Dieren met een prothese

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:20

(Ik wist niet zo goed waar ik dit moet plaatsen)

Bij het voor pagina nieuws staat er nu een filmpje over een pony en een hond die een prothese krijgen. Deze twee zien er allebei niet echt geweldig uit. De Pony loop niet en de hond zet geen gewicht op zijn prothese. Nu kan dit natuurlijk ook nog zijn omdat ze er nog aan moeten wennen. (Maar ik denk dat de pony er nooit aan gaat wennen.) Het enige dier waarbij ik het goed zag gaan was een olifant met een prothese, maar deze was in verhouding best klein, of van die honden in een rolstoel.

Nu is mijn vraag, wat denkt bokt hier over? Moeten we door gaan met het geven van protheses zodat ze in de toekomst beter worden? Moeten we stoppen? Waarbij kan het wel waarbij kan het niet? Wanneer is het dier vriendelijk en wanneer niet?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:29

Eerlijk? Ik vind dat als je echt van je dier houd je je dier dan gewoon in laat slapen.

Ik vind het maar niks. Totaal niet diervriendelijk imo.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:44

ik denk dat je het dier voor dier moet bekijken, katten en honden kunnen prima op 3 benen.
maar paarden is een heel ander verhaal, die kunnen gewoon niet op 3 benen zelfs niet met protheses

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:46

Ik denk dat je honden met van die karretjes echt niet kunt vergelijken met dieren met een prothese. Ik ken zo een paar honden en hebben qua levenskwaliteit echt niks ingeboet.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:47

Ik heb het filmpje gekeken, maar volgens mij staat die pony op geen enkel been goed. Volgens mij leeft dat beesje echt in pijn. In een sommige gevallen kan een prothese best helpen, maar volgens mij is het voor deze pony van de drup in de sloot...

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:48

Ik vind het voor een pony zwaar over dreven, zeker als je goed naar de foto kijkt en ziet dat ie r.a. zo week staat dat ie op zijn kogel staat ipv hoef. zelfs mijn vader zag dat meteen en riep dat ie toch niet goed. en geloof me hij heeft echt geen verstand van paarden.
Dus nee voor deze pony vind ik het helemaal niks..

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:49

Honden en katten kunnen inderdaad op 3 benen en hebben ook geen prothese nodig.
Olifanten schijnen goed met de prothese overweg te kunnen, daar zie je ook weinig hudproblemen, tenminste op die filmpjes.
Elk ander dier wat zijn 4 benen nodig heeft, zou ik niet eens over laten komen dat er een prothese aan te pas moet komen!!

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:50

Per dier afhankelijk. Mocht mijn hond verlamd raken aan de achterpoten, en een rolstoeltje is voor hem weer een aanvulling op het leven, dan krijgt hij een rolstoeltje. Mocht hij laten zien daar niet gelukkig mee te zijn, dan staat zijn geluk natuurlijk voorop.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:55

Over het algemeen zie ik hondjes met rolstoelen net zo vrolijk en gelukkig zijn als hun wel-lopende maatjes. (Eventueel wel na een tijdje wennen, ~2 weekjes)

Wat ik dan ook weer zie is dat mensen soms naar zo'n vrolijk hondje kijken en zeggen "Dit is natuurlijk geen leven voor een hond, hij gaat ingeslapen worden". Dat snap ik echt niet, als een 'gehandicapt' dier nog steeds vrijwel alles kan (of dit in elk geval snel weer leert) zie ik het probleem niet.

Ik vind het dan ook een fascinerend vakgebied, misschien dat ik hier na mijn studie iets mee ga doen :) (protheses die dieren helpen om snel en pijnvrij weer hun normale leven te kunnen leiden).

Wat ik me dan afvraag, voor de tegenstanders: wat maakt dat je denkt dat een dier zo snel opgeeft, of dat wij zo snel moeten opgeven voor het dier? Elk dier wil leven, waarom niet alle mogelijkheden aftasten tot je opgeeft? Immers, wanneer een mens een dwarsleasie krijgt zeggen we ook niet 'trek de stekker er maar uit, dit is geen kwaliteit van leven meer'. Laat staan wanneer die persoon een been verliest.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:00

heb jij het idee dat die pony gelukkig en pijnvrij is?

Het is een vluchtdier, wat niet kan vluchten, hij kan niet eens lopen, laat staan rennen

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:03

Silly1972 schreef:
heb jij het idee dat die pony gelukkig en pijnvrij is?

Het is een vluchtdier, wat niet kan vluchten, hij kan niet eens lopen, laat staan rennen

_/-\o_

Een paard is een dier, geen mens. Een paard heeft totaal andere behoeftes dan een mens, dan kan je niet vergelijken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:03

Silly1972 schreef:
heb jij het idee dat die pony gelukkig en pijnvrij is?

