ouders van misdadigers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 05:07

Hoi,

Vandaag kwam ik dit artikel tegen op facebook, ik heb het topic over Anne Faber natuurlijk ook gevolgd en zie ook veel reacties als 'dat je zo'n monster opvoed' met name op facebook e.d. zie je dit veel voorbij komen.
Ik ben dan ook wel benieuwd wat mensen vinden van dit artikel, geschreven door ouders van een 'soortgelijk' kind.
http://decynist.nl/437-2/

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 06:58

Volgens mij sta je dan machteloos toe te kijken. De vraag is dan niet meer óf het verkeerd gaat, maar waneer. Lijkt me vreselijk.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:35

Bizar dat zulke mensen niet begeleid kunnen gaan wonen als ze dat zelf niet willen... moet er dan eerst wat gebeuren?

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:36

Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven. Je kunt niet gaan zitten wachten tot die jongen de levens van allemaal mensen verwoest heeft voordat hij 'gestopt' wordt door een 'gevangenisstraf'.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:38

Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening
Laatst bijgewerkt door benangelique op 19-10-17 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:39

topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven. Je kunt niet gaan zitten wachten tot die jongen de levens van allemaal mensen verwoest heeft voordat hij 'gestopt' wordt door een 'gevangenisstraf'.


Sorry? Wat is dit voor uitdrukking van je emoties? Een spuitje geven?

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:40

Afschuwelijk.
Het doet me denken aan de filmhuisfilm "Let's talk about Kevin "

Die jongen speelde al jong zijn vader en moeder tegen elkaar uit.
Slechts een jaar of drie oud toen hij al in de gaten had hoe hij moest en kon manipuleren.
In de film had moeder in de gaten hoe bergafwaarts het ging met haar kind, maar vader "zag "het niet.
Dus......moeder zag spoken, snapte haar kind niet, overdreef , was zélf de schuldige in het gedrag van haar zoon en meer van dat soort verklaringen.

Al snel werd de cavia van zijn zus de dupe van de nukken en grillen van de zoon.
Toen vond moeder zowel haar dochter als man......gedood door een pijl uit haar zoons boog.
( Volgens vader was zoon lief echt zo een leuke Robin Hood, en wat kón hij "goed "overweg met dat ding dat hij voor zoon lief kocht!!)
Uiteindelijk ging Kevin dood nuchter naar zijn middelbare school, vergrendelde dezen en slachten als een koele kikker zijn school/ klasgenootjes af.

Toen werd moeder natuurlijk vergruist door de hele plaatselijke bevolking.
Zij had een monster groot gebracht, terwijl ze zó vaak aan elke mogelijke bel had gehangen voor raad en daad, om doodleuk met een aai over de bol te worden weg gestuurd door verschillende instanties.
Moeder overdreef tenslotte, dat was voor iedereen duidelijk.
Werd omschreven als overspannen, had vast een "postnatale depressie" na de komst van Kevin, snapte haar eigen kind niet, en ja.......waarom niet, was gewoon geen "goede "of handige moeder!!!!

En uiteraard was dit allemaal fictief, maar ik geloof heilig dat zoiets zich zo wél ontwikkeld.
En ik kan me die totale machteloosheid ook zeker voorstellen.
Het bestaat inderdaad........gewetenloze mensen en nee, het ligt niet altijd aan de opvoeding, onverwerkte geestelijke trauma's of slechte begeleiding/ hulpverlening.
Dat maakt deze extreme gevallen ook zo ongrijpbaar en eng.
Net zoals SopievdV ook al aangeeft........het is geen kwestie óf maar wanneer het fout gaat.

Geen idee hoe je het kan voorkomen.
Je kan die mensen niet bij voorbaat levenslang opsluiten achter slot en grendel.
Therapie??
Iemand die geen geweten heeft en van manipuleren een tweede natuur heeft gemaakt wind veel hulpverleners en deskundigen zó om hun kleine vinger heen.
Die enkeling die dan nog wél er door heen prikt kan niks anders doen dan zijn zorgen delen, maar heeft niet de macht om het tij te keren.

