Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:54

:\ zojuist de beelden gezien van de varkens in het Belgische Tielt.

Animalright heeft met een verborgen camera opnames gemaakt van de praktijken die hier plaatsvinden.


Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet.

Ik hou zelf ook van vlees, maar eet nu al jaren maar twee keer per week vlees en haal dat van een boer hier in de omgeving die prachtige dieren heeft die uitstekend verzorgd woren.
Er zijn zoveel mogelijkheden om in ieder geval het leven van dieren iets beter te maken.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil met dit topic, maar als maar twee mensen dit zien en misschien wat ermee doen zou ik al blij zijn. Ik wordt hier zo verdrietig van.

Link naar het filmpje: LET OP!!! De beelden zijn echt wel schokkend.
Moderatoropmerking:
Ik heb de link naar het filmpje verwijderd aangezien het tegen de boktregels is om filmpjes te plaatsen waarin ernstige dierenmishandeling voorkomt. Het is niet de bedoeling om dit soort zaken op Bokt te plaatsen, ook niet in een link, aangezien dit veel impact kan hebben op andere gebruikers. Aangezien het topic daarnaast wel een interessante discussie opzet mag deze openblijven maar het is absoluut niet de bedoeling om het filmpje opnieuw te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Murthul op 24-03-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar filmpje met dierenmishandeling verwijderd

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:56

Vies hé,zag het ook op Facebook en heb het filmpje niet af kunnen kijken

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:59

Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet

En jij denkt dat mensen die vlees eten dit weten en willen ?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:00

little_birdy schreef:
Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet

En jij denkt dat mensen die vlees eten dit weten en willen ?


Dat precies.

En denk je dan ook dat het in elk slachthuis zo gaat? Want dat is niet zo kan ik je alvast vertellen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:03

Ik kan het filmpje ook echt niet kijken. Alleen de omschrijving al. :r Hoop echt dat in de Nederlandse slachthuizen dit niet mogelijk is. Ik dacht dat bij 't uitladen ook controleurs aanwezig waren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 23:05

little_birdy schreef:
Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet

En jij denkt dat mensen die vlees eten dit weten en willen ?

Het internet staat er vol mee. Denk je echt dat dit een incidentje is?? Denk je echt dat er miljoenen varkens in korte tijd geslacht kunnen worden op een vriendelijke manier? En dat die dieren het zo naar hun zin hebben in hun stalen box op een betonnen grond waar ze vijf jaar lang biggen mogen produceren en dan naar de slacht mogen.

Doe niet zo naief zeg. :7

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:06

Het is ook van de zotte zoals het eraan toe gaat, dierwaardig is het zeker niet!!
Maar die lui zullen misschien wel zoiets hebben, van je gaat er toch aan, dus maakt niet uit?!

Mijn man heeft het liefst elke dag een stukje vlees op zijn bord, ik daarin tegen niet.
En aangezien ik zorg voor het eten, eten we dus ook niet elke dag vlees. Voor vanavond had ik een pasta gemaakt, maar dan een vegetarische versie.

Maar ik heb zelf ook op een boerderij gewerkt, en die boer ging ook niet altijd diervriendelijk met zijn vee om helaas, en dan gingen er regelmatig koeien op transport naar de slacht wat ook niet altijd even vriendelijk ging.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:06

Ik heb op een varkensslachterij gewerkt waar ik heel heel heel veel varkens aan hun eind heb geholpen
Maar ik heb zelfs nog niet eens mijn stem hoeven verheffen tegen die dieren ik de tijd dat ik dat werk deed
Grof behandelen is gewoon ontzettend niet nodig en bedrijven waarbij dit wel gebeurt zouden subiet gesloten moeten worden


Edit : als je in een net slachthuis kijkt, daar worden de dieren rustig uitgeladen en een loopstal in geleid, tegen de tijd dat het tijd is "drijf" je ze op je gemak richting het eindtstation
Stress in de stal is het laatste wat je wil.
En het is gewoon niet nodig
Zonder herrie gaat het soepel zat

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:09

Ik heb het niet gezien en wil het ook niet zien.

Dat mensen een stukje vlees willen prima maar dat is nog geen reden om zo te slachten.
Slachten kan immers ook netjes.

