Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 00:57

Pauline Krikke nieuwe burgemeester van Den Haag

VVD-senator Pauline Krikke (55) wordt de nieuwe burgemeester van Den Haag. De Haagse gemeenteraad koos de voormalig burgemeester van Arnhem vanavond als opvolger van Jozias van Aartsen, die 1 maart vertrekt.

Meer dan anderhalf uur later dan aangegeven gingen de deuren van de raadzaal open. Rachid Guernaoui, voorzitter van de vertrouwenscommissie, vertelt dat de keuze is gevallen op Pauline Krikke. De 55-jarige Krikke was eerder onder meer burgemeester van Arnhem (van 2001 tot 2013).

De Haagse politiek is blij met de keuze voor Krikke: 'een sterke verbinder met liefde voor de grote stad', volgens voorzitter van de sollicitatiecommissie Rachid Guernaoui (D66). ,,En het is een vrouw!'', zei PvdA-wethouder Rabin Baldewsingh vanavond na afloop van de besloten raadsvergadering over de opvolging van Jozias van Aartsen. De Haagse politiek had de profielschets opgesteld in de zij-vorm: als symbolische oproep aan vrouwen om te solliciteren. Krikke zelf kwam ook meteen naar het stadhuis. Ze had 'vol spanning' afgewacht wat de gemeenteraad zou doen: ,,Den Haag is een prachtige stad, ik woon er nu parttime. Veel mensen kennen het hier vooral van het Binnenhof en de ambassades, maar ik zal de stad vooral leren kennen als de stad van 500.000 Hagenaars.''

De VVD-politica was twaalf jaar lang burgemeester van Arnhem (2001-2013) en jarenlang wethouder van Amsterdam. Na Arnhem was ze iets meer dan een jaar directeur van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Na een conflict met de Raad van Toezicht stapte ze daar in januari 2016 op. In Arnhem liepen veel inwoners met haar weg. Ze had oog voor de zwakkeren in de maatschappij, men noemde haar toegankelijk en charmant. In bestuurlijke kring was er ook kritiek, bijvoorbeeld op haar functioneren als korpsbeheerder. Ook zou ze een 'controlfreak' zijn.

Maar haar ervaring als burgemeester, en dus met de portefeuille openbare orde en veiligheid was doorslaggevend, zo viel vanavond laat in de Haagse wandelgangen te beluisteren. De 'nummer twee' van de kandidatencommissie - de politiek krijgt ook altijd de tweede kandidaat te horen, zou die burgemeesterservaring ontberen - stelde een ingewijde. Hoewel de keus dus eenvoudig leek, deed de gemeenteraad er zeker twee uur over om tot een besluit te komen.

Met Krikke heeft Den Haag de primeur van haar eerste vrouwelijke burgemeester, maar speelt de stad tegelijkertijd op veilig met haar jarenlange burgemeesterschap in Arnhem. Jozias van Aartsen stopt 1 maart na een periode van negen jaar als burgemeester van Den Haag. Als het kabinet akkoord gaat met de voordracht wordt Krikke 17 maart geïnstalleerd. De VVD-senator heeft dan een jaar de tijd om de stad en de politiek te leren kennen. Volgend jaar zijn er lokale verkiezingen. Van Aartsen treedt juist nu af om zijn opvolger die inwerktijd te gunnen, zeker met de 'complexe politieke situatie' en de 'grote uitdagingen' van Den Haag. De werkloosheid in de derde stad van het land is groot: 48.000 Hagenaars zoeken werk, de stad telt zeker 25.000 mensen in de bijstand.

De Haagse politiek is daarbij weinig overzichtelijk, met vijftien fracties in de raad van activistisch links tot populistisch rechts. De coalitie bestaat uit maar liefst vijf partijen die het ook lang niet altijd met elkaar eens zijn. Het is crisismanagement op straat en in het stadhuis. En dan fungeert de burgemeester fungeert ook nog als visitekaartje van het internationale Den Haag. Van Aartsen had als oud-minister van Buitenlandse Zaken een direct lijntje met de Groten Der Aarde als VN-chef Ban-ki Moon en de Amerikaanse oud-minister Madeleine Albright. Dat heeft Krikke waarschijnlijk niet. Als geste voor zijn opvolgster kan Van Aartsen zijn telefoonboekje op de burgemeesterskamer laten liggen. Dat helpt haar op gang in het diplomatieke circuit.

