Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:52

Amy schreef:
Beter maken ze het verplicht dat alle basisscholen eens bij een boerderij zijn geweest. Kunnen ze zelf hun mening vormen IPV dat ze de lariekoek van wakker dier gaan geloven.


Tuurlijk, schuif het maar weer af op de basisscholen. Alsof ik genoeg tijd over heb naast alle vakken plus alle andere taken waarvan het ooit normaal was dat het bij de opvoeding door de ouders hoorde.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:57

Loolotte schreef:
Sinds wanneer is een kip geen vogel :+ En hoe bekijk je dat verschil als je enkel broedmachine-kuikens hebt?


Om te beginnen is een kip een nestvlieder en een papegaai een nestblijver.
Verschil mag je ff zelf Googlen
Laatst bijgewerkt door Polly op 17-11-17 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Bentley93

Berichten: 126
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Thuis in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:57

Bij onze jongste zoon stond vorig schooljaar een broedmachine in de kleuterklas, op initiatief van de juf. Er is genoeg te vertellen en te leren over de ontwikkeling ín het ei en de verzorging van de eieren in de machine (temp., luchtvochtigheid en het draaien van de eieren)
Het uitkomen van de eieren was megaspannend, er zijn eieren overdag uitgekomen en de kinderen konden alles van zó dichtbij meemaken, was echt geweldig! Want echt, veel kinderen hebben er tegenwoordig geen idee van... zelfs in het weekend kwam de juf voor de eitjes en kuikentjes zorgen en stond de deur van de klas open en konden de kinderen meehelpen. Uiteindelijk hebben alle kuikentjes bij elkaar een goed plekje gekregen, dit was al geregeld vóórdat de machine kwam. Erg leerzaam!!

Eindstand: L2+1 en een hoop mooie herinneringen
Helaas heb ik op 6 december 2010 afscheid van je moeten nemen, ik mis je nog steeds...

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:09

Is het niet de verantwoordelijkheid van de ouders zelf om hun kind iets over deze wereld te leren? Of doen de Ouders van Nu dat niet meer? :=

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:12

Ik vind het leuk, je hebt best snel ene leuk huisje voor kuikentjes als ze niet thuis gehouden kunnen worden hoor! Ik ben geen kind meer en sta te popelen om mijn slangeneieren deze lente te gaan uitbroeden nadat ik mijn eerste nestje kweek. Hoe spannend is dat wel niet!

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:33

Polly schreef:
Loolotte schreef:
Sinds wanneer is een kip geen vogel :+ En hoe bekijk je dat verschil als je enkel broedmachine-kuikens hebt?


Om te beginnen is een kip een nestvlieder en een papegaai een nestblijver.
Verschil mag je ff zelf Googlen

Vogels zijn een klasse onder de vertebraten, waartoe ook de kip behoort. Welk taxon mag je zelf ff Googlen ;)

follow your dreams, they know the way

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:42

Je kan altijd zagen over 'en dit' 'en dat',maar zo'n initiatieven zouden vaker moeten plaatsvinden.
Kinderen vinden dat fantastisch,en het is niet omdat er een broedmachine staat dat bv de juf niet kan uitleggen dat kippen ook eieren uitbroeden,dat kippen in de soep kunnen belanden,....

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:52

Weet nog wel dat er een paardenverzorgstertje van ons op zo'n school zat met dierenverzorging.

Die hadden ook heel educatief een broedmachine en zaten vervolgens met een stuk of 14 kuikens. Of ik die niet wilde op de boerderij? Dus ik ging akkoord onder de voorwaarde dat het geen plofkippen waren.

Je raad het misschien al, het was net birds in de kippenren. Die beestjes groeiden zo verschrikkelijk hard dat ze me zowat aanvielen als ik aankwam met het voer. Zes weken later waren ze volgroeid en ze hebben het geen jaar uitgehouden. De een na de ander zakte door de poten.

Ik vind een broedmachine in de klas op zich niet verkeerd maar als je plofkippen kweekt, breng ze dan naar de slachterij maar ga liever voor speciale rassen. Dan draag je tenminste ook niet iets bij en daar zijn altijd liefhebbers voor te vinden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:04

Wij hadden bij een rondleiding van school op een kuikenmesterij ook van die meiden die het zo zielig vonden en die kregen ook 2 kuikens mee. Beestjes werden platgeknuffeld en verteld dat ze voor altijd mochten blijven en koetsiekoetsie. Maar 6wkn later konden ze niet meer lopen en zijn ze gebruikt voor de slachtles.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:07

Die van mij hebben het langer volgehouden maar ik vond het belachelijk om die dieren op een school uit te laten broeden zonder te weten waar ze daarna moesten blijven.

