Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:14

Hallo medebokkers!

Naar aanleiding van een ander lopend topic over waar je halal eten kan halen etc., werd bij mij de interesse gewekt over de opinie van onze bokkers tegenover halal.

Natuurlijk begrijp ik dat halal eten gepaard gaat met een levensovertuiging, maar hoe zit het met de bokkers die halal eten zonder het geloof er bij te betrekken? Eten jullie bijvoorbeeld puur halal omdat het zogenaamd lekkerder is? En voor gelovers, in hoeverre tolereer jij het wel eten van kaas en gelatine (wat afkomstig is van een niet-halal-dier)?

En de bokkers die tegen zijn? Wat is jullie overtuiging hier van?


Ik ben er persoonlijk op tegen, maar ben erg benieuwd naar andermans kijk en opinie. :)

Mijn oppervlakkige mening is dat je via een geloofsovertuiging prima dit zou mogen eten, anders zou je in strijd komen met de vrijheid van godsdienst in ons land.
Maar dieper vanuit mijn hart: of ik het liever in Nederland verbied? Ja. Waarom? Er is meerdere malen bewezen dat een dier veel meer lijdt dan bij een gewone slacht.

Maar waarom halal eten zonder geloof? Vind je de smaak belangrijker dan het lijden van een dier, of vind je het bewijs nog niet hard genoeg?
Elk mens is evenveel waard, ik maak dus geen verwijt, maar vraag het puur uit interesse. :)

Ter informatie: Hoe werkt halal?
Het dier zijn keel wordt doorgesneden, waarna de slager het dier laat doodbloeden. Tijdens het doodbloeden maakt het dier alles nog bewust mee, dus alle pijn ook, schijnt het. Het is dus ontzettend dieronvriendelijk, eventuele bronnen zou ik er bij kunnen halen.

Brand los, ik ben benieuwd!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:25

Ik ben pescotarier, maar al was ik dat niet dan at ik nooit halal vlees. Ik zou het ook nooit klaar maken, als een dier zo gruwelijk aan zijn einde komt.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:25

Dit topic past door de vraag beter op NM. Vandaar dat ik het verplaats van VT naar NM.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:29

Ik ben tegen. Ondanks dat het een belangrijk deel van een religie is, gaan ook religiën doorgaans met de tijd mee. Vroeger wist men niet beter, nu wel.

Om een voorbeeld te geven: het besnijden van jonge jongetjes gebeurde vroeger gewoon in een schuur van een familielid. Zonder hygiëne, zonder verdoving en zonder antibiotica. Er stierven veel jongetjes bij deze relatief simpele ingreep. Maar ze wisten nu eenmaal niet beter en goede medische zorg was niet voorhanden.
Tegenwoordig vind deze kleine ingreep plaats in onze nederlandse ziekenhuizen met uitstekende medische faciliteiten. En geen haan die ernaar kraait dat deze verbetering van een religieuze handeling niet meer helemaal gaat volgens de traditie. (= vieze schuur)

Dus waarom mag een religieuze handeling m.b.t de dieren dan niet verbeterd worden? Waarom moeten we hiermee dan wel ergens in het jaar nul blijven hangen? Imo onnodig en eigenlijk ook hypocriet.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:30

Ik heb zelf ervaringen in het slachthuis. Verdoofd slachten van een rund vond ik zelf erg meevallen. Bij onverdoofd slachten zijn ze nog heel erg lang bij bewustzijn. Ik raak zelf al in paniek bij de gedachte alleen al. Nee voor mij geen halal. Ik wil eigenlijk al niet eens meer eten bij de Turkse/Marrokaanse shoarma eethuis.

Helaas is het zo dat er geen keurmerk bestaat voor Niet halal vlees in Nederland. Het is namelijk zo dat er ook delen van een dier niet kosjer of haram zijn. Die eten Moslims en Joden niet op. Dit gaat gewoon naar de 'gewone' vlees industrie en wordt daar verwerkt. Goed om niks weg te gooien natuurlijk maar ik wil het niet.

Ik vind het geen probleem dat iemand voor zijn geloofsovertuiging halal vlees wil consumeren, alleen deze geloofsovertuiging wordt mij deels wel opgedrongen. Er zijn namelijk geen keurmerken voor verdoofd geslacht vlees. Dat vind ik het ergste. IK heb dus geen keurmerk waar ik op af kan gaan. Mijn 'geloofsovertuiging' is dus niet belangrijk genoeg.

