dus duurder.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:24

LadyMadonna schreef:
Vraag uit interesse: is er dan risico dat deze koe vaker gust blijft of kost een guste koe gewoon te veel of hoe moet ik dit zien?


Nee, die koe kan prima weer drachtig worden, maar helaas is het te duur om haar aan te houden.