In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:09

Hallo allemaal,

Ik ben eens benieuwd, ik was pas bij een klant voor mijn werk. Dit was een groot distributiecentrum. Toen ik me hier in ging schrijven als bezoeker werd ik verplicht mijn IMEI nummer van mijn telefoon te noteren. Nog nooit zo iets meegemaakt en vond het erg apart.

Nu ben ik benieuwd in hoeverre ben ik verplicht om zo iets af te staan? Eigenlijk had ik zo iets van "het gaat jullie geen zak aan wat mijn IMEI nummer is." Maar om moeilijkheden te voorkomen en gewoon vlot aan het werk te kunnen gaan heb ik hem gewoon genoteerd. Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig in hoeverre ze het mij kunnen verplichten. Aan de ene kant verwacht ik dat het in de huisregels zou kunnen staan. Maar aan de andere kant vraag ik mezelf af hoe dit wettelijk zit en of dat ik dit in de toekomst ook zou kunnen weigeren?

Wat vinden jullie er zelf ook van dat je met zo iets je IMEI moet opgeven?

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:16

Wat voegt een IMEI nummer toe aan beveiliging/veiligheid/controleerbaarheid?
Dat zou mijn eerste vraag zijn. geen goed antwoord/goede onderbouwing is geen nummer.
Een IMEI nummer is alleen zichtbaar op de telefoon of in het netwerk van de telefoon provider

Een IMEI nummer zegt niets over de persoon. alleen over het unieke nummer van de telefoon.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:20

Ik had nog nooit van IMEI gehoord? Ik zou het ook erg raar vinden. Waarvoor was het precies? Konden ze dat uitleggen?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:22

De IMEI is ook gekoppeld aan het abonnement, en maakt je ver buiten de werkgever traceerbaar. Beetje raar. Wat doen ze met die gegevens? Het registreren kan in strijd zijn met de privacywetgeving, omdat er niet meer geregistreerd mag worden dan noodzakelijk is voor het doel van de registratie, en ik vraag me af welk doel ze met dat IMEI-nummer voor ogen hebben.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:25

Ik weet wat een IMEI is maar ik zou niet weten waar die te vinden is.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:25

Het klinkt een beetje alsof je een parkeergarage in wilt rijden en je moet je chassisnummer opgeven. Het lijkt me totaal nutteloos. Bedoelden ze eigenlijk niet je ICE-nummer? Dát zou wel logisch zijn.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:25

Nooit afgeven, degene die dat nummer heeft kan je telefoon laten blokkeren.
De enige die dat nummer willen/moeten weten is je provider (bij garantie en/of diefstal) en politie (bij diefstal).

Het enige wat je (wel eens) moet afgeven is je 06 nummer, deze kunnen ze bv toestemming geven tot hun wifi.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:26

Percy schreef:
Ik weet wat een IMEI is maar ik zou niet weten waar die te vinden is.

#06#

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:27

Wat ik begreep van de beveiliging is dat het ook was om me in het pand te kunnen traceren. Nu had ik voor mijn werkzaamheden geen eens toegang tot het daadwerkelijke pand nodig. En ik kreeg ook een beetje de indruk dat ze kortaf waren en het voor meer was dan alleen het traceren maar ze dat niet wilde zeggen....dus ik weet niet waar het daadwerkelijk allemaal meer voor was....

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:28

Het IMEI-nummer is het unieke serienummer van een telefoon welke niet aan het abonnnement gekoppeld is (niet direct). Als je een abonneement heb met telefoon dan zou de provider het nummer kunnen noteren voor eventueel garantie werk.

Het is nummer is wel zichtbaar in het netwerk van de provider
Laatst bijgewerkt door PascalB op 12-11-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:28

Als ze je in het pand kunnen traceren, kunnen het ook daarbuiten.
Daarom nooit afgeven. IMEI is echt een persoonlijke nummer, net als je eigen BSN nummer; die mag ook niemand (naast de bank/zorgverzekering ed) weten.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:30

Okee, ja zoiets dacht ik toch al. Ik had er een apart gevoel bij....achteraf had ik ook wel spijt dat ik hem heb afgegeven. Hoop dat het alleen op papier gebleven is en niet gedigitaliseerd is. Volgende keer krijgen ze mijn IMEI nummer dus duidelijk niet meer. Vond het al zo een apart verhaal....

