"Stille" ramp in Azië

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

"Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 18:31

Je kan geen journaal aanzetten of het bevat een groot item over Houston, waar de orkaan Harvey voor flinke overstromingen zorgt.

Aan de andere kant van de wereld, in Nepal, India en Bangladesh zijn inmiddels al 1200 mensen overleden en 16miljoen (!!!) getroffen door hevige overstromingen, maar geen journaal wat er aandacht aan geeft.
Zijn er bokkers die écht weten hoe dit werkt? Hoe wordt bepaald wat er wel of niet in het journaal komt?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:41

Geen idee hoe het wordt bepaald maar ik heb de overstromingen daar al een aantal keer voorbij zien komen, dua volgens mij is het niet dat er totaal geen aandacht aan besteed wordt.

Daarnaast denk ik dat Amerika meer verbonden is met Nederland en dat dergelijke rampen zoals in Azie daar veel normaler zijn dan de orkaan in Amerika. banketstaaf is het wel, maar de orkaan is denk ik gewoon meer spectakel en dus nieuwswaardiger.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: "Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:36

Hoe het precies werkt dat het ene meer in de aandacht komt dan het andere weet ik niet. Dit soort situaties heb je ook met aanslagen in verschillende landen, daarbij ligt de focus vaak ook meer op de ene dan op de andere aanslag.

Maar het is niet zo dat de ramp in Azië helemaal niet voorbij komt. Ik zie regelmatig een nieuwsartikel erover langskomen op internet of in de krant. En vanmiddag op de radio hoorde ik een reportage van zo'n 20 minuten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:40

Ik zit nu op m.bokt.
Dan zie je niet staan wie de ts voordat je het bericht geopend hebt.
En het eerste wat ik dacht is, dit is een topic van lady Madonna.

Hoe vaak ga jij deze vraag nog stellen?
Ik denk als je terug kijkt in je vorige topics dat je die antwoorden ook hier kunt plaatsen.

Voor mij is het logisch, wat iets anders is als eerlijk, omdat het voor ons hier meer ver van het bed voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 04:07

Dit onderwerp is inderdaad al vaker voorbij gekomen.
De beslissing wat opgenomen gaat worden in de krant/journaal hangt af van meerdere factoren:

1. news is timely; er moet beschikking zijn over recente beelden/informatie
2. news is consequential; het moet invloed hebben op een groot aantal mensen
3. news has geographic and cultural proximity; het meeste nieuws gaat over plekken en mensen waar we bekend mee zijn
4. news is dramatic; dat willen we nou eenmaal zien (goed vs kwaad, heldendaden, etc).
5. news is narrative; ze moeten er een mooi verhaal van kunnen maken

Het voorbeeld dat je noemt, overstromingen in Nepal, India, Bangladesh, voldoen mogelijk niet aan item 1 omdat de informatie en beelden Nederland te laat hebben bereikt (geen lokale reporters aanwezig), en geeft zeker problemen met item 3 aangezien het aan de andere kant van de wereld is, in landen die de meeste niet eens kunnen aanwijzen op een kaart, gevuld met mensen waar we weinig connectie mee hebben. Punt 4 en 5 kan ook een probleem geven want daarvoor moet je wederom mensen lokaal hebben die je vertellen dat lokale overheden nalatig zijn geweest of dat een oud vrouwtje haar 75 jaar oude huis kwijt is geraakt.

Orkaan Harvey:
1. check
2. check
3. check
4. check
5. check

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: "Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:45

bruintje123 schreef:
Ik zit nu op m.bokt.
Dan zie je niet staan wie de ts voordat je het bericht geopend hebt.
En het eerste wat ik dacht is, dit is een topic van lady Madonna.

Hoe vaak ga jij deze vraag nog stellen?
Ik denk als je terug kijkt in je vorige topics dat je die antwoorden ook hier kunt plaatsen.

Voor mij is het logisch, wat iets anders is als eerlijk, omdat het voor ons hier meer ver van het bed voelt.


