CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 16:17

https://www.ad.nl/binnenland/examinator ... ~aac5fb0b/

Ben zelf druk aan het rijlessen en mag 17 okt op.... Ben heel benieuwd. Heb nu zo'n 60 uur gereden (wisselend 1,5 of 2 uur per les), en ik kan me er niks bij voorstellen dat sommige al na 10/15 uur op examen gaan.... Ik denk dan ook: hoe dan?
Ik heb bewust gekozen voor een wat duurdere rijschool die in de regio goed bekend staat, en heel bewust niet voor een prijsstunter....

Wat zijn de meningen op bokt hierover?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:21

Erg verschillend per persoon.
Mijn man en ook mijn broers zijn de eerste keer geslaagd met tussen de 15 en 20 uur.
Ikzelf 30 uur.
Kun je niets over zeggen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:22

Ik vind in weze dat het aantal lesuren an sich niet zoveel uitmaakt.. als er maar inzicht is in wat kan, hoe te schakelen, wat de verkeersregels zijn en men meerijd met het verkeer.
Die moeten er in de basis goed in zitten, verder goed leren rijden leer je pas als je echt km's gaat maken.
Ik ben persoonlijk geslaagd met 25 uur

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:52

Verschild inderdaad per persoon, mijn vriend heeft er 12 uur over gedaan en ik rond de 90 uur denk ik. :+

Anoniem

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:54

Ik ben met 30 uur voor het eerst wezen afrijden maar door zenuwen twee keer keihard gezakt voor ik hem haalde dus het is maar net hoe snel je het oppikt. Het aantal uren zegt niet zo veel imo. Vind het wel goed dat ze streng zijn eigenlijk, als je ziet hoe veel mensen er nu al op de weg rijden waarvan je je afvraagt hoe ze ooit hun rijbewijs gehaald hebben... Ja het is duur, maar je zakt altijd met een rede.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:56

Ik heb 4 keer afgereden, waarvan de derde en vierde keer niet nodig waren geweest. Het was pure zenuwen waardoor ik meer dan 120 uren les heb gedraaid.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:57

Als ik me in het verkeer begeef verbaas ik me ook iedere keer weer over het niveau van mijn medeweggebruikers.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:58

Wisselt heel erg van persoon tot persoon, ik vind persoonlijk dat het aantal rijuren op zich dus helemaal niks zegt over hoe goed iemand kan rijden en of die persoon al 'examenwaardig' is of niet.
Denk eerder dat het er mee te maken heeft dat a.) rijscholen zitten te pushen om leerlingen zo snel mogelijk op te laten gaan voor examen en b.) leerlingen zelf zitten te pushen om maar snel examen te mogen doen om de kosten te drukken. En ja dan krijg je dit soort taferelen.
Plus dat nervositeit denk ik een niet te verwaarlozen rol speelt. Het is voor veel mensen toch het eerste rijbewijs wat je moet halen, zo'n examen kost klauwen met geld, rijscholen hebben het al vreselijk druk en dat zorgt toch gewoon voor een berg stress en dus een hoop rare stunts tijdens het afrijden.

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:11

Mijn vriend is nu 5x gezakt :( waarvan dus 1 x bnor examen
Helaas de zenuwen en raar maar waar tuasentijdse toets met vlag en wimpel

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:14

Het heeft imo niet zoveel van doen met de lessen, maar met wat daarna gebeurd.
Daarna moet je echt ervaring op gaan doen en het schakelen e.d. is het probleem niet, maar het inzicht.
Wanneer moet je even gas bijgeven, wanneer moet je even loslaten, wanneer ga je invoegen.
Ik maak mij echt geen zorgen om de 'doorrijders' (uiteraard op de aso's na) maar vind juist dat er erg veel mensen rijden die rijden alsof ze nog in hun lesauto zitten zonder een enkele voor van inzicht en te bang om even op het gaspedaal te duwen om bijvoorbeeld in te halen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:29

gekvanfleur schreef:
t er erg veel mensen rijden die rijden alsof ze nog in hun lesauto zitten zonder een enkele voor van inzicht en te bang om even op het gaspedaal te duwen om bijvoorbeeld in te halen.


Dat vind ik ook doodeng, mensen die bang zijn om gas te geven en liever blijven tutten dan meerijden met de rest. Mijns inziens mag daar ook echt meer aandacht aan worden besteed in de lessen, niet tutten, maar rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:31

Goof schreef:
gekvanfleur schreef:
t er erg veel mensen rijden die rijden alsof ze nog in hun lesauto zitten zonder een enkele voor van inzicht en te bang om even op het gaspedaal te duwen om bijvoorbeeld in te halen.


