Toelating glyfosaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 10:11

Ik wil niemand op de tenen gaan staan, maar tot mijn grote verbazing wordt de toelating van glyfosaat wederom niet binnen korte termijn ingetrokken.

Tot mijn verbazing waren met name De christelijke partijen tegen.

En dat terwijl het gebruik van glyfosaat hand in hand gaat met genetischemanipulatie....het ingrijpen in de schepping dus.

In mijn ogen erg paradoxaal...

Hoe denken jullie hier over?
Afbeelding

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:15

Fantastisch besluit! Er is geen wetenschappelijk reden om het niet toe te staan, net als gen manipulatie is het een techniek die miljoenen monden kan gaan voeden.

Lang leve de vooruitgang!


ok, misschien wat ongenunanceerd, maar leek me een keurig tegenwicht tegen de even ongenuanceerde OP

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 10:21

troi schreef:
Fantastisch besluit! Er is geen wetenschappelijk reden om het niet toe te staan, net als gen manipulatie is het een techniek die miljoenen monden kan gaan voeden.

Lang leve de vooruitgang!


ok, misschien wat ongenunanceerd, maar leek me een keurig tegenwicht tegen de even ongenuanceerde OP

Die wetenschappelijke reden is er wel degelijk...bij afbraak wordt glyfosaat omgezet in ampa...bijzonder schadelijk voor koudbloedig leven...daar wordt vaak omheen gegaan....maar wat mij verbaasd is dat juist de christelijke partijen hier indirect stemmen tegen hun eigen principes...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:30

Ik volg het allemaal niet van zo heel dichtbij, maar bij zulke zaken gaat er bij mij steeds een belletje rinkelen over het samengaan van Bayer en Monsanto... >;)
De ene verdient aan giftige stoffen, de andere verdient aan medicijnen... :+

Wat betreft de christelijke partijen... die hebben wel meer kronkels die niet helemaal goed te begrijpen zijn. Alweer iets met belangen en winst denk ik :7

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:32

Fijn toch. Beter dan onkruid wieden.
Laatst bijgewerkt door Alja op 28-10-17 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:36

papagroom schreef:
Tot mijn verbazing waren met name De christelijke partijen tegen.

En dat terwijl het gebruik van glyfosaat hand in hand gaat met genetischemanipulatie....het ingrijpen in de schepping dus.

Zeker bij het CDA is het agrarische aspect van de achterban véle malen doorslaggevender dan een eventueel christelijk aspect.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:36

Ik ben er ook helemaal niet blij mee. Denk dat veel mensen niet beseffen hoe link het goedje is. En monopoly van monsanto is link.

Ze maken dit spul en verkopen zaden die ze zo hebben verknipt dat zeer tegen kunnen.zodat er lekker veel gif gebruikt kan worden. Brr

Mij verbaasd d66 ook. Christelijke/katholieke (ooit een onderdeel van cda) partijen is in het zuiden vaak de partijen van boeren.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-10-17 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:38

Voor alle toejuichers van deze rommel. Niet piepen hoor als er straks geen bij meer rondvliegt of dat je straks ineens kanker krijgt. Nou laat mij maar met de hand wieden. ;)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:46

Kanker is nou juist zo'n mooi bijverschijnsel, dàt levert pas echt geld op aan alle medicatie en behandelingen :$

Eerst flink geld verdienen aan de verkoop van die rotzooi.

Dan flink geld verdienen aan van die Frankenstein-zaden die er tegen kunnen.

Vervolgens d.m.v. patenten afdwingen dat er geen andere zaden dan die van hun meer gebruikt kunnen worden, dus iedereen moet de bijbehorende zaden kopen en de rest wordt weggedrukt *\o/*

En dan nog even flink geld verdienen aan alle ellende die dergelijke rommel veroorzaakt omdat er grootschalig medicatie ingezet moet worden om alle gevolgen min of meer te behandelen.

