Blindengeleide paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 02:00

Ik kom net dit filmpje tegen op facebook waar iemand een shet heeft getraind als blindegeleide hond. Gaat mee de auto in en alles.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8101073214

Blindegeleide pony.

Vind het best apart. Ben er nog niet over uit of het nu een goed idee is of nier haha.

Wat denken jullie?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 05:13

Aaahmmmmmm best apart ja... weet ook niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Een paard in de auto? En hoe moet dat dan met vliegen? Niet zo'n succes denk ik ivm de mest enzo....

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 05:23

Ja en ik vraag me ergens toch af
.. is zo'n pony echt bomproof.. want dat moet ie zeker in zo'n situatie zijn.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 05:28

Ja inderdaad, het blijft toch een vluchtdier...

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 06:18

Dit kan prima.. Elk dier kan getraind worden voor een bepaald doel.. Ik lees hier echter smetvrees uit door TS.. Ze postte iets met vliegen..

Bekijk eens iets van de positieve kant ipv alleen maar leeuwen, beren en tijgers te zien..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 06:29


Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 06:46

rainbow8 schreef:
Dit kan prima.. Elk dier kan getraind worden voor een bepaald doel.. Ik lees hier echter smetvrees uit door TS.. Ze postte iets met vliegen..

Bekijk eens iets van de positieve kant ipv alleen maar leeuwen, beren en tijgers te zien..


Volgens mij lees jij dingen die niet bestaan dan. Nergens bwweer ik smetvrees of dat het slecht is. Puur dat ik t nog niet zo weet. Ik heb echt geen idee waar jij het over hebt.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:13

Het kan wel een uitkomst zijn als je allergisch voor honden bent denk ik.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:15

KittyDylan schreef:
Het kan wel een uitkomst zijn als je allergisch voor honden bent denk ik.


Of moslim. Ging jaren terug een filmpje rond van een moslima die ook een Shetje had, die was er erg blij mee en het dier leek goed z'n werk te doen.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:16

rainbow8 schreef:
Dit kan prima.. Elk dier kan getraind worden voor een bepaald doel.. Ik lees hier echter smetvrees uit door TS.. Ze postte iets met vliegen..

Bekijk eens iets van de positieve kant ipv alleen maar leeuwen, beren en tijgers te zien..



Ik zei iets over vliegen. Ik heb zeker geen smetvrees, beetje aparte reactie dit. Lijkt mij gewoon niet heel handig in het ziekenhuis of in een restaurant.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:30

Paarden kunnen zindelijk gemaakt worden, dat is met deze ook gebeurd dmv positieve bekrachtiging. Leuk idee, het nadeel zou voor mij juist de levensduur zijn. Mán, wat een verlies als je zolang samenwerkt.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:06

balance schreef:
Paarden kunnen zindelijk gemaakt worden, dat is met deze ook gebeurd dmv positieve bekrachtiging. Leuk idee, het nadeel zou voor mij juist de levensduur zijn. Mán, wat een verlies als je zolang samenwerkt.


Dat is wel handiger dan. Maar inderdaad, dat lijkt me echt heel heftig.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:34

Een shetje gaat langer mee dan een hond.

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:35

Maar toch, en ik heb heus geen smetvrees, zie ik vooral een probleem in bepaalde ruimtes: een kleine lift, een overvolle trein, een supermarkt met smalle gangpaden, etc. Een hond is tóch wat praktischer voor alle dagelijkse hulp, denk ik dan.

Daarnaast: ik heb een restaurant. Los van het feit dat volgens de spaanse wet alléén hulphonden een restaurant in mogen (de pony's zijn nog niet opgenomen in het wetboek) zie ik echt wat probleempjes met ruimte. :) De hulphond kan onder tafel, naast de stoel, etc. Maar de pony blokkeert meteen alles. Een hulphond kan zijn baasje naar de wc begeleiden, desnoods mee naar binnen want de wc's zijn erg ruim. Maar niet ruim genoeg voor een pony. :)
Ik begrijp heel goed dat het leuk en handig is, vooral als je om wat voor een reden dan ook geen hond wilt/kunt hebben. Maar in het openbaar is het, imo, minder handig.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:00

Palmera je zegt precies wat ik bedoel

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:05

Een labrador is zo'n 60cm (reuen 57-62, teven 55-60. Jong gecastreerd vaak wat groter). In de VS gebruiken ze minipaarden die maximaal 65cm hoog zijn en die wegen gemiddeld tussen de 25 en 45kg. Dus behoorlijk vergelijkbaar met een labrador. Het gaat dus niet om minishetlanders van 85cm hoogte, die even groot zijn als een duitse dog (reuen 76-86 cm, teven 71-81cm).