Er zijn zoveel mooie kippenrassen terug gekweekt. Dat is veel meer de moeite waard.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:10

Polly schreef:
Azmay schreef:
Hardstikke leuk, maar laat je die haan daarna op het balkon wonen of wat doe je er mee? :+


Leer je ze meteen dat kippensoep niet uit een pakje komt


_O-

Multifunctioneel project zeg ik :j

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:16

Cayenne schreef:
Heel leuk idee, maar voor de kippen/haan whatever je ermee wilt uitbroeden is het gewoon een ongezonde start. Waarom niet bij de ouders laten ipv in zo'n steriele omgeving opgroeien waar ze geen sociaal gedrag en gezonde bacteriën meekrijgen? Zo'n kip met een rits kuikens is een veel leuker gezicht en leren kinderen veel meer van.

Kuikens horen bij de moeder.Niemand ziet dat ooit nog.Maar dieren zijn geen speelgoed,dus dit idee van broedmachine is niet geslaagd.Inderdaad,waar laat je de kuikens dan? Nee vertoon dan maar een natuurfilm aan de kinderen.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:53

Polly schreef:
Wij hadden bij een rondleiding van school op een kuikenmesterij ook van die meiden die het zo zielig vonden en die kregen ook 2 kuikens mee. Beestjes werden platgeknuffeld en verteld dat ze voor altijd mochten blijven en koetsiekoetsie. Maar 6wkn later konden ze niet meer lopen en zijn ze gebruikt voor de slachtles.

Slachtles????Getver!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:31

anjali schreef:
Polly schreef:
Wij hadden bij een rondleiding van school op een kuikenmesterij ook van die meiden die het zo zielig vonden en die kregen ook 2 kuikens mee. Beestjes werden platgeknuffeld en verteld dat ze voor altijd mochten blijven en koetsiekoetsie. Maar 6wkn later konden ze niet meer lopen en zijn ze gebruikt voor de slachtles.

Slachtles????Getver!


Zeker, dat is een onderdeel van de opleiding dierverzorging :+
De dood hoort bij het leven dus we mochten fijn kijken hoe een slang een muisje ving en opvrat (dat vond ik veel erger, de paniek bij dat beestje toen ie fijngeknepen werd), euthanasie, het liefst ook spontaan overlijden maar dat is zo lastig te plannen en een slachtles

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:52

Loolotte schreef:
Polly schreef:

Om te beginnen is een kip een nestvlieder en een papegaai een nestblijver.
Verschil mag je ff zelf Googlen

Vogels zijn een klasse onder de vertebraten, waartoe ook de kip behoort. Welk taxon mag je zelf ff Googlen ;)


:') Er wordt niet gezegd dat de kip geen vogel is. Natuurlijk hoort deze tot de klasse van vogels en natuurlijk horen deze bij de gewervelden.
De orde waar de kip bij hoort (stapje verder dus weer) zijn de hoenderachtigen. Grondvogels plat gezegd dus.

En daar zit ook direct het verschil, alle hoendervogels zijn namelijk nestvlieders. Meteen klaar om zelf de wereld te verkennen, totaal anders dan de papegaaien waar eerder naar gerefereerd werd.


Overigens vind ik het een mooi idee. Die haantjes/kipjes kun je altijd wel ergens kwijt en anders, een paar weken zelf opfokken en je kunt er (h)eerlijke kippensoep van maken.

Er mag best eens wat meer educatie komen over waar ons voedsel eigenlijk vandaan komt en hoe hier met man en macht aan gewerkt wordt. Vooral ook op een minder eenzijdige manier zoals hoe wakker dier dat doet. Die zetten agrariërs in een verschrikkelijk daglicht en het werkt nog ook... ik ben blij dat ik in een deel van het land woon waar het boerenverstand nog lekker aanwezig is.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:58

ik ook, ik deed ook elk jaar kuikentjes fokken ter verjonging van het kipjesbestand, educatie en het genot van het kleine spul wat zo lekker over de wei kuierde. Hennen waren hier enorm tam en zaten vaak met zn tweetjes op een hele berg eitjes. Ze hebben weleens samen 19 kuikens gehad en als je dan op het land op de grond ging liggen dan zaten ze in no time allemaal bovenop je.
Maar helaas kan je niet alles houden dus de haantjes gingen weg voor de slacht en de hennen die ik niet kwijt kon ook.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:13

Amy schreef:
Beter maken ze het verplicht dat alle basisscholen eens bij een boerderij zijn geweest. Kunnen ze zelf hun mening vormen IPV dat ze de lariekoek van wakker dier gaan geloven.

Haha, ja leuk met de hele klas in zo'n schuur met 80000 kippen! Goed idee!
Of varkens of een geboorte van een kalf meemaken en dan mogen ze zelf dat beestje meteen bij de koe vandaan halen en in zo'n klein hokkie zetten, waar ie voorlopig niet uit mag of bij soortgenoten.