Perfect bedrijfsmodel +:)+ (als je geen enkel moreel besef hebt)

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:47


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:50

pmarena schreef:
Kanker is nou juist zo'n mooi bijverschijnsel, dàt levert pas echt geld op aan alle medicatie en behandelingen :$

Eerst flink geld verdienen aan de verkoop van die rotzooi.

Dan flink geld verdienen aan van die Frankenstein-zaden die er tegen kunnen.

Vervolgens d.m.v. patenten afdwingen dat er geen andere zaden dan die van hun meer gebruikt kunnen worden, dus iedereen moet de bijbehorende zaden kopen en de rest wordt weggedrukt *\o/*

En dan nog even flink geld verdienen aan alle ellende die dergelijke rommel veroorzaakt omdat er grootschalig medicatie ingezet moet worden om alle gevolgen min of meer te behandelen.

Perfect bedrijfsmodel +:)+ (als je geen enkel moreel besef hebt)


Ik had het niet beter kunnen omschrijven _/-\o_

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:04

Wie heeft er VVD gestemd de laatste verkiezingen? Die hebben nl. in hun eentje meer zetels dan alle christelijke partijen bij elkaar en zijn voor glyfosfaat.
Is wel zo eerlijk om ook te benoemen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:36

Het valt me van D66 ook tegen...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:39

Is er een alternatief?

De mcpa en mcpp is ook al niet meer leverbaar....hoe kom je van het giftige boterbloem af als je wei 80 % boterbloem aan het worden is, ondanks goed kalken en bemesten?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:41

papagroom schreef:
maar wat mij verbaasd is dat juist de christelijke partijen hier indirect stemmen tegen hun eigen principes...


De christelijke partijen hebben vnl boeren als achterban. QED

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 11:55

Indestal schreef:
Is er een alternatief?

De mcpa en mcpp is ook al niet meer leverbaar....hoe kom je van het giftige boterbloem af als je wei 80 % boterbloem aan het worden is, ondanks goed kalken en bemesten?

Er zijn voldoende alternatieven...echter is de toelating een probleem...dat is voor de kleine bedrijfjes die dit ontwikkelen onbetaalbaar...nog stugger...je kan zelfs Het advies van het ministerie van financiën (ja die gaan daar over) krijgen om in zee te gaan met een grotere partij, zo als Monsanto of Bayer..
En nu spreek ik uit de eerste hand..

Hoe bedoel je een dubbele pet...

PS...en waarom zou je überhaupt alles willen doodspuiten?

Beetje onkruid hier en daar kan helemaal geen kwaad, en komt het insecten leven ten goede...en dus de bestuiving van de gewassen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:04

Omdat mijn paard dus wel al die boterbloem mee eet, ik heb kruipende boterbloem en paard ook nog eens erg gevoelige darmen en een lever die al eens schade heeft opgelopen...ik spuit alleen de boterbloem, de rest mag blijven, is brandnetel, madelief en paardenbloem en klaver...maar JJK en boterbloem wil ik niet...dat gekke beest eet zelfs JJK en heeft echt geen honger, maar vind bitter misschien wel lekker...

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 12:13

Indestal schreef:
Omdat mijn paard dus wel al die boterbloem mee eet, ik heb kruipende boterbloem en paard ook nog eens erg gevoelige darmen en een lever die al eens schade heeft opgelopen...ik spuit alleen de boterbloem, de rest mag blijven, is brandnetel, madelief en paardenbloem en klaver...maar JJK en boterbloem wil ik niet...dat gekke beest eet zelfs JJK en heeft echt geen honger, maar vind bitter misschien wel lekker...

Veel boterbloemen op de wei wijst op een te hoge zuurgraad.
Je kunt dit gemakkelijk aanpakken door de boterbloemen te maaien, en in voor en najaar kalk te strooien.
Dit is ook nog eens beter voor je wei.

