Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:19

Redenen genoeg om nooit meer iets bij dit bedrijf te bestellen.

Citaat:
„In 1982 wordt een droom geboren”. Drie hoefsmeden in het Finse stadje Lahti beginnen een bedrijf in ruitersportspullen. Het groeit uit tot Horze/Finn-Tack, met vestigingen over de hele wereld.

Het verhaal over de droom, op de website van Horze/Finn-Tack, vertelt niet dat het bedrijf deel uit maakt van het wereldwijde netwerk van de sektarische geloofsgemeenschap Noorse broeders.

NEPFACTUREN EN WINSTMANIPULATIE

Afgelopen jaren ging het niet best met Finn-Tack, dat geleid wordt door een dochter van spiritueel leider van de Noorse broeders, Kåre J. Smith.

De broeders steunen Finn-Tack (2014: omzet 28 miljoen euro) in 2014 en 2015 met circa 2 miljoen euro. Volgens interne e-mails belandt dat geld bij Finn-Tack via nepfacturen, voor zogenaamd verricht „charitable work” en voor „consultancy”. Die mails stuurt Finn-Tack naar andere bedrijven uit het netwerk van de broeders. Dat het een opzetje is, blijkt uit de begeleidende mails. Daarin schrijft de directeur van Finn-Tack dat hij „dringend geld nodig” heeft en dat hij het weer „terugbetaalt”. De bedrijven die het geld overmaken worden onder meer gefinancierd met spaargeld van de volgelingen.

Daarnaast krikt Finn-Tack zijn inkomsten op met „wonderlijke financiële boekingen en transacties”, signaleert Anno Neinders, manager van het ‘broederbedrijf’ Northern Logistics dat in het Drentse Nieuw-Buinen het magazijn van Finn-Tack/Horze beheert.

Neinders, bestuurder van de broeders in Nederland, constateert dat Finn-Tack in december 2014 de voorraad in het magazijn op papier aanpast. „Er wordt hier voor 300.000 euro winst gecreëerd die er niet is”, schrijft hij. „Dat is hoogst twijfelachtig. Eigenlijk is sprake van winstmanipulatie, wat niet is toegestaan.” Daarnaast wordt, eveneens op papier, een deel van de voorraad verkocht aan Dubai, waarna Neinders opdracht krijgt de verkochte spullen te vernietigen. „Toch wel wat wonderlijk.”

Neinders vraagt per e-mail aan Jan-Hein Staal, de Nederlandse leider, „wat ons standpunt” is. Staal kijkt liever weg, zo valt uit zijn reactie op te maken. Hij antwoordt er „formeel” niets mee te maken te hebben. Het is „niet onze zaak.”
Uit de 200.000 interne e-mails van de broeders die NRC bezit, bleek eerder dat kerkleiders zich verrijkten ten koste van de 40.000 volgelingen. Ook werden belastingen ontweken en lieten Noorse broeders kinderen in strijd met de Arbeidstijdenwet werken om geld te verdienen voor hun kerk.

Ook het door de hoefsmeden opgerichte Finn-Tack profiteert van de kinderen van de broeders. Ze worden voor een appel en een ei ingezet, blijkt uit de e-mails. Dat gebeurt onder meer in het Drentse Nieuw-Buinen, bij een ander broederbedrijf, Northern Logistics, dat daar een magazijn van Finn-Tack/Horze beheert.

Het werk in Drenthe wordt gedaan door wel vijftig jongeren. Ze zijn gemiddeld 19,5 jaar en lid van het zogenoemde „A-team”. Tussen de schappen vol ruitersportspullen worden ze aangespoord met muurslogans als „Focus + Commitment = Result”.

‘CONFORM DE WET’

Broeder Anno Neinders zegt dat de manier waarop A-teamers betaald werden en worden „rechtmatig” is. „Er wordt niets verdiend aan het inhouden van onkosten, in plaats daarvan is er een tekort. Ook wordt „er gewerkt conform de Arbeidstijdenwet, zodat iedere suggestie onjuist en misleidend is.” Neinders wil niets zeggen over de door hem geconstateerde manipulaties door Finn-Tack. Het bedrijf zelf wil niet inhoudelijk reageren.
Malafide uitzendbureaus

De jongeren krijgen op papier het wettelijk verplichte minimumloon, maar in de praktijk slechts zakgeld van 60 euro per maand


https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/23/sa ... 7-a1538188
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-12-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:39

Zo hee.... Die zie je ook niet aankomen. Wat een verhaal :x

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting Noorse sekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:45

Wat een idioten....