Voor de dieren mogen ze van mij het onverdoofd slachten ook afschaffen. Anno 2016 weten we beter en kan het diervriendelijker. Ik geloof best dat vroeger halal de meest diervriendelijke methode was. Maar dat is nu gewoon niet meer zo.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 05-10-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Berichten: 4612
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:31

Is het niet zo dat een dier heel snel buiten westen raakt(binnen een paar seconden) als je de keel doorsnijdt? (Omdat de bloeddruk dan énorm snel daalt).

Weet het niet zeker hoor, dacht het een keer gelezen te hebben. Als ik het fout heb: sorry :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:32

Palmera schreef:
Ik ben tegen. Ondanks dat het een belangrijk deel van een religie is, gaan ook religiën doorgaans met de tijd mee. Vroeger wist men niet beter, nu wel.

Om een voorbeeld te geven: het besnijden van jonge jongetjes gebeurde vroeger gewoon in een schuur van een familielid. Zonder hygiëne, zonder verdoving en zonder antibiotica. Er stierven veel jongetjes bij deze relatief simpele ingreep. Maar ze wisten nu eenmaal niet beter en goede medische zorg was niet voorhanden.
Tegenwoordig vind deze kleine ingreep plaats in onze nederlandse ziekenhuizen met uitstekende medische faciliteiten. En geen haan die ernaar kraait dat deze verbetering van een religieuze handeling niet meer helemaal gaat volgens de traditie. (= vieze schuur)

Dus waarom mag een religieuze handeling m.b.t de dieren dan niet verbeterd worden? Waarom moeten we hiermee dan wel ergens in het jaar nul blijven hangen? Imo onnodig en eigenlijk ook hypocriet.



Kan het niet beter uitleggen, _/-\o_

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:34

Yipee schreef:
Ik heb zelf ervaringen in het slachthuis. Verdoofd slachten van een rund vond ik zelf erg meevallen. Bij onverdoofd slachten zijn ze nog heel erg lang bij bewustzijn. Ik raak zelf al in paniek bij de gedachte alleen al. Nee voor mij geen halal. Ik wil eigenlijk al niet eens meer eten bij de Turkse/Marrokaanse shoarma eethuis.

Helaas is het zo dat er geen keurmerk bestaat voor Niet halal vlees in Nederland. Het is namelijk zo dat er ook delen van een dier niet kosjer of haram zijn. Die eten Moslims en Joden niet op. Dit gaat gewoon naar de 'gewone' vlees industrie en wordt daar verwerkt. Goed om niks weg te gooien natuurlijk maar ik wil het niet.

Ik vind het geen probleem dat iemand voor zijn geloofsovertuiging halal vlees wil consumeren, alleen deze geloofsovertuiging wordt mij deels wel opgedrongen. Er zijn namelijk geen keurmerken voor verdoofd geslacht vlees. Dat vind ik het ergste. IK heb dus geen keurmerk waar ik op af kan gaan. Mijn 'geloofsovertuiging' is dus niet belangrijk genoeg.

Voor de dieren mogen ze van mij het onverdoofd slachten ook afschaffen. Anno 2016 weten we beter en kan het diervriendelijker. Ik geloof best dat vroeger halal de meest diervriendelijke methode was. Maar dat is nu gewoon niet meer zo.


Hier ben ik het echt helemaal mee eens, had het niet beter kunnen verwoorden. Van mij mag het verboden worden.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:36

Bij gangbaar slachten wordt het dier toch ook op de kop gehangen en leeggebloed? En dat is toch de reden erachter? er mag geen bloed meer in het vlees zitten. D.m.v. verdoven zou het hart minder krachtig kloppen? waardoor er bloed achter blijft? Of zijn er meer redenen waarom het zonder verdoving moet?

verder denk ik dat als men het goed toepast er ineens zoveel bloed uit komt, dat het dier direct geen bewustzijn meer heeft, en dus ook geen pijn! Maar dan de vraag wordt het altijd goed gedaan?

Ben op DIT moment niet pertinent tegen, maar vind het ook niet nodig om op die manier te slachten.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:38

Bij gangbaar slachten krijgt het dier eerst een pin in zijn kop. Dan is hij hersendood.