Dit dus. Ik vind het heel nobel dat je iedere keer de vraag stelt maar misschien kan je deze vraag beter een keer aan de nieuwszenders en media zelf vragen.

En waarom het minder groot in het nieuws komt.. misschien heel cru, maar gebeuren daar niet vrij regelmatig overstromingen en dat het daarom minder nieuwswaarde heeft?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: "Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 09:05

Goh... ik was me er compleet niet van bewust dat ik er eerder een topic over had geopend....
Wordt ik nu oud oid? :')

Anoniem

Re: "Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:07

Niet over dit specifieke geval, maar iedere keer bij soortgelijke gebeurtenissen. Geeft niet, dementie kan soms heel vroeg beginnen :') bij mij komt het ook al opzetten :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:36

Armin Grunberg vandaag in de Volkskrant:
"Harvey krijgt relatief weinig aandacht hier in Nederland terwijl er tot nu toe ruim dertig doden zijn gevallen, de schade wordt beraamd op miljarden dollars. Is Houston te ver weg? De beelden zijn spectaculair genoeg."

Naar Grunbergs idee komt dit doordat natuurrampen minder losmaken dan een aanslag.
Dat een natuurramp in de VS toch relatief meer aandacht krijgt dan een natuurramp in Z.O.Azië, zal er ook wel mee te maken hebben dat deze in Azië relatief veel vaker voorkomen dan in de VS. In Bangladesh zijn bijna jaarlijks overstromingen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:50

Persoonlijk denk ik dat we al het slechte nieuws nu wel een beetje zat zijn.
Een soort afstompen heb ik zelf het idee.

Alles moet maar in het nieuws, 500x herhaald worden zelfs als er niets nieuws meer is.
USA is nu eenmaal meer sensatie dan die arme mensen in Azie. Triest, maar waar.
Zie je ook met aanslagen. Het is erger als het in Europa gebeurd want ''daar was ik laatst nog, of jemig vrienden van mij waren daar juist op vakantie''.
Als je zegt Bagdad dan heeft niemand daar een beeld, kennis of gevoel bij (behalve ''ja daar is dat toch elke dag, daar is niets meer bijzonder aan'' (triest genoeg) ).

Ben nu sinds 2? jaar wel afgestapt van het nieuws. Als het echt belangrijk is hoor ik het wel via mensene die er over praten of komt het in m'n facebook ergens terecht. Je word er alleen maar ongelukkig of bezorgd van en het is een situatie waar je toch niets aan kunt doen, dus volg ik het niet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:20

Askja schreef:
Arnon Grunberg vandaag in de Volkskrant:
"Harvey krijgt relatief weinig aandacht hier in Nederland terwijl er tot nu toe ruim dertig doden zijn gevallen, de schade wordt beraamd op miljarden dollars. Is Houston te ver weg? De beelden zijn spectaculair genoeg."

Naar Grunbergs idee komt dit doordat natuurrampen minder losmaken dan een aanslag.
Dat een natuurramp in de VS toch relatief meer aandacht krijgt dan een natuurramp in Z.O.Azië, zal er ook wel mee te maken hebben dat deze in Azië relatief veel vaker voorkomen dan in de VS. In Bangladesh zijn bijna jaarlijks overstromingen.

Foutje, probeerde een spelfout in mijn bericht te corrigeren :D

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:35

De overstroming in Azië heeft dan misschien minder prioriteit bij het journaal, dan orkanen in Amerika, er wordt wel degelijk aandacht aan gegeven. Gisteren zag ik nog de uitslag van een vraag die ze vorige week gesteld had. Ze zochten mensen in België en Nederland die een stukje van het getroffen gebied in kaart wilden brengen.m.v. satellietbeelden. Doordat Bangladesh enzo grotendeels nog helemaal niet gedetailleerd op de kaart staat, weten hulpverleners geen alternatieve wegen te vinden . of droge hooggelegen plekken waar een helikopter kan landen, wat bewoond is in achtergebleven gebieden en dat soort dingen. Ik meen dat ze 1600 vrijwilligers hebben gevonden die dit kunnen en willen doen, maar men vertelde dat ze nog steeds mensen zochten.Het Journaal verslaat nieuws. Andere programma's helpen daadwerkelijk. Wat geeft het dat we geen beelden krijgen te zien, maar wel weten dat mensen zich inzetten om te helpen?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:50