Ik vind t een belachelijk idee. Vooral om wat er na het uitkomen van die kuikens mee gaat gebeuren.
Maar ik vind sowieso dat veel mensen zonder aan die beesten te denken dieren in huis halen.


x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:14

sflj schreef:
Amy schreef:
Beter maken ze het verplicht dat alle basisscholen eens bij een boerderij zijn geweest. Kunnen ze zelf hun mening vormen IPV dat ze de lariekoek van wakker dier gaan geloven.

Haha, ja leuk met de hele klas in zo'n schuur met 80000 kippen! Goed idee!
Of varkens of een geboorte van een kalf meemaken en dan mogen ze zelf dat beestje meteen bij de koe vandaan halen en in zo'n klein hokkie zetten, waar ie voorlopig niet uit mag of bij soortgenoten.

Ik vind t een belachelijk idee. Vooral om wat er na het uitkomen van die kuikens mee gaat gebeuren.
Maar ik vind sowieso dat veel mensen zonder aan die beesten te denken dieren in huis halen.


:(:) wat fijn hé, dat er voorzorgsmaatregelen getroffen worden voor kalveren om gezond te blijven de eerste week waarin kleine kalfjes nog ontzettend vatbaar zijn voor ziektes. En wat fijn dat ze na die vatbare periode lekker met elkaar in een groepshuisvesting komen. En dat allemaal omdat die rotboeren het beste met hun dieren voor hebben. Schandalig!

Mensen moeten echt eens stoppen met het vermenselijken van dieren. En eens kijken naar wat ze met hun eigen kroost doen. Als alles zo natuurlijk moet, dan overleven heel veel kinderen het tegenwoordig niet meer, want die hebben geen idee waar die voedingsstoffen vandaan komen. Vezels (als ze al weten wat dat zijn) haal je uit bijvoorbeeld brood en dat komt uit de oven of de supermarkt. Al die uren werk daarvoor hebben ze geen flauw benul van. Eieren komen uit een doosje in de supermarkt maar wat het nou echt is weten ze niet.

Wat is er mis met een aantal biggen van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groepshuisvesting? Doen we niet hetzelfde met kinderen? We stoppen ze voor 6 tot 8 uur met elkaar in een klein hok (lokaal) en daarna laten we ze even vrij rondwandelen om ze in hun bed te leggen.

Wij doen hetzelfde met onze kalveren. We stoppen ze met meerdere in een groepshuisvesting en laten ze zelfs 6 tot 8 uur vrij rondlopen in de weide. Dat is meer frisse lucht dan wat die kinderen binnen krijgen. Om over ruimte nog maar te zwijgen, ik ken genoeg klassen met 34 leerlingen in een klas. In een gemiddeld klaslokaal betekent dat dat je nog geen 1m2 per leerling hebt. Mijn kalveren hebben nog meer ruimte in hun hokje!

Als die kinderen dan toch naar de boerderij gaan, zijn ze er in elk geval even uit...

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Broedmachine als cadeau voor kinderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:31

Dus jij denk dat als je gewoon de natuur z'n gang zou laten gaan, alle kalfjes ziek zouden worden?

En boeren hebben t beste met hun dieren voor... jaja. Daarom staan ze ook zo te huilen als hun stal geruimd wordt... Omdat ze t zo zielig voor die beesten vinden...

Maar dat is eigenlijk een andere discussie. (waar jij en ik niet uitkomen, vrees ik)

Laten we het maar 'on-topic' houden en agree to disagree.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:35

Polly schreef:
Azmay schreef:
Hardstikke leuk, maar laat je die haan daarna op het balkon wonen of wat doe je er mee? :+


Leer je ze meteen dat kippensoep niet uit een pakje komt

Mijn gedachte :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:46

sflj schreef:
Dus jij denk dat als je gewoon de natuur z'n gang zou laten gaan, alle kalfjes ziek zouden worden?

En boeren hebben t beste met hun dieren voor... jaja. Daarom staan ze ook zo te huilen als hun stal geruimd wordt... Omdat ze t zo zielig voor die beesten vinden...

Maar dat is eigenlijk een andere discussie. (waar jij en ik niet uitkomen, vrees ik)

Laten we het maar 'on-topic' houden en agree to disagree.

Hen je enig idee van de jong dier sterfte in de natuur bij dit soort diersoorten? Het overgrote deel sterft ( gelukkig) voor ze geslachtsrijp zijn. Op over het algemeen erg onaangename wijzen, ziekte, parasieten, honger, predatie.
Dat is iets waar veganisten (die in mij ervaring voor een groot deel stadbewoners zijn) van veilige afstand hun illusies koesteren hoe het er in de natuur ( en op boerderijen) aan toe gaat, niet al te diep over na willen denken.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:08

sflj schreef:
Dus jij denk dat als je gewoon de natuur z'n gang zou laten gaan, alle kalfjes ziek zouden worden?

