Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:51

Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.

De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.

Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!



ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:01

Sorry maar dat is echt de belachelijkste onzin die ik ooit gehoord heb. Ik ken heel veel mores van verenigingen maar de regel dat een rode broek betekent dat je ineens zou mogen verkrachten (zoals jij stelt) ben ik nog nooit tegen gekomen. Lijkt mij toch ook een aardig exces als dat echt zo is

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:16

Raar dan, Resistance. Ben het helemaal eens met StableDoor trouwens.

Standaard regels die ik op verenigingen door heel het land tegen kwam:

Niet met je rug naar de bar zitten (barpersoneel staat er immers vrijwillig). Straf: bier in je nek

Niet vozen in de soos (zit niemand op te wachten immers). Straf: bier over je heen.

Dat soort dingen die wat mij betreft alleen maar een fatsoenlijke gedragsnorm aangeven en echt niet zo schokkend zijn als de media doet denken.

Ja, je komt wel eens een figuurtje tegen waarop is aangegeven wie met elkaar bezig geweest is (zonder specificatie wat dan en al helemaal geen bangalijst) maar zulke dingen zie je ook op studieverenigingen.

Ik vind het overigens ook heel jammer dat er rotte appels tussen zitten die er voor zorgen dat alles direct een slechte naam heeft. Het is ook te bizar voor woorden dat het in Groningen op korte termijn meerdere keren achter elkaar mis is (zeker gezien mijn ervaring is dat de URaad er toch echt bovenop zit).

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:31

Overigens mag je in Groningen tijdens je ontgroening geen alcohol drinken, ook niet buiten de tijd op je vereniging. Daar staan voor de vereniging hoge straffen op.

Bier in je nek als je een regel overtreedt waar je mee bekend bent.. Tsja. Dat vind ik acceptabel. Je wist welk risico je nam en het is niets wat een wasje niet oplost :')

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:00

Gelukkig dat hier ook wat normale reacties zijn.

De voorbeelden die ik noemde (niet vozen, niet met je rug).. ik denk dat ik in de 6 jaar dat ik op een vereniging rond gelopen heb de keren dat er daadwerkelijk iets gebeurde op een hand te tellen zijn. Sowieso geldt het niet voor niet leden (die kennen de mores immers niet) en er wordt altijd wel eerst gewaarschuwd. Het gaat inderdaad zoals ik zei en Eske beschrijft om fatsoen. Je kent de regels en houdt je er aan. Maar houd je je er een keer niet aan, ben dan ook mans genoeg om de 'straf' op je te nemen.

Over de interne 'rechtssystemen'. Ik zat niet bij een grote vereniging, onze vereniging had een gezellige introductie (wel verplicht, niet zozeer ontgroenend). De vereniging is wel traditioneel. Wij hadden een intern rechtssysteem maar als er zoiets zou gebeuren als bij Vindicat dan zou dat echt niet 'intern opgelost worden'.

Ik heb ontgroening gelopen bij een andere (wel grote, ontgroenende) vereniging. Ik ben daar zelf afgehaakt omdat ik een gescheurde knieband had (voor de ontgroening al) en het me te zwaar was de periode normaal door te lopen. Deze vereniging heeft er alles aan gedaan mij juist mee te kunnen laten lopen maar ik had zelf het gevoel dat ik dan teveel zou missen van het kennismaken. Ik weet dus wat het inhoudt, ik heb het nooit als denigrerend ervaren.

Bij mijn eigen vereniging ben ik bestuur geweest van het landelijk verbond en ik zodoende door NL bij veel verschillende verenigingen geweest. De voorbeelden die hier genoemd worden door mensen (die het ook nog eens hebben van horen zeggen) zijn echt dingen die zelden voorkomen.

Niemand (ook niet de mensen die niets tegen een vereniging hebben) keurt dat goed maar ga nu niet heel kinderachtig iedereen over een kam scharen..

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:16

Shadow, allereerst valt het aantal politici dat lid geweest is best mee hoor. Ik heb bij een politieke jongeren vereniging gezeten en geloof me, de sfeer was daar véél rotter dan bij welke vereniging dan ook. Ik ben daar juist door de rotsfeer weg gegaan..

Daarnaast: niet-leden zijn geen plebs, zijn niet om op neer te kijken en zijn gewoon welkom bij de gemiddelde vereniging, zij het als introducé. Respect heb je niet alleen naar je mede-leden.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:43

Eske_B schreef:
Drank is verboden tijdens ontgroeningen. Voor zover ik weet, zijn universiteiten (die subsidies geven aan verenigingen) daar ook streng in.


Dit schreef ik indd ook al maar blijkbaar wil men alleen lezen en geloven wat in hun eigen beeld.op de situatie past :)

Enne over de opmerking dat het om alleen maar drinken draait. Absoluut niet. Ik heb nooit heel veel gedronken en ook een periode niets. Nooit een opmerking over gehad. Teveel drinken werd ook niet als stoer gezien (en als het te gek leek te worden werd je 'droog gelegd' en naar huis begeleid)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:50

Ik ben in 2004 gaan studeren en toen gold die regel daar al.

Ik zat trouwens bij Unitas in Groningen (niet hetzelfde als Unitas A'dam of Utrecht)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, GrapeshotBot, higgins, juval, lgw, maaikemuis, Maren, nicole_floor, Pauline2cv, pinto_1, Pjotar, SANEX, TinusB, Vjestagirl, Wistaire, Xandyandme, xSCWx, yvje86 en 74 bezoekers