Achteráf staat iedereen altijd te roepen dat ze het wisten, aan zagen komen en waar het in de zorgverlening fout is gegaan..........maar dan is het leed al lang geschied.
Eng hoor....en triest.
Voor de nabestaande van een slachtoffer, maar de nabestaande van de dader hebben vaak ook geen leven meer.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:45

benangelique schreef:
Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening

Ben het helemaal met je eens :j
Ik werkte echter niet met de jongeren, maar op het "eind station" zeg maar... de long stay

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:48

benangelique schreef:
topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven. Je kunt niet gaan zitten wachten tot die jongen de levens van allemaal mensen verwoest heeft voordat hij 'gestopt' wordt door een 'gevangenisstraf'.


Sorry? Wat is dit voor uitdrukking van je emoties? Een spuitje geven?

Dat is mijn mening ja. Zo'n kind is een groot gevaar voor de samenleving. Hoe wil je de samenleving tegen hem beschermen? Levenslang opsluiten in een isoleercel? Want contact met verpleegsters is te gevaarlijk, net als bij M.P. Of wil je hem laten lopen in de hoop degene die op zijn pad komt sterk genoeg is om hem van zich af te vechten? Dat is toch geen leven.
Een hond die meerdere mensen heeft gebeten geven ze ook een spuitje, waarom bij mensen dan niet?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:51

Omdat er zoveel meer mogelijk is dan een spuitje. Daarom. Dát spuitje lost namelijk niets op. Na dát spuitje staan er weer nieuwe jongeren op die potentieel zeer gevaarlijk zijn. Allemaal maar dát spuitje geven? En waar ligt dan de grens? Wanneer bepaal je of iemand dát spuitje krijgen moet?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:56

spuitje heeft geen zin... er kan nooit een grens gesteld worden van "ja, nu ben jij anti sociaal genoeg of narcistisch genoeg om een spuitje te krijgen". Dat kan je pas vast stellen als er groots is toegeslagen.
Het recht systeem en de GGZ zijn gewoon niet goed ingericht op deze mensen.
Het is rehabilitatie gericht (waar ik helemaal voor ben) maar deze personen kunnen schijn-rehabilitatie laten zien. Zeer lange tijd wenselijk gedrag vertonen, zelfs de professionals laten denken dat iemand "genezen" is... af wachtend op het punt om de situatie naar hun hand te zetten, uitgedacht tot in de puntjes.
Bij deze mensen zou het beleid anders moeten zijn, geen zelfstandige vrijheden ook al is het gedrag goed, hoe triest zoiets ook is voor iemand met een ziekte, het gevaar voor de medemens (en dier) is imo te groot.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 19-10-17 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:08

topsylover schreef:
benangelique schreef:

Sorry? Wat is dit voor uitdrukking van je emoties? Een spuitje geven?

Dat is mijn mening ja. Zo'n kind is een groot gevaar voor de samenleving. Hoe wil je de samenleving tegen hem beschermen? Levenslang opsluiten in een isoleercel? Want contact met verpleegsters is te gevaarlijk, net als bij M.P. Of wil je hem laten lopen in de hoop degene die op zijn pad komt sterk genoeg is om hem van zich af te vechten? Dat is toch geen leven.
Een hond die meerdere mensen heeft gebeten geven ze ook een spuitje, waarom bij mensen dan niet?


Je bent serieus? >;)
Wat een bizarre mening :=

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:18

Dapper van deze moeder om dit te schrijven.
En een noodkreet om hulp aan de maatschappij en politiek.

Het lastige is dat deze mensen in hun hoofd ongeneeslijk ziek zijn, maar er voor de buitenwereld zo gewoon uitzien. We hebben er geen moeite mee dat we fysiek ongeneeslijke zieke mensen levenslang 'opsluiten'. Want dan krijgen ze de beste zorg. Maar als het psychiatrisch ongeneeslijk is, is het ineens wel een probleem.

verootjoo schreef:
Bizar dat zulke mensen niet begeleid kunnen gaan wonen als ze dat zelf niet willen... moet er dan eerst wat gebeuren?
Ja, helaas wel.