Correct me if I'm wrong... :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:38

Ik heb docus gezien die niet meer van mijn netvlies willen. Het is niet zo dat ik het koste wat het kost vermijd maar ik zal het zeker niet kiezen als ik de keus heb.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:41

Ik ben tegen, het idee van het leed van het dier alleen al.
Maar aan de andere kant eet ik ook plofkip, dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken :') :')

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:43

Palmera schreef:
Bij gangbaar slachten krijgt het dier eerst een pin in zijn kop. Dan is hij hersendood.

Correct me if I'm wrong... :)

Correct en kippen en varkens kringen ipv een pin een schok als verdoving.

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:44

Als ik het goed heb, moet het in principe zonder verdoving zodat iemand zich nog zou kunnen 'bedenken' vlak voor het slachten. Als je, zoals wij in Nederland, met niet-halal slachten met een schietmasker schiet, is de 'verdoving' (in dit geval dus het pijnloos hersendood maken) voor het leegbloeden niet meer omkeerbaar.

Maar, ik dacht ergens te hebben gelezen dat er in Nederland niet zonder verdoving geslacht mag worden, en dieren die halal geslacht worden in Nederland daarom wettelijk gezien sedatie moeten krijgen? Dit zou dan een 'om te keren' verdoving zijn, omdat je deze uit kunt laten werken en het dier dan weer vrolijk verder kan leven, maar hij er wel voor zorgt dat het dier het leegbloeden niet bewust mee hoeft te maken. Maar zoals ik eerder al zei, ik ben er niet zeker van, dus correct me if I'm wrong.

EDIT: ik zag dat ik de vraag helemaal niet beantwoord heb. Ondanks dat naar mijn weten ook halal geslachte dieren het leegbloeden niet meemaken, mijd ik wanneer ik er weet van heb halal vlees.
Laatst bijgewerkt door Tortilla op 05-10-16 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:45

Palmera schreef:
Bij gangbaar slachten krijgt het dier eerst een pin in zijn kop. Dan is hij hersendood.

Correct me if I'm wrong... :)


Ja het dier verliest zijn bewustzijn en komt ook niet meer bij bewustzijn als het goed is uitgevoerd. Het hart klopt nog. Nadat het dier geschoten is wordt (ieder geval bij een rund) het dier opgetakeld en de nek snede gemaakt waardoor het dier verbloed. Het hart klopt dan nog. Het dier is dus ook nog niet dood nadat het geschoten is.

Het verschil is dat bij verdoofd slachten het dier al niet meer bij bewustzijn is en het dus niet meekrijgt wat er gebeurt. Bij onverdoofd geslachte dieren is dit wel zo. Ik weet niet meer precies hoe lang ze ongeveer bij bewustzijn zijn maar dit was echt langer dan 10 seconden.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:58

Ik heb laatst toevallig een filmpje gezien dat ging over het onverdoofd slachten. Nou, ik heb denk ik 10 seconden kunnen kijken, toen liepen de tranen al over mijn wangen. Nu moet ik bekennen dat ik niet weet waar de opnames gemaakt zijn en of dit dus in Nederland was of niet. Maar onverdoofd, blijft onverdoofd. Ze mogen dit van mij dus ook meteen gaan verbieden.

Echter is het natuurlijk wel weer makkelijk om met ons vingertje te wijzen naar 'andere' gebruiken, en zelf wel gewoon de producten uit de bio industrie te gebruiken. Ik ben er van overtuigd dat daar ook dingen gebeuren die de dieren net zoveel leed bezorgen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:58

Ik heb beelden gezien van een dier dat halal geslacht wordt, verschrikkelijk. Het dier raakt volledig in paniek, maar staat vast en kan dus niks. De pijn, paniek en ongeloof in de ogen van het dier zijn onvoorstelbaar.

Gewoon verbieden. Kan me niks schelen wat een religie wel of niet toe laat, wanneer een dier zoveel pijn moet lijden dan kan niks dat rechtvaardigen.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:59

Happy16 schreef:
Is het niet zo dat een dier heel snel buiten westen raakt(binnen een paar seconden) als je de keel doorsnijdt? (Omdat de bloeddruk dan énorm snel daalt).