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:45

Waaaaaaaaaaaaaat :x
Daar bestel ik niet meer idd.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:05

oeps daar heb ik een paar weken geleden nog een paar laarsjes gekocht......

bizar verhaal zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:07

Bestellen bij Horze leverde hier altijd al gedoe op, de klantenservice is in elk geval heeeeeel raar. Misschien verklaart het artikel hierboven dan wel waarom, want ze zijn daar echt compleet wereldvreemd...

Een maand geleden bestelde ik een winterjas die gloednieuw in het assortiment was (met sticker 'Nieuw!'). De jas was veel te dun, dus heb ik daarover geklaagd want ik wilde hem wel terugsturen maar het was gewoon geen winterjas, dus dan zie ik die € 6,95 terugzendkosten niet zitten. Zij beloven een winterjas en deze was niet eens winddicht bij windkracht 2.
Reactie: Wij hebben nergens in de beschrijving gezet dat het een winterjas is, en dat is het ook helemaal niet dus wij vergoeden geen retourneerkosten.
Ik stuur ze een screenshot van de pagina van die jas waar direct boven de foto heel groot staat dat deze door hun in de categorie 'winterjassen' gezet is.
Reactie: 'Het is wél een winterjas en die wordt door heel veel mensen al heel lang zo naar volle tevredenheid gebruikt, dus mijn klacht is ongegrond'.
Ik wijs ze op het feit dat de jas uberhaupt nog maar 1 week bestaat en maak een screenshot met de sticker 'nieuw', want hoe kan deze dan al jaren naar volle tevredenheid zijn gebruikt? hij bestaat nog maar 1 week!
Reactie: als ik de jas op eigen kosten terugstuur dan krijg ik een kortingsbon van € 15 en dat was een hele gulle deal en die zou ik niet nog een keer krijgen.
Ik leg ze uit dat als ik een nieuwe, ongebruikte jas (twee dagen eerder in huis gekregen) van € 60+ voor 6,95 verzendkosten terugstuur, ik het helemaal geen goede deal vind als ik daar € 15 voor krijg - ik moet sowieso de aankoopkosten terugkrijgen als ik de jas terug stuur. Dat nog los van de verzendkosten, waar ik recht op heb als de jas inderdaad onder onjuiste informatie is verkocht.

Undsoweiter...
Heel raar en wereldvreemd, dit soort reacties, maar nu begrijp ik ineens waar die vandaan komen...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 20:14

Weleens op hun site gekeken nooit iets besteld, site straalde al iets uit van bad vibes, onwaarschijnlijke prijzen

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:22

Ik heb nooit grote dingen gekocht. Ik heb alleen eens een hele partij halsterbontjes gekocht. Die hadden ze heel goedkoop in meerdere kleuren en zonder klittenband. Hier 2 paarden waarvan halster in de wei om moet maar ze krijgen heel snel kale plekken, dus speciaal daarvoor.

Duurde al 3 weken voor ze kwamen, vervolgens werd ik gebeld, de bestelde kleuren waren er niet meer, of ik een andere kleur wou. Nou prima hoor, was toch maar voor weidehalsters. Dus kleuren aangegeven die ik wou hebben. Komt een week later het pakketje.. alle kleuren van de regenboog zaten erin behalve de bestelde kleuren hoor.

Had ook geen zin om het terug te sturen aangezien het toch voor weidehalsters was. Maar goede service.. nee. Heb daarna ook niks meer besteld.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:23

Bij mij kwam het altijd in de spam terecht. Heb me meteen afgemeld

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:29

Ik heb een aantal jaren geleden chaps besteld bij hun, gewoon binnen gekregen in goede kwaliteit. Ik had dit er echt niet achter gedacht :wow:

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:30

xyzutu2 schreef:
Bestellen bij Horze leverde hier altijd al gedoe op, de klantenservice is in elk geval heeeeeel raar. Misschien verklaart het artikel hierboven dan wel waarom, want ze zijn daar echt compleet wereldvreemd...