Eigenlijk vind ik dat iedereen dit boek moet lezen:
https://www.bol.com/nl/p/the-stranger-b ... _role%3Din
In het NL vertaald als Mijn vriend de seriemoordenaar. Maar nu alleen nog maar in het Engels verkrijgbaar. Om je even wakker te schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:20

topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven.


Tsja.... Hoe is het eigenlijk met de ontwikkeling van je eigen geweten gesteld als je kinderen spuitjes wil gaan geven? :?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:25

Heel veel respect voor deze moeder om haar verhaal te delen. Het lijkt me echt onwijs heftig om zo'n gevoel van machteloosheid te hebben.
En de angst voor wat de toekomst zal brengen..
En natuurlijk hoop je dat dit verhaal een uitzondering is.
Ik hoop wel echt dat dit een keer (gauw!) goed opgepakt wordt :/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:28

safina schreef:
topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven.


Tsja.... Hoe is het eigenlijk met de ontwikkeling van je eigen geweten gesteld als je kinderen spuitjes wil gaan geven? :?

Hoewel ik het er niet mee eens ben, snap ik het gevoel erachter wel.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:29

safina schreef:
topsylover schreef:
Wauw wat een verschrikkelijk verhaal. Zulke kinderen zouden ze beter een spuitje kunnen geven.


Tsja.... Hoe is het eigenlijk met de ontwikkeling van je eigen geweten gesteld als je kinderen spuitjes wil gaan geven? :?

Mijn geweten is verstandig genoeg geen kinderen te fokken met mensen die niet in staat zijn kinderen goed op te voeden. (ikzelf dus)

Het is een onpopulaire mening, maar ik heb alle recht om die te uiten. Wat zou je anders met zo'n kind moeten doen?
Met het verhaal van Micheal P., komen nu ook opeens allemaal mensen die zeggen van "ja ik zat bij hem op de basisschool, toen wist ik al dat er een steekje los zat bij die vent." WAAROM is er dan niks gedaan? Waarom is niemand opgestaan om te zeggen dat dit hartstikke verkeerd zou gaan.
Mensen kijken jarenlang toe van de zijlijn hoe ongeleide projectielen levens van andere mensen verwoesten, en komen achteraf met het welbekende "ik wist het al toen..."

De ouders van het kind in de link doen er ALLES aan om de buitenwereld te beschermen tegen hem, en NIEMAND neemt hen serieus. De overheid heeft onze geestelijke gezondheidszorg kapot gemaakt en daar mogen wij in de toekomst voor boeten. En iedereen staat erbij en kijkt ernaar..

Edit: Mensen die het oneens zijn met mij, wat zouden jullie doen om de samenleving tegen zulke mensen te beschermen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:34

Zeer heftig artikel. Ook echt respect voor de ouders die dit durven naar buiten te dragen. Lijkt me zo erg machteloos gevoel als je kind zo is. Mensen onderschatten met regelmaat hoe makkelijk een jong kind een volwassenen kan bespelen.

Ikzelf heb kinderen tussen 4-7 jaar begeleid en kwam daar al mond open vallende dingen tegen. Kinderen die perfect de ouders en andere kinderen kunnen bespelen. Maar ook uitspraken waarvan je u zegt.


Ik kan me zo niet herinneren welke maar ik heb ooit eens gelezen over een internaat voor dit soort kinderen. Daarin rehabiliteerde +/- 40%. Deze kinderen hadden na hun vrijlating en zo ver bekend gewoon leven. De rest ging in de fout. In de vorm van geweldpleging en andere misdrijven. Dat klinkt laag maar was in feite een succes verhaal. Ik zal straks eens proberen op te zoeken waar ik het had gelezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:38

@Topsylover, ik zou graag een GGZ-instelling zien die deze kinderen van jongs af aan begeleidt, ze leert hoe te functioneren in de maatschappij en de echt zware gevallen eruit kan pikken zodat zij nooit de maatschappij in komen.