Weet het niet zeker hoor, dacht het een keer gelezen te hebben. Als ik het fout heb: sorry :)


Niet vergelijkbaar maar wil het toch kwijt.
Ik ben door mijn zwangerschap (na de keizersnede) in hele korte tijd 3 liter bloed verloren, de gynaecoloog mij zelf verteld. Maar toch heb ik ook alles bewust mee gekregen, was alleen moe.
Dus ben niet overtuigd dat een dier dan snel buiten westen is.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:00

Palmera schreef:
Ik ben tegen. Ondanks dat het een belangrijk deel van een religie is, gaan ook religiën doorgaans met de tijd mee. Vroeger wist men niet beter, nu wel.

Om een voorbeeld te geven: het besnijden van jonge jongetjes gebeurde vroeger gewoon in een schuur van een familielid. Zonder hygiëne, zonder verdoving en zonder antibiotica. Er stierven veel jongetjes bij deze relatief simpele ingreep. Maar ze wisten nu eenmaal niet beter en goede medische zorg was niet voorhanden.
Tegenwoordig vind deze kleine ingreep plaats in onze nederlandse ziekenhuizen met uitstekende medische faciliteiten. En geen haan die ernaar kraait dat deze verbetering van een religieuze handeling niet meer helemaal gaat volgens de traditie. (= vieze schuur)

Dus waarom mag een religieuze handeling m.b.t de dieren dan niet verbeterd worden? Waarom moeten we hiermee dan wel ergens in het jaar nul blijven hangen? Imo onnodig en eigenlijk ook hypocriet.


Yipee schreef:
Ik heb zelf ervaringen in het slachthuis. Verdoofd slachten van een rund vond ik zelf erg meevallen. Bij onverdoofd slachten zijn ze nog heel erg lang bij bewustzijn. Ik raak zelf al in paniek bij de gedachte alleen al. Nee voor mij geen halal. Ik wil eigenlijk al niet eens meer eten bij de Turkse/Marrokaanse shoarma eethuis.

Helaas is het zo dat er geen keurmerk bestaat voor Niet halal vlees in Nederland. Het is namelijk zo dat er ook delen van een dier niet kosjer of haram zijn. Die eten Moslims en Joden niet op. Dit gaat gewoon naar de 'gewone' vlees industrie en wordt daar verwerkt. Goed om niks weg te gooien natuurlijk maar ik wil het niet.

Ik vind het geen probleem dat iemand voor zijn geloofsovertuiging halal vlees wil consumeren, alleen deze geloofsovertuiging wordt mij deels wel opgedrongen. Er zijn namelijk geen keurmerken voor verdoofd geslacht vlees. Dat vind ik het ergste. IK heb dus geen keurmerk waar ik op af kan gaan. Mijn 'geloofsovertuiging' is dus niet belangrijk genoeg.

Voor de dieren mogen ze van mij het onverdoofd slachten ook afschaffen. Anno 2016 weten we beter en kan het diervriendelijker. Ik geloof best dat vroeger halal de meest diervriendelijke methode was. Maar dat is nu gewoon niet meer zo.


Beter dan dit had ik het ook niet kunnen zeggen, bedankt voor de toevoeging :D


W.b.t. het wel/niet bewustzijn: Het dier mag niet worden verdoofd omdat dit "gif" in het lichaam blijft zitten, en dus ook gevaarlijk is voor de mens. Daarom dus de verdoving met een pin/schok bij de "Nederlandse" slachten.
Het feit dat ze geen verdoving mogen hebben is omdat ze inderdaad volledig bloedvrij moeten zijn zover ik weet, er zat nog iets achter, dit zal ik even gaan opzoeken :)

Het dier is voor ongeveer 4-10 seconden bewust voordat het "niks meer voelt", de hersenen hebben al hun bloed verbruikt en kunnen dus geen signalen meer doorgeven, dus zijn ze hersendood en voelen ze het niet meer, dit gebeurt bij de normale slacht voor het dier pijn krijgt. Wanneer hij werkelijk dood is weet ik niet meer precies.

Halal dieren krijgen geen sedatie, daarom is het dus een interessant discussieonderwerp. Het is in principe dus ook tegen de Nederlandse wet van dierenwelzijn en dierenleed. Naar mijn weten mogen dieren die sedatie hebben gekregen geen keurmerk krijgen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:01

Tortilla schreef:
Als ik het goed heb, moet het in principe zonder verdoving zodat iemand zich nog zou kunnen 'bedenken' vlak voor het slachten. Als je, zoals wij in Nederland, met niet-halal slachten met een schietmasker schiet, is de 'verdoving' (in dit geval dus het pijnloos hersendood maken) voor het leegbloeden niet meer omkeerbaar.