En boeren hebben t beste met hun dieren voor... jaja. Daarom staan ze ook zo te huilen als hun stal geruimd wordt... Omdat ze t zo zielig voor die beesten vinden...

Maar dat is eigenlijk een andere discussie. (waar jij en ik niet uitkomen, vrees ik)

Laten we het maar 'on-topic' houden en agree to disagree.


Wat een belachelijke reactie waar duidelijk uit blijkt dat jij een mening hebt gevormd van onwaarheden en niet eens wil luisteren naar anderen.

Toevallig ben ik zo'n vreselijke niet die wel degelijk staat te huilen op het moment dat ik een die verlies. En niet omdat ik er geld aan verlies. Maar omdat het mijn dieren zijn ik weet het levens verhaal van bijna ieder dier wat op mijn erg loopt en dat zijn er nogal wat. Natuurlijk huilt een boer ook om het geld wat hij ziet verdwijnen. Het is zijn levenswerk daarmee komt het brood op de tafel. Als jou huis af brand huil je ook.

Wat een onvriendelijke reactie van jou zeg.

En weer on topic....

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:06

Kuggur schreef:
sflj schreef:
Dus jij denk dat als je gewoon de natuur z'n gang zou laten gaan, alle kalfjes ziek zouden worden?

En boeren hebben t beste met hun dieren voor... jaja. Daarom staan ze ook zo te huilen als hun stal geruimd wordt... Omdat ze t zo zielig voor die beesten vinden...

Maar dat is eigenlijk een andere discussie. (waar jij en ik niet uitkomen, vrees ik)

Laten we het maar 'on-topic' houden en agree to disagree.

Hen je enig idee van de jong dier sterfte in de natuur bij dit soort diersoorten? Het overgrote deel sterft ( gelukkig) voor ze geslachtsrijp zijn. Op over het algemeen erg onaangename wijzen, ziekte, parasieten, honger, predatie.
Dat is iets waar veganisten (die in mij ervaring voor een groot deel stadbewoners zijn) van veilige afstand hun illusies koesteren hoe het er in de natuur ( en op boerderijen) aan toe gaat, niet al te diep over na willen denken.

Jij spreekt jezelf tegen. ;)


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:11

__Elizabeth schreef:
sflj schreef:
Dus jij denk dat als je gewoon de natuur z'n gang zou laten gaan, alle kalfjes ziek zouden worden?

En boeren hebben t beste met hun dieren voor... jaja. Daarom staan ze ook zo te huilen als hun stal geruimd wordt... Omdat ze t zo zielig voor die beesten vinden...

Maar dat is eigenlijk een andere discussie. (waar jij en ik niet uitkomen, vrees ik)

Laten we het maar 'on-topic' houden en agree to disagree.


Wat een belachelijke reactie waar duidelijk uit blijkt dat jij een mening hebt gevormd van onwaarheden en niet eens wil luisteren naar anderen.

Toevallig ben ik zo'n vreselijke niet die wel degelijk staat te huilen op het moment dat ik een die verlies. En niet omdat ik er geld aan verlies. Maar omdat het mijn dieren zijn ik weet het levens verhaal van bijna ieder dier wat op mijn erg loopt en dat zijn er nogal wat. Natuurlijk huilt een boer ook om het geld wat hij ziet verdwijnen. Het is zijn levenswerk daarmee komt het brood op de tafel. Als jou huis af brand huil je ook.

Wat een onvriendelijke reactie van jou zeg.

En weer on topic....

Het was niet mijn bedoeling onvriendelijk te zijn. Maar het is wel wat ik vind.
Om je beesten te laten slachten (of onder dergelijke omstandigheden te laten leven) kun je er niet op dezelfde manier van houden als je van je kat, hond, kind of partner houdt.
Dan zijn die dieren niet meer of minder dan een product. Waarom is het zo erg wanneer iemand dat zegt?

En -on topic- dat is meteen wat ik op deze speelgoedbroedmachines tegen heb; het wordt speelgoed. Een product.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:16

Ik denk ook dat je wat voor dier dan ook moet willen vergelijken met partner of kinderen.
Het zijn namelijk dieren en zo denk ik ook over mijn pony's en mijn huisdieren. Natuurlijk ben ik verdrietig en bezorgd als daar wat mee gebeurd, maar lang niet zo als wanneer het mijn partner, kind, ouders of welk deel van de familie of vrienden betreft.

edit: typo

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kimsel94 en 39 bezoekers