Het is een vluchtdier, wat niet kan vluchten, hij kan niet eens lopen, laat staan rennen

Het gaat hier toch niet om één specifiek geval, maar om protheses bij dieren in het algemeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:08

Magrathea schreef:
Over het algemeen zie ik hondjes met rolstoelen net zo vrolijk en gelukkig zijn als hun wel-lopende maatjes. (Eventueel wel na een tijdje wennen, ~2 weekjes)

Wat ik dan ook weer zie is dat mensen soms naar zo'n vrolijk hondje kijken en zeggen "Dit is natuurlijk geen leven voor een hond, hij gaat ingeslapen worden". Dat snap ik echt niet, als een 'gehandicapt' dier nog steeds vrijwel alles kan (of dit in elk geval snel weer leert) zie ik het probleem niet.

Ik vind het dan ook een fascinerend vakgebied, misschien dat ik hier na mijn studie iets mee ga doen :) (protheses die dieren helpen om snel en pijnvrij weer hun normale leven te kunnen leiden).

Wat ik me dan afvraag, voor de tegenstanders: wat maakt dat je denkt dat een dier zo snel opgeeft, of dat wij zo snel moeten opgeven voor het dier? Elk dier wil leven, waarom niet alle mogelijkheden aftasten tot je opgeeft? Immers, wanneer een mens een dwarsleasie krijgt zeggen we ook niet 'trek de stekker er maar uit, dit is geen kwaliteit van leven meer'. Laat staan wanneer die persoon een been verliest.


Ik snap dan weer niet waarom voorstanders dieren steeds weer met menselijke lotgenoten vergelijken. Ik als mens kan zeggen wanneer mijn prothese pijn doet, ik kan ervoor kiezen om het ding uit te doen voor ik wonden heb en het ook een paar dagen uitlaten. Zit ik in een rolstoel, dan krijg ik trukjes aangeleerd waardoor ik doorligwonden kan voorkomen. En zelfs ik als mens, zal dan nog falen. Ik zal stompwonden krijgen of doorligwonden. En wat met de fantoompijn die ik als mens wel kan uiten, maar een dier niet. Hoe kan een dier nu op tijd zeggen dat zijn prothese pijn doet, laat staan dat je hem kan uitlaten als er een stompwonde is. Dit is gewoon een moderne vorm van dierenmishandeling, verzonnen door mensen die niet willen loslaten, gesteund door therapeutische hardnekkigheid van een nieuwe generatie dierenartsen. Hou toch eens op met te denken dat dieren zoals mensen zijn!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:27

Fijn dat het topic al zo 'actief' word en beide kanten ook te zien zijn.

Ben het inderdaad met Silly1972 eens, voor deze pony is het zeker geen goede oplossing. De pony word in het filmpje enorm vermenselijkt en dat vind ik in dit soort gevallen niet oke.
Ik ben heel benieuwd of er ook een dier(paard) met een prothese is die een tijd geleden deze gekregen heeft, en waar nog updates/onderzoek over is.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:28

Er was ook een vrouw uit Frankrijk die een pony met prothese had... zal even wat filmpjes zoeken. Dat zag er wel beter uit, maar dat paard was ook scheef. Paard heette Winnie vgm..

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:37


Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:52

Hier krijgen mijn dieren geen protheses. Ik ben er tegen, ik vind het geen dierwaardig leven meer.

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:11

Ik vind honden met een rolstoel of zo nog wel aardig, afhankelijk van de mogelijkheden die de hond nog heeft en hoe blij hij ermee lijkt.

Maar meer dan dat? Nee. Ik snap dat hele 'we moeten alles redden' sowieso niet.

Onze vorige hond is ingeslapen omdat hij allerlei kwaaltjes had. Is net geen 3 geworden. Die hadden we ook nog wel kunnen rekken met operatie zus en zo maar ik ben er geen voorstander van om een dier zoiets aan te doen. Die kun je het niet uitleggen.
Ons eigen verdriet was er niet minder om overigens...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:17

Hier krijgen ze ook geen prothese.
Hond met een rolstoel omdat ze van achteren verlamd zijn, tja ze zien vaak idd vrolijk. Maar wat ik me dat weer afvraag. Hoe ontlasten deze dieren zich? Kunnen ze dat zelf? Laten ze alles lopen? Of moeten ze hierbij geholpen worden/


Een paard heeft 4 benen nodig tot in tegenstelling van een hond of kat, dus nee bij een paard vind ik het geen optie. Houden van is in dit geval ook loslaten.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:20

Mijn dieren krijgen geen rolstoel of protheses, ik ben van mening dat een dier zich zonder of met weinig ingrijpen van de mens moet kunnen redden, anders is het in mijn ogen niet meer dierwaardig.
Overigens krijgen mijn dieren ook geen chemokuren en zware operaties met lange revalidatietijd en weinig slagingskans.
Hebben ze het nodig dan krijgen ze medicatie, dieetvoer en kleine aanpassingen zoals een krabpaal die makkelijk te beklimmen is (kleinere afstanden tussen plateaus, niet te stijl), hebben ze een gebroken poot dan laat ik ze daaraan opereren maar wordt het ingrijpender dan kijk ik verder wat de opties zijn en zijn die er niet dan stopt het.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:21