Dat vind ik ook doodeng, mensen die bang zijn om gas te geven en liever blijven tutten dan meerijden met de rest. Mijns inziens mag daar ook echt meer aandacht aan worden besteed in de lessen, niet tutten, maar rijden.

Dat is wel echt iets wat je pas leert als je zelfstandig meedraait in het verkeer hoor. Ik was ook een enorme tut tijdens m'n lessen, ben ook 1 keer gezakt op niet besluitvaardig genoeg rijden. Het lastige is dat een instructeur naast je kan inschatten wanneer je even op het gaspedaal moet stappen en dat het moeilijk is om dat zelf te leren. Ik heb ondertussen al heel wat kilometers gemaakt in m'n eentje en vind het veel makkelijker om wat langer links te blijven rijden en mijn auto even een trap op z'n staart te geven, maar aan het begin bleef ik liever achter een vrachtwagen rijden met 80 als het druk was. Juist toen hadden impulsieve inhaalacties meer gevaar kunnen leveren dan gewoon rechts blijven rijden.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:32

Ik heb zo’n 50 uur aan lessen gehad. Ik had wel lessen van anderhalfuur dus dat scheelt weer. Ik ben de tweede keer geslaagd. Dat is nu ongeveer anderhalf jaar geleden en ik heb in de tijd dat ik zelfstandig rij zooooveel beter leren rijden! Het is echt een kwestie van veel doen. Ik zit nu gewoon zelfverzekerd in de auto en kan veel beter anticiperen.

Maar ik kan wel begrijpen dat ze zeggen dat het niveau te laag is. Veel mensen denken ook dat het is iets dat ze ‘wel even doen’.

Edit; Mijn rijinstructeur legde trouwens heel erg de nadruk op doorrijden en meegaan met het verkeer. Maar blijkbaar doen andere instructeurs het anders.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:44

Ik weet niet meer hoeveel lessen ik heb gehad eigenlijk. Ik ben wel in 1 x geslaagd. Volgens mij heb ik best veel lessen gehad over een vrij lange periode. 2 x in de week lessen dacht ik. Oktober begonnen en april afgereden. Ik vond wel dat ik goed voorbereid was. Maar echt autorijden leer je toch pas met de jaren. Je moet inzicht krijgen, fouten maken en daarvan weer leren. En gewoon heel veel kilometers maken.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:50

Ik ben in 1 x geslaagd!
Had dan ook zeer goede lessen gehad, ik had veel lessen, gewoon omdat ik wil dat de basis er zeer goed inzit. Het is tenslotte ook je eigen veiligheid en voor dat van de anderen. Met slechts 10 uren kom je er niet vind ik. Veel denken het wel even te doen, dat het makkelijk is.

Ondanks de zenuwen met het examen deed ik alles goed, gewoon omdat de basis er goed ingezet is.

Voor sommigen kan het wel met minder uren, maar dan hebben ze wel vaker stiekem gereden als extra oefening, bijv. bij boerendochters of zonen........op het eigen erf, die hebben dan een voorsprong met hoe een auto werkt en rijdt, dan is het slechts het deelnemen aan het verkeer en de hellingsproef, rotondes etc. etc......

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:57

Uiteindelijk met zo'n 51 uur in één keer geslaagd. De eerste ronde heb ik 28 uur gehad maar is het toen gestrand. 3 jaar later weer opgepakt en toen in ±23 uur klaargestoomd en geslaagd.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-09-17 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:09

Ik had echt een super instructeur!

Heb 30 lessen gehad en ben in 1x geslaagd met alles (theorie, tussentijdse toets en uiteindelijke rijexamen). Hij heeft met op alles zo goed voorbereid dat ik me heel zeker voel in het verkeer en het ook echt super tof vind om te rijden.

