Taser bij minderjarigen ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taser op minderjarigen

Ja
272 (90%)
Nee
26 (8%)
Geen mening
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 302


Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:07

Tomaten snij je het beste met een gekarteld mes. :+

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:11

Die mag van geluk spreken dat hij een taser heeft gekregen en niet een kogel. Een mes schrikt niet zoveel angst aan, waardoor men er minder snel voor terug deinst. Hierdoor is een mes zeer gevaarlijk, want een steek op de goede plek en je bloed dood. Soms heb je het niet eens echt door hoe ernstig het is.

Zodra het lijf van de agent of een ander in het geding komt, mag er gericht geschoten worden. Er wordt in de wet niet gesproken of leeftijd. (alleen bij pepperspray). Wel wordt er gesproken over proportionaliteit en subsidiariteit. Of te wel het doel moet op geen andere manier bereikt kunnen worden.

Ik ben het niet eens met het feit dat er minder geweld is. Ik merk namelijk dat er steeds meer wapens op straat zijn en dat de geweldsincidenten juist heftiger zijn, door gebruik van wapens (vuurwapens en messen)

Daarbij is het vanaf de keukentafel heel makkelijk om te (ver)oordelen, maar dan zou ik zeggen solliciteer en maak de politie een beter mens.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:12

Klopt dan gaat het als een tierelier. Met mijn keukenmessen kan ik heel best iemand flink zeer doen hoor.

Maar voor mij goed gehandeld. Beter taseren dan schieten. Anders krijg je daar ook weer commentaar op politie schiet op kind. Zie de koppen al staan. Peperspray was ook nog een mogelijkheid geweest maar geeft weer meer last. Je moet iets als je bedreigt wordt.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:13

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.

Dit dus..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:13

Het was een kleine ruimte, dus daardoor kon pepperspray ook niet.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:13

Absoluut. Moet je maar normaal doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:13

Shadow
Je hebt het over rechtstaat en straffen
Maar een taser inzetten om iemand te neutraliseren zonder daarbij zelf binnen bereik van een getrokken wapen te komen is naar mijn mening geen straf
Die straf dat regelt de rechter later wel


Nu zeg ik niet dat je maar te pas en te onpas mensen plat moet gaan taseren , maar indien het de enige uitweg is waarbij er zonder schoten en zonder handgemeen waarbij het risico dat het mes iets te vlot iemand zijn lijf in verdwijnt vrij hoog word
Zeg ik taser maar :j
Ongeacht meer of minder jarig

Edit : vermoed dat als het niet plaats vond in een kleine ruimte er idd pepperspray was in gezet

Edit twee: wat betreft het wel of niet onder de indruk zijn van keukenmessen... ik heb hier een collectie messen waar ik iemand mee kan omleggen en uitbenen zonder al te veel moeite en dan heb ik niet eens een hele spannende collectie
Dus ja... ik mag hopen dat de politie idd wel onder de indruk is van een beetje vlees of groente mes met een lemmet van 20+ cm
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-10-17 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:14

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
Denk dat je hem verkeerd leest.


Ik lees prima :) Maar ik ben het er niet mee eens. En door iemand anders te citeren is diens uitspraak nog niet automatisch waar. Een mes is wellicht minstens net zo gevaarlijk in een direct gevecht - maar een mes werkt alleen als je in de buurt van het mes komt. Dus als je afstand houdt is er niet zo gek veel aan de hand. Soms is dat de veiligste en verstandigste optie.