Een maand geleden bestelde ik een winterjas die gloednieuw in het assortiment was (met sticker 'Nieuw!'). De jas was veel te dun, dus heb ik daarover geklaagd want ik wilde hem wel terugsturen maar het was gewoon geen winterjas, dus dan zie ik die € 6,95 terugzendkosten niet zitten. Zij beloven een winterjas en deze was niet eens winddicht bij windkracht 2.
Reactie: Wij hebben nergens in de beschrijving gezet dat het een winterjas is, en dat is het ook helemaal niet dus wij vergoeden geen retourneerkosten.
Ik stuur ze een screenshot van de pagina van die jas waar direct boven de foto heel groot staat dat deze door hun in de categorie 'winterjassen' gezet is.
Reactie: 'Het is wél een winterjas en die wordt door heel veel mensen al heel lang zo naar volle tevredenheid gebruikt, dus mijn klacht is ongegrond'.
Ik wijs ze op het feit dat de jas uberhaupt nog maar 1 week bestaat en maak een screenshot met de sticker 'nieuw', want hoe kan deze dan al jaren naar volle tevredenheid zijn gebruikt? hij bestaat nog maar 1 week!
Reactie: als ik de jas op eigen kosten terugstuur dan krijg ik een kortingsbon van € 15 en dat was een hele gulle deal en die zou ik niet nog een keer krijgen.
Ik leg ze uit dat als ik een nieuwe, ongebruikte jas (twee dagen eerder in huis gekregen) van € 60+ voor 6,95 verzendkosten terugstuur, ik het helemaal geen goede deal vind als ik daar € 15 voor krijg - ik moet sowieso de aankoopkosten terugkrijgen als ik de jas terug stuur. Dat nog los van de verzendkosten, waar ik recht op heb als de jas inderdaad onder onjuiste informatie is verkocht.

Undsoweiter...
Heel raar en wereldvreemd, dit soort reacties, maar nu begrijp ik ineens waar die vandaan komen...

Natuurlijk krijg je de 60 euro ook terug :j

Ik bestel er geregeld, altijd zonder problemen.

Maar wel n gek verhaal in de op, zal nog eens lezen voordat ik er weer wat bestel :P

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:36

Nibbit schreef:
Ik bestel er geregeld, altijd zonder problemen.

Maar wel n gek verhaal in de op, zal nog eens lezen voordat ik er weer wat bestel :P


Ik vind de :P niet zo heel gepast. Dit is gewoon moderne slavernij. Wat triest.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:42

Van Horze wist ik dat wel, een oud collega van mij is van de Noorse Broeders, al noemen zij zich nu anders. Zij is voor Horze in Amerika gaan werken terwijl ze 0,0 ervaring met paarden had.
Ik merkte wel dat ze wereld vreemd was, ze had overal vrienden, kwam overal over de wereld maar alle vrienden binnen de gemeenschap. Als je dan vroeg hoe ze wereldse dingen had ervaren op de plek waar ze geweest was wist ze niet veel.


Noorse Broeders is een "eng" clubje met heel veel vingers in de pap in heel veel bedrijven. Dit allemaal om geld te creëren voor hogere doelen en hun Noorse conferentie centrum te bekostigen.

http://www.destentor.nl/regio/voorst/ve ... -1.6656353

http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en- ... -1.6591906

https://www.flexmarkt.nl/brancheinforma ... bedrijven/

Dit is al jaren aan de gang een geen echt nieuws, maar wel goed om bij stil te staan.

Het jammere is dat juist de Horze deken zo perfect past op mijn paard, ik heb nog geen ander merk gevonden die dat gelijk of beter doet.
En ja dan ben ik opportunistisch en weinig principieel, ik koop de deken die mijn paard het beste past.
Ik heb nog nooit problemen gehad met bestellen of leveren bij Horze dus wat dat betreft geen klachten.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:43

Vaak besteld en nooit problemen gehad. Maar dit klinkt wel bizar

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:45

Dit is echt niet het enige bedrijf dat over de ruggen van anderen verdiend.
Overigens heb ik een aantal jaar geleden ook een winterjas besteld van horze. Prima jas, heb hem nogsteeds aan. Ook het ruilen (maatje groter) was geen probleem. Volgens mij was het niet direct via hun eigen webshop maar via een andere die die spullen had ingekocht.
Ik geloof dak ook een rijbroek ervan heb. Gekocht in de outlet in Brabant:)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:48