Gedroogde boterbloemen zijn overigens niet of nauwelijks giftig, en kunnen in je hooi dus geen kwaad.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:53

Het cda was tot voor kort zeer populair onder boeren.
En het is een oerconservatieve partij (geworden). Waar in de kerken klinkt 'vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping' is de stilte in het cda oorverdovend.

En er zijn erg veel boeren die graag anders willen dan vergroten, 80 uur werken en de bodem naar de mallemoer helpen, maar het bedrijf moet wel somehow overeind blijven.

Hopelijk vindt minister Schouten, lekker geen cda, hier een uitweg.

Hoe sneller de neonicotioniden (...ik kan het nauwelijks spellen :o ) glyfosaat, round up etc verboden worden hoe liever het mij is.

(DDT wordt tot op de huidige dag aangetroffen in moedermelk, meldde Trouw van de werk.)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:08

Indestal schreef:
Is er een alternatief?

De mcpa en mcpp is ook al niet meer leverbaar....hoe kom je van het giftige boterbloem af als je wei 80 % boterbloem aan het worden is, ondanks goed kalken en bemesten?


Gewoon in het voorjaar en najaar een rondje spuiten met Primstar. En in de winter kalk strooien.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:11

papagroom schreef:
Die wetenschappelijke reden is er wel degelijk...bij afbraak wordt glyfosaat omgezet in ampa...bijzonder schadelijk voor koudbloedig leven...daar wordt vaak omheen gegaan....maar wat mij verbaasd is dat juist de christelijke partijen hier indirect stemmen tegen hun eigen principes...


Die Ampa is niet alleen schadelijk voor koudbloedig leven en ... het duurt langer dan 4 maanden eer het afgebroken is in de bodem.
Het is minstens net zo schadelijk als glyfosaat. De werking bovengronds van glyfosaat lijkt na 2 weken
uitgewerkt maar ondergronds gaat het dus nog maanden lang door.

Trouwens Monsanto serveert in haar eigen kantines van de fabrieken beslist géén GMO produkten.
Het lijkt er op dat ze maar al te goed weten wat voor troep ze zelf produceren !

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:14

Mijn probleem is dat niet op verpakkingen staat als er glyfosaat in zit. Als ik bier koop dan zit daar, volgens testen op Google, bijna altijd glyfosaat in. Als ik aardappelen koop in de supermarkt geen idee, als ik hier aardappelen bij een boer koop dan neem ik aan dat er glyfosaat inzit als het loof dood gespoten is met glyfosaat voordat de aardappelen gerooid zijn, dus kijk ik eerst bij de boer of hij aardappelland wel of niet met glyfosaat spuit. Brood komt hier van bakkers waarvan beweerd wordt dat er niet met glyfosaat wordt gespoten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:15

henny_w schreef:
Trouwens Monsanto serveert in haar eigen kantines van de fabrieken beslist géén GMO produkten.
Het lijkt er op dat ze maar al te goed weten wat voor troep ze zelf produceren !


Klopt helemaal. Heb er tijdje terug een reportage over gezien.
Echt misselijkmakende praktijken. Enkel en alleen voor het grote winstbejag ;(

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:28

Ergens begin dit jaar was het volgens mij, dat ik een bericht zag langskomen met test-uitslagen van een aantal ouders, die een aantal standaard kinder-vaccinatie-spuiten heeft laten onderzoeken in een laboratorium en buiten alle bocht die daar al in zit, zaten er nog meer verontreinigingen in. Zelfs nog kwik-deeltjes en....glyfosaat -O- Die troep komt echt op de raarste plekken terecht.

Even snel de eerste de beste link erbij gepakt:
https://www.ecowatch.com/glyphosate-vac ... 43362.html

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:39

laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat er voor consumenten niks meer te verkrijgen is alleen voor bedrijven met licentie. veel te veel mensen mogen spuiten die er niks vanaf weten