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:32

Als ze het gebruiken om je te volgen in het pand; dan hebben ze het nummer al in de computer staan.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:53

Brainless schreef:
Percy schreef:
Ik weet wat een IMEI is maar ik zou niet weten waar die te vinden is.

#06#


En waar type je dat in? Zal bij mij (België) dan wel 04 zijn.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:57

Als je even googeld op je merk telefoon + IMEI krijg je vanzelf de manier te lezen hoe en waar je het kan vinden op je telefoon.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:54

Dankjewel Brainless, moest het nr. Op een andere manier zoeken maar heb hem gevonden. Kan altijd eens van pas komen al hoop ik van niet.

Anoniem

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:23

Als je bijvoorbeeld in een justitiële inrichting werkzaamheden verricht mag je je telefoon alleen meenemen als je je IMEI nr laat registreren. Dit om te kunnen verifiëren of je ook daadwerkelijk weer je eigen toestel mee naar buiten neemt en niet eentje gewisseld hebt oid

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:34

Exact wat tica zegt. Ruilen is zo gebeurt in een pi oid...

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:38

Toen ik nog in een elektronicazaak werkte moesten we ook ons imei nummer op een intekenlijst zetten, als je het pand dan wilde verlaten werd het steekproefsgewijs gecheckt (+ de inhoud van je tas en broekzakken) om te controleren of je geen producten uit de winkel mee had genomen. :)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:42

Mij lijkt de logische verklaring ook dat men zeker wil weten dat je je eigen telefoon weer mee naar buiten neemt. Overigens mag je dit soort verzoeken best weigeren, de consequentie zal dan zeer waarschijnlijk zijn dat je geen toegang krijgt tot het bedrijf. Je werkgever kan er dan misschien voor kiezen om iemand te sturen die hier geen probleem mee heeft of je zoekt een andere oplossing zoals je telefoon niet meenemen.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:46

Murthul schreef:
Toen ik nog in een elektronicazaak werkte moesten we ook ons imei nummer op een intekenlijst zetten, als je het pand dan wilde verlaten werd het steekproefsgewijs gecheckt (+ de inhoud van je tas en broekzakken) om te controleren of je geen producten uit de winkel mee had genomen. :)

Hier precies zo. Controle om te checken of je niet een verwisseld toestel mee neemt.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:06

Toen ik bij de Mediamarkt werkte ging het ook zo, iedere avond bij het verlaten van het pand je telefoon aan de beveiliger laten zien om het IMEI nummer te controleren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:07

He gadver, dan werkte ik er maar niet. Ga niet ergens werken waar mijn werkgever controleert of ik steel. Beetje vertrouwen en anders maar niet. :n

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: In hoeverre verplicht afstaan van IMEI nummer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:41

Ik heb bij een geld en waarde transport bedrijf gewerkt, ook daar werd regelmatig controle uitgevoerd. Dus zakken leeg en zelfs fouilleren. Mobieltjes moesten in kluisjes, mochten niet mee. Hoefde dus geen IMEI af te geven.

Voor een bedrijf waar waarde volle informatie/goederen zijn vind ik het niet meer dan normaal dat er goed gecontroleerd word.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:52

Ik heb ook mijn IMEI nummer moeten afgeven/ noteren toen ik bij een groot magazijn van een online winkel werkte. Hier gold het vooral voor als je je telefoon per ongeluk mee nam naar binnen zodat ze konden controleren of het wel echt jouw telefoon is. ofzo. Je werd ook altijd dik gecontroleerd of je niks gestolen had.
Ik vond het ook maar raar gedoe, mijn oma lag op dat moment op sterven en er werd ook heel moeilijk gedaan of ik m'n telefoon wel naar binnen mocht. Het was dat ik écht een baan nodig had op dat moment, anders was ik direct weg gegaan. Was binnen een maand ook wel weer weg daar na een betere baan gevonden te hebben :+ Maarja, deze baan was ook echt halve slavernij en heb diep respect voor mensen die dit soort werk kunnen doen.
Ik wist alleen niet dat je er ook echt mee getraceerd kon worden