Ik weet niet of dit waar is, maar het klinkt mij echt absurd in de oren:
* schaap word slachterij binnen gebracht
* schaap word opgehangen aan de achterpoten, er word een gebedje opgezegd (alsof dat arme hangende schaap dáár wat aan heeft)
* de keel van het schaap word doorgesneden

..........

5 minuten later:
* de telefoon gaat
* boer blijkt het lievelingsschaap van zijn vrouw per ongeluk gebracht te hebben
* touw wordt snel losgesneden
* keel word dichtgenaaid
* schaap, boer en vrouw leven nog lang en gelukkig.

Ik maak er maar wat flauws van, want hoe wil iemand zich in godsnaam bedenken als een dier al halfdood gebloed is?

Edit: ik zie nu dat het blijkbaar betrekking heeft op vóór het keel doorsnijden.
Maar dan klopt het imo nog niet, want bij 'normaal' slachten gaat de pin erin en het dier wordt DIRECT opgehangen om leeg te bloeden.
Dus over hoeveel bedenktijd hebben we het dan? 2 seconden extra?
Laatst bijgewerkt door Palmera op 05-10-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:03

noah14 schreef:
Happy16 schreef:
Is het niet zo dat een dier heel snel buiten westen raakt(binnen een paar seconden) als je de keel doorsnijdt? (Omdat de bloeddruk dan énorm snel daalt).

Weet het niet zeker hoor, dacht het een keer gelezen te hebben. Als ik het fout heb: sorry :)


Niet vergelijkbaar maar wil het toch kwijt.
Ik ben door mijn zwangerschap (na de keizersnede) in hele korte tijd 3 liter bloed verloren, de gynaecoloog mij zelf verteld. Maar toch heb ik ook alles bewust mee gekregen, was alleen moe.
Dus ben niet overtuigd dat een dier dan snel buiten westen is.


De bloeddruk daalt wel snel, maar aangezien de hersenen een eigen slagader hebben en het dier op zijn kop hangt zal het langer duren voor ie hersendood is, en dus geen pijn meer voelt.
De duur is volgens mij 4-10 seconden (verschillende artikelen)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:04

Als we flauw gaan doen...
Afbeelding

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:04

Niet flauwe reactie komt later :)

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:09

Ik had twee jaar geleden op school wat leuke/interessante documentaires over halal gezien, mooi duidelijk uitgelegd van de hoe en waarom. Kan ze alleen niet meer vinden...

Palmera schreef:
Tortilla schreef:
Als ik het goed heb, moet het in principe zonder verdoving zodat iemand zich nog zou kunnen 'bedenken' vlak voor het slachten. Als je, zoals wij in Nederland, met niet-halal slachten met een schietmasker schiet, is de 'verdoving' (in dit geval dus het pijnloos hersendood maken) voor het leegbloeden niet meer omkeerbaar.

Ik weet niet of dit waar is, maar het klinkt mij echt absurd in de oren:
* schaap word slachterij binnen gebracht
* schaap word opgehangen aan de achterpoten, er word een gebedje opgezegd (alsof dat arme hangende schaap dáár wat aan heeft)
* de keel van het schaap word doorgesneden

..........

5 minuten later:
* de telefoon gaat
* boer blijkt het lievelingsschaap van zijn vrouw per ongeluk gebracht te hebben
* touw wordt snel losgesneden
* keel word dichtgenaaid
* schaap, boer en vrouw leven nog lang en gelukkig.

Ik maak er maar wat flauws van, want hoe wil iemand zich in godsnaam bedenken als een dier al halfdood gebloed is?


Oke hier moest ik wel om lachen :') Ik vraag het me inderdaad ook af.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:10

Ik snap niet dat er mensen op bokt zijn, dat ben je een dierenliefhebber lijkt me, die halal eten. Wat een leed gaat daar aan vooraf, vreselijk. Zelf ben ik vegetariër, m'n vriend en zoon eten wel vlees, dat haal ik biologisch. Net zoals mijn zuivel producten...