Zeker een goede reden!
De Noorse broeders, wij hebben een bewoonster gehad die daar bij zat.
Ze was ongetrouwd maar kreeg altijd veel bezoek van andere leden van de Noorse broeders.
Echt heel apart, hoe dat er aan toe ging en de mensen die bij haar kwamen.
Ik heb me er toen wat in verdiept, maar het is echt bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:49

Wazig verhaal.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:11

Ik zou nog een slagje om de arm houden en in elk geval wat minder stellig formuleren ("doet aan uitbuiting"). Er zit inderdaad een behoorlijk luchtje aan de Noorse Broeders en de NRC schrijft hoogst zelden onzin, maar juist daarom moet je voorzichtig zijn. Iedereen (ik net zo goed!) denkt onmiddellijk "o, dat zal wel kloppen", terwijl er nog niets bewezen/aangetoond is.

Los daarvan lijkt het me niet verkeerd om die zaak voortaan links te laten liggen. Ik koop trouwens nooit paardenspullen via het internet.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:20

De uitbuiting van jonge volgelingen is wel bewezen, alleen het voelt voor die volgelingen niet als uitbuiting maar als een goede daad voor de kerk.

Via een "uitzendbureau" worden jongeren naar bedrijven gestuurd om te werken. De bedrijven krijgen een factuur voor een uitzendkracht en het uitzendbureau behandelt de jongeren als vrijwilligers zodat er geen belasting en premies wordt afgedragen en het geld verdwijnt via een omweg in de kas van de kerk.

Bij o.a. de Hema, die zich inmiddels van dit uitzendbureau distantieert, zijn jonge kinderen tot laat in de nacht aan het werk geweest om voorraden te tellen.

Bij Horze zijn er natuurlijk ook werknemers gewoon in loondienst, maar als je niet van de kerk bent wordt je daar ook niet aangenomen.

Tobbes ik snap best dat het verhaal wazig overkomt, deze club trekt ook bewust een mist op rondom de kerk en de ondernemingen, hoe minder mensen ervan snappen, hoe minder vragen er komen. Dit is echt nog maar het topje van de ijsberg.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:59

Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 23-12-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:00

Nibbit schreef:
Natuurlijk krijg je de 60 euro ook terug :j


Natuurlijk kreeg ik die 60 euro ook terug - maar dat kostte me wel nog drie mailtjes met nog vreemdere antwoorden, waarbij elk nieuw antwoord het vorige antwoord tegensprak.
Uiteindelijk kreeg ik mijn geld terug en heb ik een andere jas bij ze besteld die wel heel goed bevalt, maar met bij Horze bestellen was ik altijd al voorzichtig en nu nog meer. De communicatie is gewoon ontzettend slecht. Zo kreeg ik een dekje waar de naad verkeerd van was genaaid (vulling kwam naarbuiten). Ik heb dat gemeld en kreeg heel netjes een mailtje terug dat ik het terug kon sturen, dan kreeg ik een nieuwe retour. Ik keek diezelfde dag eens op de site en bleek het hele dekje niet meer leverbaar. Dus heb ik gemaild of ik wel echt een nieuw dekje retour kreeg als ik de mijne opstuurde? Antwoord: nee, want het is niet meer leverbaar.
Niet dodelijk natuurlijk, maar wel apart.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 22:00

Nrc zoekt zaken echt wel goed uit. Dit is waarschijnlijk het topje van de ijsberg.
Je koop in het zand steken en met deze kennis en informatie toch nog daar bestellen is echt een no go. :n

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 22:01

Veulen84 schreef:
Hoort dit niet op de voorpagina thuis?


Geen idee. Maar wat zijn de belangen van bokt hierin. Adverteren deze uitzuigers hier bijvoorbeeld?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:24

Ik ben bang dat ik naar mijn centen kan fluiten.
Ook Webshop Keurmerk heeft mijn klacht niet in behandeling willen nemen om allerlei vage redenen.
De reden van de onprofessionele houding van de klantenservice van Horze is me nu wel duidelijker geworden.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:25

Arabesk schreef:
Nrc zoekt zaken echt wel goed uit. Dit is waarschijnlijk het topje van de ijsberg.
Je koop in het zand steken en met deze kennis en informatie toch nog daar bestellen is echt een no go. :n

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik heb dat nergens beweerd. Integendeel...