Alleen is het verhaal steeds meer gericht op harde actie, nooit iemand ergens mee weg laten komen, wraak nemen, straffen. Daardoor lijkt de optie 'een heldere video-opname maken en de jongen later oppakken' bv geen goede optie - terwijl dat als je het nameet als strategie echt prima kan zijn. (Zeker bij jongens van 13, die over het algemeen nog niet zulke geharde criminelen zijn dat ze makkelijk het land uit komen. Die kun je dan gewoon opsporen door met die foto de scholen langs te gaan)

En voor iedereen die hoopt dat de jongen er wat van leert: dat werkt helaas zo niet. Want als je gedrag wilt veranderen moet je het veranderen voor het geescaleerd is ipv het verder te escaleren. In de VS leidt juist de geweldadige aanpak vana de politie vaak tot escalatie, omdat men het idee heeft dat er toch niets te verliezen is. De kans is minstens zo groot dat deze jongen (afhankelijk van de straf en behandeling en hoe die aanslaat) de volgende keer eerder steekt omdat dit zo geescaleerd is. Dan heb je dus precies het omgekeerde bereikt van wat je wilt, en maak je het als politie zelfs voor jezelf onveiliger.

(Overigens, niet iedereen kan met een mes omgaan, en ik mag toch hopen dat de politie van de meeste messen in mijn keukenla niet onder de indruk is, want daar krijg ik maar met moeite een tomaat mee aan stukken }:0 )


Dus een gek met een mes laten lopen en het risico dus nemen dat een ander niet geoefend iemand hem tegenkomt met alle gevolgen van dien????? Ik ben heel benieuwd wat je dan schrijft, als hij bijv 1 van jouw naasten heeft gestoken.......

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:15


Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:16

Tuurlijk wel
Zo'n rot kind zonder opvoeding moet gewoon op de donder krijgen ~~}>

Zonder gekheid . Ik vind inderdaad dat de politie dat mag

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:21


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:24

Goed gehandeld.

Er zijn tegenwoordig van die lui die nergens meer respect voor hebben. Van mij mogen ze die gastjes elke keer taseren. Misschien krijgen ze dan een beetje respect

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:24

Shadow0 schreef:
Palmera: waarschijnlijk was dat de veiligste optie geweest ja. En het doel van straffen is niet om wraak te nemen of iemand pijn te doen, het doel is om een veilige optie voor ons als samenleving te creeren. Dat doe je over het algemeen met minder geweld, niet met meer.

De kans lijkt mij namelijk aanzienlijk dat de jongen eerder agressiever en getraumatiseerder is, en dat het in het geheel zijn kansen op herstel eerder vermindert dan vermeerdert. Wat hebben we dan gewonnen? Vooral de gedachte dat we hem tenminste wel te pakken hebben genomen? Dat is niet hoe onze rechtstaat werkt.


Als ik het dus goed begrijp, had jij liever gehad dat de agent zichzelf neer had laten steken en vervolgens de 13 jarige, inclusief mes en geen angst om te steken, op de burgers los te laten omdat de 13 jarige nu wel eens meer getraumatiseerd zou kunnen zijn?
Het is voor een politieagent net zo goed traumatiserend om te worden neergestoken, en voor zijn/haar gezin. Voor eventuele omstanders die daarna door de 13 jarige zou worden neergestoken is het ook traumatiserend. Ik blijf bij het standpunt dat de politie goed heeft gehandeld, liever 1 13 jarige met misschien wat meer trauma omdat hij er vrijwillig voor heeft gekozen om een mes te trekken tegen een agent dan getraumatiseerde onschuldige mensen. En ja, op 13 jarige leeftijd kan je echt wel keuzes maken, ook als je een rotjeugd hebt gehad.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:25

Sonja_vR schreef:
Shadow
Je hebt het over rechtstaat en straffen
Maar een taser inzetten om iemand te neutraliseren zonder daarbij zelf binnen bereik van een getrokken wapen te komen is naar mijn mening geen straf


Ik vind 'neutraliseren' altijd een beetje griezelig klinken. Maar nee, het kan ter afwending van gevaar zijn - maar hier in dit topic noemen mensen het wel degelijk vanuit het oogpunt om hem de gevolgen te laten ervaren, niet om het gevaar af te wenden. Dat is straf - en dat hoort onder het strafrecht.