De gemeenteraad ziet in haar de sterke verbinder met liefde voor de grote stad'
Rachid Guernaoui

Vroeg vertrek
Jozias van Aartsen kondigde begin oktober aan dat hij 1 maart stopt als burgemeester van Den Haag. Zijn termijn loopt in december dit jaar af, maar hij wilde 'in het belang van de stad' niet zo lang wachten. Waarschijnlijk speelt mee dat Van Aartsen potentiële kandidaten die eerst de Tweede Kamerverkiezingen in maart wilden afwachten en misschien wel mikten op plek in het kabinet, zo dwong écht te kiezen voor het burgemeesterschap van Den Haag.

Haastklus
De benoeming van de nieuwe burgemeester was een haastklus: de Haagse politiek en de commissaris van de Koning werden verrast door de boodschap van Van Aartsen. Zo moest binnen enkele maanden een profiel worden geschreven en de vacature opengesteld. Commissaris van de Koning Jaap Smit moest uit de elf belangstellenden de meest geschikte kandidaten kiezen en daarover overleggen met de vertrouwenscommissie van de Haagse gemeenteraad. De gemeenteraad had vanavond overleg en kwam daarna met de naam van de nieuwe burgemeester naar buiten.

Formeel spreekt de minister van Binnenlandse Zaken nog met de kandidaat waarna de Koning de burgemeester officieel benoemt. De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester daarna.

Ad.nl

Toen ik de naam las verscheen er een grote glimlach op m'n gezicht denkend aan alle oudjaarsconferences en grappen.
Ik vind het trouwens wel stoer dat we een vrouw in den haag hebben als burgemeester

Winged

Berichten: 33023
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:29

Ach, gelukkig komen er jaarlijks bij verschillende gemeentes nieuwe burgermeesters... Is dit nu zo bijzonder? :D

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 10:16

Het is bijzonder omdat we de eerste vrouwelijke burgemeester hebben en ook haar naam

Winged

Berichten: 33023
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:25

Voor Den Haag misschien. Er zijn al heel wat meer vrouwlijke burgermeesters geweest hoor. De allereeste was namelijk Truus Smulders-Beliën. In 1946.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 10:39

Winged schreef:
Voor Den Haag misschien. Er zijn al heel wat meer vrouwlijke burgermeesters geweest hoor. De allereeste was namelijk Truus Smulders-Beliën. In 1946.

Dat bedoelde ik. En haar achternaam is gewoon best grappig...

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:48

Hilarisch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:51

Ik zal ook wel een zure muts zijn, maar ik zie de humor ook niet zo, geloof ik.
Om nou iemand uit te lachen om zijn of haar achternaam vind ik nogal kinderachtig en flauw.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 10:53

Ach ja. Ieder z'n humor.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:55

purny schreef:
Ach ja. Ieder z'n humor.


Alleen jammer dat het in dit geval ten koste van iemand gaat. Dit siert je niet, of je nu een beperking hebt of niet. :n

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:57

Ik vroeg me ook af waarom dit nieuws was :o
Hier hebben we trouwens ook een vrouwelijke burgemeester

Edit typo
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 07-02-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:57

:+ huilebalken..

misschien dat krikke ook nodig XD
Pies in mn broek! _O-

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:59

Nivada schreef:
:+ huilebalken..

misschien dat krikke ook nodig XD
Pies in mn broek! _O-


Maak je daar maar niet druk om hoor. ;)

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 11:25

Ach als je de comments op social media leest zijn er dan heel veel mensen met een beperking.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:29

purny schreef:
Ach als je de comments op social media leest zijn er dan heel veel mensen met een beperking.