Dus ja..is denk ik gewoon beetje persoonlijk. Er zitten ook zeker slechte instructeurs tussen. Deze man had veel psychologisch inzicht en gaf iedereen anders les. Vind ik fijn en ook zeer goed. Maar niet iedereen doet dat natuurlijk

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:18

Mijn rij-instructeur zorgt ervoor dat je pas afrijdt als je een tien kan halen, zodat je makkelijk een zes haalt om te slagen :) Hij weet precies wanneer iemand er klaar voor is om af te rijden. Ik heb zelf rond de 35 lessen van 1,5 uur gehad en ben in één keer geslaagd. Ik kon wel rijden, maar mijn kijkwerk was niet consequent waardoor ik nog niet klaar was om af te rijden, terwijl ik de auto wel onder controle had. Uiteindelijk was ik er klaar voor, maar durfde ik zelf nog niet en heb ik nog een paar extra lessen gehad. In plaats van dat mijn rij instructeur ging pushen, vond hij het juist goed dat ik nog een paar extra lessen wilde zodat ik ook zelfverzekerd zou zijn.

Hij vertelde ook vaak dat veel rijscholen iemand na een paar lessen al examen laten doen, ook al bakt die gene er niks van. Is wel makkelijk geld verdienen voor die rijschool natuurlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:24

Toch hebben rijscholen vaak een naam hoog te houden. Ze kennen vaak bijna alle examinatoren bij het CBR. Als de rijschool altijd met goed voorbereide en opgeleide leerlingen komt dan weet de examinator wat ze aan zo n rijschool hebben. Er zijn er genoeg met een slechte naam, die een hoog percentage zakkers hebben. Dan denkt de examinator als er weer een leerling van die school komt afrijden: oh die zal ook wel weer 10 lessen gehad hebben.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:26

Zou het niet een beetje liggen aan de rijscholen cq instructeurs? Ik ben in 1 keer geslaagd maar heb bij 2 rijscholen gelest. 1e rijschool was zo'n low budget rijschool, toen ik doorkreeg dat goedkoop duurkoop werd ben ik overgestapt.
Zo'n 10 jaar geleden had je een aantal rijscholen die goed bekend stonden. Nu kan iedere pipo zijn eigen rijschool beginnen, al dan niet met hulp van een uitkeringsinstantie.
Denk dat juist daar het probleem ligt en niet zozeer bij de leerlingen zelf.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:30

Ik wil binnenkort ook gaan beginnen en ik ga eigenlijk naar een rijschool waar iedereen uit de buurt heen gaat :=

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:34

Voor de motor ben ik een jaar bezig geweest maar had toen nog geen autorijbewijs dus echt álles was nieuw. Auto had ik met 20 uur les en in 1x geslaagd voor theorie en praktijk.

Met name ouderen vind ik levensgevaarlijk in het verkeer trouwens.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:56

Ladygiroc schreef:
Zou het niet een beetje liggen aan de rijscholen cq instructeurs? Ik ben in 1 keer geslaagd maar heb bij 2 rijscholen gelest. 1e rijschool was zo'n low budget rijschool, toen ik doorkreeg dat goedkoop duurkoop werd ben ik overgestapt.
Zo'n 10 jaar geleden had je een aantal rijscholen die goed bekend stonden. Nu kan iedere pipo zijn eigen rijschool beginnen, al dan niet met hulp van een uitkeringsinstantie.
Denk dat juist daar het probleem ligt en niet zozeer bij de leerlingen zelf.

Tien jaar geleden kon ook elke pipo een rijschool beginnen; in dat opzicht is er niet zoveel veranderd. De goede blijven bestaan, het brandhout verdwijnt vanzelf.

Dat ouderen slechter rijden zie ik niet echt om me heen. Stupide rijgedrag is van alle leeftijdsgroepen.
Wat mij dan wel weer opvalt dat bepaalde automerken opvallend vaker betrokken zijn bij hufterig rijgedrag.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:02

Ik heb er 4 keer over gedaan en schaam me daar niet eens voor eigenlijk. Ik had echt gewoon tijd nodig om zelfvertrouwen te krijgen en besluitvaardig te worden. Heb eerst 2 keer examen gedaan in een relatief drukke stad met extreem veel fietsers. Beide keren gezakt dus dat was een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen. Toen naar een andere, rustigere stad en dat ging al stukken beter. Toen nog een keer gezakt puur door zenuwen en de 4e keer eindelijk geslaagd. Dat roze pasje was een bevestiging van dat ik het wel kan en sindsdien rijd ik super netjes (en ook in die enge stad die ik in het begin zo eng vond). Tegenovergestelde van eerst zelfs. :') Weet het gas wel te vinden (maar houd me aan de limieten hoor) en als het kan ga ik gewoon.

NoTwixLeft
Berichten: 593
Geregistreerd: 06-07-16

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:12

Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.

Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.

Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.