Ik zou zeggen pak het slachthuis aan...daar gaat het mis. Mensen eruit...nieuwe mensen erin en een drastische verandering in het slacht beleid.
Zoals Sonja haar ervaringen kan het dus ook gewoon op een nette manier.

Dat iedereen stopt met vlees eten gaat gewoon niet gebeuren , dan kun je maar beter zorgen dat dit soort praktijken de mond gesnoerd worden.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:10

Ik vind dit zo erg. Ik heb wel vaker filmpjes gezien van slachthuizen, ook die waar het niet zo lekker aan toe gaat. Maar dat was altijd ver weg en in het buitenland. Ik was altijd in de veronderstelling dat we in Europa wel normaal met slachtvee omgingen. En dat al ons vlees gekeurd is door de EU.
Noem me naïef oid, maar dat dacht ik echt.

Nu eet ik tijdelijk vegetarisch, en dat beviel me al zo goed dat ik al aan het overwegen was om dat definitief te maken. En nu ik dit weet, met alle andere redenen die er ook bij zitten, ga ik dat zeker doorzetten. Geen massaproductie vlees meer voor mij. Later geef ik mijn kinderen wel vlees van zelf gefokte, verzorgde en geslachte dieren. Zodat ik zeker weet dat het diervriendelijk gaat.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:11

'Moet dit nou zo?' is het enige wat ik kan denken als ik dit zie. Verschrikkelijk.
En ik ben inderdaad bang dat dit een topje van de ijsberg is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 23:11

Sonja_vR schreef:
Ik heb op een varkensslachterij gewerkt waar ik heel heel heel veel varkens aan hun eind heb geholpen
Maar ik heb zelfs nog niet eens mijn stem hoeven verheffen tegen die dieren ik de tijd dat ik dat werk deed
Grof behandelen is gewoon ontzettend niet nodig en bedrijven waarbij dit wel gebeurt zouden subiet gesloten moeten worden


Edit : als je in een net slachthuis kijkt, daar worden de dieren rustig uitgeladen en een loopstal in geleid, tegen de tijd dat het tijd is "drijf" je ze op je gemak richting het eindtstation
Stress in de stal is het laatste wat je wil.
En het is gewoon niet nodig
Zonder herrie gaat het soepel zat


Toch fijn dat er blijkbaar ook mensen zijn die vinden dat een ellendig leven zonder ooit het daglicht gezien te hebben opgelost kan worden doordat ze aardig behandeld zijn in de laatste minuten voor het eind er dan is.

Sorry hoor, maar dat jij normaal tegen ze praat lost toch het probleem voor die dieren niet op hoe hun leven eruit ziet.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:12

Sonja_vR schreef:
Ik heb op een varkensslachterij gewerkt waar ik heel heel heel veel varkens aan hun eind heb geholpen
Maar ik heb zelfs nog niet eens mijn stem hoeven verheffen tegen die dieren ik de tijd dat ik dat werk deed
Grof behandelen is gewoon ontzettend niet nodig en bedrijven waarbij dit wel gebeurt zouden subiet gesloten moeten worden


Edit : als je in een net slachthuis kijkt, daar worden de dieren rustig uitgeladen en een loopstal in geleid, tegen de tijd dat het tijd is "drijf" je ze op je gemak richting het eindtstation
Stress in de stal is het laatste wat je wil.
En het is gewoon niet nodig
Zonder herrie gaat het soepel zat

Ja lukt dat zonder stress? Ik vind varkens namelijk al heel gauw gillen en in de stress schieten... Dus ik kan me voorstellen dat het ook gebeurd bij de slacht.

Ik heb het filmpje niet gezien, maar wel direct de petitie getekend. Te erg dit..

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:12

Ik vind dit echt vreselijk en ik hoop heel erg dat dit een uitzondering is!! Weet er zelf heel weinig van, maar dacht echt dat dit niet meer van deze tijd was. -O-
Hoop dan ook dat het normaal gesproken gaat zoals Sonja zegt.

Heb er nooit over nagedacht geen vlees meer te eten, maar hiervan ga je toch serieus twijfelen!