Citaat:
Nu zeg ik niet dat je maar te pas en te onpas mensen plat moet gaan taseren , maar indien het de enige uitweg is waarbij er zonder schoten en zonder handgemeen waarbij het risico dat het mes iets te vlot iemand zijn lijf in verdwijnt vrij hoog word


Maar, en zie vooral ook het blog van Grutjes dat ik gelinkt heb: hoe meer wapens je hebt, hoe meer je denkt dat wapens de enige uitweg zijn. Het gebruik van geweldsmiddelen neemt toe, niet af. Het zijn juist de alternatieven (zoals deescaleren, praten, afstand nemen en iemand op een andere manier aanhouden) die uit het zicht raken. En dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling, want dat kost uiteindelijk levens en maakt onze samenleving onveiliger, niet veiliger. (En kijk vooral naar de VS. Al dat geweld daar maakt de wereld niet beter maar gevaarlijker.)

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:28

Verhaal gelezen en juist gehandeld. Shadow, dus normaal gesproken zou je dus een 13 jarige met mes gewoon laten lopen en later oppakken?? Leven wij wel in dezelfde maatschappij?? Ook 13 jarige jochies moorden. En wat betreft gevaarlijker worden van onze maatschappij: We staan helemaal onder aan de ladder wat betreft vuurwapen bezit en gebruik.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:29

In Nederland wordt de hoeveelheid politiegeweld niet steeds groter, maar het is wel steeds meer op film en gaat steeds sneller het internet over.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/aa ... l-1.534516

Verder daalt het aantal doden door vuurwapens in Nederland al decenia. Zowel relatief als absoluut is het vrijwel gehalveerd snds 1996.

http://www.gunpolicy.org/firearms/region/netherlands

We hebben sinds 1999 ook meer dan de helft minder zelfmoorden (absoluut, relatief zelfs ruim 60% minder), waarbij het percentage zelfdodingen met gebruik van een vuurwapen stabiel blijft (±30%).

Dodelijke ongelukken met vuurwapens is in de periode 2005-2015 3x voorgekomen, daarvoor jaarlijks minimaal 1x, met als hoogste aantal slachtoffers per jaar 1999: 5 stuks. Recentere cijfers zijn mij niet bekend.

Ik vind het zoals het plaatje nu is, lijken op de juiste keuze. Ja, een taser kan dodelijk zijn, maar is het over het algemeen niet. In de VS willen ze ook wel eens meerdere schokken achter elkaar toedienen. Het enige wat me in de OP echt tegenstaat is dat de term "tot rust te krijgen" is gebruikt. Onder controle te krijgen lijkt me een passendere tekst bij het gebruik van een taser.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:40

Inoterry schreef:
Als ik het dus goed begrijp,


... nee. Ga er vanuit dat als je een zin begint met 'als ik het dus goed begrijp vind jij' dat het antwoord nee is. (Bigone: dat is ook mijn antwoord aan jou.)

Ik heb nu ook het artikel gelezen. De jongen was verward. De politieagenten hadden een schild. Het wordt mij niet duidelijk waarom men niet simpelweg een stapje achteruit heeft gedaan en even had gewacht en misschien dat de jongen wel gekalmeerd was. (Sowieso lijkt het me niet juist dat een verwarde jongen uitsluitend benaderd wordt door de politie in zo'n geval - een goede psychiaterof crisishulpverlener erbij lijkt me meer kans op succes geven.)

Ik vind niet dat agenten zich neer moeten laten steken. Maar in veel gevallen zijn er andere mogelijkheden, en die worden nu door de nadruk op ingrijpen dmv wapens en geweld makkelijker over het hoofd gezien - met als gevolg uit de hand lopende situaties tot gevolg.

Overigens, iets extra's om rekening mee te houden is dat juist bij verwarde mensen een taser helemaal niet hoeft te werken. Juist bij iemand in psychotische toestand kan dat anders lopen.