Voor de mensen die in alle ellende iets willen doen:
Hulpverleners in Azie hebben goede kaarten van het gebied nodig.
Die zijn er niet

Je kunt helpen door via het rode kruis/opensteetmap in sattelietbeelden huizen en wegen te markeren.
Van deze info worden dan kaarten geprint, zodat hulpverleners weten waar huizen/dorpen wegen etc zijn

Zie :

https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/nepal-bijna-in-kaart-hulp-nodig-voor-bangladesh/

Elke avond een uurtje aan de slag maakt een heel verschil!
Het is, na even wennen echt niet moeilijk, en je doet er gewoon wat goeds mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:48

Askja schreef:
Armin Grunberg vandaag in de Volkskrant:
"Harvey krijgt relatief weinig aandacht hier in Nederland terwijl er tot nu toe ruim dertig doden zijn gevallen, de schade wordt beraamd op miljarden dollars. Is Houston te ver weg? De beelden zijn spectaculair genoeg."

Naar Grunbergs idee komt dit doordat natuurrampen minder losmaken dan een aanslag.
Dat een natuurramp in de VS toch relatief meer aandacht krijgt dan een natuurramp in Z.O.Azië, zal er ook wel mee te maken hebben dat deze in Azië relatief veel vaker voorkomen dan in de VS. In Bangladesh zijn bijna jaarlijks overstromingen.

Met het onderste ben ik het gedeeltelijk eens. Ik denk dat mensen minder reageren op natuurrampen dan op geweld door personen, puur en alleen omdat het nou eenmaal de kracht van de natuur is, waar mensen niets aan kunnen doen.

In Bangladesh zijn inderdaad bijna jaarlijks overstromingen, maar iets als dit komt echt weinig voor. Letterlijk het halve land staat op dit moment onder water en daarnaast ontstaat er een grote humanitaire crisis want de mensen die er weg willen kunnen nergens heen. Ze zijn nergens welkom, en dat is best een heel groot probleem.

Daarnaast denk ik dat het juist belangrijk is om de link te leggen tussen verschillende grote voorbeelden van natuurgeweld dit jaar. Zowel Harvey als de overstromingen in Bangladesh zijn zaken die imo heel goed te koppelen zijn aan klimaatsverandering, hoe hard bepaalde regeringen dat ook willen ondermijnen. Het is een akelig idee maar dit soort dingen gaan in de toekomst nog veel meer gebeuren en we zijn voorbij het punt waarop we er iets aan kunnen doen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:02

Ik las laatst ergens dat er in de toekomst minder orkanen zullen voorkomen. Maar als ze zich dan voordoen, zijn ze ook heftiger. Dat zal per saldo dus toch wel meer schade en doden opleveren.

Dat we het punt voorbij zijn dat we er nog iets aan kunnen doen, daar ben ik het niet geheel mee eens. CO2 uitstoot verminderen kan de opwarming wel degelijk vertragen. Met het smelten van de permafrost komt er over enkele decennia (?) nog meer CO2 vrij, dat is wel erg zorgelijk.

Nu is de mensheid flexibel en beschikt over een groot aanpassingsvermogen, dus wellicht kunnen we er tzt toch op 1 of andere manier mee leven. We kunnen niet in de toekomst kijken, diegenen die door de tijd heen meenden dat wel te kunnen, hebben vaker niet dan wel gelijk gekregen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: "Stille" ramp in Azië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:48