Zomaar een spuitje geven vind ik te rigoureus en als we niet oppassen een enorm glijdende schaal. Niet wenselijk in een beschaafde maatschappij.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:39

Ik begrijp wat tobsylover zegt. Nu moeten er onschuldige mensen dood gaan/ gemarteld worden. Voordat de echte dader berecht wordt. En ze wisten op voorhand al dat ze dit zouden doen.

Er wordt gewoon niks met deze mensen gedaan. Ohh je spoort niet en verkracht mensen op brute wijze. Nou de verpleegster/ psycholoog heb een relatie met je. Dus je mag lekker naar buiten hoor. De maatschappij blijft de achterlijke hoop houden dat iedereen gered kan worden door taakstrafjes. Ohh je heb iemand blind geslagen nou 180 uur taakstraf. En de ander is zn hele leven blind....
Denk zelf dat er geen opl is voor dat soort mensen. Zou ze gewoon in een soort isoleercel zetten.
Ben bang als je ze met zn alle opsluit dat ze elkaar wagelijke dingen aan doen. Of met zn alle op 1 minderweerbare

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:43

dat klopt imo ook niet... miesnaom, er wordt heel veel met deze mensen gedaan.
Maar het effect is er niet, ze zijn immers te ziek.
Isoleer... separeer... dat beleid is helemaal aangepast, is ook niet nodig... begeleiding en permanent toezicht wel.
En geloof me, als team of behandelaar wil je dat ook, er zijn cliënten die je niet naar buiten wil laten gaan, maar je hebt geen poot om op te staan omdat ze zich al jaren goed gedragen en de wet je op draagt het wel te doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:44

Maar San87 (en andere), iemand die "gewoon" geen gevoel kan ontwikkelen, wat heeft het voor zin om die van jongs af aan geweldig te begeleiden. Het deel in de hersenen wat het gevoel geeft zoals elk ander dat heeft is er niet.
Die moet je dan zoals je zegt levenslange opsluiting geven. Is dat wel humaan?
Ik zeg niet dar ik voor een spuitje ben, maar ik snap de gedachte wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:44

c_alsemgeest schreef:
dat klopt imo ook niet... miesnaom, er wordt heel veel met deze mensen gedaan.
Maar het effect is er niet, ze zijn immers te ziek.
Isoleer... separeer... dat beleid is helemaal aangepast, is ook niet nodig... begeleiding en permanent toezicht wel.
En geloof me, als team of behandelaar wil je dat ook, er zijn cliënten die je niet naar buiten wil laten gaan, maar je hebt geen poot om op te staan omdat ze zich al jaren goed gedragen en de wet je op draagt het wel te doen.


Dat is inderdaad het probleem. De wet erkent nog niet dat er mensen zijn die gewoon nooit kunnen rehabiliteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:47

bruintje123 schreef:
Maar San87 (en andere), iemand die "gewoon" geen gevoel kan ontwikkelen, wat heeft het voor zin om die van jongs af aan geweldig te begeleiden. Het deel in de hersenen wat het gevoel geeft zoals elk ander dat heeft is er niet.
Die moet je dan zoals je zegt levenslange opsluiting geven. Is dat wel humaan?
Ik zeg niet dar ik voor een spuitje ben, maar ik snap de gedachte wel.


Die moet je idd levenslange opsluiting geven. De maatschappij tegen die persoon beschermen. Ook levenslange opsluiting kan nog kwaliteit van leven geven.

Als je goed leest snap ik de gedachtegang voor een spuitje ook heel goed. Ik vind alleen zo 'makkelijk' over leven en dood beslissen niet iets dat in de handen van de overheid en de gezondheidszorg moet liggen. Wij kunnen en mogen niet bepalen of iemand verdient om te leven of niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:47

Ik ken zo ook een paar kinderen...
Eentje is 10, heel intelligent en valt zijn moeder aan met keukenmessen... Die moeder is doodsbang en trekt het niet lang meer. Dat kind zit in de opvang en wordt begeleid maar dat heeft geen of weinig effect.