Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:09

Sharani schreef:
khirshanta schreef:


Ik ben wel benieuwd wat dat inhoudt, en hoe dat eruit ziet. Ik kan zo snel niet de notendop versie vinden, kun je er misschien iets meer over vertellen


Simpel uitgelegd is het een systeem waarbij de route naar de schietbox in bochten loopt zodat de koeien niet zien wat voor hun gebeurd en de wanden van die gangen allemaal dicht zijn, zodat het vee niet schrikt van mensen. Bij het laatste stuk is de schietbox heel licht omdat vee daar graag naartoe loopt en de dieren worden gefixeerd door een soort optil systeem waardoor misschieten minder vaak voorkomt. Staan als het goed is wel filmpjes op op YouTube.

Hier moest ik ook aan denken bij deze discussie. Bovenstaand verhaal wordt ook in haar boek beschreven:
https://www.bol.com/nl/p/denken-als-de- ... 002382559/

Als er één boek is dat de moeite waard is over gedrag van dieren, dan is het dat boek wel. Zij is autistisch en probeert 'te denken als dieren'. Maar dan niet het vermenselijken, maar juist omdat zij erg in patronen denkt, kon ze zich 'inleven' in hoe dieren denken. Ze is dus zelf de 'slachtroute' gaan lopen die de dieren lopen en heeft gekeken wat de dieren allemaal zagen. Dus ook gelet op schaduwen etc. Dat even als aanvulling.

Maar uit het boek begreep ik dat dat juist heel grootschalig wordt toegepast (in Amerika dan).

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:28

tamary schreef:
Palmera schreef:
Je denkt erg zwart/wit Tamary. Jij bent nu toch echt degene die aankaart dat het óf vlees óf vegan is. Ik vind dat behoorlijk drastisch.

Ondanks dat ik zelf geen vlees eet weet ik dat er ook middenwegen bestaan. En die middenwegen beginnen met bewustwording.

Nee, het productiesysteem klopt niet, en daar een deel van uitsluiten in je dieet lost de ellende die er bij hoort niet op. Het is enkel dat die ellende minder zichtbaar is, maar die is er even goed. Het "ik kan zonder zorgen naar de supermarkt, want ik eet/koop geen vlees en dus ben ik milieu/diervriendelijk bezig idee" is incorrect. De natuur wil het liefst vaste planten en dus permanente bodembedekking, wij gaan daar met onze standaard vorm van landbouw voluit tegenin. Kijk je naar de geschiedenis, dan zie je dat alle beschavingen die voor de voedselvoorziening gebouwd waren op de ploeg ten onder gegaan zijn. Aan bv klimaatveranderingen (bomenkap met droogte of overstromingen tot gevolg) en uitputting van de grond. Als je kijkt naar de oude idealen van voedsel was dat melk en honing, beide hebben vaste planten nodig en zijn mede ideaalbeeld omdat er weinig arbeid voor nodig is. De mens is terecht lui, maar helaas nu met dank aan aardolie verkeerd lui en doet dus schade die met goedkope energie makkelijk onzichtbaar te maken is.

Om tegen de natuur te vechten heb je zwaar wapentuig nodig. Sec gezien is een koe/schaap op permanent grasland natuurlijker en minder belastend dan het elk jaar weer omploegen en 1jarigen zaaien, zeker omdat er veel meer soorten willen groeien dan jij wil hebben. Komt bij dat zonder vee voor de vruchtbaarheid je vast zit aan kunstmest (met de bijbehorende nadelen daarvan). Ja, je kan vee enkel houden voor de mestprductie en als grasmaaier zodat je biologisch verantwoord kan bemesten voor 1x in de 5 jaar een oogst graan oid. Maar dat wordt dan een heel duur broodje.

Alles wat je hier zegt heeft met bewustwording te maken. Dat ík geen vlees ert wil overigens niet zeggen dat ik wel met een voldaan gevoel de supermarkt inloop. Ik stoor me steeds meer aan alle troep die daar ligt: snoep, kant en klaar voer, diepvries, etc.

De mens is niet meer in staat normaal te denken m.b.t voeding. En ja, de overvolle aarde maakt het niet gemakkelijker.

Ik doe wat ik denk dat goed is. En daarmee verander ik heus niet de wereld. Maar het kan geen kwaad als iedereen eens een moment stilstaat bij zijn/haar voedingspayroon en waar het vandaan komt.

Mijn ouders wonen trouwens zo goed als naast de Limousine in Frankrijk. Mooie streek. Bekend om zijn uitstekende rundvlees. Uiteraard zit er een keurmerk op en word er streng op gecontroleerd. Eén van de eisen is dat die runderen buiten lopen. En dat gebeurd ook. Ik geniet van het zicht op die enorme weides compleet met kleine bosjes en meertjes. En in de winter staan ze in de sneeuw met een enorme inloopschuur voor als ze willen.
Kalveren lopen bij de moeder en de stier is er ook bij.
Ja, het kan. En nee, het vlees is niet krankzinnig duur.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:31

Er zijn op yt filmpjes te vinden van temple grandin en hele doorloop slachtlijn van aanvoer tot in de verpakking voor zeker 4 diersoorten (varkens, schapen, koeien en kalkoen ben ik al tegen gekomen).
Kalkoen :
https://www.youtube.com/watch?v=VQ2fDX76Mmc
Varkens :
https://www.youtube.com/watch?v=LsEbvwMipJI
Schapen :
https://www.youtube.com/watch?v=BoB3tf9Q2AA
Koeien :
https://www.youtube.com/watch?v=VMqYYXswono
Dit zijn de Amerikaanse regels trouwens, hoewel die hier in de basis vergelijkbaar zullen zijn, weet ik niet wat de details in de EU zijn. Inzichten zijn interessant en niet alleen dierenwelzijn is hier belangrijk, maar ook de veiligheid van de medewerkers wordt benadrukt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:51

Palmera schreef:
Ja, het kan. En nee, het vlees is niet krankzinnig duur.
Helpt ook dat de grond daar niet krankzinnig duur is. Voor wat een hectare grond in de limousin aan rundvlees oplevert kun je daar ook daadwerkelijk een hectare grond kopen. In ons overbevolkte stukje polder kun je nog niet een fractie van die grond kopen voor dat geld. De grond moet dus meer opleveren per hectare, en dat gaat niet door koeien te houden op de manier waarop ze dat daar doen.