Ze kunnen inderdaad niet gaan liggen zoals een hulphond, maar kunnen wel goed aan de kant of onder de tafel staan.

Qua hooi kunnen ze heel goed grove grasbrok of pre alpin compact meenemen.
https://www.cavialand.de/images/product ... ompact.jpg

Zo'n blok weegt een kg en is ongeveer 14x16x8cm. Een paardje van deze maat heeft ruimschoots voldoende aan 1 blok per dag. En op de gemiddelde pensionstalling krijgen ze ook maar 3x brok en 2x hooi. Als ze iedere 4 uur een stukje geven (in totaal 0.5kg) en voor de nacht nog een halve kg aan hooi, dan hebben ze echt genoeg (ruim 2% lichaamsgewicht).

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:20

Wauw, ik heb nu nog iets gevonden wat Finn echt niet zou kunnen. Naast stilstaan voor een fotoshoot nu dus ook het geleidepaard idee. Nee, mee in de auto.. man ik vergas al van zijn scheten als ik naast hem in de weide sta, laat staan in een afgesloten auto! Auto zakt bij het idee al door de veringen. 500 kg schoon aan de haak. En als Finn iets te eten ziet... tja. hahah dan hou je maar goed vast, want je gaat mee.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 06:44

Mizora schreef:
Een labrador is zo'n 60cm (reuen 57-62, teven 55-60. Jong gecastreerd vaak wat groter). In de VS gebruiken ze minipaarden die maximaal 65cm hoog zijn en die wegen gemiddeld tussen de 25 en 45kg. Dus behoorlijk vergelijkbaar met een labrador. Het gaat dus niet om minishetlanders van 85cm hoogte, die even groot zijn als een duitse dog (reuen 76-86 cm, teven 71-81cm).

Ze kunnen inderdaad niet gaan liggen zoals een hulphond, maar kunnen wel goed aan de kant of onder de tafel staan.

Qua hooi kunnen ze heel goed grove grasbrok of pre alpin compact meenemen.
https://www.cavialand.de/images/product ... ompact.jpg

Zo'n blok weegt een kg en is ongeveer 14x16x8cm. Een paardje van deze maat heeft ruimschoots voldoende aan 1 blok per dag. En op de gemiddelde pensionstalling krijgen ze ook maar 3x brok en 2x hooi. Als ze iedere 4 uur een stukje geven (in totaal 0.5kg) en voor de nacht nog een halve kg aan hooi, dan hebben ze echt genoeg (ruim 2% lichaamsgewicht).

Maar als ik zo naar dit filmpje kijk is dit toch echt wel een behoorlijke Shetlander.

Ik vind het er grappig uitzien en ben blij dat het voor deze mevrouw werkt, maar ik zie ook veel praktische dingen. Hoe zit het met trappen? Kan een pony dit? En waar slaapt deze dan? In een stal? Maar dan moet de persoon zelf van stal naar huis komen? En heeft zo'n pony dan ook een weitje waar ze af en toe de energie kwijt kunnen?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:19

Trappen zijn over het algemeen geen probleem. Een shet kan meestal net zo gemakkelijk traplopen als een grote hond. Mensen moeten inderdaad of een flinke tuin of een weiland hebben. Uit mijn hoofd gezegd met een ander paardje (maar dat weet ik niet zeker). Wij hebben zelf 2 shetten een tijd (jaar) op 100m2 gehad en hoewel dat wel krap is, kunnen ze daar prima samen op dollen. Als het niet aan huis is moet ze dat stuk op dezelfde manier als vroeger zonder blindegeleidedier afleggen, met stok.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Blindengeleide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:44

Met een pony de supermarkt binnen.. ik zie het niet echt gebeuren. ;)