Ik heb ooit een documentaire gezien over een mini met een prothese. In Australië of Engeland. Die mensen waren ook helemaal trots.
Pony kon er op voort hobbelen, maar leunde zvm op het gezonde been, met als resultaat zware artrose na verloop van tijd.
Een lange lijdensweg voor het dier dus.
In Bondi vet op TLC doen ze wel meer van dit soort dingen. Een volledige beenprothese voor een koe. 4 schoenen voor een schaap zonder hoeven. En die mensen maar glimmen van trots hoe veel ze voor hun dieren over hebben en hoe slim de dierenartsen alles " op kunnen lossen".
Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Geen enkel dier hoeft te lijden omdat ik ze niet kan missen. Ik heb er ook wel eens woorden over gehad met mijn dierenarts.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 30-03-17 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:21

Wij hebben wel een kat met maar 1 achterpootje. Toen ze 2 was is ze waarschijnlijk in een mollenklem terecht gekomen, waardoor haar pootje helemaal verbrijzeld is. Dierenarts gaf toen 2 opties; amputeren of inslapen. Omdat ze nog zo jong was hebben we laten amputeren, kat vangt nu zelfs weer muizen.

Afbeelding
Honden in een rolstoel.. mja ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Dat zit er weer net tussenin..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:26

Ik ben er niet zo voor. Vooral omdat er een lange weg aan vooraf gaat en dat zou ik geen van mijn dieren aan willen doen. En hoe groot is de kans dat na al het afzien een goed einde komt. Het wordt nooit meer wat het is geweest. Vergelijken met mensen gaat gewoon niet. Mensen kunnen zeggen hoe ze zich voelen kunnen hulp vragen en accepteren. Waar doet het pijn zelfde met de prothese die zitten niet in 1x goed dat gaat vaak nog ergens drukken of schuren. Een mens kan dat aangeven een dier niet.
Je kan een mens uitleggen wat er gaat gebeuren en dat ze zich rustig moeten houden en hoe ze de prothese moeten gaan gebruiken dat is met een dier gewoon niet mogelijk.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:33

kiki1976 schreef:
Hier krijgen ze ook geen prothese.
Hond met een rolstoel omdat ze van achteren verlamd zijn, tja ze zien vaak idd vrolijk. Maar wat ik me dat weer afvraag. Hoe ontlasten deze dieren zich? Kunnen ze dat zelf? Laten ze alles lopen? Of moeten ze hierbij geholpen worden/


Een paard heeft 4 benen nodig tot in tegenstelling van een hond of kat, dus nee bij een paard vind ik het geen optie. Houden van is in dit geval ook loslaten.


Hierbij moeten de meeste dieren geholpen worden.

Ik heb zelf ook twee katten die van achteren verlamd zijn. We hebben ze geadopteerd via een zwerfkattenorganisatie en bewust hiervoor gekozen. We legen de blazen van de katten 2 keer per dag, hier hebben ze geen last van en het kost maar 30 seconden per kat.

Een van onze katten is als 3 weken oude kitten verlamd geraakt. Ze heeft zelf helemaal niet door dat ze anders is dan normale katten. Ze kan ook weer leren lopen, maar wil dit absoluut niet. Zodra ze therapie krijgt veranderd ze in een terrorkat die iedereen slaat en bijt. Ze ziet er simpelweg het nut niet van in.

Mijn katten hebben geen rolstoel maar schuiven op hun kont. Ze zijn vaak net zo snel als gewone katten. Helaas heb ik geen idee hoe ik een filmpje moet uploaden op Bokt, anders had ik het laten zien. Ze klimmen ook gewoon op de bank, het bed en met een kleine aanpassing op de vensterbank. Wij hebben zelf niet eens meer door dat ze verlamd zijn soms...mijn vriend kijkt altijd erg raar zodra hij een kat ergens over de schutting ziet klimmen, dat doen die van ons dan weer niet.. :+

Afbeelding
Zo zit madam altijd

Mijn mening is zolang de dieren gelukkig zijn dat je ze kan laten leven. Wij houden onze dieren ook heel erg in de gaten en zodra we het gevoel hebben dat ze zich niet fijn voelen dan gaan we naar de dierenarts en laten we ze inslapen.

Edit: Filmpje toegevoegd!

Laatst bijgewerkt door Lienepien95 op 30-03-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:38

bij dat artikel waar TS het over heeft zie je ook gewoon zo veel meer mis met de pony dat het gewoon zielig is, ik zou het persoonlijk al niet doen om mee te beginnen maar als je een pony hebt zoals die er uit zit is het gewoon zielig..