Dan heb ik mijzelf vast niet duidelijk uitgedrukt. Ik doelde namelijk op je onderschrift, daar vraag je om begrip voor je verstandelijke beperking. Maar in dit geval heb ik geen begrip voor het feit dat je iemand belachelijk maakt om haar achternaam, iets waar zij om te beginnen niets aan kan doen. (behalve wellicht trouwen en zijn naam aannemen, maar hopelijk begrijp je mijn punt. ;) )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:29

Misschien is het een taal-ding maar wat zou er zo grappig moeten zijn aan haar achternaam? :=

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:33

Door Purny's onderschrift dénk ik dat ze Autisme heeft? :o
Zo ja, dan heeft dat echt niets met die grap te maken Jolien... die "beperking" staat er los van (en ik ben zelf trouwens ook een autist)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:34

Ayasha schreef:
Misschien is het een taal-ding maar wat zou er zo grappig moeten zijn aan haar achternaam? :=


Krikken (met een n) is een plat Nederlandse uitdrukking voor seks hebben.
Te flauw voor woorden dus.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 07-02-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:34

Ayasha schreef:
Misschien is het een taal-ding maar wat zou er zo grappig moeten zijn aan haar achternaam? :=


Krikke(n) is in de volksmond een verbastering van seks hebben.

Edit: Iris :D

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:38

KittyDylan schreef:
Door Purny's onderschrift dénk ik dat ze Autisme heeft? :o
Zo ja, dan heeft dat echt niets met die grap te maken Jolien... die "beperking" staat er los van (en ik ben zelf trouwens ook een autist)


Ik ga proberen het nog duidelijker te maken: ik heb veel begrip voor mensen met een beperking in welke vorm dan ook. Maar in dit geval heb ik geen begrip voor het feit dat purny iemand openlijk uitlacht om haar achternaam. Ik probeer nergens dit topic te koppelen aan de beperking van purny, ik veroordeeld het gedrag, niet de persoon. Hopelijk ben ik nu wat duidelijker.
Ik werk dagelijks met kinderen met diverse beperkingen, sterker nog: ik ben erop afgestudeerd dus ik kan een aardig woordje meepraten over autisme. Maar benoem daarbij dus wel dat iemand met een beperking best eens op de vingers getikt mag worden. Da's alles.

Winged

Berichten: 33023
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:39

Ach achternaam of niet... Ik vind het vooral grappig dat er weer eens een westerling is die denkt dat het bijzonder is dat ze een vrouw als burgermeester hebben. Zou zeggen 'kijk eens op het platteland, maar dat is in veel gevallen voor jullie te ver.' :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:42

Aaah oke, dat kennen we hier dus niet... := Of ik iig niet.
Alsnog kan ik het niet zo heel grappig vinden. Net als de rest zelfs een beetje jammer. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:50

Winged schreef:
Ach achternaam of niet... Ik vind het vooral grappig dat er weer eens een westerling is die denkt dat het bijzonder is dat ze een vrouw als burgermeester hebben. Zou zeggen 'kijk eens op het platteland, maar dat is in veel gevallen voor jullie te ver.' :+


Nou ja, als Amerika een vrouwelijke president had gekregen, dan had ik dat weer WEL bijzonder gevonden :P

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:55

Cayenne schreef:
Nou ja, als Amerika een vrouwelijke president had gekregen, dan had ik dat weer WEL bijzonder gevonden :P

De huidige is anders ook tamelijk bijzonder te noemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:59

oomens schreef:
Cayenne schreef:
Nou ja, als Amerika een vrouwelijke president had gekregen, dan had ik dat weer WEL bijzonder gevonden :P

De huidige is anders ook tamelijk bijzonder te noemen.


Maar weinig vrouwelijk :P

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pauline Krikke nieuwe burgemeester Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 12:01

Cabaretiers doen niets anders dan bepaalde mensen in de zeik nemen. Hoe staan jullie daar tegenover?