Citaat:
Het is voor een politieagent net zo goed traumatiserend om te worden neergestoken, en voor zijn/haar gezin.


Maar in alle eerlijkheid: dat is wel een onderdeel van het vak. Ik vind niet dat geweld richting de politie ok is, maar de politieagenten hebben zelf voor het vak gekozen, en dat betekent dat ze meer risico lopen om in de uitoefening van hun vak geweld tegen te komen, en dat ze dan bij het handelen iets meer het algemeen belang verdedigen. Zelfverdediging is juist bij de politie iets waar we heel voorzichtig mee moeten zijn, juist omdat zij het geweldsmonopolie zijn. Nogmaals: zie de VS. Veel agenten daar voelen zich heel makkelijk bedreigd, met als gevolg dat zij zelf gevaarlijke situaties creeren waar dat niet nodig was geweest. En daar gaan mensen dood aan.

Citaat:
Voor eventuele omstanders die daarna door de 13 jarige zou worden neergestoken is het ook traumatiserend.


Maar je kunt niet zomaar stellen dat een 13-jarige jongen die in het nauw gedreven is, ook zomaar een koelbloedige moordenaar wordt.

Hier lijkt het me bovendien niet aan de orde, want als het gaat om een jongen thuis is het volgens mij prima mogelijk om te zorgen dat hij niet het huis uit gaat. Dus gevaar voor de omstanders is er niet zomaar.

Citaat:
Ik blijf bij het standpunt dat de politie goed heeft gehandeld, liever 1 13 jarige met misschien wat meer trauma omdat hij er vrijwillig voor heeft gekozen om een mes te trekken tegen een agent


Ik denk dat je bij een verwarde jongen van 13 zeker niet kunt zeggen dat hij dat vrijwillig doet. Jongeren van 13 zijn al niet erg goed in het inschatten van situaties en het overzien van hun handelen, maar een verwarde jongen van 13 al helemaal niet.

En dat is ook mijn bezwaar tegen wat meerdere mensen zeggen 'als je zo volwassen bent om een mes te pakken dan...' - dat is gewoon onzin. Je hoeft helemaal niet volwassen te zijn om een mes te pakken. Dit is een jongen in ernstige psychische nood - als 'ie iets niet is dan is het een rationeel handelende volwassene.

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:48

Ja! Wie niet luisteren wil moet maar voelen. ~~}>

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:48

Ja laten we een burger in gevaar brengen (psycholoog/ hulpverlener)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:50

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.

precies dit.
wie A zegt, zegt ook B

:j :j :j :j

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:52

Taseren die hap. Het zou tijd worden dat de jeugd leert en eigenlijk ook de volwassenen dat er gevolgen zitten aan acties. Respect is tegenwoordig ver te zoeken. En dat geweld minder word is gelul. Ga maar eens met conducteurs praten of buschauffeurs. Mensen hebben een steeds grotere bek als ze te maken krijgen met de gevolgen van hun gedrag. Gelijk duidelijk.
Iets met zachte heelmeesters.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:54

En stel de hele kleine kans die er komt uit, die jongen gaat er dood aan. Oeh jammer dat we op deze overbevolkte planeet iemand per ongeluk dood hebben gemaakt. Want als je 13 bent en je zwaait met messen dan heb je niet gevraagd om politiegeweld. Dan heb je een knuffel en een glaasje roosvicee verdient toch?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:55

Met het verduidelijkende artikel blijf ik een taser nog steeds een logische actie vinden. Want hij was niet alleen een gevaar voor zijn omgeving, maar ook voor zichzelf. Een stukje afstand nemen kan betekenen dat hij zijn eigen leven neemt. Het toch relatief kleine gevaar van een taser is dan minder riskant.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:56

Wat een reacties. Volgens het artikel ging het over een verwarde jongen. Niet over iemand met koelbloedige moordplannen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:57

Verward heten ze tegenwoordig allemaal.