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:13

Mijn god ik werd echt misselijk van het filmpje, kan normaal wel wat hebben. Wat afschuwelijk, heb er geen woorden voor. Hoop dat deze praktijken heel snel gesnoerd worden inderdaad :\

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:13

Ik heb beelden gezien op het journaal, de gekuiste beelden natuurlijk.
En die vond ik zelfs al schokkend.
Meer hoef ik ook niet te zien.
Het is goed dat het naar buiten is gekomen, dan kan er wat aan gedaan worden.
Ik denk/hoop dat het een uitzondering is, zoals het daar gaat.

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:14

Omdat mensen een stukje vlees willen is nog geen reden om een dier zo te behandelen.
In groot gedeelte van de slachthuizen gaat het er gewoon rustig eraan toe de dieren worden met zachte hand en respect naar het laatste stukje van hun levrn begeleid.
Zoals in dit filmpje wordt getoond gaat niet overal zo eraan toe.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:15

little_birdy schreef:
Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet

En jij denkt dat mensen die vlees eten dit weten en willen ?


Ja joh! Vleeseters zijn niet achterlijk. :Y) Ik ga met alle liefde naar het slachthuis, heb daar geen enkel probleem mee. Want bij 9 van de 10 gaat het wel heel netjes en wordt er met respect omgegaan met de dieren.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:16

Ik vind het heel schokkend, ik ben niet snel emotioneel ergens over maar hier staan de tranen wel van in de ogen.

Mn stukje vlees laat ik er niet voor staan, zoveel vlees eet ik niet en ik eet al jaren geen varkensvlees meer. Maar de petitie voor dat slachthuis is uiteraard getekend

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 23:18

AfricanLady schreef:
Omdat mensen een stukje vlees willen is nog geen reden om een dier zo te behandelen.
In groot gedeelte van de slachthuizen gaat het er gewoon rustig eraan toe de dieren worden met zachte hand en respect naar het laatste stukje van hun levrn begeleid.
Zoals in dit filmpje wordt getoond gaat niet overal zo eraan toe.

Maar met de massastallen verder geen problemen ook? Dat een dier jaren in een hok leeft waar het zijn/haar kont amper kan keren? Dat het alleen maar biggen mag produceren, veel meer dan goed is voor een varken en dan als het niet meer gaat regelrecht uit zijn gevangenis de vrachtwagen op mag.

Oh nee, wacht. Dat is geen probleem...want de slager is een aardige man/vrouw die hem met liefde doodmaakt. Probleem opgelost toch? :(:)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:20

Ik durf het niet te kijken, maar alleen maar lof dat dit naar buiten gebracht wordt.

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:22

Paarden die niet buiten komen en in een klein stalletje verblijven is zeker wel goed..
Of vogels in een klein hokje.
Konijnen die 1 sprong kunnen maken en veelal alleen zitten.
Een vis in een klein kommetje doen.
Naar seaworld en dolfinarium gaan waar de dolfijnen orka en andere dieren in een aquarium zitten
Want een dolfijn zou alleen maar lachen djs het is gelukkig

Zo kan je met elk dier wel wat verzinnrn.
Er is veel te verbeteren met dierenwelzijn maar we hrbben het nu niet iver huisvesting

Als biggen bij de moeder blijven in een groot hok worden de biggen geplet nee dat is ook lekker vriendelijk

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:24

Als ik zo'n filmpje zie denk ik: Ik eet weleen keer minder vlees.

Als ik iemand mij hypocriet, naïef noemt en de discussie op scherp zet denk ik: Ik laat mij door jou niet vertellen hoe ik moet leven. Ik eet gewoon een speklapje.

:+

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:25

Ik ben niet snel geshockeerd en weet hoe het er wel aan toe hoort te gaan. Ook in het echt meegemaakt en een slachthuis bezocht. Maar dit verschrikkelijk gewoon. Ben blij dat mijn vader zelf varkens opfokt en slacht. Die zien het schietmasker niet eens. Ook nog een vrije uitloop en scharrelvlees.


Maar ik ben wel bang dat door dit soort berichten ook de correcte slachthuizen worden getroffen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:25

Minister van dierenwelzijn Ben Weijts heeft de slachtlicentie van de personen in beeld ingetrokken, het slachthuis is dicht, er zit een grondige inspectie op en supermarktketen Delhaize heeft vanochtend bevestigd dat ze per direct geen vlees meer inkopen dat via dit slachthuis komt.